05 - 07 Januari 2014
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K9
|
Tarikh
|
05 Februari 2014
|
Hari
|
Rabu
|
Masa
|
9.45 pg – 10.20 pg
|
Tajuk
|
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
|
Objektif
|
1)
Memahami cara merawat penyakit yang
disebabkan oleh mikroorganisma
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Menyatakan langkah – langkah untuk merawat
penyakit yang disebabkan oleh mikroorganisma
2) Menyatakan kesan antibiotik ke atas
mikroorganisma
|
Aktiviti
|
1)
Guru meminta murid menyatakan langkah –
langkah yang boleh diambil untuk merawat penyakit
2)
Penerangan daripada guru berkaitan kaedah
merawat penyakit yang disebabkan oleh mikroorganisma
3)
Murid menyalin nota yang disediakan oleh
guru
|
Nilai moral
|
1)
Menepati masa
2)
Sistematik
3)
Berkomunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks Sains
|
Refleksi
|
Lebih 80% murid memberi perhatian pada penerangan guru.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K6
|
Hari
|
Rabu
|
Tarikh
|
05 Februari 2014
|
Masa
|
11.30 pg – 12.40 ptg
|
Tajuk
|
Koordinasi badan
|
Objektif
|
1)
Menganalisis koordinasi saraf
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Menerangkan dengan contoh tindakan
refleks
2)
Memerihalkan tindakan refleks
3)
Mengilustrasikan pengaliran impuls dalam
arka refleks
|
Aktiviti
|
1)
Murid menyatakan tindakan refleks yang
mereka ketahui
2)
Berdasarkan jawapan murid, guru
menerangkan tindakan refleks serta menerangkan pengaliran impuls dalam arka
refleks
|
Nilai moral
|
1)
Bekerjasama
2)
Menepati masa
3)
Sistematik
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks sains
2)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Murid dapat menyatakan tindakan refleks berdasarkan aktiviti
yang dijalankan. Maka secara keseluruhannya, mereka memahami konsep tindakan
refleks
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K9
|
Tarikh
|
06 Februari 2014
|
Hari
|
Khamis
|
Masa
|
7.05 pg – 8.15 pg
|
Tajuk
|
Nutrisi dan Pengeluaran Makanan
|
Objektif
|
1)
Menilai kepentingan mengambil makanan
bernutrisi dan mengamalkan tabiat pemakanan yang sihat
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Mengenal pasti nilai kalori untuk kelas makanan
yang berlainan
2) Menganggarkan nilai kalori untuk makanan yang
dimakan
3) Menerangkan faktor yang mempengaruhi keperluan
kalori individu
|
Aktiviti
|
1)
Murid mengenal pasti kelas makanan yang
terkandung dalam piramid makanan
2)
Perbincangan antara guru dan murid
mengenai nilai kalori untuk makanan yang dimakan
3)
Perbincangan mengenai faktor yang
mempengaruhi keperluan kalori individu
|
Nilai moral
|
1)
Menepati masa
2)
Sistematik
3)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks Sains
2)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Perbincangan soalan latihan mengenai tajuk mikroorganisma
berdasarkan buku amali proses sains.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K2
|
Tarikh
|
06 Februari 2014
|
Hari
|
Khamis
|
Masa
|
8.15 pg – 9.25 pg
|
Tajuk
|
Nutrisi dan Pengeluaran Makanan
|
Objektif
|
1)
Menilai kepentingan mengambil makanan
bernutrisi dan mengamalkan tabiat pemakanan yang sihat
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Mengenal pasti nilai kalori untuk kelas makanan
yang berlainan
2) Menganggarkan nilai kalori untuk makanan yang
dimakan
3) Menerangkan faktor yang mempengaruhi keperluan
kalori individu
|
Aktiviti
|
1)
Murid mengenal pasti kelas makanan yang
terkandung dalam piramid makanan
2)
Perbincangan antara guru dan murid
mengenai nilai kalori untuk makanan yang dimakan
3)
Perbincangan mengenai faktor yang
mempengaruhi keperluan kalori individu
|
Nilai moral
|
1)
Menepati masa
2)
Sistematik
3)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
3)
Buku teks Sains
4)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Guru mengulang kembali beberapa topik dalam tajuk
mikroorganisma atas permintaan murid. Perbincangan soalan latihan berdasarkan
amali proses sains dijalankan sebelum masuk ke bab baru
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K10
|
Tarikh
|
06 Februari 2014
|
Hari
|
Khamis
|
Masa
|
11.30 pg – 12.40 pg
|
Tajuk
|
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
|
Objektif
|
1)
Menganalisa cara – cara mencegah
jangkitan penyakit yang disebabkan mikroorganisma
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Menyatakan maksud keimunan
2) Menyatakan contoh keimunan
3) Membezakan dan membandingkan pelbagai jenis
keimunan
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan secara terperinci
mengenai pensterilan dan keimunan
2)
Perbincangan antara guru dan murid
berlangsung
3)
Murid menyalin nota ringkas yang
disediakan oleh guru
4)
Perbincangan melalui amali proses sains
|
Nilai moral
|
1)
Menepati masa
2)
Sistematik
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks sains
2)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Lebih 90% murid melalukan kerja yang diberi oleh guru. Namun,
apabila guru mula menerangkan murid mula bercakap. Amaran lisan diberikan
kepada mereka
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K10
|
Tarikh
|
07 Februari 2014
|
Hari
|
Jumaat
|
Masa
|
7.05 pg – 8.15 pg
|
Tajuk
|
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
|
Objektif
|
1)
Memahami cara merawat penyakit yang
disebabkan oleh mikroorganisma
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Menyatakan langkah – langkah untuk merawat
penyakit yang disebabkan oleh mikroorganisma
2) Menyatakan kesan antibiotik ke atas
mikroorganisma
|
Aktiviti
|
1)
Guru meminta murid menyatakan langkah –
langkah yang boleh diambil untuk merawat penyakit
2)
Penerangan daripada guru berkaitan kaedah
merawat penyakit yang disebabkan oleh mikroorganisma
3)
Murid menyalin nota yang disediakan oleh
guru
|
Nilai moral
|
1)
Menepati masa
2)
Sistematik
3)
Berkomunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
3)
Buku teks Sains
|
Refleksi
|
PdP ditangguhkan untuk perhimpunan mingguan
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K3
|
Hari
|
Jumaat
|
Tarikh
|
07 Februari 2014
|
Masa
|
7.05 pg – 8.15 pg
|
Tajuk
|
Koordinasi badan
|
Objektif
|
1)
Memahami peranan reseptor regang dalam
mengekalkan keseimbangan dan koordinasi
2)
Memahami otak manusia dan kerencamannya
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Menerangkan maksud reseptor regang
2)
Menerangkan kepentingan reseptor regang
3)
Mengenal pasti bahagian utama dalam otak
manusia
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan secara terperinci
peranan reseptor regang
2)
Perbincangan antara murid berkaitan
kepentingan reseptor regang
3)
Guru mengenalkan bahagian utama dalam
otak kepada murid
|
Nilai moral
|
1)
Bekerjasama
2)
Menepati masa
3)
Sistematik
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks sains
2)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Lebih 90% murid dapat memahami dan menyatakan dan mengaitkan
konsep reseptor regang dengan kehidupan
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K6
|
Hari
|
Jumaat
|
Tarikh
|
07 Februari 2014
|
Masa
|
10.40 pg – 11.40 pg
|
Tajuk
|
Koordinasi badan
|
Objektif
|
1)
Memahami peranan reseptor regang dalam
mengekalkan keseimbangan dan koordinasi
2)
Memahami otak manusia dan kerencamannya
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Menerangkan maksud reseptor regang
2)
Menerangkan kepentingan reseptor regang
3)
Mengenal pasti bahagian utama dalam otak
manusia
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan secara terperinci
peranan reseptor regang
2)
Perbincangan antara murid berkaitan
kepentingan reseptor regang
3)
Guru mengenalkan bahagian utama dalam
otak kepada murid
|
Nilai moral
|
1)
Bekerjasama
2)
Menepati masa
3)
Sistematik
|
Bahan mengajar
|
3)
Buku teks sains
4)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Hampir kesemua murid dapat menyatakan dan mengaitkan peranan
reseptor regang dengan aktiviti harian.
|
No comments:
Post a Comment