Tuesday, February 17, 2015

Rancangan Pengajaran Harian (Minggu 5)

26 - 30 Januari 2015

Subjek
Sains
Kelas
4K1
Hari
Isnin
Tarikh
26 Januari 2015
Masa
7.05 pg – 8.15 pg
Tajuk
Koordinasi Badan
Objektif 
1)    Memahami koordinasi badan
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Memerihalkan maksud koordinasi badan
2)   Mengenal pasti sistem dalam badan yang mengawal dan menyelaras koordinasi badan
3)   Menyatakan kepentingan koordinasi badan
Aktiviti
1)    Guru menerangkan maksud koordinasi badan
2)   Perbincangan antara guru dan murid dalam mengenal pasti sistem dalam badan yang mengawal dan menyelaras koordinasi badan
3)   Murid menyatakan kepentingan koordinasi badan
Nilai moral
1)    Terlibat secara langsung dalam perbincangan
2)   Sistematik
3)   Berani mencuba
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
90% murid dapat menyatakan apakah yang dimaksudkan dengan koordinasi badan serta kepentingan koordinasi badan.

Subjek
Sains
Kelas
5K3
Tarikh
26 Januari 2015
Hari
Isnin
Masa
8.15 pg – 9.25 pg
Tajuk
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
Objektif 
Mengaplikasi pengetahuan tentang mikroorganisma berfaedah
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menyatakan contoh kegunaan mikroorganisma
2)   Menerangkan dengan contoh peranan dan kegunaan mikroorganisma
3)   Mencadangkan potensi kegunaan mikroorganisma dalam pelbagai bidang
Aktiviti
1)    Perbincangan eksperimen yang lepas
2)   Murid menyiapkan laporan PEKA
3)   Perbincangan antara guru dan murid dalam menyatakan kegunaan mikroorganisma
4)   Guru menerangkan dengan lebih terperinci kegunaan mikroorganisma
Nilai moral
1)    Sistematik
2)   Menepati masa
Bahan mengajar
1)    Nota kognitif SPM
2)   Amali proses Sains
Refleksi
1 waktu digunakan untuk menyiapakan laporan PEKA. Untuk 1 waktu yang seterusnya, murid – murid dapat memberikan kegunaan mikroorganisma dalam kehidupan.

Subjek
Sains
Kelas
5K6
Tarikh
26 Januari 2015
Hari
Isnin
Masa
10.55 pg – 11.30 pg
Tajuk
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
Objektif 
Mensintesis faktor yang mempengaruhi pertumbuhan mikroorganisma
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Membincangkan faktor suhu terhadap pertumbuhan mikroorganisma
Aktiviti
1)    Perbincangan antara guru dan murid terhadap eksperimen yang lepas
2)   Murid menyiapkan laporan PEKA
Nilai moral
1)    Sistematik
2)   Menepati masa
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
Murid – murid menyiapkan laporan PEKA

Subjek
Sains
Kelas
5K6
Tarikh
27 Januari 2015
Hari
Selasa
Masa
7.05 pg – 8.15pg
Tajuk
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
Objektif 
1)    Mengaplikasi pengetahuan tentang mikroorganisma berfaedah
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menyatakan contoh kegunaan mikroorganisma
2)   Menerangkan dengan contoh peranan dan kegunaan mikroorganisma
3)   Mencadangkan potensi kegunaan mikroorganisma dalam pelbagai bidang
Aktiviti
1)    Perbincangan antara guru dan murid dalam menyatakan contoh kegunaan mikroorganisma
2)   Guru menerangkan kegunaan dan peranan mikroorganisma
3)   Murid menjawab soalan yang diberikan oleh guru
Nilai moral
1)    Sistematik
2)   Menepati masa
3)   Komunikasi dua hala
Bahan mengajar
1)    Nota kognitif SPM
2)   Amali Proses Sains
Refleksi
70% murid dapat menjawab soalan yang diberikan guru. Murid – murid juga dapat menyatakan kegunaan mikroorganisma dalam kehidupan

Subjek
Sains
Kelas
5MPV
Tarikh
27 Januari 2015
Hari
Selasa
Masa
8.15 pg – 9.25 pg
Tajuk
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
Objektif 
Mengaplikasi pengetahuan tentang mikroorganisma berfaedah
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menyatakan contoh kegunaan mikroorganisma
2)   Menerangkan dengan contoh peranan dan kegunaan mikroorganisma
3)   Mencadangkan potensi kegunaan mikroorganisma dalam pelbagai bidang
Aktiviti
1)    Perbincangan eksperimen yang lepas
2)   Murid menyiapkan laporan PEKA
3)   Murid memberikan pendapat terhadap kegunaan dan peranan mikroorganisma
4)   Guru menerangkan dengan lebih terperinci kegunaan mikroorganisma
Nilai moral
1)    Sistematik
2)   Menepati masa
Bahan mengajar
1)    Nota kognitif SPM
2)   Amali proses Sains
Refleksi
90% murid dapat menyatakan dan menerangkan kegunaan mikroorganisma dalam kehidupan

Subjek
Sains
Kelas
4K1
Hari
Selasa 
Tarikh
27 Januari 2015
Masa
11.30 pg – 12.05 ptg
Tajuk
Koordinasi Badan
Objektif 
1)    Memahami sistem saraf manusia
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Mengenal pasti bahagian dalam sistem saraf manusia
2)   Menyatakan fungsi setiap bahagian dalam sistem saraf
3)   Menyatakan maksud neuron
4)   Mengenal pasti bahagian neuron
5)   Menyatakan fungsi bahagian dalam neuron
Aktiviti
1)    Guru memperkenalkan setiap bahagian dalam sistem saraf manusia
2)   Perbincangan antara guru dan murid dalam menyatakan fungsi bagi setiap bahagian saraf
3)   Guru memperkenalkan neuron kepada murid
4)   Perbincangan antara guru dan murid dalam menyatakan fungsi setiap bahagian neuron
5)   Murid menjawab soalan di dalam amali proses sains
6)   Perbincangan jawapan soalan
Nilai moral
1)    Sistematik
2)   Berani mencuba
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
90% murid dapat mengenal pasti dan membezakan system saraf manusia. Murid juga dapat menyatakan tiga jenis neuron yang diperkenalkan.

Subjek
Sains
Kelas
5K6
Tarikh
28 Januari 2015
Hari
Rabu
Masa
7.05 pg – 8.15pg
Tajuk
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
Objektif 
Menganalisa kesan mikroorganisma berbahaya kepada manusia
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menyatakan kesan mikroorganisma berbahaya ke atas manusia
2)   Menghubungkaitkan jenis mikroorganisma dengan penyakit
3)   Memerihalkan simptom utama penyakit  yang disebabkan oleh mikroorganisma
4)   Memerihalkan pelbagai cara bagaimana mikroorganisna boleh menyebabkan jangkitan
Aktiviti
1)    Perbincangan antara guru dan murid dalam menyatakan kesan mikroorganisma
2)   Guru menerangkan dengan lebih mendalam penyakit – penyakit yang berkaitan dengan mikroorganisma dan simptom – simptomnya    
Nilai moral
1)    Sistematik
2)   Menepati masa
3)   Berdisiplin
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
2)   Nota Kognitif SPM
Refleksi
70% murid dapat menyatakan dengan baik kesan yang disebabkan oleh mikroorganisma. Guru perlu sentiasa menyoal bagi memastikan setiap murid mendapat maklumat yang diberikan

Subjek
Sains
Kelas
5K3
Tarikh
28 Januari 2015
Hari
Rabu
Masa
9.45 pg – 10.20 pg
Tajuk
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
Objektif 
Mengaplikasi pengetahuan tentang mikroorganisma berfaedah 
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menyatakan contoh kegunaan mikroorganisma
2)   Menerangkan dengan contoh peranan dan kegunaan mikroorganisma
3)   Mencadangkan potensi kegunaan mikroorganisma dalam pelbagai bidang
Aktiviti
1)    Perbincangan antara guru dan murid dalam menyatakan kegunaan mikroorganisma
2)   Guru menerangkan dengan lebih terperinci kegunaan mikroorganisma dalam pencernaan, pertanian dan perindustrian
Nilai moral
1)    Sistematik
2)   Menepati masa
3)   Komunikasi dua hala
Bahan mengajar
1)    Nota Kognitif SPM
2)   Amali Proses Sains
Refleksi
90% murid dapat menyatakan kegunaan mikroorganisma dalam kehidupan

Subjek
Sains
Kelas
5K6
Tarikh
29 Januari 2015
Hari
Khamis
Masa
7.05 pg – 8.15 pg
Tajuk
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
Objektif 
Menganalisis cara – cara mencegah jangkitan penyakit yang disebabkan mikroorganisma 
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menyenaraikan langkah – langkah untuk mencegah jangkitan
2)   Menghubungkaitkan kawalan vektor dengan tabiat dan kitaran hidup vektor
3)   Menerangkan dengan contoh pelbagai kaedah pensterilan
Aktiviti
1)    Guru menerangkan pelbagai kaedah mencegah jangkitan mikroorganisma
2)   Perbincangan antara guru dan murid dalam menghubungkaitkan kawalan vektor dengan kitaran hidupnya.
3)   Guru menerangkan kaedah pensterilan dalam mencegah jangkitan
4)   Murid menjawab soalan latihan dalam Amali Proses Sains
5)   Perbincangan jawapan antara guru dan murid
Nilai moral
1)    Sistematik
2)   Menepati masa
3)   Komunikasi dua hala
Bahan mengajar
1)    Nota Kognitif SPM
2)   Amali Proses Sains
Refleksi
Lebih 80% murid dapat menjawab soalan latihan dengan tepat. Guru perlu memberi soalan latihan bagi membantu meningkatkan kefahaman mereka

Subjek
Sains
Kelas
5MPV
Tarikh
29 Januari 2015
Hari
Khamis
Masa
10.55 pg – 11.30 pg
Tajuk
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
Objektif 
Menganalisis kesan mikroorganisma berbahaya kepada manusia   
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menyatakan kesan mikroorganisam berbahaya ke atas manusia
2)   Menghubungkaitkan jenis mikroorganisma dengan penyakit
3)   Memerihalkan symptom utama penyakit yang disebabkan oleh mikroorganisma
4)   Memerihalkan pelbagai cara bagaimana mikroorganisma boleh menyebabkan jangkitan
Aktiviti
1)    Dengan menggunakan amali proses sains, perbincangan berkaitan kesan mikroorganisma berbahaya kepada manusia dengan menghubungkan cara jangkitan, symptom- symptom penyakit dan cara pencegahan.
Nilai moral
1)    Sistematik
2)   Menepati masa
3)   Komunikasi dua hala
Bahan mengajar
1)    Nota Kognitif SPM
2)   Amali Proses Sains
Refleksi
90% dapat menyatakan penyakit yang disebabkan oleh  mikroorganisma tertentu.

Subjek
Sains
Kelas
4K1
Hari
Khamis
Tarikh
29 Januari 2015
Masa
12.05 ptg – 12.40 ptg
Tajuk
Koordinasi Badan
Objektif 
1)    Memahami sistem saraf manusia
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Mengenal pasti perbezaan jenis neuron
2)   Menyatakan fungsi setiap jenis neuron
3)   Membandingkan dan membezakan jenis – jenis neuron
Aktiviti
1)    Murid menyatakan jenis – jenis neuron yang telah diperkenalkan pada sesi PdP sebelum ini.
2)   Perbincangan antara guru dan murid dalam mengenal pasti perbezaan setiap jenis neuron
3)   Guru menerangkan dengan terperincin fungsi setiap neuron
4)   Perbincangan antara guru dan murid dalam membezakan dan membandingkan jenis – jenis neuron
Nilai moral
1)    Komunikasi dua hala
2)   Berani mencuba
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
Lebih 90% murid dapat menyatakan setiap jenis neuron dan fungsi bagi setiapnya.



Kejohanan Bola Baling MSS Samarahan

Stadium Tertutup Kota Samarahan, Samarahan

30 – 31 Januari 2015

Keputusan Perlawanan:

Lelaki 18TKB

Kedudukan
Sekolah
Johan
SMK Kota Samarahan
Naib Johan
SMK Serian
Ketiga
SMK Asajaya
SMK Tarat

Perempuan 18TKB

Kedudukan
Sekolah
Johan
SMK Kota Samarahan
Naib Johan
SMK Gedong
Ketiga
SMK Serian
SMK Hajah Laila Taib

Senarai Pemain Bola Baling SMK Serian ke Kejohanan Bola Baling MSS Sarawak 2015, Bintulu

1)    Austind ak Dais
2)   Timothy Lian ak Nyangun
3)   Wilton Michael
4)   Mark Ryan ak Marudin
5)   Christine ak Sylvester
6)   Malissa ak Albimori



Piala yang diperolehi 

No comments:

Post a Comment