Sunday, April 6, 2014

Rancangan Pengajaran Harian (Minggu 14)

 31 Mac - 4 April 2014

Subjek
Sains
Kelas
5K2
Tarikh
31 Mac 2014
Hari
Isnin
Masa
7.05 pg – 8.15 pg
Objektif 
1)    Membuat pembetulan kertas peperiksaan pertengahan semester 1 2014
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Mengenal pasti kesilapan yang dilakukan semasa menjawab soalan peperiksaan
Aktiviti
1)    Perbincangan antara guru dan murid berdasarkan kepada setiap soalan
Nilai moral
1)    Menepati masa
2)   Sistematik
3)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Soalan peperiksaan pertengahan semester 1 2014
Refleksi
Murid member perhatian penuh pada apa yang guru sampaikan agar dapat membaiki kesalahan yang mereka lakukan dalam menjawab soalan.

Subjek
Sains
Kelas
5K9
Tarikh
31 Mac 2014
Hari
Isnin
Masa
8.15 pg – 9.25 pg
Objektif 
1)    Membuat pembetulan kertas peperiksaan pertengahan semester 1 2014
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Mengenal pasti kesilapan yang dilakukan semasa menjawab soalan peperiksaan
Aktiviti
1)    Perbincangan antara guru dan murid berdasarkan kepada setiap soalan
Nilai moral
1)    Menepati masa
2)   Sistematik
3)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Soalan peperiksaan pertengahan semester 1 2014
Refleksi
Guru menekankan kepada murid – murid bahagian A iaitu eksperimen agar mereka mampu untuk menjawab soalan – soalan yang berkaitan dengan tujuan, hipotesis dan pemboleh ubah.

Subjek
Sains
Kelas
4K6
Hari
Isnin
Tarikh
31 Mac 2014
Masa
10.55 pg – 11.30 pg
Tajuk
Keturunan dan Variasi
Objektif 
1)    Memahami proses pembahagian sel
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Memerihalkan proses meiosis
Aktiviti
1)    Guru menerangkan proses meiosis
2)   Perbincangan antara guru dan murid dilakukan bagi pengukuhan berkaitan meiosis   
Nilai moral
1)    Menepati masa
2)   Sistematik
3)   Berkomunikasi secara berkesan
Bahan mengajar
1)    Buku teks sains
2)   Amali proses sains
Refleksi
Perbincangan mengenai bilangan kromosom dan menjawab soalan latihan berkaitan mitosis berdasarkan buku amali proses sains.

Subjek
Sains
Kelas
4K3
Hari
Isnin
Tarikh
31 Mac 2014
Masa
12.05 ptg – 12.40 ptg
Tajuk
Keturunan dan Variasi
Objektif 
1)    Memahami proses pembahagian sel
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Memerihalkan proses meiosis
Aktiviti
1)    Guru menerangkan proses meiosis
2)   Perbincangan antara guru dan murid dilakukan bagi pengukuhan berkaitan meiosis   
Nilai moral
1)    Menepati masa
2)   Sistematik
3)   Berkomunikasi secara berkesan
Bahan mengajar
1)    Buku teks sains
2)   Amali proses sains
Refleksi
Murid menjawab soalan berkaitan mitosis dan bilangan kromosom menggunakan buku amali proses sains

Subjek
Sains
Kelas
4K3
Tarikh
2 April 2014
Hari
Selasa
Masa
7.05 pg – 8.15 pg
Objektif 
1)    Membuat pembetulan kertas peperiksaan pertengahan semester 1 2014
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Mengenal pasti kesilapan yang dilakukan semasa menjawab soalan peperiksaan
Aktiviti
1)    Perbincangan antara guru dan murid berdasarkan kepada setiap soalan
Nilai moral
1)    Menepati masa
2)   Sistematik
3)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Soalan peperiksaan pertengahan semester 1 2014
Refleksi
Kesemua murid dipastikan untuk membuat pembetulan di dalam kertas peperiksaan masing – masing. 

Subjek
Sains
Kelas
5K2
Tarikh
1 April 2014
Hari
Selasa
Masa
9.45 pg – 10.20 pg
Objektif 
1)    Membuat pembetulan kertas peperiksaan pertengahan semester 1 2014
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Mengenal pasti kesilapan yang dilakukan semasa menjawab soalan peperiksaan
Aktiviti
1)    Perbincangan antara guru dan murid berdasarkan kepada setiap soalan
2)   Guru menerangkan dengan terperinci kaedah menjawab soalan yang betul bagi soalan nomborn 10
Nilai moral
1)    Menepati masa
2)   Sistematik
3)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Soalan peperiksaan pertengahan semester 1 2014
Refleksi
Kesemua murid mendengar penjelasan guru dengan teliti. Mereka  faham dan tahu kaedah yang sebetulnya dalam menjawab soalan nombor 10.

Subjek
Sains
Kelas
5K10
Tarikh
1 April 2014
Hari
Selasa 
Masa
12.05 ptg – 12.40 ptg
Objektif 
1)    Membuat pembetulan kertas peperiksaan pertengahan semester 1 2014
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Mengenal pasti kesilapan yang dilakukan semasa menjawab soalan peperiksaan
Aktiviti
1)    Guru memilih soalan – soalan yang sepatutnya boleh dijawab oleh murid
2)   Perbincangan antara guru dan murid berdasarkan soalan yang dipilih
Nilai moral
1)    Menepati masa
2)   Sistematik
3)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Soalan peperiksaan pertengahan semester 1 2014
Refleksi
Guru member penekanan pada soalan berkaitan dengan eksperimen seperti mengenal pasti setipa pemboleh ubah supaya murid dapat membezakan antara pemboleh ubah dimanipulasikan, bergerak balas dan dimalarkan. Lebih separuh daripada kelas dapat mengenal pasti pemboleh ubah berdasarkan gambar rajah.

Subjek
Sains
Kelas
5K9
Tarikh
02 April 2014
Hari
Rabu
Masa
9.45 pg – 10.20 pg
Tajuk
Gerakan
Objektif 
1)    Menganalisis gerakan kenderaan di darat
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menerangkan struktur dan prinsip operasi enjin petrol empat lejang
2)   Menerangkan struktur dan prinsip operasi enjin diesel empat lejang
Aktiviti
1)    Dengan menggunakan model enjin, guru menerangkan prinsip operasi bagi enjin tersebut
2)   Perbincangan bersama murid berlangsung dengan guru menunjukkan secara terus pergerakan model enjin.
Nilai moral
1)    Menepati masa
2)   Sistematik
3)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Buku teks Sains
2)   Amali proses sains
Refleksi
Penggunaan model enjin dapat menarik minat murid untuk lebih fokus pada penerangan guru.

Subjek
Sains
Kelas
4K6
Tarikh
3 April 2014
Hari
Rabu
Masa
11.30 pg – 12.40 ptg
Objektif 
1)    Membuat pembetulan kertas peperiksaan pertengahan semester 1 2014
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Mengenal pasti kesilapan yang dilakukan semasa menjawab soalan peperiksaan
Aktiviti
1)    Perbincangan antara guru dan murid berdasarkan kepada setiap soalan
Nilai moral
1)    Menepati masa
2)   Sistematik
3)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Soalan peperiksaan pertengahan semester 1 2014
Refleksi
Kesemua murid dipastikan untuk membuat pembetulan di dalam kertas peperiksaan masing – masing. 

Subjek
Sains
Kelas
5K9
Tarikh
03 April 2014
Hari
Khamis
Masa
7.05 pg – 8.15 pg
Tajuk
Gerakan
Objektif 
1)    Menganalisis gerakan kenderaan di darat
2)   Menganalisis konsep laju, halaju dan pecutan
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menerangkan struktur dan prinsip operasi enjin petrol dua lejang
2)   Menyatakan maksud jarak
3)   Mendefinisikan laju, halaju dan pecutan
4)   Menyatakan unit bagi laju, halaju dan pecutan
5)   Menerangkan hubungan antara di antara laju, halaju dan pecutan
Aktiviti
1)    Perbincangan antara guru dan murid dengan menggunakan amali proses sains bagi mengenali enjin petrol dua lejang
2)   Guru menerangkan jarak, laju, halaju, dan pecutan serta member contoh yang mudah difahami oleh murid.
Nilai moral
1)    Menepati masa
2)   Sistematik
3)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Buku teks Sains
2)   Amali proses sains
Refleksi
Penggunaan contoh dalam kehidupan seharian berkesan dalam meningkatkan kefahaman murid.

Subjek
Sains
Kelas
5K2
Tarikh
03 April 2104
Hari
Khamis
Masa
8.15 pg – 9.25 pg
Tajuk
Gerakan
Objektif 
1)    Menganalisis konsep laju, halaju dan pecutan
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menyatakan maksud jarak
2)   Mendefinisikan laju, halaju dan pecutan
3)   Menyatakan unit bagi laju, halaju dan pecutan
4)   Menerangkan hubungan antara di antara laju, halaju dan pecutan
5)   Membandingkan dan membezakan laju, halaju dan pecutan
Aktiviti
1)    Guru meminta murid menyatakan maksud jarak
2)   Guru meminta murid untuk membezakan antara laju, halaju dan pecutan
3)   Daripada jawapan murid, guru menerangkan dengan terperinci laju, halaju dan pecutan.
4)   Perbincangan antara guru dan murid untuk menghubungkaitkan antara laju, halaju dan pecutan
Nilai moral
1)    Menepati masa
2)   Sistematik
3)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Buku teks Sains
2)   Amali proses sains
Refleksi
90% murid dapat menjawab soalan yang diberikan oleh guru bagi mencari halaju dan pecutan. Guru menggunakan contoh dalam kehidupan seharian untuk memudahkan kefahaman murid.

Subjek
Sains
Kelas
5K10
Tarikh
02 April 2014
Hari
Khamis
Masa
11.30 pg – 12.40 ptg
Tajuk
Gerakan
Objektif 
1)    Menganalisis gerakan kenderaan di darat
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menerangkan struktur dan prinsip operasi enjin petrol empat lejang
2)   Menerangkan struktur dan prinsip operasi enjin diesel empat lejang
Aktiviti
1)    Dengan menggunakan model enjin, guru menerangkan prinsip operasi bagi enjin tersebut
2)   Perbincangan bersama murid berlangsung dengan guru menunjukkan secara terus pergerakan model enjin.
Nilai moral
1)    Menepati masa
2)   Sistematik
3)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Buku teks Sains
2)   Amali proses sains
Refleksi
Penggunaan model enjin dapat menarik minat murid untuk lebih fokus pada penerangan guru.

Subjek
Sains
Kelas
5K10
Tarikh
04 April 2014
Hari
Jumaat
Masa
7.05 pg – 8.15 ptg
Tajuk
Gerakan
Objektif 
1)    Menganalisis gerakan kenderaan di darat
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menerangkan struktur dan prinsip operasi enjin petrol dua lejang
2)   Membanding dan membezakan struktur dan prinsip enjin petrol empat lejang dan enjin diesel empat lejang
3)   Membanding dan membezakan struktur enjin petrol empat lejang dan enjin petrol dua lejang
Aktiviti
1)    Guru menerangkan struktur dan prinsip enjin petrol dua lejang
2)   Dengan menggunakan buku amali proses sains, perbincangan diadakan antara guru dan murid
Nilai moral
1)    Menepati masa
2)   Sistematik
3)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Buku teks Sains
2)   Amali proses sains
Refleksi
Lebih 70% murid member respon pada setiap soalan guru dalam perbincangan yang diadakan. Keadaan kelas terkawal.

Subjek
Sains
Kelas
4K3
Hari
Jumaat
Tarikh
04 April 2014
Masa
9.40 pg – 10.40 pg
Tajuk
Keturunan dan Variasi
Objektif 
1)    Memahami proses pembahagian sel
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Memerihalkan proses meiosis
Aktiviti
1)    Guru menerangkan proses meiosis
2)   Perbincangan antara guru dan murid dilakukan bagi pengukuhan berkaitan meiosis   
Nilai moral
1)    Menepati masa
2)   Sistematik
3)   Berkomunikasi secara berkesan
Bahan mengajar
1)    Buku teks sains
2)   Amali proses sains
Refleksi
Murid dijelaskan supaya fokus pada pengajaran guru. Lebih 90%  murid mampu untuk menjawab dengan betul soalan dalam amali proses sains.

Subjek
Sains
Kelas
4K6
Hari
Jumaat
Tarikh
04 April 2014
Masa
10.40 pg – 11.40 pg
Tajuk
Keturunan dan Variasi
Objektif 
1)    Memahami proses pembahagian sel
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Memerihalkan proses meiosis
Aktiviti
1)    Guru menerangkan proses meiosis
2)   Perbincangan antara guru dan murid dilakukan bagi pengukuhan berkaitan meiosis   
Nilai moral
1)    Menepati masa
2)   Sistematik
3)   Berkomunikasi secara berkesan
Bahan mengajar
1)    Buku teks sains
2)   Amali proses sains
Refleksi
Lebih 90%  murid mampu untuk menjawab dengan betul soalan dalam amali proses sains.









No comments:

Post a Comment