Saturday, June 21, 2014

Rancangan Pengajaran Harian (Minggu 25)

16 - 20 Jun 2014 

Subjek
Sains
Kelas
5K2
Tarikh
16 Julai 2104
Hari
Isnin
Masa
7.05 pg – 8.15 pg
Objektif 
1)    Menganalisis kertas soalan peperiksaan pertengahan tahun
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Membuat pembetulan pada kesalahan di setiap soalan
Aktiviti
1)    Perbincangan antara guru dan murid untuk kesemua soalan
2)   Murid membuat pembetulan pada kertas soalan mereka
Nilai moral
1)    Sistematik 
Bahan mengajar
1)    Kertas soalan peperiksaan pertengahan tahun
Refleksi
Murid dapat mengenal pasti kesilapan sendiri dan membuat pembetulan dengan bersungguh – sungguh

Subjek
Sains
Kelas
5K9
Tarikh
16 Julai 2104
Hari
Isnin
Masa
8.15 pg – 9.25 pg
Objektif 
1)    Menganalisis kertas soalan peperiksaan pertengahan tahun
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Membuat pembetulan pada kesalahan di setiap soalan
Aktiviti
1)    Perbincangan antara guru dan murid untuk kesemua soalan
2)   Murid membuat pembetulan pada kertas soalan mereka
Nilai moral
1)    Sistematik 
Bahan mengajar
1)    Kertas soalan peperiksaan pertengahan tahun
Refleksi
Murid membuat pembetulan dengan bersungguh – sungguh

Subjek
Sains
Kelas
4K6
Tarikh
16 Julai 2104
Hari
Isnin
Masa
10.55 pg – 11.30 pg
Objektif 
1)    Menganalisis kertas soalan peperiksaan pertengahan tahun
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Membuat pembetulan pada kesalahan di setiap soalan
Aktiviti
1)    Perbincangan antara guru dan murid untuk kesemua soalan
2)   Murid membuat pembetulan pada kertas soalan mereka
Nilai moral
1)    Sistematik 
Bahan mengajar
1)    Kertas soalan peperiksaan pertengahan tahun
Refleksi
Murid membuat pembetulan dengan bersungguh – sungguh

Subjek
Sains
Kelas
4K3
Tarikh
16 Julai 2104
Hari
Isnin
Masa
12.05 ptg – 12.40 ptg
Objektif 
1)    Menganalisis kertas soalan peperiksaan pertengahan tahun
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
2)   Membuat pembetulan pada kesalahan di setiap soalan
Aktiviti
1)    Perbincangan antara guru dan murid untuk kesemua soalan
2)   Murid membuat pembetulan pada kertas soalan mereka
Nilai moral
1)    Sistematik 
Bahan mengajar
1)    Kertas soalan peperiksaan pertengahan tahun
Refleksi
Murid membuat pembetulan dengan bersungguh – sungguh

Subjek
Sains
Kelas
4K3
Tarikh
17 Julai 2104
Hari
Selasa 
Masa
7.05 pg – 8.15 pg
Objektif 
1)    Menganalisis kertas soalan peperiksaan pertengahan tahun
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Membuat pembetulan pada kesalahan di setiap soalan
Aktiviti
1)    Meneruskan perbincangan antara guru dan murid untuk soalan ke 3 bagi kertas peperiksaan pertengahan tahun 
2)   Murid membuat pembetulan pada kertas soalan mereka
Nilai moral
1)    Sistematik 
Bahan mengajar
1)    Kertas soalan peperiksaan pertengahan tahun
Refleksi
Murid membuat pembetulan dengan bersungguh – sungguh

Subjek
Sains
Kelas
5K2
Tarikh
17 Julai 2104
Hari
Selasa 
Masa
9.45 pg – 10.20 pg
Objektif 
1)    Menganalisis kertas soalan peperiksaan pertengahan tahun
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Membuat pembetulan pada kesalahan di setiap soalan
Aktiviti
1)    Meneruskan perbincangan antara guru dan murid untuk soalan ke 6 bagi kertas peperiksaan pertengahan tahun 
2)   Murid membuat pembetulan pada kertas soalan mereka
Nilai moral
1)    Sistematik 
Bahan mengajar
1)    Kertas soalan peperiksaan pertengahan tahun
Refleksi
Murid menghadiri ceramah teknik menjawab soalan Bahasa Melayu

Subjek
Sains
Kelas
5K10
Tarikh
17 Julai 2104
Hari
Selasa 
Masa
12.05 ptg – 12.40 ptg
Objektif 
1)    Menganalisis kertas soalan peperiksaan pertengahan tahun
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Membuat pembetulan pada kesalahan di setiap soalan
Aktiviti
1)    Perbincangan antara guru dan murid untuk soalan di bahagian A
2)   Murid membuat pembetulan pada kertas soalan mereka
Nilai moral
1)    Sistematik 
Bahan mengajar
1)    Kertas soalan peperiksaan pertengahan tahun
Refleksi
Murid membuat pembetulan dengan bersungguh – sungguh

Subjek
Sains
Kelas
5K10
Tarikh
18 Julai 2104
Hari
Rabu 
Masa
7.05 pg – 8.15 pg
Tajuk
Sebatian Karbon
Objektif 
1)    Menganalisis kepelbagaian sebatian karbon
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menyatakan maksud sebatian karbon
2)   Menyatakan maksud sebatian organik dan bukan organik
3)   Memberikan contoh sebatian organik dan sebatian bukan organik   
4)   Menyatakan maksud hidrokarbon
5)   Menyenaraikan sumber hidrokarbon
Aktiviti
1)    Guru menerangkan maksud sebatian karbon, sebatian organik dan sebatian bukan organik
2)   Murid membuat latihan berdasarkan nota yang diberikan guru
3)   Perbincangan antara guru dan murid
4)   Guru menerangkan maksud hidrokarbon dan sumbernya
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Mematuhi arahan
Bahan mengajar
1)    Buku teks Sains
2)   Buku Amali Proses Sains
Refleksi
80% murid membuat kerja yang diarahkan oleh guru. Murid juga dapat menjawab soalan di dalam amali proses sains

Subjek
Sains
Kelas
5K9
Tarikh
18 Julai 2104
Hari
Rabu 
Masa
9.25 pg – 10.20 pg
Tajuk
Sebatian Karbon
Objektif 
1)    Menganalisis kepelbagaian sebatian karbon
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menyatakan maksud sebatian karbon
2)   Menyatakan maksud sebatian organik dan bukan organik
3)   Memberikan contoh sebatian organik dan sebatian bukan organik     
Aktiviti
1)    Guru menerangkan maksud sebatian karbon, sebatian organik dan sebatian bukan organik
2)   Murid membuat latihan berdasarkan nota yang diberikan guru
3)   Perbincangan antara guru dan murid untuk latihan di dalam buku amali proses sains
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Mematuhi arahan
Bahan mengajar
1)    Buku teks Sains
2)   Buku Amali Proses Sains
Refleksi
Lebih kurang 70% murid dapat menjawab soalan latihan yang dibuat dalam amali proses sains

Subjek
Sains
Kelas
4K6
Tarikh
18 Julai 2104
Hari
Rabu 
Masa
11.30 pg – 12.40 pg
Objektif 
1)    Menganalisis kertas soalan peperiksaan pertengahan tahun
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Membuat pembetulan pada kesalahan di setiap soalan
Aktiviti
1)    Meneruskan perbincangan antara guru dan murid untuk soalan ke 3 bagi kertas peperiksaan pertengahan tahun 
2)   Murid membuat pembetulan pada kertas soalan mereka
Nilai moral
1)    Sistematik 
Bahan mengajar
1)    Kertas soalan peperiksaan pertengahan tahun
Refleksi
Murid menghadiri ceramah teknik menjawab soalan

Subjek
Sains
Kelas
5K9
Tarikh
19 Julai 2104
Hari
Khamis
Masa
7.05 pg – 8.15 pg
Tajuk
Sebatian Karbon
Objektif 
1)    Menganalisis alkohol kesannya kepada kesihatan
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menyatakan unsur yang terdapat dalam alkohol
2)    Memberi contoh alkohol
3)   Memerihalkan proses penghasilan alkohol
4)   Menyatakan ciri umum alkohol
Aktiviti
1)    Guru menerangkan maksud alcohol dan unsur yang terdapat di dalamnya
2)   Guru memberikan contoh alkohol
3)   Guru menerangkan proses penghasilan alkohol dan ciri umum alkohol 
4)   Perbincangan guru dan murid mengenai alkohol
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Mematuhi arahan
Bahan mengajar
1)    Buku teks Sains
2)   Buku Amali Proses Sains
Refleksi
Perhimpunan mingguan

Subjek
Sains
Kelas
5K2
Tarikh
19 Julai 2104
Hari
Khamis
Masa
8.15 pg – 9.25 pg
Objektif 
1)    Menganalisis kertas soalan peperiksaan pertengahan tahun
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Membuat pembetulan pada kesalahan di setiap soalan
Aktiviti
1)    Meneruskan perbincangan antara guru dan murid untuk soalan ke 6 bagi kertas peperiksaan pertengahan tahun 
2)   Murid membuat pembetulan pada kertas soalan mereka
Nilai moral
1)    Sistematik 
Bahan mengajar
1)    Kertas soalan peperiksaan pertengahan tahun
Refleksi
Murid menghadiri ceramah teknik menjawab soalan

Subjek
Sains
Kelas
5K10
Tarikh
19 Julai 2104
Hari
Rabu 
Masa
11.30 pg – 12.40 ptg
Tajuk
Sebatian Karbon
Objektif 
1)    Menganalisis alkohol kesannya kepada kesihatan
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menyatakan unsur yang terdapat dalam alkohol
2)    Memberi contoh alkohol
3)   Memerihalkan proses penghasilan alkohol
4)   Menyatakan ciri umum alkohol
Aktiviti
1)    Guru menerangkan maksud alcohol dan unsur yang terdapat di dalamnya
2)   Guru memberikan contoh alkohol
3)   Guru menerangkan proses penghasilan alkohol dan ciri umum alkohol 
4)   Perbincangan guru dan murid mengenai alkohol
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Mematuhi arahan
Bahan mengajar
1)    Buku teks Sains
2)   Buku Amali Proses Sains
Refleksi
Sambutan Hari Gawai SMK Serian

Subjek
Sains
Kelas
4K3
Tarikh
20 Julai 2014
Hari
Jumaat
Masa
9.40 pg – 10.40 pg
Tajuk
Jirim dan Bahan
Objektif 
1)    Memahami pengelasa unsur dalam Jadual Berkala Unsur
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Memerihalkan tentang penyusunan unsur – unsur dalam Jadual Berkala Unsur
2)   Memerihalkan kumpulan dan kala dalam Jadual Berkala Unsur
3)   Mengenal pasti unsur – unsur logam, bukan logam dan separa logam dalam Jadual Berkala
4)   Menyatakan kepentingan Jadual Berkala
Aktiviti
1)    Menggunakan amali proses sains, guru menerangkan mengenai Jadual berkala Unsur kepada murid
2)   Perbincangan antara guru dan murid berdasarkan dalam amali proses sains
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
90% murid memberi jawapan yang betul apabila disoal oleh guru. Kefahaman mereka boleh ditingkatkan lagi dengan latihan yang berterusan

Subjek
Sains
Kelas
4K6
Tarikh
20 Julai 2014
Hari
Jumaat
Masa
10.40 pg – 11.40 pg
Tajuk
Jirim dan Bahan
Objektif 
1)    Memahami pengelasa unsur dalam Jadual Berkala Unsur
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Memerihalkan tentang penyusunan unsur – unsur dalam Jadual Berkala Unsur
2)   Memerihalkan kumpulan dan kala dalam Jadual Berkala Unsur
3)   Mengenal pasti unsur – unsur logam, bukan logam dan separa logam dalam Jadual Berkala
4)   Menyatakan kepentingan Jadual Berkala
Aktiviti
1)    Menggunakan amali proses sains, guru menerangkan mengenai Jadual berkala Unsur kepada murid
2)   Perbincangan antara guru dan murid berdasarkan dalam amali proses sains
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
80% murid dapat menjawab soalan guru dengan betul dan memberi respon yang baik apabila disoal.


No comments:

Post a Comment