Monday, October 6, 2014

Rancangan Pengajaran Harian (Minggu 40)

29 September - 03 Oktober 2014

Subjek
Sains
Kelas
5K2
Tarikh
29 September 2014
Hari
Isnin
Masa
7.05 pg – 8.15 pg
Tajuk
Bahan Sintetik dalam Industri
Objektif
Menganalisa plastik
Hasil pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)     Menyenaraikan contoh – contoh plastik
2)   Menyenaraikan kegunaan plastik
3)   Menyatakan jenis plastik
4)   Menyenaraikan ciri – ciri bahan termoplastik
5)   Menyenaraikan ciri – ciri bahan plastik termoset
Aktiviti
1)    Murid menyatakan contoh – contoh plastik
2)   Perbincangan antara guru dan murid terhadap kegunaan plastik
3)   Guru menerangkan jenis plastik
4)   Perbincangan dalam mengenal pasti ciri – ciri bahan termoplastik dan termoset  
Nilai Moral
1)    Sistematik
2)   Mematuhi masa
Bahan Mengajar
Amali Proses Sains
Refleksi
90% murid dapat menerangkan termoplastik dan plastik termoset.

Subjek
Sains
Kelas
5K9
Tarikh
29 September 2014
Hari
Isnin
Masa
8.15 pg – 9.25 pg
Tajuk
Elektronik dan Teknologi Maklumat
Objektif
Memahami Gelombang Radio
Hasil pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)     Memerihalkan ciri – ciri gelombang
2)   Mengenal pasti kedudukan gelombang radio di dalam spektrum elektromagnet 
3)   Menghubungkaitkan ciri – ciri gelombang radio dalam komunikasi
Aktiviti
1)    Guru menerangkan ciri – ciri gelombang
2)   Guru memperkenalkan murid dengan spektrum electromagnet
3)   Perbincangan antara guru dan murid dalam menghubungkaitkan ciri -  ciri gelombang radio dalam komunikasi        
Nilai Moral
1)    Sistematik
2)   Mematuhi masa
Bahan Mengajar
Amali Proses Sains
Refleksi
70% murid dapat mengenal pasti ciri – ciri gelombang.

Subjek
Sains
Kelas
4K6
Tarikh
29 September 2014
Hari
Isnin 
Masa
10.55 pg – 11.30 pg
Tajuk
Cahaya, Warna dan Penglihatan
Objektif 
1)    Mensintesiskan pembentukan imej oleh cermin satah dan kanta  
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Melukis dan melabel gambarajah sinar bagi sinar cahaya yang melalui kanta cembung
2)   Melukis dan melabel gambarajah sinar untuk menerangkan ciri – ciri imej yang terbentuk oleh kanta cembung  
Aktiviti
1)    Murid melukis gambarajah sinar bagi sinar cahaya yang melalui kanta cembung dengan bantuan guru
2)   Perbincangan antara guru dan murid dalam menerangkan ciri – ciri imej yang terbentuk oleh kanta cembung      
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
90% murid dapat melukis, melabel dan menyatakan ciri – ciri imej yang terbentuk oleh kanta cembung  

Subjek
Sains
Kelas
4K3
Tarikh
29 September 2014
Hari
Isnin
Masa
12.05 ptg – 12.40 ptg
Tajuk
Cahaya, Warna dan Penglihatan
Objektif 
2)   Mensintesiskan pembentukan imej oleh cermin satah dan kanta  
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
3)   Melukis dan melabel gambarajah sinar bagi sinar cahaya yang melalui kanta cembung
4)   Melukis dan melabel gambarajah sinar untuk menerangkan ciri – ciri imej yang terbentuk oleh kanta cembung  
Aktiviti
3)   Murid melukis gambarajah sinar bagi sinar cahaya yang melalui kanta cembung dengan bantuan guru
4)   Perbincangan antara guru dan murid dalam menerangkan ciri – ciri imej yang terbentuk oleh kanta cembung      
Nilai moral
3)   Sistematik 
4)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
2)   Amali proses sains
Refleksi
90% murid dapat melukis, melabel dan menyatakan ciri – ciri imej yang terbentuk oleh kanta cembung  

Subjek
Sains
Kelas
4K3
Tarikh
30 September 2014
Hari
Selasa
Masa
7.05 pg – 8.15 pg
Tajuk
Cahaya, Warna dan Penglihatan  
Objektif
Mensintesiskan pembentukan imej oleh alatan optik
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Mengenal pasti bahagian alatan optik yang terlibat dalam pembentukan imej
2)   Melukis gambarajah sinar bagi sinar cahaya yang melalui alatan optik
3)    Membandingkan dan membezakan mekanisme memfokus dan mengawal jumlah cahaya yang masuk ke dalam mata manusia dan kamera
Aktiviti
1)    Guru memperkenalkan alatan optik yang terlibat dalam pembentukan imej
2)   Murid melukis gambarajah sinar bagi sinar cahaya yang melalui alatan optik
3)   Perbincangan antara guru dan murid dalam membandingkan dan membezakan jumlah cahaya yang masuk ke dalam mata manusia dan kamera
Bahan Mengajar
1)    Amali proses sains
Nilai moral
1)    Sistematik
2)   Komunikasi dua hala
Refleksi
Perhimpunan. Perbincangan kertas soalan ujian 2 dan ringkasan kepada keseluruhan bab 7.

Subjek
Sains
Kelas
5K2
Tarikh
30 September 2014
Hari
Selasa
Masa
9.45 pg – 10.25 pg
Tajuk
Elektronik dan Teknologi Maklumat (ICT)
Objektif
Memahami Gelombang Radio
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Memerihalkan ciri -  ciri gelombang
2)   Mengenal pasti kedudukan gelombang radio dalam spektru electromagnet
3)   Menghubungkaitkan ciri - ciri gelombang radio dalam komunikasi
Aktiviti
1)    Guru memperkenalkan ciri – ciri gelombang
2)   Perbincangan antara guru dan murid dalam menentukan kedudukan gelombang radio dalam spectrum cahaya
3)   Murid menghubungkaitkan ciri – ciri gelombang
radio dalam komunikasi
Bahan Mengajar
Amali Proses Sains
Nilai Murni
1)    Sistematik
2)   Komunikasi berkesan
Refleksi
90% murid dapat menerangkan ciri -  ciri gelombang. Murid juga dapat menghubungkaitkan gelombang radio dalam komunikasi. 

Subjek
Sains
Kelas
5K10
Tarikh
30 September 2014
Hari
Selasa
Masa
12.05 ptg – 12.40 ptg
Tajuk
Elektronik dan Teknologi Maklumat (ICT)
Objektif
Memahami Gelombang Radio
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Memerihalkan ciri -  ciri gelombang
2)   Mengenal pasti kedudukan gelombang radio dalam pticum electromagnet
3)   Menghubungkaitkan ptic – ptic gelombang radio dalam komunikasi
Aktiviti
1)    Guru memperkenalkan ptic – ptic gelombang
2)   Guru menerangkan kedudukan gelombang radio dalam spectrum cahaya
3)   Murid menghubungkaitkan ptic – ptic gelombang
radio dalam komunikasi
Bahan Mengajar
Amali Proses Sains
Nilai Moral
1)    Sistematik
2)   Komunikasi berkesan
Refleksi
70% murid dapat menerangkan ptic -  ptic gelombang.

Subjek
Sains
Kelas
5K10
Tarikh
01 Oktober 2014
Hari
Rabu
Masa
7.05 pg – 8.05 pg
Tajuk
Elektronik dan Teknologi Maklumat (ICT)
Objektif
Menganalisa komunikasi radio
Hasil pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)     Mengenal pasti komponen elektronik yang digunakan dalam radio dan simbolnya
2)   Menerangkan fungsi komponen elektronik dalam radio
3)   Memerihalkan sistem  pemancar radio
Aktiviti
1)    Perbincangan antara guru dan murid dalam mengenalpasti komponen elektronik dalam radio dan simbolnya
2)   Guru menerangkan fungsi setiap komponen elektronik dalam radio
3)   Guru menerangkan sistem pemancar radio berdasarkan rajah dalam buku amali
Nilai Moral
3)   Sistematik
4)   Mematuhi masa
Bahan Mengajar
Amali Proses Sains
Refleksi
70% dapat mengenal pasti setiap komponen elektronik. Murid juga dapat menyatakan fungsi bagi setiap yang terdapat dalam sistem pemancar radio.

Subjek
Sains
Kelas
5K9
Tarikh
01 Oktober 2014
Hari
Rabu
Masa
9.25 pg – 9.55 pg
Tajuk
Elektronik dan Teknologi Maklumat (ICT)
Objektif
Menganalisa komunikasi radio
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)     Mengenalpasti komponen elektronik dalam radio dan simbolnya
2)   Menerangkan fungsi setiap komponen elektronik dalam radio
Aktiviti
1)    Perbincangan antara guru dan murid dalam mengenalpasti komponen elektronik dalam radio dan simbolnya
2)   Guru menerangkan fungsi setiap komponen elektronik dalam radio
Bahan Mengajar
Amali proses sains
Nilai Moral
1)    Sistematik
2)   Komunikasi berkesan
Refleksi
70% murid dapat mengenal pasti setiap komponen yang terdapat di dalam radio.

Subjek
Sains
Kelas
4K6
Tarikh
24 September 2014
Hari
Rabu
Masa
11.30 pg – 12.40 ptg
Tajuk
Cahaya, Warna dan Penglihatan  
Objektif
Mensintesiskan pembentukan imej oleh alatan optik
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Mengenal pasti bahagian alatan ptic yang terlibat dalam pembentukan imej
2)   Melukis gambarajah sinar bagi sinar cahaya yang melalui alatan ptic
3)    Membandingkan dan membezakan mekanisme memfokus dan mengawal jumlah cahaya yang masuk ke dalam mata manusia dan kamera
Aktiviti
1)    Guru memperkenalkan alatan ptic yang terlibat dalam pembentukan imej
2)   Murid melukis gambarajah sinar bagi sinar cahaya yang melalui alatan ptic
3)   Perbincangan antara guru dan murid dalam membandingkan dan membezakan jumlah cahaya yang masuk ke dalam mata manusia dan kamera
Bahan Mengajar
1)    Amali proses sains
Nilai Moral
1)    Sistematik
2)   Komunikasi dua hala
Refleksi
 Guru membuat ringkasan pengajaran bagi bab 7 memandangkan Peperiksaan Akhir Tahun bakal berlangsung pada 02 Oktober 2014.
Subjek
Sains
Kelas
5K9
Tarikh
03 Oktober 2014
Hari
Khamis
Masa
7.05 pg – 8.15 pg
Tajuk
Elektronik dan Teknologi Maklumat (ICT)  
Objektif
1)    Menganalisa komunikasi radio
2)   Memahami komunikasi satelit
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)     Memerihalkan sistem penerimaan radio
2)   Menerangkan penghantaran dan penerimaan isyarat dalam komunikasi radio
3)   Memerihalkan bagaimana sistem komunikasi satelit berfungsi
Aktiviti
1)    Guru menerangkan sistem penerimaan radio
2)   Murid menerangkan penghantaran dan penerimaan isyarat dalam komunikasi radio
3)   Guru menerangkan bagaimana sistem komunikasib satelit berfungsi  
Nilai Moral
1)    Sistematik
2)   Mematuhi masa
3)   Komunikasi berkesan
Bahan Mengajar
Amali Proses Sains
Refleksi
80% murid dapat menerangkan kembali sistem penghantaran dan penerimaan isyarat radio.

Subjek
Sains
Kelas
5K2
Tarikh
02 Oktober 2014
Hari
Khamis
Masa
8.15 pg – 9.25 pg
Tajuk
Elektronik dan Teknologi Maklumat (ICT)
Objektif
Memahami komunikasi radio
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Mengenalpasti komponen elektronik dalam radio dan simbolnya
2)   Menerangkan fungsi setiap komponen elektronik dalam radio
3)   Memerihalkan sistem pemancar radio
4)   Memerihalkan sistem penerimaan radio
5)   Menerangkan penghantaran dan penerimaan isyarat komunikasi dalam radio
Aktiviti
1)    Perbincangan antara murid dalam mengenal pasti setiap komponen elektronik dalam radio serta fungsi dan simbolnya
2)   Guru menerangkan sistem penghantaran dan penerimaan isyarat radio
3)   Murid menerangkan kembali proses dalam sistem penghantaran dan penerimaan isyarat radio
Bahan Mengajar
Amali Proses Sains
Nilai Moral
1)    Sistematik
2)   Komunikasi berkesan
Refleksi
90% murid dapat mengenal pasti setiap komponen dalam radio. Murid juga dapat menerangkan sistem penghantaran dan penerimaan isyarat radio.

Subjek
Sains
Kelas
5K10
Tarikh
02 Oktober 2014
Hari
Khamis
Masa
11.30 pg – 12.40 ptg
Tajuk
Elektronik dan Teknologi Maklumat (ICT)
Objektif
Memahami komunikasi radio
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Memerihalkan sistem pemancar radio
2)   Memerihalkan sistem penerimaan radio
3)   Menerangkan penghantaran dan penerimaan isyarat komunikasi dalam radio
Aktiviti
1)    Guru menerangkan sistem pemancar radio dan sistem penerimaan radio
2)   Perbincangan antara guru dan murid dalam penghantaran dan penerimaan isyarat komunikasi  radio
Nilai Moral
Amali Proses Sains
Bahan Mengajar
1)    Sistematik
2)   Komunikasi berkesan
Refleksi
70% murid dapat menyatakan sistem penghantaran dan penerimaan isyarat dalam sistem komunikasi radio 

Subjek
Sains
Kelas
4K3
Tarikh
03 Oktober 2014
Hari
Jumaat
Masa
9.40 pg – 10.40 pg
Tajuk
Peperiksaan Akhir Tahun 2014 Tingkatan 4
Aktiviti
Sejarah 2
9.10 pg – 11.40 pg
Refleksi
Murid menjawab soalan dengan bersungguh - sungguh

Subjek
Sains
Kelas
4K6
Tarikh
03 Oktober 2014
Hari
Jumaat
Masa
10.40 pg – 11.40 pg
Tajuk
Peperiksaan Akhir Tahun 2014 Tingkatan 4
Aktiviti
Sejarah 2
9.10 pg – 11.40 pg
Refleksi
Murid menjawab soalan dengan bersungguh - sungguh








No comments:

Post a Comment