27 - 29 Januari 2014
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K2
|
Tarikh
|
27 Januari 2014
|
Hari
|
Isnin
|
Masa
|
7.05 pg – 8.15 pg
|
Tajuk
|
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
|
Objektif
|
1)
Memahami cara merawat penyakit yang
disebabkan oleh mikroorganisma
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Menyatakan langkah – langkah untuk merawat
penyakit yang disebabkan oleh mikroorganisma
2) Menyatakan kesan antibiotic ke atas
mikroorganisma
3) Memerihalkan bahaya penggunaan ubat – ubatan
tanpa pengawasan dan preskripsi doktor
|
Aktiviti
|
1)
Perbentangan daripada murid
2)
Sesi soal jawab antara murid dan
pembentang
|
Nilai moral
|
1)
Menepati masa
2)
Sistematik
3)
Berkomunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Bahan perbentangan murid
|
Refleksi
|
Perbentangan berlaku dengan baik namun ada sesetengah
kumpulan kelihatan seperti tidak membuat persediaan dengan baik. Sesi soal
jawab berlangsung dengan pelbagai soalan daripada murid kepada pembentang
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K9
|
Tarikh
|
27 Januari 2014
|
Hari
|
Isnin
|
Masa
|
8.10 pg – 9.15 pg
|
Tajuk
|
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
|
Objektif
|
1)
Menganalisa cara – cara mencegah
jangkitan penyakit yang disebabkan mikroorganisma
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Menerangkan dengan contoh pelbagai kaedah
pensterilan
2) Menyatakan maksud keimunan
3) Menyatakan contoh keimunan
4) Membezakan dan membandingkan pelbagai jenis
keimunan
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan secara terperinci
mengenai pensterilan dan keimunan
2)
Perbincangan antara guru dan murid
berlangsung
3)
Murid menyalin nota ringkas yang
disediakan oleh guru
|
Nilai moral
|
1)
Menepati masa
2)
Sistematik
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks sains
|
Refleksi
|
Lebih daripada 60% murid dapat menjawab soalan latihan
sendiri berdasarkan penerangan dan nota yang diberikan oleh guru
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K6
|
Hari
|
Isnin
|
Tarikh
|
27 Januari 2014
|
Masa
|
10.55 pg – 11.30 pg
|
Tajuk
|
Koordinasi badan
|
Objektif
|
1)
Menganalisis koordinasi saraf
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Menyatakan maksud reseptor dan efektor
2)
Menyatakan fungsi reseptor dan efektor
|
Aktiviti
|
1)
Penerangan oleh guru beserta contoh untuk
mengaitkan reseptor dan efektor
2)
Sesi soal jawab antara guru dan murid
3)
Perbincangan latihan berdasarkan amali
proses sains
|
Nilai moral
|
1)
Bekerjasama
2)
Menepati masa
3)
Sistematik
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks sains
2)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Perbincangan berlangsung secara dua hala antara guru dan
murid.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K3
|
Hari
|
Isnin
|
Tarikh
|
27 Januari 2014
|
Masa
|
12.05 ptg – 12.40 ptg
|
Tajuk
|
Koordinasi badan
|
Objektif
|
1)
Menganalisis koordinasi saraf
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Menerangkan dengan contoh tindakan
refleks
2)
Memerihalkan tindakan refleks
3)
Mengilustrasikan pengaliran impuls dalam
arka refleks
|
Aktiviti
|
1)
Murid menyatakan tindakan refleks yang
mereka ketahui
2)
Berdasarkan jawapan murid, guru
menerangkan tindakan refleks serta menerangkan pengaliran impuls dalam arka
refleks
|
Nilai moral
|
1)
Bekerjasama
2)
Menepati masa
3)
Sistematik
|
Bahan mengajar
|
3)
Buku teks sains
|
Refleksi
|
Keseluruhan murid dapat membezakan antara reseptor dan
efektor. Murid juga dapat menyatakan kedudukan dan fungsi sinaps apabila
disoal oleh guru
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K3
|
Hari
|
Selasa
|
Tarikh
|
28 Januari 2014
|
Masa
|
7.05 pg – 8.15 pg
|
Tajuk
|
Koordinasi badan
|
Objektif
|
1)
Menganalisis koordinasi saraf
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Menerangkan dengan contoh tindakan
refleks
2)
Memerihalkan tindakan refleks
3)
Mengilustrasikan pengaliran impuls dalam
arka refleks
|
Aktiviti
|
1)
Murid menyatakan tindakan refleks yang
mereka ketahui
2)
Berdasarkan jawapan murid, guru
menerangkan tindakan refleks serta menerangkan pengaliran impuls dalam arka
refleks
|
Nilai moral
|
1)
Bekerjasama
2)
Menepati masa
3)
Sistematik
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks sains
2)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Aktiviti untuk mengesan tindakan refleks dijalan supaya
murid lebih memahami konsep tindakan refleks. Pengukuhan dilakukan dengan
membuat latihan. Lebih 90% murid menjawab dengan betul.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K2
|
Tarikh
|
28 Januari 2014
|
Hari
|
Selasa
|
Masa
|
9.45 pg – 10.20 pg
|
Tajuk
|
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
|
Objektif
|
1)
Menganalisis cara – cara mencegah
jangkitan penyakit yang disebabakan oleh mikroorganisma
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Menerangkan pelbagai kaedah bagaimana
mikroorganisma boleh menyebabkan jangkitan
2) Menyenaraikan cara – cara mencegah jangkitan
3) Menghubung kaitkan cara pengawalan vektor dengan
habitat dan kitar hidupnya
|
Aktiviti
|
1)
Murid diberi masa untuk berbincang sesama
sendiri dan menjawab soalan dalam amali proses sains
2)
Perbincangan jawapan antara guru dan
murid
|
Nilai moral
|
1)
Menepati masa
2)
Sistematik
3)
Berkomunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Lebih 90% murid menjawab soalan dengan betul. Perbincangan
berlangsung secara dua hala.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K10
|
Tarikh
|
28 Januari 2014
|
Hari
|
Sabtu
|
Masa
|
12.05 ptg – 12.40 ptg
|
Tajuk
|
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
|
Objektif
|
1)
Menganalisa cara – cara mencegah
jangkitan penyakit yang disebabkan mikroorganisma
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Menyenaraikan langkah – langkah untuk mencegah
jangkitan
2) Menghubungkaitkan kawalan vektor dengan tabiat
dan kitaran hidup vektor
3) Menerangkan dengan contoh pelbagai kaedah
pensterilan
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan secara terperinci cara –
cara mencegah jangkitan penyakit yang disebabkan mikroorganisma
2)
Murid menyalin nota ringkas yang
disediakan oleh guru
|
Nilai moral
|
1)
Menepati masa
2)
Sistematik
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks sains
|
Refleksi
|
Keseluruhan murid memahami dan dapat menghubungkatkan
penyakit dengan kaedah pencegahan apabila guru mengaitkan dengan kehidupan
harian
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K9
|
Tarikh
|
29 Januari 2014
|
Hari
|
Rabu
|
Masa
|
9.45 pg – 10.20 pg
|
Tajuk
|
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
|
Objektif
|
1)
Menganalisis cara – cara mencegah
jangkitan penyakit yang disebabakan oleh mikroorganisma
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Menerangkan pelbagai kaedah bagaimana
mikroorganisma boleh menyebabkan jangkitan
2) Menyenaraikan cara – cara mencegah jangkitan
3) Menghubung kaitkan cara pengawalan vektor dengan
habitat dan kitar hidupnya
|
Aktiviti
|
1)
Murid diberi masa untuk berbincang sesama
sendiri dan menjawab soalan dalam amali proses sains
2)
Perbincangan jawapan antara guru dan
murid
|
Nilai moral
|
1)
Menepati masa
2)
Sistematik
3)
Berkomunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
2)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Lebih daripada 5 orang murid tidak membawa amali proses
sains sedangkan telah diingatkan pada kelas terdahulu. Mereka ini diberi
amaran lisan. Perbincangan soalan berlangsung selepas murid mencuba untuk
menjawab soalan sendiri
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K6
|
Hari
|
Rabu
|
Tarikh
|
29 Januari 2014
|
Masa
|
11.30 pg – 12.40 ptg
|
Tajuk
|
Koordinasi badan
|
Objektif
|
1)
Menganalisis koordinasi saraf
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Menerangkan dengan contoh tindakan
refleks
2)
Memerihalkan tindakan refleks
3)
Mengilustrasikan pengaliran impuls dalam
arka refleks
|
Aktiviti
|
1)
Murid menyatakan tindakan refleks yang
mereka ketahui
2)
Berdasarkan jawapan murid, guru
menerangkan tindakan refleks serta menerangkan pengaliran impuls dalam arka
refleks
|
Nilai moral
|
1)
Bekerjasama
2)
Menepati masa
3)
Sistematik
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks sains
2)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Perbincangan mengenai sinaps antara guru dan murid. Sesi PdP
hanya berlangsung 1 waktu kerana guru terpaksa menghadiri mesyuarat untuk
bulan sains dan matematik
|
CUTI TAHUN BARU CINA
30 JANUARI – 04 FEBRUARI 2014
No comments:
Post a Comment