27 - 31 Oktober 2014
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K2
|
Tarikh
|
27 Oktober 2014
|
Hari
|
Isnin
|
Masa
|
7.05 pg – 8.15 pg
|
Objektif
|
Melaksanakan ulang kaji
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Menjawab soalan nombor 10 dengan teknik
yang betul
|
Aktiviti
|
1)
Perbincangan soalan nombor 10 antara guru
dan murid
|
Bahan Mengajar
|
Lembaran kerja
|
Nilai Moral
|
Sistematik
|
Refleksi
|
Hampir kesemua murid dapat menjawab soalan nombor 10 dengan
baik. Walau bagaimanapun, guru masih perlu menekankan kemahiran melukis
gambar rajah dan penulisan prosedur dengan betul.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K9
|
Tarikh
|
27 Oktober 2014
|
Hari
|
Isnin
|
Masa
|
8.15 pg – 9.25 pg
|
Objektif
|
Melaksanakan Program You
Can Write
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Menjawab soalan bahagian A dengan teknik
yang betul
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan dan membantu murid
menjawab soalan dengan teknik menjawab yang betul mengikut format SPM
2)
Perbincangan jawapan antara guru dan
murid
|
Bahan Mengajar
|
Lembaran kerja
|
Nilai Moral
|
Sistematik
|
Refleksi
|
Hampir 60% murid boleh menjawab soalan namun masih perlu
dengan bantuan guru. Ulang kaji perlu dilaksanakan dengan berterusan.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K6
|
Tarikh
|
27 Oktober 2014
|
Hari
|
Isnin
|
Masa
|
10.55 pg – 11.30 pg
|
Objektif
|
Pembetulan Kertas 2 Peperiksaan Akhir Tahun 2014
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Menerapkan teknik menjawab dengan betul
mengikut format soalan SPM
|
Aktiviti
|
1)
Perbincangan antara guru dan murid
berkisar kepada soalan bahagian C
2)
Murid membuat pembetulan dalam kertas jawapan
masing - masing
|
Nilai Moral
|
Sistematik
Amanah
|
Refleksi
|
Murid ditekankan dengan teknik yang betul untuk menjawab
soalan ke 10 untuk persediaan tahun hadapan.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K3
|
Tarikh
|
27 Oktober 2014
|
Hari
|
Isnin
|
Masa
|
12.05 ptg – 12.40 ptg
|
Objektif
|
Mensisntesiskan pembentukan imej oleh alatan optik
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Mengenal pasti bahagian alatan optic yang
terlibat dalam pembentukan imej
2)
Melukis gambarajah sinar bagi sinar
cahaya yang melalui alatan optik
|
Aktiviti
|
1)
Berdasarkan gambarajah dalam buku amali,
perbincangan antara guru dan murid berlangsung
|
Bahan Mengajar
|
Buku Amali Proses Sains
|
Nilai Moral
|
Sistematik
Amanah
|
Refleksi
|
Kehadiran murid masih lebih daripada separuh. Lebih 90%
murid yang hadir dapat melukis gambarajah sinar dengan baik
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K3
|
Tarikh
|
28 Oktober 2014
|
Hari
|
Selasa
|
Masa
|
7.05 pg – 8.15 pg
|
Objektif
|
1)
Mensisntesiskan pembentukan imej oleh
alatan optik
2)
Menganalisis penyebaran cahaya
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Menerangkan struktur dan fungsi bahagian
mata menggunakan kamera sebagai pembandingan
2)
Menyatakan maksud penyebaran cahaya
3)
Menerangkan contoh penyebaran cahaya
dalam fenomena alam
|
Aktiviti
|
1)
Perbincangan antara guru dan murid dalam
membandingkan struktur mata dan kamera
2)
Dengan menggunakan contoh pembentukan
pelangi, proses penyebaran cahaya di bincangkan
|
Bahan Mengajar
|
Amali Proses Sains
|
Nilai Moral
|
Sistematik
Amanah
|
Refleksi
|
Kehadiran murid masih lebih daripada separuh. Lebih 70%
murid yang hadir dapat mengenal pasti struktur mata yang mempunyai fungsi
yang sama seperti kamera
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K2
|
Tarikh
|
28 Oktober 2014
|
Hari
|
Selasa
|
Masa
|
9.45 pg – 10.25 pg
|
Objektif
|
Melaksanakan ulang kaji
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Menjawab soalan nombor 10 dengan teknik
yang betul
|
Aktiviti
|
1)
Perbincangan soalan nombor 10 antara guru
dan murid
|
Bahan Mengajar
|
Lembaran kerja
|
Refleksi
|
Hampir kesemua murid dapat menjawab soalan nombor 10 dengan
baik. Kemahiran menjawab murid dapat dilihat semakin meningkat
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K10
|
Tarikh
|
28 Oktober 2014
|
Hari
|
Selasa
|
Masa
|
12.05 ptg – 12.40 ptg
|
Objektif
|
Melaksanakan Program You
Can Write
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Menjawab soalan bahagian A dengan teknik
yang betul
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan dan membantu murid
menjawab soalan dengan teknik menjawab yang betul mengikut format SPM
2)
Perbincangan jawapan antara guru dan
murid
|
Bahan Mengajar
|
Lembaran kerja
|
Nilai Moral
|
Sistematik
|
Refleksi
|
Lebih 50% murid boleh
menjawab soalan namun masih perlu dengan bantuan guru. Ulang kaji perlu
dilaksanakan dengan berterusan.
|
Majlis Penyampaian Sijil dan
Hadiah SMK Serian 2014
Dewan Sri Sadong SMK Serian
29 November 2014
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K9
|
Tarikh
|
30 Oktober 2014
|
Hari
|
Khamis
|
Masa
|
7.05 pg – 8.15 pg
|
Objektif
|
Melaksanakan Program You
Can Write
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Menjawab soalan bahagian B dengan teknik
yang betul
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan dan membantu murid
menjawab soalan dengan teknik menjawab yang betul mengikut format SPM
2)
Perbincangan jawapan antara guru dan
murid
|
Bahan Mengajar
|
Lembaran kerja
|
Nilai Moral
|
Sistematik
|
Refleksi
|
Murid hanya boleh menjawab soalan yang berkaitan fakta
apabila guru menerangkan terlebih dahulu berkenaan tajuk berkenaan. Ulang kaji
perlu dilaksanakan dengan berterusan agar kefahaman murid untuk setiap tajuk
dapat dipertingkatkan
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K2
|
Tarikh
|
28 Oktober 2014
|
Hari
|
Khamis
|
Masa
|
8.15 pg – 9.25 pg
|
Objektif
|
Melaksanakan ulang kaji pelajaran
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Meningkatkan kefahaman dan ingatan pada
setiap topic
2)
Meningkatkan kemahiran menjawab soalan
|
Aktiviti
|
1)
Perbincangan kertas Peperiksaan Percubaan
SPM 2014 dari negeri Kedah
|
Bahan Mengajar
|
Set soalan Peperiksaan Percubaan SPM Kedah
|
Nilai Moral
|
Sistematik
|
Refleksi
|
Lebih 80% murid dapat mejawab soalan namun ada sebahagiannya
masih tidak dapat menjawab soalan mengikut teknik yang sebetulnya. Guru menggunakan
masa terakhir ini untuk membetulkan kesilapan yang dilakukan.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K10
|
Tarikh
|
30 Oktober 2014
|
Hari
|
Khamis
|
Masa
|
11.30 pg – 12.40 ptg
|
Objektif
|
Melaksanakan Program You
Can Write
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Menjawab soalan bahagian B dengan teknik
yang betul
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan dan membantu murid
menjawab soalan dengan teknik menjawab yang betul mengikut format SPM
2)
Perbincangan jawapan antara guru dan
murid
|
Bahan Mengajar
|
Lembaran kerja
|
Nilai Moral
|
Sistematik
|
Refleksi
|
Murid hanya boleh menjawab soalan yang berkaitan fakta
apabila guru menerangkan terlebih dahulu berkenaan tajuk berkenaan. Guru menekankan
bahagian yang penting agar murid dapat memahami dengan mudah
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K3
|
Tarikh
|
31 Oktober 2014
|
Hari
|
Jumaat
|
Masa
|
9.40 pg – 10.40 pg
|
Objektif
|
Menganalisis penyerakan cahaya
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Menyatakan maksud penyerakan cahaya
2)
Memberi contoh fenomena alam yang
berkaitan penyerakan cahaya
|
Aktiviti
|
1)
Perbincangan antara guru dan murid
berkaitan dengan penyerakan cahaya
|
Bahan mengajar
|
Amali Proses Sains
|
Nilai Moral
|
Sistematik
Amanah
|
Refleksi
|
Dengan menggunakan contoh kebiruaan langit dan kemerahan
matahari serta rajah untuk kedua – dua proses, murid dapat memahami dengan
lebih baik berbanding hanya menerangkan tanpa melukis di papan hitam
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K6
|
Tarikh
|
31 Oktober 2014
|
Hari
|
Jumaat
|
Masa
|
10.40 pg – 11.40 pg
|
Objektif
|
Mensisntesiskan pembentukan imej oleh alatan optik
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Mengenal pasti bahagian alatan optic yang
terlibat dalam pembentukan imej
|
Aktiviti
|
1)
Berdasarkan gambarajah dalam buku amali,
perbincangan antara guru dan murid berlangsung
|
Bahan Mengajar
|
Buku Amali Proses Sains
|
Nilai Moral
|
Sistematik
Amanah
|
Refleksi
|
Kehadiran murid hanya 50%. Murid – murid yang hadir dapat
melukis gambarajah sinar dengan baik namun perlu dibimbing
|
No comments:
Post a Comment