29 September - 03 Oktober 2014
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K2
|
Tarikh
|
29 September 2014
|
Hari
|
Isnin
|
Masa
|
7.05 pg – 8.15 pg
|
Tajuk
|
Bahan Sintetik dalam Industri
|
Objektif
|
Menganalisa plastik
|
Hasil pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Menyenaraikan contoh – contoh plastik
2)
Menyenaraikan kegunaan plastik
3)
Menyatakan jenis plastik
4)
Menyenaraikan ciri – ciri bahan
termoplastik
5)
Menyenaraikan ciri – ciri bahan plastik
termoset
|
Aktiviti
|
1)
Murid menyatakan contoh – contoh plastik
2)
Perbincangan antara guru dan murid terhadap
kegunaan plastik
3)
Guru menerangkan jenis plastik
4)
Perbincangan dalam mengenal pasti ciri –
ciri bahan termoplastik dan termoset
|
Nilai Moral
|
1)
Sistematik
2)
Mematuhi masa
|
Bahan Mengajar
|
Amali Proses Sains
|
Refleksi
|
90% murid dapat menerangkan termoplastik dan plastik
termoset.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K9
|
Tarikh
|
29 September 2014
|
Hari
|
Isnin
|
Masa
|
8.15 pg – 9.25 pg
|
Tajuk
|
Elektronik dan Teknologi Maklumat
|
Objektif
|
Memahami Gelombang Radio
|
Hasil pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Memerihalkan ciri – ciri gelombang
2)
Mengenal pasti
kedudukan gelombang radio di dalam spektrum elektromagnet
3)
Menghubungkaitkan
ciri – ciri gelombang radio dalam komunikasi
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan ciri – ciri gelombang
2)
Guru memperkenalkan murid dengan spektrum
electromagnet
3)
Perbincangan antara guru dan murid dalam
menghubungkaitkan ciri - ciri
gelombang radio dalam komunikasi
|
Nilai Moral
|
1)
Sistematik
2)
Mematuhi masa
|
Bahan Mengajar
|
Amali Proses Sains
|
Refleksi
|
70% murid dapat mengenal pasti ciri – ciri gelombang.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K6
|
Tarikh
|
29 September 2014
|
Hari
|
Isnin
|
Masa
|
10.55 pg – 11.30 pg
|
Tajuk
|
Cahaya, Warna dan Penglihatan
|
Objektif
|
1)
Mensintesiskan pembentukan imej oleh
cermin satah dan kanta
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah
tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Melukis dan melabel gambarajah sinar bagi sinar cahaya yang melalui
kanta cembung
2) Melukis dan melabel gambarajah sinar untuk menerangkan ciri – ciri
imej yang terbentuk oleh kanta cembung
|
Aktiviti
|
1)
Murid melukis gambarajah sinar bagi sinar
cahaya yang melalui kanta cembung dengan bantuan guru
2)
Perbincangan antara guru dan murid dalam
menerangkan ciri – ciri imej yang terbentuk oleh kanta cembung
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
90% murid dapat melukis, melabel dan menyatakan ciri – ciri
imej yang terbentuk oleh kanta cembung
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K3
|
Tarikh
|
29 September 2014
|
Hari
|
Isnin
|
Masa
|
12.05 ptg – 12.40 ptg
|
Tajuk
|
Cahaya, Warna dan Penglihatan
|
Objektif
|
2)
Mensintesiskan pembentukan imej oleh
cermin satah dan kanta
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah
tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
3) Melukis dan melabel gambarajah sinar bagi sinar cahaya yang melalui
kanta cembung
4) Melukis dan melabel gambarajah sinar untuk menerangkan ciri – ciri
imej yang terbentuk oleh kanta cembung
|
Aktiviti
|
3)
Murid melukis gambarajah sinar bagi sinar
cahaya yang melalui kanta cembung dengan bantuan guru
4)
Perbincangan antara guru dan murid dalam
menerangkan ciri – ciri imej yang terbentuk oleh kanta cembung
|
Nilai moral
|
3)
Sistematik
4)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
2)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
90% murid dapat melukis, melabel dan menyatakan ciri – ciri
imej yang terbentuk oleh kanta cembung
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K3
|
Tarikh
|
30 September 2014
|
Hari
|
Selasa
|
Masa
|
7.05 pg – 8.15 pg
|
Tajuk
|
Cahaya, Warna dan Penglihatan
|
Objektif
|
Mensintesiskan pembentukan imej oleh alatan optik
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Mengenal pasti bahagian alatan optik yang
terlibat dalam pembentukan imej
2)
Melukis gambarajah sinar bagi sinar
cahaya yang melalui alatan optik
3)
Membandingkan dan membezakan mekanisme
memfokus dan mengawal jumlah cahaya yang masuk ke dalam mata manusia dan
kamera
|
Aktiviti
|
1)
Guru memperkenalkan alatan optik yang
terlibat dalam pembentukan imej
2)
Murid melukis gambarajah sinar bagi sinar
cahaya yang melalui alatan optik
3)
Perbincangan antara guru dan murid dalam
membandingkan dan membezakan jumlah cahaya yang masuk ke dalam mata manusia
dan kamera
|
Bahan Mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi dua hala
|
Refleksi
|
Perhimpunan. Perbincangan kertas soalan ujian 2 dan
ringkasan kepada keseluruhan bab 7.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K2
|
Tarikh
|
30 September 2014
|
Hari
|
Selasa
|
Masa
|
9.45 pg – 10.25 pg
|
Tajuk
|
Elektronik dan Teknologi Maklumat (ICT)
|
Objektif
|
Memahami Gelombang Radio
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Memerihalkan ciri - ciri gelombang
2)
Mengenal pasti kedudukan gelombang radio
dalam spektru electromagnet
3)
Menghubungkaitkan ciri - ciri gelombang
radio dalam komunikasi
|
Aktiviti
|
1)
Guru memperkenalkan ciri – ciri gelombang
2)
Perbincangan antara guru dan murid dalam
menentukan kedudukan gelombang radio dalam spectrum cahaya
3)
Murid menghubungkaitkan ciri – ciri
gelombang
radio dalam komunikasi
|
Bahan Mengajar
|
Amali Proses Sains
|
Nilai Murni
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
|
Refleksi
|
90% murid dapat menerangkan ciri - ciri gelombang. Murid juga dapat
menghubungkaitkan gelombang radio dalam komunikasi.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K10
|
Tarikh
|
30 September 2014
|
Hari
|
Selasa
|
Masa
|
12.05 ptg – 12.40 ptg
|
Tajuk
|
Elektronik dan Teknologi Maklumat (ICT)
|
Objektif
|
Memahami Gelombang Radio
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Memerihalkan ciri - ciri gelombang
2)
Mengenal pasti kedudukan gelombang radio
dalam pticum electromagnet
3)
Menghubungkaitkan ptic – ptic gelombang
radio dalam komunikasi
|
Aktiviti
|
1)
Guru memperkenalkan ptic – ptic gelombang
2)
Guru menerangkan kedudukan gelombang
radio dalam spectrum cahaya
3)
Murid menghubungkaitkan ptic – ptic
gelombang
radio dalam komunikasi
|
Bahan Mengajar
|
Amali Proses Sains
|
Nilai Moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
|
Refleksi
|
70% murid dapat menerangkan ptic - ptic gelombang.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K10
|
Tarikh
|
01 Oktober 2014
|
Hari
|
Rabu
|
Masa
|
7.05 pg – 8.05 pg
|
Tajuk
|
Elektronik dan Teknologi Maklumat (ICT)
|
Objektif
|
Menganalisa komunikasi radio
|
Hasil pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Mengenal pasti komponen elektronik yang
digunakan dalam radio dan simbolnya
2)
Menerangkan fungsi
komponen elektronik dalam radio
3)
Memerihalkan
sistem pemancar radio
|
Aktiviti
|
1)
Perbincangan antara guru dan murid dalam
mengenalpasti komponen elektronik dalam radio dan simbolnya
2)
Guru menerangkan fungsi setiap komponen
elektronik dalam radio
3)
Guru menerangkan sistem pemancar radio
berdasarkan rajah dalam buku amali
|
Nilai Moral
|
3)
Sistematik
4)
Mematuhi masa
|
Bahan Mengajar
|
Amali Proses Sains
|
Refleksi
|
70% dapat mengenal pasti setiap komponen elektronik. Murid
juga dapat menyatakan fungsi bagi setiap yang terdapat dalam sistem pemancar
radio.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K9
|
Tarikh
|
01 Oktober 2014
|
Hari
|
Rabu
|
Masa
|
9.25 pg – 9.55 pg
|
Tajuk
|
Elektronik dan Teknologi Maklumat (ICT)
|
Objektif
|
Menganalisa komunikasi radio
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Mengenalpasti komponen
elektronik dalam radio dan simbolnya
2)
Menerangkan fungsi setiap komponen
elektronik dalam radio
|
Aktiviti
|
1)
Perbincangan antara guru dan murid dalam
mengenalpasti komponen elektronik dalam radio dan simbolnya
2)
Guru menerangkan fungsi setiap komponen
elektronik dalam radio
|
Bahan Mengajar
|
Amali proses sains
|
Nilai Moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
|
Refleksi
|
70% murid dapat mengenal pasti setiap komponen yang terdapat
di dalam radio.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K6
|
Tarikh
|
24 September 2014
|
Hari
|
Rabu
|
Masa
|
11.30 pg – 12.40 ptg
|
Tajuk
|
Cahaya, Warna dan Penglihatan
|
Objektif
|
Mensintesiskan pembentukan imej oleh alatan optik
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Mengenal pasti bahagian alatan ptic yang
terlibat dalam pembentukan imej
2)
Melukis gambarajah sinar bagi sinar
cahaya yang melalui alatan ptic
3)
Membandingkan dan membezakan mekanisme
memfokus dan mengawal jumlah cahaya yang masuk ke dalam mata manusia dan
kamera
|
Aktiviti
|
1)
Guru memperkenalkan alatan ptic yang
terlibat dalam pembentukan imej
2)
Murid melukis gambarajah sinar bagi sinar
cahaya yang melalui alatan ptic
3)
Perbincangan antara guru dan murid dalam
membandingkan dan membezakan jumlah cahaya yang masuk ke dalam mata manusia
dan kamera
|
Bahan Mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Nilai Moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi dua hala
|
Refleksi
|
Guru membuat ringkasan
pengajaran bagi bab 7 memandangkan Peperiksaan Akhir Tahun bakal berlangsung
pada 02 Oktober 2014.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K9
|
Tarikh
|
03 Oktober 2014
|
Hari
|
Khamis
|
Masa
|
7.05 pg – 8.15 pg
|
Tajuk
|
Elektronik dan Teknologi Maklumat (ICT)
|
Objektif
|
1)
Menganalisa komunikasi radio
2)
Memahami komunikasi satelit
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Memerihalkan sistem penerimaan radio
2)
Menerangkan
penghantaran dan penerimaan isyarat dalam komunikasi radio
3)
Memerihalkan bagaimana sistem komunikasi
satelit berfungsi
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan sistem penerimaan radio
2)
Murid menerangkan penghantaran dan
penerimaan isyarat dalam komunikasi radio
3)
Guru menerangkan bagaimana sistem
komunikasib satelit berfungsi
|
Nilai Moral
|
1)
Sistematik
2)
Mematuhi masa
3)
Komunikasi berkesan
|
Bahan Mengajar
|
Amali Proses Sains
|
Refleksi
|
80% murid dapat menerangkan kembali sistem penghantaran dan
penerimaan isyarat radio.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K2
|
Tarikh
|
02 Oktober 2014
|
Hari
|
Khamis
|
Masa
|
8.15 pg – 9.25 pg
|
Tajuk
|
Elektronik dan Teknologi Maklumat (ICT)
|
Objektif
|
Memahami komunikasi radio
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Mengenalpasti komponen elektronik dalam
radio dan simbolnya
2)
Menerangkan fungsi setiap komponen
elektronik dalam radio
3)
Memerihalkan sistem pemancar radio
4)
Memerihalkan sistem penerimaan radio
5)
Menerangkan penghantaran dan penerimaan
isyarat komunikasi dalam radio
|
Aktiviti
|
1)
Perbincangan
antara murid dalam mengenal pasti setiap komponen elektronik dalam radio
serta fungsi dan simbolnya
2)
Guru
menerangkan sistem penghantaran dan penerimaan isyarat radio
3)
Murid
menerangkan kembali proses dalam sistem penghantaran dan penerimaan isyarat
radio
|
Bahan Mengajar
|
Amali Proses Sains
|
Nilai Moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi
berkesan
|
Refleksi
|
90% murid dapat mengenal pasti setiap komponen dalam radio.
Murid juga dapat menerangkan sistem penghantaran dan penerimaan isyarat
radio.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K10
|
Tarikh
|
02 Oktober 2014
|
Hari
|
Khamis
|
Masa
|
11.30 pg – 12.40 ptg
|
Tajuk
|
Elektronik dan Teknologi Maklumat (ICT)
|
Objektif
|
Memahami komunikasi radio
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Memerihalkan sistem pemancar radio
2)
Memerihalkan sistem penerimaan radio
3)
Menerangkan penghantaran dan penerimaan
isyarat komunikasi dalam radio
|
Aktiviti
|
1)
Guru
menerangkan sistem pemancar radio dan sistem penerimaan radio
2)
Perbincangan
antara guru dan murid dalam penghantaran dan penerimaan isyarat
komunikasi radio
|
Nilai Moral
|
Amali Proses Sains
|
Bahan Mengajar
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi
berkesan
|
Refleksi
|
70% murid dapat menyatakan sistem penghantaran dan
penerimaan isyarat dalam sistem komunikasi radio
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K3
|
Tarikh
|
03 Oktober 2014
|
Hari
|
Jumaat
|
Masa
|
9.40 pg – 10.40 pg
|
Tajuk
|
Peperiksaan Akhir
Tahun 2014 Tingkatan 4
|
Aktiviti
|
Sejarah 2
9.10 pg – 11.40 pg
|
Refleksi
|
Murid menjawab soalan dengan bersungguh - sungguh
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K6
|
Tarikh
|
03 Oktober 2014
|
Hari
|
Jumaat
|
Masa
|
10.40 pg – 11.40 pg
|
Tajuk
|
Peperiksaan Akhir
Tahun 2014 Tingkatan 4
|
Aktiviti
|
Sejarah 2
9.10 pg – 11.40 pg
|
Refleksi
|
Murid menjawab soalan dengan bersungguh - sungguh
|
No comments:
Post a Comment