16 - 20 Jun 2014
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K2
|
Tarikh
|
16 Julai 2104
|
Hari
|
Isnin
|
Masa
|
7.05 pg – 8.15 pg
|
Objektif
|
1)
Menganalisis kertas soalan peperiksaan
pertengahan tahun
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Membuat pembetulan pada kesalahan di setiap
soalan
|
Aktiviti
|
1)
Perbincangan antara guru dan murid untuk
kesemua soalan
2)
Murid membuat pembetulan pada kertas
soalan mereka
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
|
Bahan mengajar
|
1)
Kertas soalan peperiksaan pertengahan
tahun
|
Refleksi
|
Murid dapat mengenal pasti kesilapan sendiri dan membuat
pembetulan dengan bersungguh – sungguh
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K9
|
Tarikh
|
16 Julai 2104
|
Hari
|
Isnin
|
Masa
|
8.15 pg – 9.25 pg
|
Objektif
|
1)
Menganalisis kertas soalan peperiksaan
pertengahan tahun
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Membuat pembetulan pada kesalahan di setiap soalan
|
Aktiviti
|
1)
Perbincangan antara guru dan murid untuk
kesemua soalan
2)
Murid membuat pembetulan pada kertas
soalan mereka
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
|
Bahan mengajar
|
1)
Kertas soalan peperiksaan pertengahan
tahun
|
Refleksi
|
Murid membuat pembetulan dengan bersungguh – sungguh
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K6
|
Tarikh
|
16 Julai 2104
|
Hari
|
Isnin
|
Masa
|
10.55 pg – 11.30 pg
|
Objektif
|
1)
Menganalisis kertas soalan peperiksaan
pertengahan tahun
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Membuat pembetulan pada kesalahan di setiap
soalan
|
Aktiviti
|
1)
Perbincangan antara guru dan murid untuk
kesemua soalan
2)
Murid membuat pembetulan pada kertas
soalan mereka
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
|
Bahan mengajar
|
1)
Kertas soalan peperiksaan pertengahan
tahun
|
Refleksi
|
Murid membuat pembetulan dengan bersungguh – sungguh
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K3
|
Tarikh
|
16 Julai 2104
|
Hari
|
Isnin
|
Masa
|
12.05 ptg – 12.40 ptg
|
Objektif
|
1)
Menganalisis kertas soalan peperiksaan
pertengahan tahun
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
2) Membuat pembetulan pada kesalahan di setiap
soalan
|
Aktiviti
|
1)
Perbincangan antara guru dan murid untuk
kesemua soalan
2)
Murid membuat pembetulan pada kertas
soalan mereka
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
|
Bahan mengajar
|
1)
Kertas soalan peperiksaan pertengahan
tahun
|
Refleksi
|
Murid membuat pembetulan dengan bersungguh – sungguh
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K3
|
Tarikh
|
17 Julai 2104
|
Hari
|
Selasa
|
Masa
|
7.05 pg – 8.15 pg
|
Objektif
|
1)
Menganalisis kertas soalan peperiksaan
pertengahan tahun
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Membuat pembetulan pada kesalahan di setiap
soalan
|
Aktiviti
|
1)
Meneruskan perbincangan antara guru dan
murid untuk soalan ke 3 bagi kertas peperiksaan pertengahan tahun
2)
Murid membuat pembetulan pada kertas
soalan mereka
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
|
Bahan mengajar
|
1)
Kertas soalan peperiksaan pertengahan
tahun
|
Refleksi
|
Murid membuat pembetulan dengan bersungguh – sungguh
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K2
|
Tarikh
|
17 Julai 2104
|
Hari
|
Selasa
|
Masa
|
9.45 pg – 10.20 pg
|
Objektif
|
1)
Menganalisis kertas soalan peperiksaan
pertengahan tahun
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Membuat pembetulan pada kesalahan di setiap
soalan
|
Aktiviti
|
1)
Meneruskan perbincangan antara guru dan
murid untuk soalan ke 6 bagi kertas peperiksaan pertengahan tahun
2)
Murid membuat pembetulan pada kertas
soalan mereka
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
|
Bahan mengajar
|
1)
Kertas soalan peperiksaan pertengahan
tahun
|
Refleksi
|
Murid menghadiri ceramah teknik menjawab soalan Bahasa
Melayu
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K10
|
Tarikh
|
17 Julai 2104
|
Hari
|
Selasa
|
Masa
|
12.05 ptg – 12.40 ptg
|
Objektif
|
1)
Menganalisis kertas soalan peperiksaan
pertengahan tahun
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Membuat pembetulan pada kesalahan di setiap
soalan
|
Aktiviti
|
1)
Perbincangan antara guru dan murid untuk
soalan di bahagian A
2)
Murid membuat pembetulan pada kertas
soalan mereka
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
|
Bahan mengajar
|
1)
Kertas soalan peperiksaan pertengahan
tahun
|
Refleksi
|
Murid membuat pembetulan dengan bersungguh – sungguh
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K10
|
Tarikh
|
18 Julai 2104
|
Hari
|
Rabu
|
Masa
|
7.05 pg – 8.15 pg
|
Tajuk
|
Sebatian Karbon
|
Objektif
|
1)
Menganalisis kepelbagaian sebatian karbon
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Menyatakan maksud sebatian karbon
2) Menyatakan maksud sebatian organik dan bukan
organik
3) Memberikan contoh sebatian organik dan sebatian
bukan organik
4) Menyatakan maksud hidrokarbon
5) Menyenaraikan sumber hidrokarbon
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan maksud sebatian karbon,
sebatian organik dan sebatian bukan organik
2)
Murid membuat latihan berdasarkan nota
yang diberikan guru
3)
Perbincangan antara guru dan murid
4)
Guru menerangkan maksud hidrokarbon dan sumbernya
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Mematuhi arahan
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks Sains
2)
Buku Amali Proses Sains
|
Refleksi
|
80% murid membuat kerja yang diarahkan oleh guru. Murid juga
dapat menjawab soalan di dalam amali proses sains
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K9
|
Tarikh
|
18 Julai 2104
|
Hari
|
Rabu
|
Masa
|
9.25 pg – 10.20 pg
|
Tajuk
|
Sebatian Karbon
|
Objektif
|
1)
Menganalisis kepelbagaian sebatian karbon
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Menyatakan maksud sebatian karbon
2) Menyatakan maksud sebatian organik dan bukan
organik
3) Memberikan contoh sebatian organik dan sebatian
bukan organik
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan maksud sebatian karbon,
sebatian organik dan sebatian bukan organik
2)
Murid membuat latihan berdasarkan nota
yang diberikan guru
3)
Perbincangan antara guru dan murid untuk
latihan di dalam buku amali proses sains
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Mematuhi arahan
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks Sains
2)
Buku Amali Proses Sains
|
Refleksi
|
Lebih kurang 70% murid dapat menjawab soalan latihan yang
dibuat dalam amali proses sains
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K6
|
Tarikh
|
18 Julai 2104
|
Hari
|
Rabu
|
Masa
|
11.30 pg – 12.40 pg
|
Objektif
|
1)
Menganalisis kertas soalan peperiksaan
pertengahan tahun
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Membuat pembetulan pada kesalahan di setiap
soalan
|
Aktiviti
|
1)
Meneruskan perbincangan antara guru dan
murid untuk soalan ke 3 bagi kertas peperiksaan pertengahan tahun
2)
Murid membuat pembetulan pada kertas
soalan mereka
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
|
Bahan mengajar
|
1)
Kertas soalan peperiksaan pertengahan
tahun
|
Refleksi
|
Murid menghadiri ceramah teknik menjawab soalan
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K9
|
Tarikh
|
19 Julai 2104
|
Hari
|
Khamis
|
Masa
|
7.05 pg – 8.15 pg
|
Tajuk
|
Sebatian Karbon
|
Objektif
|
1)
Menganalisis alkohol kesannya kepada
kesihatan
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Menyatakan unsur yang terdapat dalam alkohol
2) Memberi
contoh alkohol
3) Memerihalkan proses penghasilan alkohol
4) Menyatakan ciri umum alkohol
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan maksud alcohol dan unsur
yang terdapat di dalamnya
2)
Guru memberikan contoh alkohol
3)
Guru menerangkan proses penghasilan
alkohol dan ciri umum alkohol
4)
Perbincangan guru dan murid mengenai
alkohol
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Mematuhi arahan
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks Sains
2)
Buku Amali Proses Sains
|
Refleksi
|
Perhimpunan mingguan
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K2
|
Tarikh
|
19 Julai 2104
|
Hari
|
Khamis
|
Masa
|
8.15 pg – 9.25 pg
|
Objektif
|
1)
Menganalisis kertas soalan peperiksaan
pertengahan tahun
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Membuat pembetulan pada kesalahan di setiap
soalan
|
Aktiviti
|
1)
Meneruskan perbincangan antara guru dan
murid untuk soalan ke 6 bagi kertas peperiksaan pertengahan tahun
2)
Murid membuat pembetulan pada kertas
soalan mereka
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
|
Bahan mengajar
|
1)
Kertas soalan peperiksaan pertengahan
tahun
|
Refleksi
|
Murid menghadiri ceramah teknik menjawab soalan
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K10
|
Tarikh
|
19 Julai 2104
|
Hari
|
Rabu
|
Masa
|
11.30 pg – 12.40 ptg
|
Tajuk
|
Sebatian Karbon
|
Objektif
|
1)
Menganalisis alkohol kesannya kepada
kesihatan
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Menyatakan unsur yang terdapat dalam alkohol
2) Memberi
contoh alkohol
3) Memerihalkan proses penghasilan alkohol
4) Menyatakan ciri umum alkohol
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan maksud alcohol dan unsur
yang terdapat di dalamnya
2)
Guru memberikan contoh alkohol
3)
Guru menerangkan proses penghasilan
alkohol dan ciri umum alkohol
4)
Perbincangan guru dan murid mengenai
alkohol
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Mematuhi arahan
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks Sains
2)
Buku Amali Proses Sains
|
Refleksi
|
Sambutan Hari Gawai SMK Serian
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K3
|
Tarikh
|
20 Julai 2014
|
Hari
|
Jumaat
|
Masa
|
9.40 pg – 10.40 pg
|
Tajuk
|
Jirim dan Bahan
|
Objektif
|
1)
Memahami pengelasa unsur dalam Jadual
Berkala Unsur
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Memerihalkan tentang penyusunan unsur – unsur
dalam Jadual Berkala Unsur
2) Memerihalkan kumpulan dan kala dalam Jadual
Berkala Unsur
3) Mengenal pasti unsur – unsur logam, bukan logam
dan separa logam dalam Jadual Berkala
4) Menyatakan kepentingan Jadual Berkala
|
Aktiviti
|
1)
Menggunakan amali proses sains, guru
menerangkan mengenai Jadual berkala Unsur kepada murid
2)
Perbincangan antara guru dan murid
berdasarkan dalam amali proses sains
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
90% murid memberi jawapan yang betul apabila disoal oleh
guru. Kefahaman mereka boleh ditingkatkan lagi dengan latihan yang berterusan
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K6
|
Tarikh
|
20 Julai 2014
|
Hari
|
Jumaat
|
Masa
|
10.40 pg – 11.40 pg
|
Tajuk
|
Jirim dan Bahan
|
Objektif
|
1)
Memahami pengelasa unsur dalam Jadual
Berkala Unsur
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Memerihalkan tentang penyusunan unsur – unsur
dalam Jadual Berkala Unsur
2) Memerihalkan kumpulan dan kala dalam Jadual
Berkala Unsur
3) Mengenal pasti unsur – unsur logam, bukan logam
dan separa logam dalam Jadual Berkala
4) Menyatakan kepentingan Jadual Berkala
|
Aktiviti
|
1)
Menggunakan amali proses sains, guru
menerangkan mengenai Jadual berkala Unsur kepada murid
2)
Perbincangan antara guru dan murid
berdasarkan dalam amali proses sains
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
80% murid dapat menjawab soalan guru dengan betul dan
memberi respon yang baik apabila disoal.
|
No comments:
Post a Comment