26 - 30 Januari 2015
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K1
|
Hari
|
Isnin
|
Tarikh
|
26 Januari 2015
|
Masa
|
7.05 pg – 8.15 pg
|
Tajuk
|
Koordinasi Badan
|
Objektif
|
1)
Memahami koordinasi badan
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan
dapat:
1)
Memerihalkan maksud koordinasi badan
2)
Mengenal pasti sistem dalam badan yang
mengawal dan menyelaras koordinasi badan
3)
Menyatakan kepentingan koordinasi badan
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan maksud koordinasi badan
2)
Perbincangan antara guru dan murid dalam
mengenal pasti sistem dalam badan yang mengawal dan menyelaras koordinasi
badan
3)
Murid menyatakan kepentingan koordinasi
badan
|
Nilai moral
|
1)
Terlibat secara langsung dalam
perbincangan
2)
Sistematik
3)
Berani mencuba
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
90% murid dapat menyatakan apakah yang
dimaksudkan dengan koordinasi badan serta kepentingan koordinasi badan.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K3
|
Tarikh
|
26 Januari 2015
|
Hari
|
Isnin
|
Masa
|
8.15 pg – 9.25 pg
|
Tajuk
|
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
|
Objektif
|
Mengaplikasi pengetahuan tentang mikroorganisma
berfaedah
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan
dapat:
1)
Menyatakan contoh kegunaan mikroorganisma
2)
Menerangkan dengan contoh peranan dan
kegunaan mikroorganisma
3)
Mencadangkan potensi kegunaan mikroorganisma
dalam pelbagai bidang
|
Aktiviti
|
1)
Perbincangan eksperimen yang lepas
2)
Murid menyiapkan laporan PEKA
3)
Perbincangan antara guru dan murid dalam
menyatakan kegunaan mikroorganisma
4)
Guru menerangkan dengan lebih terperinci
kegunaan mikroorganisma
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Menepati masa
|
Bahan mengajar
|
1)
Nota kognitif SPM
2)
Amali proses Sains
|
Refleksi
|
1 waktu digunakan untuk menyiapakan laporan
PEKA. Untuk 1 waktu yang seterusnya, murid – murid dapat memberikan kegunaan
mikroorganisma dalam kehidupan.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K6
|
Tarikh
|
26 Januari 2015
|
Hari
|
Isnin
|
Masa
|
10.55 pg – 11.30 pg
|
Tajuk
|
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
|
Objektif
|
Mensintesis faktor yang mempengaruhi pertumbuhan
mikroorganisma
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan
dapat:
1)
Membincangkan faktor suhu terhadap
pertumbuhan mikroorganisma
|
Aktiviti
|
1)
Perbincangan antara guru dan murid
terhadap eksperimen yang lepas
2)
Murid menyiapkan laporan PEKA
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Menepati masa
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Murid – murid menyiapkan laporan PEKA
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K6
|
Tarikh
|
27 Januari 2015
|
Hari
|
Selasa
|
Masa
|
7.05 pg – 8.15pg
|
Tajuk
|
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
|
Objektif
|
1)
Mengaplikasi pengetahuan
tentang mikroorganisma berfaedah
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan
dapat:
1)
Menyatakan contoh kegunaan mikroorganisma
2)
Menerangkan dengan contoh peranan dan
kegunaan mikroorganisma
3)
Mencadangkan potensi kegunaan mikroorganisma
dalam pelbagai bidang
|
Aktiviti
|
1)
Perbincangan antara guru dan murid dalam
menyatakan contoh kegunaan mikroorganisma
2)
Guru menerangkan kegunaan dan peranan
mikroorganisma
3)
Murid menjawab soalan yang diberikan oleh
guru
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Menepati masa
3)
Komunikasi dua hala
|
Bahan mengajar
|
1)
Nota kognitif SPM
2)
Amali Proses Sains
|
Refleksi
|
70% murid dapat menjawab soalan yang diberikan
guru. Murid – murid juga dapat menyatakan kegunaan mikroorganisma dalam
kehidupan
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5MPV
|
Tarikh
|
27 Januari 2015
|
Hari
|
Selasa
|
Masa
|
8.15 pg – 9.25 pg
|
Tajuk
|
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
|
Objektif
|
Mengaplikasi pengetahuan tentang mikroorganisma
berfaedah
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Menyatakan contoh kegunaan mikroorganisma
2)
Menerangkan dengan contoh peranan dan
kegunaan mikroorganisma
3)
Mencadangkan potensi kegunaan
mikroorganisma dalam pelbagai bidang
|
Aktiviti
|
1)
Perbincangan eksperimen yang lepas
2)
Murid menyiapkan laporan PEKA
3)
Murid memberikan pendapat terhadap
kegunaan dan peranan mikroorganisma
4)
Guru menerangkan dengan lebih terperinci
kegunaan mikroorganisma
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Menepati masa
|
Bahan mengajar
|
1)
Nota kognitif SPM
2)
Amali proses Sains
|
Refleksi
|
90% murid dapat menyatakan dan menerangkan
kegunaan mikroorganisma dalam kehidupan
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K1
|
Hari
|
Selasa
|
Tarikh
|
27 Januari 2015
|
Masa
|
11.30 pg – 12.05 ptg
|
Tajuk
|
Koordinasi Badan
|
Objektif
|
1)
Memahami sistem saraf manusia
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan
dapat:
1)
Mengenal pasti bahagian dalam sistem
saraf manusia
2)
Menyatakan fungsi setiap bahagian dalam
sistem saraf
3)
Menyatakan maksud neuron
4)
Mengenal pasti bahagian neuron
5)
Menyatakan fungsi bahagian dalam neuron
|
Aktiviti
|
1)
Guru memperkenalkan setiap bahagian dalam
sistem saraf manusia
2)
Perbincangan antara guru dan murid dalam
menyatakan fungsi bagi setiap bahagian saraf
3)
Guru memperkenalkan neuron kepada murid
4)
Perbincangan antara guru dan murid dalam
menyatakan fungsi setiap bahagian neuron
5)
Murid menjawab soalan di dalam amali
proses sains
6)
Perbincangan jawapan soalan
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Berani mencuba
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
90% murid dapat mengenal pasti dan membezakan
system saraf manusia. Murid juga dapat menyatakan tiga jenis neuron yang
diperkenalkan.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K6
|
Tarikh
|
28 Januari 2015
|
Hari
|
Rabu
|
Masa
|
7.05 pg – 8.15pg
|
Tajuk
|
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
|
Objektif
|
Menganalisa kesan mikroorganisma berbahaya
kepada manusia
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan
dapat:
1)
Menyatakan kesan mikroorganisma berbahaya
ke atas manusia
2)
Menghubungkaitkan jenis mikroorganisma
dengan penyakit
3)
Memerihalkan simptom utama penyakit yang disebabkan oleh mikroorganisma
4)
Memerihalkan pelbagai cara bagaimana
mikroorganisna boleh menyebabkan jangkitan
|
Aktiviti
|
1)
Perbincangan antara guru dan murid dalam
menyatakan kesan mikroorganisma
2)
Guru menerangkan dengan lebih mendalam
penyakit – penyakit yang berkaitan dengan mikroorganisma dan simptom –
simptomnya
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Menepati masa
3)
Berdisiplin
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
2)
Nota Kognitif SPM
|
Refleksi
|
70% murid dapat menyatakan dengan baik kesan
yang disebabkan oleh mikroorganisma. Guru perlu sentiasa menyoal bagi
memastikan setiap murid mendapat maklumat yang diberikan
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K3
|
Tarikh
|
28 Januari 2015
|
Hari
|
Rabu
|
Masa
|
9.45 pg – 10.20 pg
|
Tajuk
|
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
|
Objektif
|
Mengaplikasi pengetahuan tentang mikroorganisma
berfaedah
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan
dapat:
1)
Menyatakan contoh kegunaan mikroorganisma
2)
Menerangkan dengan contoh peranan dan
kegunaan mikroorganisma
3)
Mencadangkan potensi kegunaan
mikroorganisma dalam pelbagai bidang
|
Aktiviti
|
1)
Perbincangan antara guru dan murid dalam
menyatakan kegunaan mikroorganisma
2)
Guru menerangkan dengan lebih terperinci
kegunaan mikroorganisma dalam pencernaan, pertanian dan perindustrian
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Menepati masa
3)
Komunikasi dua hala
|
Bahan mengajar
|
1)
Nota Kognitif SPM
2)
Amali Proses Sains
|
Refleksi
|
90% murid dapat menyatakan kegunaan
mikroorganisma dalam kehidupan
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K6
|
Tarikh
|
29 Januari 2015
|
Hari
|
Khamis
|
Masa
|
7.05 pg – 8.15 pg
|
Tajuk
|
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
|
Objektif
|
Menganalisis cara – cara mencegah jangkitan
penyakit yang disebabkan mikroorganisma
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan
dapat:
1)
Menyenaraikan langkah – langkah untuk
mencegah jangkitan
2)
Menghubungkaitkan kawalan vektor dengan
tabiat dan kitaran hidup vektor
3)
Menerangkan dengan contoh pelbagai kaedah
pensterilan
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan pelbagai kaedah mencegah
jangkitan mikroorganisma
2)
Perbincangan antara guru dan murid dalam
menghubungkaitkan kawalan vektor dengan kitaran hidupnya.
3)
Guru menerangkan kaedah pensterilan dalam
mencegah jangkitan
4)
Murid menjawab soalan latihan dalam Amali
Proses Sains
5)
Perbincangan jawapan antara guru dan
murid
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Menepati masa
3)
Komunikasi dua hala
|
Bahan mengajar
|
1)
Nota Kognitif SPM
2)
Amali Proses Sains
|
Refleksi
|
Lebih 80% murid dapat menjawab soalan latihan
dengan tepat. Guru perlu memberi soalan latihan bagi membantu meningkatkan
kefahaman mereka
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5MPV
|
Tarikh
|
29 Januari 2015
|
Hari
|
Khamis
|
Masa
|
10.55 pg – 11.30 pg
|
Tajuk
|
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
|
Objektif
|
Menganalisis kesan mikroorganisma berbahaya
kepada manusia
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan
dapat:
1)
Menyatakan kesan mikroorganisam berbahaya
ke atas manusia
2)
Menghubungkaitkan jenis mikroorganisma
dengan penyakit
3)
Memerihalkan symptom utama penyakit yang
disebabkan oleh mikroorganisma
4)
Memerihalkan pelbagai cara bagaimana
mikroorganisma boleh menyebabkan jangkitan
|
Aktiviti
|
1)
Dengan menggunakan amali proses sains,
perbincangan berkaitan kesan mikroorganisma berbahaya kepada manusia dengan
menghubungkan cara jangkitan, symptom- symptom penyakit dan cara pencegahan.
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Menepati masa
3)
Komunikasi dua hala
|
Bahan mengajar
|
1)
Nota Kognitif SPM
2)
Amali Proses Sains
|
Refleksi
|
90% dapat menyatakan penyakit yang disebabkan
oleh mikroorganisma tertentu.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K1
|
Hari
|
Khamis
|
Tarikh
|
29 Januari 2015
|
Masa
|
12.05 ptg – 12.40 ptg
|
Tajuk
|
Koordinasi Badan
|
Objektif
|
1)
Memahami sistem saraf manusia
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan
dapat:
1)
Mengenal pasti perbezaan jenis neuron
2)
Menyatakan fungsi setiap jenis neuron
3)
Membandingkan dan membezakan jenis –
jenis neuron
|
Aktiviti
|
1)
Murid menyatakan jenis – jenis neuron
yang telah diperkenalkan pada sesi PdP sebelum ini.
2)
Perbincangan antara guru dan murid dalam
mengenal pasti perbezaan setiap jenis neuron
3)
Guru menerangkan dengan terperincin
fungsi setiap neuron
4)
Perbincangan antara guru dan murid dalam
membezakan dan membandingkan jenis – jenis neuron
|
Nilai moral
|
1)
Komunikasi dua hala
2)
Berani mencuba
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Lebih 90% murid dapat menyatakan setiap jenis
neuron dan fungsi bagi setiapnya.
|
Kejohanan Bola Baling MSS
Samarahan
Stadium Tertutup Kota Samarahan,
Samarahan
30 – 31 Januari 2015
Keputusan Perlawanan:
Lelaki 18TKB
Kedudukan
|
Sekolah
|
Johan
|
SMK Kota Samarahan
|
Naib Johan
|
SMK Serian
|
Ketiga
|
SMK Asajaya
SMK Tarat
|
Perempuan 18TKB
Kedudukan
|
Sekolah
|
Johan
|
SMK Kota Samarahan
|
Naib Johan
|
SMK Gedong
|
Ketiga
|
SMK Serian
SMK Hajah Laila Taib
|
Senarai Pemain Bola Baling SMK Serian ke Kejohanan Bola Baling
MSS Sarawak 2015, Bintulu
1)
Austind ak Dais
2)
Timothy Lian ak Nyangun
3)
Wilton Michael
4)
Mark Ryan ak Marudin
5)
Christine ak Sylvester
6) Malissa ak Albimori
6) Malissa ak Albimori
Piala yang diperolehi
No comments:
Post a Comment