Monday, January 12, 2015

Rancangan Pengajaran Harian (Minggu 3)


12 - 16 Januari 2105


Subjek
Sains
Kelas
4K1
Hari
Isnin
Tarikh
12 Januari 2015
Masa
7.05 pg – 8.15 pg
Tajuk
Penyiasatan Saintifik
Objektif 
1)    Pengenalan kepada Sains
2)   Menganalisa kaedah penyiasatan saintifik
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Mengenal pasti apa yang diperlukan untuk subjek Sains
2)   Menerangkan langkah – langkah dalam penyiasatan saintifik
3)   Menjalankan penyiasatan saintifik
Aktiviti
1)    Sesi perkenalan antara guru dan murid
2)   Guru memperkenalkan dan menerangkan silibus  kepada murid
3)   Perbincangan antara guru dan murid dalam mengenal pasti langkah – langkah dalam penyiasatan saintifik
4)   Guru menerangkan secara terperinci bagi setiap langkah – langkah yang telah dikenal pasti
Nilai moral
1)    Terlibat secara langsung dalam perbincangan
2)   Sistematik
Bahan mengajar
1)    Buku teks sains
Refleksi
Orentasi murid tingkatan 4

Subjek
Sains
Kelas
5K3
Tarikh
12 Januari 2015
Hari
Isnin
Masa
8.15 pg – 9.25 pg
Tajuk
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
Objektif 
Pengelasan Mikroorganisma
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menyenaraikan ciri – ciri pelbagai jenis mikroorganisma
2)   Mengelaskan pelbagai kumpulan mikroorganisma kepada bakteria, kulat, protozoa, virus dan alga
Aktiviti
1)    Guru menerangkan secara ringkas silibus untuk tingkatan 5
2)   Perbincangan antara guru dan murid mengenai ciri – ciri mikroorganisma
3)   Penerangan dengan terperinci bagi setiap kumpulan mikroorganisma oleh guru
Nilai moral
1)    Sistematik
2)   Menepati masa
Bahan mengajar
1)    Buku teks sains
Refleksi
Murid dimaklumkan untuk membeli buku amali proses sains. Murid rata – rata bersemangat untuk memulakan sesi baharu. Guru mengajar kaedah membuat nota ringkas bagi memudahkan mereka mengulangkaji.


Subjek
Sains
Kelas
5K6
Tarikh
12 Januari 2015
Hari
Isnin
Masa
10.55 pg – 11.30 pg
Tajuk
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
Objektif 
Pengelasan Mikroorganisma
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menyenaraikan ciri – ciri pelbagai jenis mikroorganisma
2)   Mengelaskan pelbagai kumpulan mikroorganisma kepada bakteria, kulat, protozoa, virus dan alga
Aktiviti
1)    Guru menerangkan secara ringkas silibus untuk tingkatan 5
2)   Perbincangan antara guru dan murid mengenai ciri – ciri mikroorganisma
3)   Guru memperkenalkan lima kumpulan mikroorganisma
Nilai moral
1)    Sistematik
2)   Menepati masa
Bahan mengajar
1)    Buku teks sains
Refleksi
Murid bersemangat untuk belajar. Mereka dimaklumkan untuk membeli buku amali proses sains.

Subjek
Sains
Kelas
5K6
Tarikh
13 Januari 2015
Hari
Selasa
Masa
7.05 pg – 8.15pg
Tajuk
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
Objektif 
Pengelasan Mikroorganisma
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Mengelaskan pelbagai kumpulan mikroorganisma kepada bakteria, kulat, protozoa, virus dan alga
2)   Memerihalkan ciri – ciri bagi setiap kumpulan mikroorganisma  
Aktiviti
1)    Murid menyatakan nama bagi setiap kumpulan mikroorganisma
2)   Guru menjelaskan secara terperinci ciri – ciri bagi setiap kumpulan mikroorganisma
3)   Sesi soal jawab antara guru dan murid
Nilai moral
1)    Sistematik
2)   Menepati masa
3)   Komunikasi dua hala
Bahan mengajar
1)    Buku teks sains
Refleksi
90% murid dapat menyatakan dengan betul konsep belahan dedua dan konjugasi. Guru menerangkan terlebih dahulu konsep – konsep yang ada di dalam ciri – ciri bagi memudahkan pembelajaran dan kefahaman murid.

Subjek
Sains
Kelas
5MPV
Tarikh
13 Januari 2015
Hari
Selasa
Masa
8.15 pg – 9.25 pg
Tajuk
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
Objektif 
Pengelasan Mikroorganisma
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menyenaraikan ciri – ciri pelbagai jenis mikroorganisma
2)   Mengelaskan pelbagai kumpulan mikroorganisma kepada bakteria, kulat, protozoa, virus dan alga
Aktiviti
1)    Guru menerangkan secara ringkas silibus untuk tingkatan 5
2)   Perbincangan antara guru dan murid mengenai ciri – ciri mikroorganisma
3)   Penerangan dengan terperinci bagi setiap kumpulan mikroorganisma oleh guru
Nilai moral
1)    Sistematik
2)   Menepati masa
Bahan mengajar
1)    Buku teks sains
Refleksi
Sesi perkenalan berjalan lancar. Murid – murid juga maklum yang mereka perlu membeli buku amali proses sains dan nota kognitif. bagi menghargai masa, guru memulakan sesi PdP. Setiap murid dapat menyatakan apakah itu mikroorganisma dan kumpulan mikroorganisma.

Subjek
Sains
Kelas
4K1
Hari
Selasa  
Tarikh
13 Januari 2015
Masa
11.30 pg – 12.05 ptg
Tajuk
1)    Pengenalan kepada Sains
Objektif 
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Mengenal pasti apa yang diperlukan untuk subjek Sains
Hasil Pembelajaran
1)    Sesi perkenalan antara guru dan murid
2)   Guru memperkenalkan dan menerangkan silibus  kepada murid
Aktiviti
1)    Komunikasi dua hala
Nilai moral
1)    Amali proses sains
Bahan mengajar
2)   Pengenalan kepada Sains
Refleksi
Orentasi murid tingkatan 4
Subjek
Sains
Kelas
5K6
Tarikh
14 Januari 2015
Hari
Rabu
Masa
7.05 pg – 8.15pg
Tajuk
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
Objektif 
Pengelasan Mikroorganisma
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Mengelaskan pelbagai kumpulan mikroorganisma kepada bakteria, kulat, protozoa, virus dan alga
2)   Memerihalkan ciri – ciri bagi setiap kumpulan mikroorganisma 
Aktiviti
1)    Perbincangan antara guru dan murid dalam memerihalkan ciri – ciri bagi virus, bakteria, kulat, protozoa dan alga.
2)   Sesi soal jawab antara guru dan murid
Nilai moral
1)    Sistematik
2)   Menepati masa
3)   Komunikasi dua hala
Bahan mengajar
1)    Nota kognitif SPM
Refleksi
Pembayaran buku kerja agak mengambil masa PdP. Secara keseluruhannya, murid dapat menerangkan kaedah pembiakan oleh virus.

Subjek
Sains
Kelas
5K3
Tarikh
14 Januari 2015
Hari
Rabu
Masa
9.45 pg – 10.20 pg
Tajuk
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
Objektif 
Pengelasan Mikroorganisma
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Memerihalkan ciri – ciri bagi setiap kumpulan mikroorganisma 
Aktiviti
1)    Perbincangan antara guru dan murid dalam memerihalkan ciri – ciri bagi virus.
2)   Sesi soal jawab antara guru dan murid
Nilai moral
1)    Sistematik
2)   Menepati masa
Bahan mengajar
1)    Nota Kognitif SPM
Refleksi
Sesi PdP digunakan dengan pembayaran buku kerja dan pengagihan buku nota kognitif kepada murid. Walau bagaimanapun, sempat berlansung sehingga kaedah pemakanan oleh virus. 90% murid dapat menyatakan ciri – ciri virus dengan betul.

Subjek
Sains
Kelas
5K6
Tarikh
15 Januari 2015
Hari
Khamis
Masa
7.05 pg – 8.15 pg
Tajuk
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
Objektif 
Pengelasan Mikroorganisma
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Memerihalkan ciri – ciri bagi setiap kumpulan mikroorganisma 
Aktiviti
1)    Perbincangan antara guru dan murid dalam memperincikan setiap ciri – ciri untuk setiap kumpulan mikroorganisma
2)   Sesi soal jawab antara guru dan murid
Nilai moral
1)    Sistematik
2)   Menepati masa
3)   Komunikasi dua hala
4)   Berani mencuba
Bahan mengajar
1)    Nota Kognitif SPM
Refleksi
Perhimpunan. Sesi PdP hanya berlangsung untuk satu waktu sahaja. 90% murid boleh menyatakan ciri – ciri bagi virus dan juga alga.

Subjek
Sains
Kelas
5MPV
Tarikh
15 Januari 2015
Hari
Khamis
Masa
10.55 pg – 11.30 pg
Tajuk
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
Objektif 
Pengelasan Mikroorganisma
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Memerihalkan ciri – ciri bagi setiap kumpulan mikroorganisma 
Aktiviti
1)    Perbincangan antara guru dan murid dalam memerihalkan ciri – ciri bagi virus.
2)   Sesi soal jawab antara guru dan murid
Nilai moral
1)    Sistematik
2)   Menepati masa
Bahan mengajar
2)   Nota Kognitif SPM
Refleksi
90% murid dapat menyatakan ciri – ciri virus dengan betul.

Subjek
Sains
Kelas
4K1
Hari
Khamis
Tarikh
15 Januari 2015
Masa
12.05 ptg – 12.40 ptg
Tajuk
Penyiasatan Saintifik
Objektif 
3)   Pengenalan kepada Sains
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
2)   Mengenal pasti apa yang diperlukan untuk subjek Sains
Aktiviti
3)   Sesi perkenalan antara guru dan murid
4)   Guru memperkenalkan dan menerangkan silibus  kepada murid
Nilai moral
2)   Komunikasi dua hala
Bahan mengajar
2)   Amali proses sains
Refleksi
Murid telah dimaklumkan yang mereka perlu membeli buku amali proses sains bagi memudahkan pembelajaran mereka. Guru cuba untuk menaikkan semangat murid untuk meminati subjek sains dengan menghubungkaitkan sains dengan kehidupan seharian.

No comments:

Post a Comment