17 - 22 Februari 2014
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K2
|
Tarikh
|
17 Februari 2014
|
Hari
|
Isnin
|
Masa
|
7.05 pg – 8.15 pg
|
Tajuk
|
Nutrisi dan Pengeluaran Makanan
|
Objektif
|
1)
Menganalisa keperluan nutrient oleh
tumbuhan
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Menyenaraikan maksud makronutrien
2) Menyenaraikan makronutrien
3) Menyatakan maksud mikronutrien
4) Menyenaraikan mikronutrien
5) Menyatakan kesan kekurangan nitrogen, fosforus
dan kalium dalam pertumbuhan tumbuhan
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan maksud makronutrien dan
mikronutrien
2)
Perbincangan antara guru dan murid dalam
menyenaraikan makronutrien dan mikronutrien
3)
Guru menerangkan kesan kekurangan nitrogen, fosforus dan kalium dalam
pertumbuhan tumbuhan
|
Nilai moral
|
1)
Menepati masa
2)
Sistematik
3)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks Sains
2)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
90% murid dapat menyatakan makronutrien dan mikronutrien
serta fungsi bagi setiapnya. Untuk menambahkan lagi ingatan meraka guru
memastikan agar setiap murid membuat nota serta latihan yang dalam amali
proses sains.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K9
|
Tarikh
|
17 Februari 2014
|
Hari
|
Isnin
|
Masa
|
8.15 pg – 9.25 pg
|
Tajuk
|
Nutrisi dan Pengeluaran Makanan
|
Objektif
|
1)
Menilai kepentingan mengambil makanan
bernutrisi dan mengamalkan tabiat pemakanan yang sihat
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Menghubungkaitkan masalah kesihatan dengan amalan
pengambilan nutrisi dan tabiat pemakanan
2) Mewajarkan kepentingan pengambilan makanan
bernutrisidan mengamalkan tabiat pemakanan yang baik
|
Aktiviti
|
1)
Guru meminta murid menyatakan masalah
kesihatan yang mereka ketahui akibat daripada tabiat pemakanan
2)
Guru menunjukkan gambar yang berkaitan
dengan masalah kesihatan yang disebabkan oleh tabiat pemakanan
3)
Guru menerangkan dengan terperinci
hubungan antara masalah kesihatan dengan amalan pengambilan nutrisi
|
Nilai moral
|
1)
Menepati masa
2)
Sistematik
3)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks Sains
2)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Perbincangan berlangsung dua hala antara guru dan murid berdasarkan
kepada amali proses sains. Keadaan kelas terkawal.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K6
|
Hari
|
Isnin
|
Tarikh
|
17 Februari 2014
|
Masa
|
10.55 pg – 11.30 pg
|
Tajuk
|
Koordinasi badan
|
Objektif
|
1)
Menilai kesan penyalahgunaan dadah
terhadap koordinasi badan dan kesihatan
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Menyenaraikan contoh – contoh dadah
2)
Menerangkan kesan penyalahgunaan dadah
terhadap kesihatan
|
Aktiviti
|
1)
Perbincangan antara guru dan murid
mengenai contoh – contoh dadah dan kesan penyalahgunaannya
|
Nilai moral
|
1)
Menepati masa
2)
Sistematik
3)
Berkomunikasi secara berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks sains
2)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Hampir semua murid terlibat dalam perbincangan. Mereka dapat
menyatakan kesan – kesan penyalahgunaan dadah.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K3
|
Hari
|
Isnin
|
Tarikh
|
17 Februari 2014
|
Masa
|
12.05 ptg – 12.40 ptg
|
Tajuk
|
Koordinasi badan
|
Objektif
|
1)
Menganalisis koordinasi antara sistem
saraf dengan sistem endokrin
2)
Menilai kesan penyalahgunaan dadah
terhadap koordinasi badan dan kesihatan
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Membandingkan dan membezakan koordinasi
saraf dengan koordinasi hormon
2)
Menerangkan maksud dadah
3)
Menyenaraikan contoh – contoh dadah
4)
Menerangkan kesan penyalahgunaan dadah
terhadap kesihatan
|
Aktiviti
|
1)
Perbincangan antara murid untuk
membandingkan dan membezakan koordinasi saraf dengan koordinasi hormon
2)
Guru menerangkan maksud dadah
3)
Perbincangan antara guru dan murid
mengenai contoh – contoh dadah dan kesan penyalahgunaannya
|
Nilai moral
|
1)
Menepati masa
2)
Sistematik
3)
Berkomunikasi secara berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks sains
2)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Guru menerangkan kembalifungsi setiap hormone yang dirembeskan
oleh kelenjar untuk menghilangkan kekeliruan murid.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K3
|
Hari
|
Selasa
|
Tarikh
|
18 Februari 2014
|
Masa
|
7.05 pg – 8.15 pg
|
Tajuk
|
Koordinasi badan
|
Objektif
|
1)
Menilai kesan penyalahgunaan dadah
terhadap koordinasi badan dan kesihatan
2)
Menganalisis kesan pengambilan alkohol
berlebihan terhadaop koordinasi badan dan kesihatan
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Menyenaraikan contoh – contoh dadah
2)
Menerangkan kesan penyalahgunaan dadah
terhadap kesihatan
3)
Memerihalkan kesan pengambilan alkohol
secara berlebihan terhadap koordinasi badan dan kesihatan
|
Aktiviti
|
1)
Perbincangan antara guru dan murid
mengenai contoh – contoh dadah dan kesan penyalahgunaannya
2)
Guru meminta murid untuk menyatakan kesan
– kesan yang bakal dihadapi seseorang apabila mengambil alkohol secara
berlebihan
|
Nilai moral
|
1)
Menepati masa
2)
Sistematik
3)
Berkomunikasi secara berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks sains
2)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
90% murid mampu menyenaraikan kesan penyalahgunaan dadah dan
pengambilan alkohol secara berlebihan.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K2
|
Tarikh
|
18 Februari 2014
|
Hari
|
Selasa
|
Masa
|
9.45 pg – 10.20 pg
|
Tajuk
|
Nutrisi dan Pengeluaran Makanan
|
Objektif
|
1)
Menganalisis kitar nitrogen dan
kepentingannya
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Memerihalkan kitar nitrogen
2) Menerangkan proses – proses yang terlibat dalam
kitar nitrogen
3) Menerangkan kepentingan kitar nitrogen
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan kitar nitrogen dan
proses – proses yang terlibat
2)
Perbincangan antara guru dan murid
mengenai kepentingan kitar nitrogen
|
Nilai moral
|
1)
Menepati masa
2)
Sistematik
3)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks Sains
2)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Lebih 85% murid dapat menghuraikan kitar nitrogen melalui
pengukuhan yang dijalankan.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K10
|
Tarikh
|
18 Februari 2014
|
Hari
|
Selasa
|
Masa
|
12.05 ptg – 12.40 ptg
|
Tajuk
|
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
|
Objektif
|
1)
Memahami cara rawatan penyakit yang
disebabkan oleh mikroorganisma
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Menyatakan kesan antibiotik terhadap
mikroorganisma
|
Aktiviti
|
1)
Guru mengagihkan kepada setiap kumpulan
piring petri masing – masing
2)
Perbincangan antara guru dan murid untuk
menganalisis keputusan eksperimen
|
Nilai moral
|
1)
Menepati masa
2)
Sistematik
3)
Berkerjasama
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Setiap kumpulan dapat melihat dan menyatakan kesan
antibiotik keatas sampel mereka dan membuat perbandingan dengan sampel yang
tidak mengandungi antibiotik.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K9
|
Tarikh
|
19 Februari 2014
|
Hari
|
Rabu
|
Masa
|
9.45 pg – 10.20 pg
|
Tajuk
|
Nutrisi dan Pengeluaran Makanan
|
Objektif
|
1)
Menilai kepentingan mengambil makanan
bernutrisi dan mengamalkan tabiat pemakanan yang sihat
2)
Menganalisis kitar nitrogen dan
kepentingannya
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Mewajarkan kepentingan pengambilan makanan
bernutrisidan mengamalkan tabiat pemakanan yang baik
2) Memerihalkan kitar nitrogen
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan dengan terperinci
hubungan antara masalah kesihatan dengan tabiat pemakanan
2)
Guru menerangkan kitar nitrogen dan
proses – proses yang terlibat
|
Nilai moral
|
1)
Menepati masa
2)
Sistematik
3)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks Sains
2)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Keseluruhan murid terkawal. berdasarkan nota kitar yang
ditulis di papan putih, murid dapat menyatakan setiap yang terlibat dalam
kitar nitrogen.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K6
|
Hari
|
Rabu
|
Tarikh
|
19 Februari 2014
|
Masa
|
11.30 pg – 12.40 ptg
|
Tajuk
|
Keturunan dan Variasi
|
Objektif
|
3)
Memahami proses pembahagian sel
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Menyatakan maksud gen, asid
deooksiribonukleik (DNA) dan kromosom
2)
Memerihalakan hubungkait antara gen, DNA
dan kromosom
3)
Menyatakan maksud mitosis
4)
Memerihalkan proses mitosis
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan maksud gen, asid deooksiribonukleik (DNA)
dan kromosom
2)
Perbincangan antara guru dan murid untuk
menghubungkaitkan antara gen, DNA dan kromosom
3)
Guru menerangkan proses mitosis
|
Nilai moral
|
1)
Menepati masa
2)
Sistematik
3)
Berkomunikasi secara berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks sains
2)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Lebih 90% murid dapat menyatakan kromosom, gen dan DNA.
Latihan untuk tajuk koordinasi badan dilakukan. Hampir keseluruhan murid
dapat menjawab soalan yang diajukan oleh guru.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K9
|
Tarikh
|
20 Februari 2014
|
Hari
|
Khamia
|
Masa
|
7.05 pg – 8.15 pg
|
Tajuk
|
Nutrisi dan Pengeluaran Makanan
|
Objektif
|
1)
Menganalisis kitar nitrogen dan
kepentingannya
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Menerangkan proses – proses yang terlibat dalam
kitar nitrogen
2) Menerangkan kepentingan kitar nitrogen
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan kitar nitrogen dan
proses – proses yang terlibat
2)
Perbincangan antara guru dan murid
berdasarkan kepada soalan – soalan dalam amali proses sains
|
Nilai moral
|
1)
Menepati masa
2)
Sistematik
3)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks Sains
2)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Perbincangan dijalankan menggunakan amali proses sains.
Hanya beberapa orang murid sahaja yang menjawab soalan guru dan selebihnya
menunggu untuk mendapatkan jawapan.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K2
|
Tarikh
|
20 Februari 2014
|
Hari
|
Khamis
|
Masa
|
8.15 pg – 9.25 pg
|
Tajuk
|
Gerakan
|
Objektif
|
1)
Menganalisis gerakan kenderaan di darat
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Memerihal struktur dan prinsip operasi kenderaan
tidak berenjin
2) Memerihalkan sturuktur dan prinsip operasi
kenderaan berenjin
|
Aktiviti
|
1)
Murid menyatakan kenderaan tidak berenjin
dan kenderaan berenjin
2)
Guru menerangkan struktur dan prinsip
operasi bagi kenderaan tidak berenjin dan kenderaan berenjin
|
Nilai moral
|
1)
Menepati masa
2)
Sistematik
3)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks Sains
2)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
PdP berlangsung secara dua hala. Guru menggunakan model
mesin empat lejang bagi memudahkan murid memahami operasi enjin. Keseluruhan
murid tertarik dengan apa yang mereka lihat dan dengar.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K10
|
Tarikh
|
20 Februari 2014
|
Hari
|
Khamis
|
Masa
|
11.30 pg – 12.40 ptg
|
Tajuk
|
Nutrisi dan Pengeluaran Makanan
|
Objektif
|
1)
Menilai kepentingan mengambil makanan
bernutrisi dan mengamalkan tabiat pemakanan yang sihat
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Menghubungkaitkan masalah kesihatan dengan amalan
pengambilan nutrisi dan tabiat pemakanan
2) Mewajarkan kepentingan pengambilan makanan
bernutrisidan mengamalkan tabiat pemakanan yang baik
|
Aktiviti
|
1)
Guru meminta murid menyatakan masalah
kesihatan yang mereka ketahui akibat daripada tabiat pemakanan
2)
Guru menunjukkan gambar yang berkaitan
dengan masalah kesihatan yang disebabkan oleh tabiat pemakanan
3)
Guru menerangkan dengan terperinci
hubungan antara masalah kesihatan dengan amalan pengambilan nutrisi
|
Nilai moral
|
1)
Menepati masa
2)
Sistematik
3)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks Sains
2)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K10
|
Tarikh
|
21 Februari 2014
|
Hari
|
Jumaat
|
Masa
|
7.05 pg – 8.15 pg
|
Tajuk
|
Nutrisi dan Pengeluaran Makanan
|
Objektif
|
1)
Menganalisa keperluan nutrient oleh
tumbuhan
2)
Menganalisis kitar nitrogen dan
kepentingannya
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Menyatakan kesan kekurangan nitrogen, fosforus
dan kalium dalam pertumbuhan tumbuhan
2) Memerihalkan kitar nitrogen
3) Menerangkan proses – proses yang terlibat dalam
kitar nitrogen
4) Menerangkan kepentingan kitar nitrogen
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan kesan kekurangan nitrogen, fosforus dan kalium dalam
pertumbuhan tumbuhan
2) Guru menerangkan kitar nitrogen dan proses –
proses yang terlibat serta kepentingan kitar nitrogen dalam kehidupan.
|
Nilai moral
|
1)
Menepati masa
2)
Sistematik
3)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks Sains
2)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Murid pasif. Terdapat sesetengah daripada mereka perlu
dipaksa untuk menyalin nota.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K10
|
Tarikh
|
21 Februari 2014
|
Hari
|
Jumaat
|
Masa
|
7.05 pg – 8.15 pg
|
Tajuk
|
Nutrisi dan Pengeluaran Makanan
|
Objektif
|
1)
Menganalisa keperluan nutrient oleh
tumbuhan
2)
Menganalisis kitar nitrogen dan
kepentingannya
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Menyatakan kesan kekurangan nitrogen, fosforus
dan kalium dalam pertumbuhan tumbuhan
2) Memerihalkan kitar nitrogen
3) Menerangkan proses – proses yang terlibat dalam
kitar nitrogen
4) Menerangkan kepentingan kitar nitrogen
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan kesan kekurangan nitrogen, fosforus dan kalium dalam
pertumbuhan tumbuhan
2) Guru menerangkan kitar nitrogen dan proses –
proses yang terlibat serta kepentingan kitar nitrogen dalam kehidupan.
|
Nilai moral
|
1)
Menepati masa
2)
Sistematik
3)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks Sains
2)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Murid pasif. Terdapat sesetengah daripada mereka perlu
dipaksa untuk menyalin nota.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K3
|
Hari
|
Jumaat
|
Tarikh
|
21 Februari 2014
|
Masa
|
9.40 pg – 10.40 pg
|
Tajuk
|
Keturunan dan Variasi
|
Objektif
|
1)
Memahami proses pembahagian sel
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Menyatakan maksud gen, asid
deooksiribonukleik (DNA) dan kromosom
2)
Memerihalakan hubungkait antara gen, DNA
dan kromosom
3)
Menyatakan maksud mitosis
4)
Memerihalkan proses mitosis
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan maksud gen, asid deooksiribonukleik (DNA)
dan kromosom
2)
Perbincangan antara guru dan murid untuk
menghubungkaitkan antara gen, DNA dan kromosom
3)
Guru menerangkan proses mitosis
|
Nilai moral
|
1)
Menepati masa
2)
Sistematik
3)
Berkomunikasi secara berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks sains
2)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
60% murid dapat menyatakan kromosom, gen dan DNA. Murid juga
masih kurang memahami tentang peringkat – peringkat yang berlaku dalam
mitosis. Guru akan menerangkan kembali pada kelas akan datang.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K3
|
Hari
|
Jumaat
|
Tarikh
|
21 Februari 2014
|
Masa
|
10.40 pg – 11.40 pg
|
Tajuk
|
Keturunan dan Variasi
|
Objektif
|
1)
Memahami proses pembahagian sel
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Menyatakan maksud mitosis
2)
Memerihalkan proses mitosis
3)
Menyatakan maksud meiosis
4)
Memerihalkan proses meiosis
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan proses mitosis dan
meiosis
2)
Guru meminta murid untuk menulis setiap
langkah – langkah yang terlibat dalam mitosis dan meiosis
|
Nilai moral
|
1)
Menepati masa
2)
Sistematik
3)
Berkomunikasi secara berkesan
|
Bahan mengajar
|
3)
Buku teks sains
|
Refleksi
|
Murid dapat menyatakan mitosis. Guru membuat aktiviti dengan
memanggil murid untuk tampil kehadapan dan melukis serta menerangkan
peringkat mitosis.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K3
|
Hari
|
Sabtu
|
Tarikh
|
22 Februari 2014
|
Masa
|
7.05 pg – 8.15 pg
|
Tajuk
|
Keturunan dan Variasi
|
Objektif
|
1)
Memahami proses pembahagian sel
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Menyatakan maksud meiosis
2)
Memerihalkan proses meiosis
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan proses meiosis
2)
Perbincangan antara murid dilakukan bagi
pengukuhan untuk mitosis dan meiosis
|
Nilai moral
|
1)
Menepati masa
2)
Sistematik
3)
Berkomunikasi secara berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks sains
2)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Lebih kurang 60% sahaja murid yang hadir untuk sekolah
ganti. Namun, PdP berlangsung dengan lebih berkesan yang mana guru membuat
aktiviti yang berbentuk kuiz selepas memberi penerangan supaya murid lebih
aktif dan dapat mengingati dan memahami mitosis.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K2
|
Tarikh
|
22 Februari 2014
|
Hari
|
Sabtu
|
Masa
|
9.45 pg – 10.20 pg
|
Tajuk
|
Gerakan
|
Objektif
|
1)
Menganalisis gerakan kenderaan di darat
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Menerangkan struktur dan prinsip operasi enjin
diesel empat lejang
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan struktur dan prinsip operasi enjin diesel empat
lejang
2)
Perbincangan
antara guru dan murid berdasarkan amali proses sains
|
Nilai moral
|
1)
Menepati masa
2)
Sistematik
3)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks Sains
2)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Kehadiran hanyalah 20 orang daripada 32 orang. Berdasarkan
penerangan guru. Murid – murid dapat menyatakan perbezaan antara enjin petrol
dan enjin diesel.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K10
|
Tarikh
|
22 Februari 2014
|
Hari
|
Sabtu
|
Masa
|
12.05 ptg – 12.40 ptg
|
Tajuk
|
Gerakan
|
Objektif
|
1)
Menganalisis gerakan kenderaan di darat
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
2) Memerihal struktur dan prinsip operasi kenderaan
tidak berenjin
3) Memerihalkan sturuktur dan prinsip operasi
kenderaan berenjin
|
Aktiviti
|
1)
Murid menyatakan kenderaan tidak berenjin
dan kenderaan berenjin
2)
Guru menerangkan struktur dan prinsip
operasi bagi kenderaan tidak berenjin dan kenderaan berenjin
|
Nilai moral
|
1)
Menepati masa
2)
Sistematik
3)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks Sains
2)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Hanya 8 orang yang hadir daripada 32 orang. Maka PdP tidak
dapat dijalankan. Murid membuat aktiviti sendiri dibawah pengawasan guru.
|
No comments:
Post a Comment