31 Mac - 4 April 2014
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K2
|
Tarikh
|
31 Mac 2014
|
Hari
|
Isnin
|
Masa
|
7.05 pg – 8.15 pg
|
Objektif
|
1)
Membuat pembetulan kertas peperiksaan
pertengahan semester 1 2014
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Mengenal pasti kesilapan yang dilakukan semasa
menjawab soalan peperiksaan
|
Aktiviti
|
1)
Perbincangan antara guru dan murid
berdasarkan kepada setiap soalan
|
Nilai moral
|
1)
Menepati masa
2)
Sistematik
3)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Soalan peperiksaan pertengahan semester 1
2014
|
Refleksi
|
Murid member perhatian penuh pada apa yang guru sampaikan
agar dapat membaiki kesalahan yang mereka lakukan dalam menjawab soalan.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K9
|
Tarikh
|
31 Mac 2014
|
Hari
|
Isnin
|
Masa
|
8.15 pg – 9.25 pg
|
Objektif
|
1)
Membuat pembetulan kertas peperiksaan
pertengahan semester 1 2014
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Mengenal pasti kesilapan yang dilakukan semasa
menjawab soalan peperiksaan
|
Aktiviti
|
1)
Perbincangan antara guru dan murid
berdasarkan kepada setiap soalan
|
Nilai moral
|
1)
Menepati masa
2)
Sistematik
3)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Soalan peperiksaan pertengahan semester 1
2014
|
Refleksi
|
Guru menekankan kepada murid – murid bahagian A iaitu
eksperimen agar mereka mampu untuk menjawab soalan – soalan yang berkaitan
dengan tujuan, hipotesis dan pemboleh ubah.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K6
|
Hari
|
Isnin
|
Tarikh
|
31 Mac 2014
|
Masa
|
10.55 pg – 11.30 pg
|
Tajuk
|
Keturunan dan Variasi
|
Objektif
|
1)
Memahami proses pembahagian sel
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Memerihalkan proses meiosis
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan proses meiosis
2)
Perbincangan antara guru dan murid
dilakukan bagi pengukuhan berkaitan meiosis
|
Nilai moral
|
1)
Menepati masa
2)
Sistematik
3)
Berkomunikasi secara berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks sains
2)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Perbincangan mengenai bilangan kromosom dan menjawab soalan
latihan berkaitan mitosis berdasarkan buku amali proses sains.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K3
|
Hari
|
Isnin
|
Tarikh
|
31 Mac 2014
|
Masa
|
12.05 ptg – 12.40 ptg
|
Tajuk
|
Keturunan dan Variasi
|
Objektif
|
1)
Memahami proses pembahagian sel
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Memerihalkan proses meiosis
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan proses meiosis
2)
Perbincangan antara guru dan murid
dilakukan bagi pengukuhan berkaitan meiosis
|
Nilai moral
|
1)
Menepati masa
2)
Sistematik
3)
Berkomunikasi secara berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks sains
2)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Murid menjawab soalan berkaitan mitosis dan bilangan
kromosom menggunakan buku amali proses sains
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K3
|
Tarikh
|
2 April 2014
|
Hari
|
Selasa
|
Masa
|
7.05 pg – 8.15 pg
|
Objektif
|
1)
Membuat pembetulan kertas peperiksaan
pertengahan semester 1 2014
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Mengenal pasti kesilapan yang dilakukan semasa
menjawab soalan peperiksaan
|
Aktiviti
|
1)
Perbincangan antara guru dan murid
berdasarkan kepada setiap soalan
|
Nilai moral
|
1)
Menepati masa
2)
Sistematik
3)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Soalan peperiksaan pertengahan semester 1
2014
|
Refleksi
|
Kesemua murid dipastikan untuk membuat pembetulan di dalam
kertas peperiksaan masing – masing.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K2
|
Tarikh
|
1 April 2014
|
Hari
|
Selasa
|
Masa
|
9.45 pg – 10.20 pg
|
Objektif
|
1)
Membuat pembetulan kertas peperiksaan
pertengahan semester 1 2014
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Mengenal pasti kesilapan yang dilakukan semasa
menjawab soalan peperiksaan
|
Aktiviti
|
1)
Perbincangan antara guru dan murid
berdasarkan kepada setiap soalan
2)
Guru menerangkan dengan terperinci kaedah
menjawab soalan yang betul bagi soalan nomborn 10
|
Nilai moral
|
1)
Menepati masa
2)
Sistematik
3)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Soalan peperiksaan pertengahan semester 1
2014
|
Refleksi
|
Kesemua murid mendengar penjelasan guru dengan teliti.
Mereka faham dan tahu kaedah yang
sebetulnya dalam menjawab soalan nombor 10.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K10
|
Tarikh
|
1 April 2014
|
Hari
|
Selasa
|
Masa
|
12.05 ptg – 12.40 ptg
|
Objektif
|
1)
Membuat pembetulan kertas peperiksaan
pertengahan semester 1 2014
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Mengenal pasti kesilapan yang dilakukan semasa
menjawab soalan peperiksaan
|
Aktiviti
|
1)
Guru memilih soalan – soalan yang
sepatutnya boleh dijawab oleh murid
2)
Perbincangan antara guru dan murid
berdasarkan soalan yang dipilih
|
Nilai moral
|
1)
Menepati masa
2)
Sistematik
3)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Soalan peperiksaan pertengahan semester 1
2014
|
Refleksi
|
Guru member penekanan pada soalan berkaitan dengan
eksperimen seperti mengenal pasti setipa pemboleh ubah supaya murid dapat
membezakan antara pemboleh ubah dimanipulasikan, bergerak balas dan
dimalarkan. Lebih separuh daripada kelas dapat mengenal pasti pemboleh ubah berdasarkan
gambar rajah.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K9
|
Tarikh
|
02 April 2014
|
Hari
|
Rabu
|
Masa
|
9.45 pg – 10.20 pg
|
Tajuk
|
Gerakan
|
Objektif
|
1)
Menganalisis gerakan kenderaan di darat
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Menerangkan struktur dan prinsip operasi enjin
petrol empat lejang
2) Menerangkan struktur dan prinsip operasi enjin
diesel empat lejang
|
Aktiviti
|
1)
Dengan menggunakan model enjin, guru
menerangkan prinsip operasi bagi enjin tersebut
2)
Perbincangan bersama murid berlangsung
dengan guru menunjukkan secara terus pergerakan model enjin.
|
Nilai moral
|
1)
Menepati masa
2)
Sistematik
3)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks Sains
2)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Penggunaan model enjin dapat menarik minat murid untuk lebih
fokus pada penerangan guru.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K6
|
Tarikh
|
3 April 2014
|
Hari
|
Rabu
|
Masa
|
11.30 pg – 12.40 ptg
|
Objektif
|
1)
Membuat pembetulan kertas peperiksaan
pertengahan semester 1 2014
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Mengenal pasti kesilapan yang dilakukan semasa
menjawab soalan peperiksaan
|
Aktiviti
|
1)
Perbincangan antara guru dan murid
berdasarkan kepada setiap soalan
|
Nilai moral
|
1)
Menepati masa
2)
Sistematik
3)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Soalan peperiksaan pertengahan semester 1
2014
|
Refleksi
|
Kesemua murid dipastikan untuk membuat pembetulan di dalam
kertas peperiksaan masing – masing.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K9
|
Tarikh
|
03 April 2014
|
Hari
|
Khamis
|
Masa
|
7.05 pg – 8.15 pg
|
Tajuk
|
Gerakan
|
Objektif
|
1)
Menganalisis gerakan kenderaan di darat
2)
Menganalisis konsep laju, halaju dan
pecutan
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Menerangkan struktur dan prinsip operasi enjin
petrol dua lejang
2) Menyatakan maksud jarak
3) Mendefinisikan laju, halaju dan pecutan
4) Menyatakan unit bagi laju, halaju dan pecutan
5) Menerangkan hubungan antara di antara laju,
halaju dan pecutan
|
Aktiviti
|
1)
Perbincangan antara guru dan murid dengan
menggunakan amali proses sains bagi mengenali enjin petrol dua lejang
2)
Guru menerangkan jarak, laju, halaju, dan
pecutan serta member contoh yang mudah difahami oleh murid.
|
Nilai moral
|
1)
Menepati masa
2)
Sistematik
3)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks Sains
2)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Penggunaan contoh dalam kehidupan seharian berkesan dalam
meningkatkan kefahaman murid.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K2
|
Tarikh
|
03 April 2104
|
Hari
|
Khamis
|
Masa
|
8.15 pg – 9.25 pg
|
Tajuk
|
Gerakan
|
Objektif
|
1)
Menganalisis konsep laju, halaju dan
pecutan
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Menyatakan maksud jarak
2) Mendefinisikan laju, halaju dan pecutan
3) Menyatakan unit bagi laju, halaju dan pecutan
4) Menerangkan hubungan antara di antara laju,
halaju dan pecutan
5) Membandingkan dan membezakan laju, halaju dan
pecutan
|
Aktiviti
|
1)
Guru meminta murid menyatakan maksud
jarak
2)
Guru meminta murid untuk membezakan
antara laju, halaju dan pecutan
3)
Daripada jawapan murid, guru menerangkan
dengan terperinci laju, halaju dan pecutan.
4)
Perbincangan
antara guru dan murid untuk menghubungkaitkan antara laju, halaju dan pecutan
|
Nilai moral
|
1)
Menepati masa
2)
Sistematik
3)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks Sains
2)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
90% murid dapat menjawab soalan yang diberikan oleh guru
bagi mencari halaju dan pecutan. Guru menggunakan contoh dalam kehidupan
seharian untuk memudahkan kefahaman murid.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K10
|
Tarikh
|
02 April 2014
|
Hari
|
Khamis
|
Masa
|
11.30 pg – 12.40 ptg
|
Tajuk
|
Gerakan
|
Objektif
|
1)
Menganalisis gerakan kenderaan di darat
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Menerangkan struktur dan prinsip operasi enjin
petrol empat lejang
2) Menerangkan struktur dan prinsip operasi enjin
diesel empat lejang
|
Aktiviti
|
1)
Dengan menggunakan model enjin, guru menerangkan
prinsip operasi bagi enjin tersebut
2)
Perbincangan bersama murid berlangsung
dengan guru menunjukkan secara terus pergerakan model enjin.
|
Nilai moral
|
1)
Menepati masa
2)
Sistematik
3)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks Sains
2)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Penggunaan model enjin dapat menarik minat murid untuk lebih
fokus pada penerangan guru.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K10
|
Tarikh
|
04 April 2014
|
Hari
|
Jumaat
|
Masa
|
7.05 pg – 8.15 ptg
|
Tajuk
|
Gerakan
|
Objektif
|
1)
Menganalisis gerakan kenderaan di darat
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Menerangkan struktur dan prinsip operasi enjin
petrol dua lejang
2) Membanding dan membezakan struktur dan prinsip
enjin petrol empat lejang dan enjin diesel empat lejang
3) Membanding dan membezakan struktur enjin petrol
empat lejang dan enjin petrol dua lejang
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan struktur dan prinsip
enjin petrol dua lejang
2)
Dengan menggunakan buku amali proses
sains, perbincangan diadakan antara guru dan murid
|
Nilai moral
|
1)
Menepati masa
2)
Sistematik
3)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks Sains
2)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Lebih 70% murid member respon pada setiap soalan guru dalam
perbincangan yang diadakan. Keadaan kelas terkawal.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K3
|
Hari
|
Jumaat
|
Tarikh
|
04 April 2014
|
Masa
|
9.40 pg – 10.40 pg
|
Tajuk
|
Keturunan dan Variasi
|
Objektif
|
1)
Memahami proses pembahagian sel
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Memerihalkan proses meiosis
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan proses meiosis
2)
Perbincangan antara guru dan murid
dilakukan bagi pengukuhan berkaitan meiosis
|
Nilai moral
|
1)
Menepati masa
2)
Sistematik
3)
Berkomunikasi secara berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks sains
2)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Murid dijelaskan supaya fokus pada pengajaran guru. Lebih
90% murid mampu untuk menjawab dengan
betul soalan dalam amali proses sains.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K6
|
Hari
|
Jumaat
|
Tarikh
|
04 April 2014
|
Masa
|
10.40 pg – 11.40 pg
|
Tajuk
|
Keturunan dan Variasi
|
Objektif
|
1)
Memahami proses pembahagian sel
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Memerihalkan proses meiosis
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan proses meiosis
2)
Perbincangan antara guru dan murid
dilakukan bagi pengukuhan berkaitan meiosis
|
Nilai moral
|
1)
Menepati masa
2)
Sistematik
3)
Berkomunikasi secara berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks sains
2)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Lebih 90% murid mampu
untuk menjawab dengan betul soalan dalam amali proses sains.
|
No comments:
Post a Comment