12 - 16 Januari 2105
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K1
|
Hari
|
Isnin
|
Tarikh
|
12 Januari 2015
|
Masa
|
7.05 pg – 8.15 pg
|
Tajuk
|
Penyiasatan Saintifik
|
Objektif
|
1)
Pengenalan kepada Sains
2)
Menganalisa kaedah penyiasatan saintifik
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Mengenal pasti apa yang diperlukan untuk
subjek Sains
2)
Menerangkan langkah – langkah dalam
penyiasatan saintifik
3)
Menjalankan penyiasatan saintifik
|
Aktiviti
|
1)
Sesi perkenalan antara guru dan murid
2)
Guru memperkenalkan dan menerangkan
silibus kepada murid
3)
Perbincangan antara guru dan murid dalam
mengenal pasti langkah – langkah dalam penyiasatan saintifik
4)
Guru menerangkan secara terperinci bagi
setiap langkah – langkah yang telah dikenal pasti
|
Nilai moral
|
1)
Terlibat secara langsung dalam perbincangan
2)
Sistematik
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks sains
|
Refleksi
|
Orentasi murid tingkatan 4
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K3
|
Tarikh
|
12 Januari 2015
|
Hari
|
Isnin
|
Masa
|
8.15 pg – 9.25 pg
|
Tajuk
|
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
|
Objektif
|
Pengelasan Mikroorganisma
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Menyenaraikan ciri – ciri pelbagai jenis
mikroorganisma
2)
Mengelaskan pelbagai kumpulan
mikroorganisma kepada bakteria, kulat, protozoa, virus dan alga
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan secara ringkas silibus
untuk tingkatan 5
2)
Perbincangan antara guru dan murid
mengenai ciri – ciri mikroorganisma
3)
Penerangan dengan terperinci bagi setiap
kumpulan mikroorganisma oleh guru
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Menepati masa
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks sains
|
Refleksi
|
Murid dimaklumkan untuk membeli buku amali proses sains. Murid
rata – rata bersemangat untuk memulakan sesi baharu. Guru mengajar kaedah
membuat nota ringkas bagi memudahkan mereka mengulangkaji.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K6
|
Tarikh
|
12 Januari 2015
|
Hari
|
Isnin
|
Masa
|
10.55 pg – 11.30 pg
|
Tajuk
|
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
|
Objektif
|
Pengelasan Mikroorganisma
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Menyenaraikan ciri – ciri pelbagai jenis
mikroorganisma
2)
Mengelaskan pelbagai kumpulan
mikroorganisma kepada bakteria, kulat, protozoa, virus dan alga
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan secara ringkas silibus
untuk tingkatan 5
2)
Perbincangan antara guru dan murid
mengenai ciri – ciri mikroorganisma
3)
Guru memperkenalkan lima kumpulan
mikroorganisma
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Menepati masa
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks sains
|
Refleksi
|
Murid bersemangat untuk belajar. Mereka dimaklumkan untuk
membeli buku amali proses sains.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K6
|
Tarikh
|
13 Januari 2015
|
Hari
|
Selasa
|
Masa
|
7.05 pg – 8.15pg
|
Tajuk
|
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
|
Objektif
|
Pengelasan Mikroorganisma
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Mengelaskan pelbagai kumpulan
mikroorganisma kepada bakteria, kulat, protozoa, virus dan alga
2)
Memerihalkan ciri – ciri bagi setiap
kumpulan mikroorganisma
|
Aktiviti
|
1)
Murid menyatakan nama bagi setiap
kumpulan mikroorganisma
2)
Guru menjelaskan secara terperinci ciri –
ciri bagi setiap kumpulan mikroorganisma
3)
Sesi soal jawab antara guru dan murid
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Menepati masa
3)
Komunikasi dua hala
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks sains
|
Refleksi
|
90% murid dapat menyatakan dengan betul konsep belahan dedua
dan konjugasi. Guru menerangkan terlebih dahulu konsep – konsep yang ada di
dalam ciri – ciri bagi memudahkan pembelajaran dan kefahaman murid.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5MPV
|
Tarikh
|
13 Januari 2015
|
Hari
|
Selasa
|
Masa
|
8.15 pg – 9.25 pg
|
Tajuk
|
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
|
Objektif
|
Pengelasan Mikroorganisma
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Menyenaraikan ciri – ciri pelbagai jenis
mikroorganisma
2)
Mengelaskan pelbagai kumpulan
mikroorganisma kepada bakteria, kulat, protozoa, virus dan alga
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan secara ringkas silibus
untuk tingkatan 5
2)
Perbincangan antara guru dan murid
mengenai ciri – ciri mikroorganisma
3)
Penerangan dengan terperinci bagi setiap
kumpulan mikroorganisma oleh guru
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Menepati masa
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks sains
|
Refleksi
|
Sesi perkenalan berjalan lancar. Murid – murid juga maklum
yang mereka perlu membeli buku amali proses sains dan nota kognitif. bagi
menghargai masa, guru memulakan sesi PdP. Setiap murid dapat menyatakan
apakah itu mikroorganisma dan kumpulan mikroorganisma.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K1
|
Hari
|
Selasa
|
Tarikh
|
13 Januari 2015
|
Masa
|
11.30 pg – 12.05 ptg
|
Tajuk
|
1)
Pengenalan kepada Sains
|
Objektif
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Mengenal pasti apa yang diperlukan untuk
subjek Sains
|
Hasil Pembelajaran
|
1)
Sesi perkenalan antara guru dan murid
2)
Guru memperkenalkan dan menerangkan
silibus kepada murid
|
Aktiviti
|
1)
Komunikasi dua hala
|
Nilai moral
|
1)
Amali proses sains
|
Bahan mengajar
|
2)
Pengenalan kepada Sains
|
Refleksi
|
Orentasi murid tingkatan 4
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K6
|
Tarikh
|
14 Januari 2015
|
Hari
|
Rabu
|
Masa
|
7.05 pg – 8.15pg
|
Tajuk
|
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
|
Objektif
|
Pengelasan Mikroorganisma
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Mengelaskan pelbagai kumpulan
mikroorganisma kepada bakteria, kulat, protozoa, virus dan alga
2)
Memerihalkan ciri – ciri bagi setiap kumpulan
mikroorganisma
|
Aktiviti
|
1)
Perbincangan antara guru dan murid dalam
memerihalkan ciri – ciri bagi virus, bakteria, kulat, protozoa dan alga.
2)
Sesi soal jawab antara guru dan murid
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Menepati masa
3)
Komunikasi dua hala
|
Bahan mengajar
|
1)
Nota kognitif SPM
|
Refleksi
|
Pembayaran buku kerja agak mengambil masa PdP. Secara
keseluruhannya, murid dapat menerangkan kaedah pembiakan oleh virus.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K3
|
Tarikh
|
14 Januari 2015
|
Hari
|
Rabu
|
Masa
|
9.45 pg – 10.20 pg
|
Tajuk
|
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
|
Objektif
|
Pengelasan Mikroorganisma
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Memerihalkan ciri – ciri bagi setiap
kumpulan mikroorganisma
|
Aktiviti
|
1)
Perbincangan antara guru dan murid dalam
memerihalkan ciri – ciri bagi virus.
2)
Sesi soal jawab antara guru dan murid
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Menepati masa
|
Bahan mengajar
|
1)
Nota Kognitif SPM
|
Refleksi
|
Sesi PdP digunakan dengan pembayaran buku kerja dan
pengagihan buku nota kognitif kepada murid. Walau bagaimanapun, sempat
berlansung sehingga kaedah pemakanan oleh virus. 90% murid dapat menyatakan
ciri – ciri virus dengan betul.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K6
|
Tarikh
|
15 Januari 2015
|
Hari
|
Khamis
|
Masa
|
7.05 pg – 8.15 pg
|
Tajuk
|
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
|
Objektif
|
Pengelasan Mikroorganisma
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Memerihalkan ciri – ciri bagi setiap
kumpulan mikroorganisma
|
Aktiviti
|
1)
Perbincangan antara guru dan murid dalam
memperincikan setiap ciri – ciri untuk setiap kumpulan mikroorganisma
2)
Sesi soal jawab antara guru dan murid
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Menepati masa
3)
Komunikasi dua hala
4)
Berani mencuba
|
Bahan mengajar
|
1)
Nota Kognitif SPM
|
Refleksi
|
Perhimpunan. Sesi PdP hanya berlangsung untuk satu waktu
sahaja. 90% murid boleh menyatakan ciri – ciri bagi virus dan juga alga.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5MPV
|
Tarikh
|
15 Januari 2015
|
Hari
|
Khamis
|
Masa
|
10.55 pg – 11.30 pg
|
Tajuk
|
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
|
Objektif
|
Pengelasan Mikroorganisma
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Memerihalkan ciri – ciri bagi setiap
kumpulan mikroorganisma
|
Aktiviti
|
1)
Perbincangan antara guru dan murid dalam
memerihalkan ciri – ciri bagi virus.
2)
Sesi soal jawab antara guru dan murid
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Menepati masa
|
Bahan mengajar
|
2)
Nota Kognitif SPM
|
Refleksi
|
90% murid dapat menyatakan ciri – ciri virus dengan betul.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K1
|
Hari
|
Khamis
|
Tarikh
|
15 Januari 2015
|
Masa
|
12.05 ptg – 12.40 ptg
|
Tajuk
|
Penyiasatan Saintifik
|
Objektif
|
3)
Pengenalan kepada Sains
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
2)
Mengenal pasti apa yang diperlukan untuk
subjek Sains
|
Aktiviti
|
3)
Sesi perkenalan antara guru dan murid
4)
Guru memperkenalkan dan menerangkan
silibus kepada murid
|
Nilai moral
|
2)
Komunikasi dua hala
|
Bahan mengajar
|
2)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Murid telah dimaklumkan yang mereka perlu membeli buku amali
proses sains bagi memudahkan pembelajaran mereka. Guru cuba untuk menaikkan
semangat murid untuk meminati subjek sains dengan menghubungkaitkan sains
dengan kehidupan seharian.
|
No comments:
Post a Comment