Saturday, February 8, 2014

Rancangan Pengajaran Harian (Minggu 6)

05 - 07 Januari 2014

Subjek
Sains
Kelas
5K9
Tarikh
05 Februari 2014
Hari
Rabu   
Masa
9.45 pg – 10.20 pg
Tajuk
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
Objektif 
1)    Memahami cara merawat penyakit yang disebabkan oleh mikroorganisma
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menyatakan langkah – langkah untuk merawat penyakit yang disebabkan oleh mikroorganisma
2)   Menyatakan kesan antibiotik ke atas mikroorganisma   
Aktiviti
1)    Guru meminta murid menyatakan langkah – langkah yang boleh diambil untuk merawat penyakit
2)   Penerangan daripada guru berkaitan kaedah merawat penyakit yang disebabkan oleh mikroorganisma
3)   Murid menyalin nota yang disediakan oleh guru 
Nilai moral
1)    Menepati masa
2)   Sistematik
3)   Berkomunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Buku teks Sains
Refleksi
Lebih 80% murid memberi perhatian pada penerangan guru.

Subjek
Sains
Kelas
4K6
Hari
Rabu
Tarikh
05 Februari 2014
Masa
11.30 pg – 12.40 ptg
Tajuk
Koordinasi badan
Objektif 
1)    Menganalisis koordinasi saraf
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menerangkan dengan contoh tindakan refleks
2)   Memerihalkan tindakan refleks
3)   Mengilustrasikan pengaliran impuls dalam arka refleks
Aktiviti
1)    Murid menyatakan tindakan refleks yang mereka ketahui
2)   Berdasarkan jawapan murid, guru menerangkan tindakan refleks serta menerangkan pengaliran impuls dalam arka refleks
Nilai moral
1)    Bekerjasama
2)   Menepati masa
3)   Sistematik
Bahan mengajar
1)    Buku teks sains
2)   Amali proses sains
Refleksi
Murid dapat menyatakan tindakan refleks berdasarkan aktiviti yang dijalankan. Maka secara keseluruhannya, mereka memahami konsep tindakan refleks

Subjek
Sains
Kelas
5K9
Tarikh
06 Februari 2014
Hari
Khamis   
Masa
7.05 pg – 8.15 pg
Tajuk
Nutrisi dan Pengeluaran Makanan
Objektif 
1)    Menilai kepentingan mengambil makanan bernutrisi dan mengamalkan tabiat pemakanan yang sihat
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Mengenal pasti nilai kalori untuk kelas makanan yang berlainan
2)   Menganggarkan nilai kalori untuk makanan yang dimakan
3)   Menerangkan faktor yang mempengaruhi keperluan kalori individu  
Aktiviti
1)    Murid mengenal pasti kelas makanan yang terkandung dalam piramid makanan
2)   Perbincangan antara guru dan murid mengenai nilai kalori untuk makanan yang dimakan
3)   Perbincangan mengenai faktor yang mempengaruhi keperluan kalori individu 
Nilai moral
1)    Menepati masa
2)   Sistematik
3)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Buku teks Sains
2)   Amali proses sains
Refleksi
Perbincangan soalan latihan mengenai tajuk mikroorganisma berdasarkan buku amali proses sains.

Subjek
Sains
Kelas
5K2
Tarikh
06 Februari 2014
Hari
Khamis   
Masa
8.15 pg – 9.25 pg
Tajuk
Nutrisi dan Pengeluaran Makanan
Objektif 
1)    Menilai kepentingan mengambil makanan bernutrisi dan mengamalkan tabiat pemakanan yang sihat
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Mengenal pasti nilai kalori untuk kelas makanan yang berlainan
2)   Menganggarkan nilai kalori untuk makanan yang dimakan
3)   Menerangkan faktor yang mempengaruhi keperluan kalori individu  
Aktiviti
1)    Murid mengenal pasti kelas makanan yang terkandung dalam piramid makanan
2)   Perbincangan antara guru dan murid mengenai nilai kalori untuk makanan yang dimakan
3)   Perbincangan mengenai faktor yang mempengaruhi keperluan kalori individu 
Nilai moral
1)    Menepati masa
2)   Sistematik
3)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
3)   Buku teks Sains
4)   Amali proses sains
Refleksi
Guru mengulang kembali beberapa topik dalam tajuk mikroorganisma atas permintaan murid. Perbincangan soalan latihan berdasarkan amali proses sains dijalankan sebelum masuk ke bab baru

Subjek
Sains
Kelas
5K10
Tarikh
06 Februari 2014
Hari
Khamis
Masa
11.30 pg – 12.40 pg
Tajuk
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
Objektif 
1)    Menganalisa cara – cara mencegah jangkitan penyakit yang disebabkan mikroorganisma
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menyatakan maksud keimunan
2)   Menyatakan contoh keimunan
3)   Membezakan dan membandingkan pelbagai jenis keimunan
Aktiviti
1)    Guru menerangkan secara terperinci mengenai pensterilan dan keimunan
2)   Perbincangan antara guru dan murid berlangsung
3)   Murid menyalin nota ringkas yang disediakan oleh guru
4)   Perbincangan melalui amali proses sains
Nilai moral
1)    Menepati masa
2)   Sistematik
Bahan mengajar
1)    Buku teks sains
2)   Amali proses sains
Refleksi
Lebih 90% murid melalukan kerja yang diberi oleh guru. Namun, apabila guru mula menerangkan murid mula bercakap. Amaran lisan diberikan kepada mereka

Subjek
Sains
Kelas
5K10
Tarikh
07 Februari 2014
Hari
Jumaat 
Masa
7.05 pg – 8.15 pg
Tajuk
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
Objektif 
1)    Memahami cara merawat penyakit yang disebabkan oleh mikroorganisma
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menyatakan langkah – langkah untuk merawat penyakit yang disebabkan oleh mikroorganisma
2)   Menyatakan kesan antibiotik ke atas mikroorganisma   
Aktiviti
1)    Guru meminta murid menyatakan langkah – langkah yang boleh diambil untuk merawat penyakit
2)   Penerangan daripada guru berkaitan kaedah merawat penyakit yang disebabkan oleh mikroorganisma
3)   Murid menyalin nota yang disediakan oleh guru 
Nilai moral
1)    Menepati masa
2)   Sistematik
3)   Berkomunikasi berkesan
Bahan mengajar
3)   Buku teks Sains
Refleksi
PdP ditangguhkan untuk perhimpunan mingguan

Subjek
Sains
Kelas
4K3
Hari
Jumaat
Tarikh
07 Februari 2014
Masa
7.05 pg – 8.15 pg
Tajuk
Koordinasi badan
Objektif 
1)    Memahami peranan reseptor regang dalam mengekalkan keseimbangan dan koordinasi
2)   Memahami otak manusia dan kerencamannya
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menerangkan maksud reseptor regang
2)   Menerangkan kepentingan reseptor regang
3)   Mengenal pasti bahagian utama dalam otak manusia
Aktiviti
1)    Guru menerangkan secara terperinci peranan reseptor regang
2)   Perbincangan antara murid berkaitan kepentingan reseptor regang
3)   Guru mengenalkan bahagian utama dalam otak kepada murid
Nilai moral
1)    Bekerjasama
2)   Menepati masa
3)   Sistematik
Bahan mengajar
1)    Buku teks sains
2)   Amali proses sains
Refleksi
Lebih 90% murid dapat memahami dan menyatakan dan mengaitkan konsep reseptor regang dengan kehidupan

Subjek
Sains
Kelas
4K6
Hari
Jumaat 
Tarikh
07 Februari 2014
Masa
10.40 pg – 11.40 pg
Tajuk
Koordinasi badan
Objektif 
1)    Memahami peranan reseptor regang dalam mengekalkan keseimbangan dan koordinasi
2)   Memahami otak manusia dan kerencamannya
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menerangkan maksud reseptor regang
2)   Menerangkan kepentingan reseptor regang
3)   Mengenal pasti bahagian utama dalam otak manusia
Aktiviti
1)    Guru menerangkan secara terperinci peranan reseptor regang
2)   Perbincangan antara murid berkaitan kepentingan reseptor regang
3)   Guru mengenalkan bahagian utama dalam otak kepada murid
Nilai moral
1)    Bekerjasama
2)   Menepati masa
3)   Sistematik
Bahan mengajar
3)   Buku teks sains
4)   Amali proses sains
Refleksi
Hampir kesemua murid dapat menyatakan dan mengaitkan peranan reseptor regang dengan aktiviti harian.




No comments:

Post a Comment