Sunday, March 9, 2014

Rancangan Pengajaran Harian (Minggu 8)

17 - 22 Februari 2014

Subjek
Sains
Kelas
5K2
Tarikh
17 Februari 2014
Hari
Isnin   
Masa
7.05 pg – 8.15 pg
Tajuk
Nutrisi dan Pengeluaran Makanan
Objektif 
1)    Menganalisa keperluan nutrient oleh tumbuhan
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menyenaraikan maksud makronutrien
2)   Menyenaraikan makronutrien
3)   Menyatakan maksud mikronutrien
4)   Menyenaraikan mikronutrien
5)   Menyatakan kesan kekurangan nitrogen, fosforus dan kalium dalam pertumbuhan tumbuhan  
Aktiviti
1)    Guru menerangkan maksud makronutrien dan mikronutrien
2)   Perbincangan antara guru dan murid dalam menyenaraikan makronutrien dan mikronutrien
3)   Guru menerangkan kesan kekurangan nitrogen, fosforus dan kalium dalam pertumbuhan tumbuhan     
Nilai moral
1)    Menepati masa
2)   Sistematik
3)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Buku teks Sains
2)   Amali proses sains
Refleksi
90% murid dapat menyatakan makronutrien dan mikronutrien serta fungsi bagi setiapnya. Untuk menambahkan lagi ingatan meraka guru memastikan agar setiap murid membuat nota serta latihan yang dalam amali proses sains.

Subjek
Sains
Kelas
5K9
Tarikh
17 Februari 2014
Hari
Isnin  
Masa
8.15 pg – 9.25 pg
Tajuk
Nutrisi dan Pengeluaran Makanan
Objektif 
1)    Menilai kepentingan mengambil makanan bernutrisi dan mengamalkan tabiat pemakanan yang sihat
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menghubungkaitkan masalah kesihatan dengan amalan pengambilan nutrisi dan tabiat pemakanan
2)   Mewajarkan kepentingan pengambilan makanan bernutrisidan mengamalkan tabiat pemakanan yang baik  
Aktiviti
1)    Guru meminta murid menyatakan masalah kesihatan yang mereka ketahui akibat daripada tabiat pemakanan
2)   Guru menunjukkan gambar yang berkaitan dengan masalah kesihatan yang disebabkan oleh tabiat pemakanan
3)   Guru menerangkan dengan terperinci hubungan antara masalah kesihatan dengan amalan pengambilan nutrisi   
Nilai moral
1)    Menepati masa
2)   Sistematik
3)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Buku teks Sains
2)   Amali proses sains
Refleksi
Perbincangan berlangsung dua hala antara guru dan murid berdasarkan kepada amali proses sains. Keadaan kelas terkawal.

Subjek
Sains
Kelas
4K6
Hari
Isnin
Tarikh
17 Februari 2014
Masa
10.55 pg – 11.30 pg
Tajuk
Koordinasi badan
Objektif 
1)    Menilai kesan penyalahgunaan dadah terhadap koordinasi badan dan kesihatan
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menyenaraikan contoh – contoh dadah
2)   Menerangkan kesan penyalahgunaan dadah terhadap kesihatan
Aktiviti
1)    Perbincangan antara guru dan murid mengenai contoh – contoh dadah dan kesan penyalahgunaannya  
Nilai moral
1)    Menepati masa
2)   Sistematik
3)   Berkomunikasi secara berkesan
Bahan mengajar
1)    Buku teks sains
2)   Amali proses sains
Refleksi
Hampir semua murid terlibat dalam perbincangan. Mereka dapat menyatakan kesan – kesan penyalahgunaan dadah.

Subjek
Sains
Kelas
4K3
Hari
Isnin
Tarikh
17 Februari 2014
Masa
12.05 ptg – 12.40 ptg
Tajuk
Koordinasi badan
Objektif 
1)    Menganalisis koordinasi antara sistem saraf dengan sistem endokrin
2)   Menilai kesan penyalahgunaan dadah terhadap koordinasi badan dan kesihatan
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Membandingkan dan membezakan koordinasi saraf dengan koordinasi hormon
2)   Menerangkan maksud dadah
3)   Menyenaraikan contoh – contoh dadah
4)   Menerangkan kesan penyalahgunaan dadah terhadap kesihatan
Aktiviti
1)    Perbincangan antara murid untuk membandingkan dan membezakan koordinasi saraf dengan koordinasi hormon
2)   Guru menerangkan maksud dadah
3)   Perbincangan antara guru dan murid mengenai contoh – contoh dadah dan kesan penyalahgunaannya  
Nilai moral
1)    Menepati masa
2)   Sistematik
3)   Berkomunikasi secara berkesan
Bahan mengajar
1)    Buku teks sains
2)   Amali proses sains
Refleksi
Guru menerangkan kembalifungsi setiap hormone yang dirembeskan oleh kelenjar untuk menghilangkan kekeliruan murid.

Subjek
Sains
Kelas
4K3
Hari
Selasa 
Tarikh
18 Februari 2014
Masa
7.05 pg – 8.15 pg
Tajuk
Koordinasi badan
Objektif 
1)    Menilai kesan penyalahgunaan dadah terhadap koordinasi badan dan kesihatan
2)   Menganalisis kesan pengambilan alkohol berlebihan terhadaop koordinasi badan dan kesihatan
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menyenaraikan contoh – contoh dadah
2)   Menerangkan kesan penyalahgunaan dadah terhadap kesihatan
3)   Memerihalkan kesan pengambilan alkohol secara berlebihan terhadap koordinasi badan dan kesihatan
Aktiviti
1)    Perbincangan antara guru dan murid mengenai contoh – contoh dadah dan kesan penyalahgunaannya  
2)   Guru meminta murid untuk menyatakan kesan – kesan yang bakal dihadapi seseorang apabila mengambil alkohol secara berlebihan
Nilai moral
1)    Menepati masa
2)   Sistematik
3)   Berkomunikasi secara berkesan
Bahan mengajar
1)    Buku teks sains
2)   Amali proses sains
Refleksi
90% murid mampu menyenaraikan kesan penyalahgunaan dadah dan pengambilan alkohol secara berlebihan.

Subjek
Sains
Kelas
5K2
Tarikh
18 Februari 2014
Hari
Selasa    
Masa
9.45 pg – 10.20 pg
Tajuk
Nutrisi dan Pengeluaran Makanan
Objektif 
1)    Menganalisis kitar nitrogen dan kepentingannya
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Memerihalkan kitar nitrogen
2)   Menerangkan proses – proses yang terlibat dalam kitar nitrogen
3)   Menerangkan kepentingan kitar nitrogen  
Aktiviti
1)    Guru menerangkan kitar nitrogen dan proses – proses yang terlibat
2)   Perbincangan antara guru dan murid mengenai kepentingan kitar nitrogen     
Nilai moral
1)    Menepati masa
2)   Sistematik
3)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Buku teks Sains
2)   Amali proses sains
Refleksi
Lebih 85% murid dapat menghuraikan kitar nitrogen melalui pengukuhan yang dijalankan.

Subjek
Sains
Kelas
5K10
Tarikh
18 Februari 2014
Hari
Selasa  
Masa
12.05 ptg – 12.40 ptg
Tajuk
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
Objektif 
1)    Memahami cara rawatan penyakit yang disebabkan oleh mikroorganisma
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menyatakan kesan antibiotik terhadap mikroorganisma   
Aktiviti
1)    Guru mengagihkan kepada setiap kumpulan piring petri masing – masing
2)   Perbincangan antara guru dan murid untuk menganalisis keputusan eksperimen   
Nilai moral
1)    Menepati masa
2)   Sistematik
3)   Berkerjasama 
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
Setiap kumpulan dapat melihat dan menyatakan kesan antibiotik keatas sampel mereka dan membuat perbandingan dengan sampel yang tidak mengandungi antibiotik.

Subjek
Sains
Kelas
5K9
Tarikh
19 Februari 2014
Hari
Rabu
Masa
9.45 pg – 10.20 pg
Tajuk
Nutrisi dan Pengeluaran Makanan
Objektif 
1)    Menilai kepentingan mengambil makanan bernutrisi dan mengamalkan tabiat pemakanan yang sihat
2)   Menganalisis kitar nitrogen dan kepentingannya
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Mewajarkan kepentingan pengambilan makanan bernutrisidan mengamalkan tabiat pemakanan yang baik  
2)   Memerihalkan kitar nitrogen
Aktiviti
1)    Guru menerangkan dengan terperinci hubungan antara masalah kesihatan dengan tabiat pemakanan
2)   Guru menerangkan kitar nitrogen dan proses – proses yang terlibat  
Nilai moral
1)    Menepati masa
2)   Sistematik
3)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Buku teks Sains
2)   Amali proses sains
Refleksi
Keseluruhan murid terkawal. berdasarkan nota kitar yang ditulis di papan putih, murid dapat menyatakan setiap yang terlibat dalam kitar nitrogen.

Subjek
Sains
Kelas
4K6
Hari
Rabu
Tarikh
19 Februari 2014
Masa
11.30 pg – 12.40 ptg
Tajuk
Keturunan dan Variasi
Objektif 
3)   Memahami proses pembahagian sel
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menyatakan maksud gen, asid deooksiribonukleik (DNA) dan kromosom
2)   Memerihalakan hubungkait antara gen, DNA dan kromosom
3)   Menyatakan maksud mitosis
4)   Memerihalkan proses mitosis
Aktiviti
1)    Guru menerangkan  maksud gen, asid deooksiribonukleik (DNA) dan kromosom
2)   Perbincangan antara guru dan murid untuk menghubungkaitkan antara gen, DNA dan kromosom
3)   Guru menerangkan proses mitosis
Nilai moral
1)    Menepati masa
2)   Sistematik
3)   Berkomunikasi secara berkesan
Bahan mengajar
1)    Buku teks sains
2)   Amali proses sains
Refleksi
Lebih 90% murid dapat menyatakan kromosom, gen dan DNA. Latihan untuk tajuk koordinasi badan dilakukan. Hampir keseluruhan murid dapat menjawab soalan yang diajukan oleh guru.

Subjek
Sains
Kelas
5K9
Tarikh
20 Februari 2014
Hari
Khamia
Masa
7.05 pg – 8.15 pg
Tajuk
Nutrisi dan Pengeluaran Makanan
Objektif 
1)    Menganalisis kitar nitrogen dan kepentingannya
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menerangkan proses – proses yang terlibat dalam kitar nitrogen
2)   Menerangkan kepentingan kitar nitrogen  
Aktiviti
1)    Guru menerangkan kitar nitrogen dan proses – proses yang terlibat 
2)   Perbincangan antara guru dan murid berdasarkan kepada soalan – soalan dalam amali proses sains
Nilai moral
1)    Menepati masa
2)   Sistematik
3)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Buku teks Sains
2)   Amali proses sains
Refleksi
Perbincangan dijalankan menggunakan amali proses sains. Hanya beberapa orang murid sahaja yang menjawab soalan guru dan selebihnya menunggu untuk mendapatkan jawapan. 

Subjek
Sains
Kelas
5K2
Tarikh
20 Februari 2014
Hari
Khamis
Masa
8.15 pg – 9.25 pg
Tajuk
Gerakan
Objektif 
1)    Menganalisis gerakan kenderaan di darat
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Memerihal struktur dan prinsip operasi kenderaan tidak berenjin
2)   Memerihalkan sturuktur dan prinsip operasi kenderaan berenjin  
Aktiviti
1)    Murid menyatakan kenderaan tidak berenjin dan kenderaan berenjin
2)   Guru menerangkan struktur dan prinsip operasi bagi kenderaan tidak berenjin dan kenderaan berenjin
Nilai moral
1)    Menepati masa
2)   Sistematik
3)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Buku teks Sains
2)   Amali proses sains
Refleksi
PdP berlangsung secara dua hala. Guru menggunakan model mesin empat lejang bagi memudahkan murid memahami operasi enjin. Keseluruhan murid tertarik dengan apa yang mereka lihat dan dengar.

Subjek
Sains
Kelas
5K10
Tarikh
20 Februari 2014
Hari
Khamis  
Masa
11.30 pg – 12.40 ptg
Tajuk
Nutrisi dan Pengeluaran Makanan
Objektif 
1)    Menilai kepentingan mengambil makanan bernutrisi dan mengamalkan tabiat pemakanan yang sihat
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menghubungkaitkan masalah kesihatan dengan amalan pengambilan nutrisi dan tabiat pemakanan
2)   Mewajarkan kepentingan pengambilan makanan bernutrisidan mengamalkan tabiat pemakanan yang baik  
Aktiviti
1)    Guru meminta murid menyatakan masalah kesihatan yang mereka ketahui akibat daripada tabiat pemakanan
2)   Guru menunjukkan gambar yang berkaitan dengan masalah kesihatan yang disebabkan oleh tabiat pemakanan
3)   Guru menerangkan dengan terperinci hubungan antara masalah kesihatan dengan amalan pengambilan nutrisi   
Nilai moral
1)    Menepati masa
2)   Sistematik
3)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Buku teks Sains
2)   Amali proses sains
Refleksi


Subjek
Sains
Kelas
5K10
Tarikh
21 Februari 2014
Hari
Jumaat   
Masa
7.05 pg – 8.15 pg
Tajuk
Nutrisi dan Pengeluaran Makanan
Objektif 
1)    Menganalisa keperluan nutrient oleh tumbuhan
2)   Menganalisis kitar nitrogen dan kepentingannya
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menyatakan kesan kekurangan nitrogen, fosforus dan kalium dalam pertumbuhan tumbuhan  
2)   Memerihalkan kitar nitrogen
3)   Menerangkan proses – proses yang terlibat dalam kitar nitrogen
4)   Menerangkan kepentingan kitar nitrogen  
Aktiviti
1)    Guru menerangkan kesan kekurangan nitrogen, fosforus dan kalium dalam pertumbuhan tumbuhan     
2)   Guru menerangkan kitar nitrogen dan proses – proses yang terlibat serta kepentingan kitar nitrogen dalam kehidupan.
Nilai moral
1)    Menepati masa
2)   Sistematik
3)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Buku teks Sains
2)   Amali proses sains
Refleksi
Murid pasif. Terdapat sesetengah daripada mereka perlu dipaksa untuk menyalin nota.

Subjek
Sains
Kelas
5K10
Tarikh
21 Februari 2014
Hari
Jumaat   
Masa
7.05 pg – 8.15 pg
Tajuk
Nutrisi dan Pengeluaran Makanan
Objektif 
1)    Menganalisa keperluan nutrient oleh tumbuhan
2)   Menganalisis kitar nitrogen dan kepentingannya
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menyatakan kesan kekurangan nitrogen, fosforus dan kalium dalam pertumbuhan tumbuhan  
2)   Memerihalkan kitar nitrogen
3)   Menerangkan proses – proses yang terlibat dalam kitar nitrogen
4)   Menerangkan kepentingan kitar nitrogen  
Aktiviti
1)    Guru menerangkan kesan kekurangan nitrogen, fosforus dan kalium dalam pertumbuhan tumbuhan     
2)   Guru menerangkan kitar nitrogen dan proses – proses yang terlibat serta kepentingan kitar nitrogen dalam kehidupan.
Nilai moral
1)    Menepati masa
2)   Sistematik
3)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Buku teks Sains
2)   Amali proses sains
Refleksi
Murid pasif. Terdapat sesetengah daripada mereka perlu dipaksa untuk menyalin nota.
Subjek
Sains
Kelas
4K3
Hari
Jumaat
Tarikh
21 Februari 2014
Masa
9.40 pg – 10.40 pg
Tajuk
Keturunan dan Variasi
Objektif 
1)    Memahami proses pembahagian sel
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menyatakan maksud gen, asid deooksiribonukleik (DNA) dan kromosom
2)   Memerihalakan hubungkait antara gen, DNA dan kromosom
3)   Menyatakan maksud mitosis
4)   Memerihalkan proses mitosis
Aktiviti
1)    Guru menerangkan  maksud gen, asid deooksiribonukleik (DNA) dan kromosom
2)   Perbincangan antara guru dan murid untuk menghubungkaitkan antara gen, DNA dan kromosom
3)   Guru menerangkan proses mitosis
Nilai moral
1)    Menepati masa
2)   Sistematik
3)   Berkomunikasi secara berkesan
Bahan mengajar
1)    Buku teks sains
2)   Amali proses sains
Refleksi
60% murid dapat menyatakan kromosom, gen dan DNA. Murid juga masih kurang memahami tentang peringkat – peringkat yang berlaku dalam mitosis. Guru akan menerangkan kembali pada kelas akan datang.

Subjek
Sains
Kelas
4K3
Hari
Jumaat 
Tarikh
21 Februari 2014
Masa
10.40 pg – 11.40 pg
Tajuk
Keturunan dan Variasi
Objektif 
1)    Memahami proses pembahagian sel
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menyatakan maksud mitosis
2)   Memerihalkan proses mitosis
3)   Menyatakan maksud meiosis
4)   Memerihalkan proses meiosis
Aktiviti
1)    Guru menerangkan proses mitosis dan meiosis
2)   Guru meminta murid untuk menulis setiap langkah – langkah yang terlibat dalam mitosis dan meiosis
Nilai moral
1)    Menepati masa
2)   Sistematik
3)   Berkomunikasi secara berkesan
Bahan mengajar
3)   Buku teks sains
Refleksi
Murid dapat menyatakan mitosis. Guru membuat aktiviti dengan memanggil murid untuk tampil kehadapan dan melukis serta menerangkan peringkat mitosis.

Subjek
Sains
Kelas
4K3
Hari
Sabtu
Tarikh
22 Februari 2014
Masa
7.05 pg – 8.15 pg
Tajuk
Keturunan dan Variasi
Objektif 
1)    Memahami proses pembahagian sel
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menyatakan maksud meiosis
2)   Memerihalkan proses meiosis
Aktiviti
1)    Guru menerangkan proses meiosis
2)   Perbincangan antara murid dilakukan bagi pengukuhan untuk mitosis dan meiosis   
Nilai moral
1)    Menepati masa
2)   Sistematik
3)   Berkomunikasi secara berkesan
Bahan mengajar
1)    Buku teks sains
2)   Amali proses sains
Refleksi
Lebih kurang 60% sahaja murid yang hadir untuk sekolah ganti. Namun, PdP berlangsung dengan lebih berkesan yang mana guru membuat aktiviti yang berbentuk kuiz selepas memberi penerangan supaya murid lebih aktif dan dapat mengingati dan memahami mitosis.

Subjek
Sains
Kelas
5K2
Tarikh
22 Februari 2014
Hari
Sabtu
Masa
9.45 pg – 10.20 pg
Tajuk
Gerakan
Objektif 
1)    Menganalisis gerakan kenderaan di darat
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menerangkan struktur dan prinsip operasi enjin diesel empat lejang  
Aktiviti
1)    Guru menerangkan struktur dan prinsip operasi enjin diesel empat lejang  
2)   Perbincangan antara guru dan murid berdasarkan amali proses sains
Nilai moral
1)    Menepati masa
2)   Sistematik
3)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Buku teks Sains
2)   Amali proses sains
Refleksi
Kehadiran hanyalah 20 orang daripada 32 orang. Berdasarkan penerangan guru. Murid – murid dapat menyatakan perbezaan antara enjin petrol dan enjin diesel.

Subjek
Sains
Kelas
5K10
Tarikh
22 Februari 2014
Hari
Sabtu 
Masa
12.05 ptg – 12.40 ptg
Tajuk
Gerakan
Objektif 
1)    Menganalisis gerakan kenderaan di darat
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
2)   Memerihal struktur dan prinsip operasi kenderaan tidak berenjin
3)   Memerihalkan sturuktur dan prinsip operasi kenderaan berenjin  
Aktiviti
1)    Murid menyatakan kenderaan tidak berenjin dan kenderaan berenjin
2)   Guru menerangkan struktur dan prinsip operasi bagi kenderaan tidak berenjin dan kenderaan berenjin
Nilai moral
1)    Menepati masa
2)   Sistematik
3)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Buku teks Sains
2)   Amali proses sains
Refleksi
Hanya 8 orang yang hadir daripada 32 orang. Maka PdP tidak dapat dijalankan. Murid membuat aktiviti sendiri dibawah pengawasan guru.















No comments:

Post a Comment