Tuesday, February 17, 2015

Rancangan Pengajaran Harian (Minggu 6)

02 - 05 Februari 2015

Subjek
Sains
Kelas
4K1
Hari
Isnin
Tarikh
02 Februari 2015
Masa
7.05 pg – 8.15 pg
Tajuk
Koordinasi Badan
Objektif 
1)    Menganalisa koordinasi badan
2)   Memahami peranan proprioseptor dalam mengekalkan keseimbangan dan koordinasi badan
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menyatakan maksud reseptor dan efektor
2)   Menyatakan fungsi reseptor dan efektor
3)   Menerangkan dengan contoh tindakan refleks
4)   Memerihalkan tindakan refleks
5)   Mengilustrikan pengaliran implus dalam arka refleks
6)   Menerangkan maksud proprioseptor
7)   Menerangkan kepentingan proprioseptor
Aktiviti
1)    Guru menerangkan secara mendalam reseptor dan efektor serta fungsinya
2)   Guru menerangkan tindakan refleks
3)   Perbincangan antara guru dan murid dalam memerihalkan tindakan refleks serta contoh bagi tindakan refleks
4)   Guru menjelaskan peranan dan kepentingan proprioseptor
5)   Murid menjawab soalan di dalam amali proses sains
Nilai moral
1)    Komunikasi dua hala
2)   Sistematik
3)   Berani mencuba
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
90% murid dapat menyatakan arka refleks dan memberikan contoh lain dan kepentingan tindakan refleks. Murid juga dapat menyatakan proprioseptor adalah penting terhadap ornag buta.

Subjek
Sains
Kelas
5K3
Tarikh
02 Februari 2015
Hari
Isnin
Masa
8.15 pg – 9.25 pg
Tajuk
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
Objektif 
Menganalisa kesan mikroorganisa berbahaya kepada manusia
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menyatakan kesan mikroorganisma berbahaya kepada manusia
2)   Menghubungkaitkan jenis mikroorganisma dengan penyakit
3)   Memerihalkan simptom utama penyakit yang disebabkan oleh mikroorganisma
4)   Memerihalkan pelbagai cara bagaimana mikroorganisma boleh menyebabkan jangkitan
Aktiviti
1)    Perbincangan antara guru dan murid dalam mengenal pasti jenis penyakit dengan mikroorganisma yang menyebabkan penyakit
2)   Murid menjawab soalan didalam amali proses sains
Nilai moral
1)    Sistematik
2)   Menepati masa
3)   Komunikasi dua hala
Bahan mengajar
1)    Nota kognitif SPM
2)   Amali proses Sains
Refleksi
90% murid dapat mengenal pasti penyakit dan punca penyakit tersebut.

Subjek
Sains
Kelas
5K6
Tarikh
02 Februari 2015
Hari
Isnin
Masa
10.55 pg – 11.30 pg
Tajuk
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
Objektif 
Menganalisa cara – cara mencegah jangkitan penyakit yang disebabkan mikroorganisma
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menerangkan dengan contoh pelbagai kaedah pensterilan
Aktiviti
1)    Murid menjawab soalan dalam amali proses sains
2)   Perbincangan antara guru dan murid
Nilai moral
1)    Sistematik
2)   Menepati masa
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
Lebih 70% murid dapat menjawab soalan dengan tepat. guru perlu memberi perhatian lebih kepada pelajar yang lebih lemah dengan lebih mendekati murid.

Subjek
Sains
Kelas
5K6
Tarikh
27 Januari 2015
Hari
Selasa
Masa
7.05 pg – 8.15pg
Tajuk
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
Objektif 
Menganalisa cara – cara mencegah jangkitan penyakit yang disebabkan mikroorganisma
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menyatakan maksud keimunan
2)   Menyatakan contoh jenis keimunan
3)   Membandingkan dan membezakan pelbagai jenis keimunan
4)   Menyatakan kepentingan keimunan
Aktiviti
1)    Guru menerangkan tentang keimunan aktif dan keimunan pasif dengan memberi contoh – contoh yang berkaitan
2)   Murid menjawab soalan latihan
3)   Perbincangan antara guru dan murid  
Nilai moral
1)    Sistematik
2)   Menepati masa
3)   Komunikasi dua hala
Bahan mengajar
1)    Nota kognitif SPM
2)   Amali Proses Sains
Refleksi
80% murid dapat menyatakan keimunan aktif buatan dan semulajadi serta keimunan pasif semulajadi dan buatan

Subjek
Sains
Kelas
5MPV
Tarikh
03 Februari 2015
Hari
Selasa
Masa
8.15 pg – 9.25 pg
Tajuk
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
Objektif 
Menganalisa cara – cara mencegah jangkitan penyakit yang disebabkan mikroorganisma
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menyenaraikan langkah – langkah untuk mencegah jangkitan
2)   Menghubungkaitkan kawalan vektor dengan tabiat dan kitaran hidup vektor
3)   Menerangkan dengan contoh pelbagai kaedah pensterilan
4)   Menyatakan maksud keimunan
Aktiviti
1)    Perbincangan antara guru dan murid dalam menyenaraikan langkah – langkah mencegah jangkitan mikroorganisma melalui kawalan vektor, pensterilan dan keimunan
2)   Murid menjawab soalan latihan
3)   Perbincangan jawapan bersama guru
Nilai moral
1)    Sistematik
2)   Menepati masa
Bahan mengajar
1)    Nota kognitif SPM
2)   Amali proses Sains
Refleksi
90% murid dapat menerangkan kawalan vektor dalam mencegah jangkitan

Subjek
Sains
Kelas
4K1
Hari
Selasa 
Tarikh
03 Februari 2015
Masa
11.30 pg – 12.40 ptg
Tajuk
Koordinasi Badan
Objektif 
1)    Memahami otak manusia dan kerencamannya
2)   Memahami koordinasi kimia badan
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Mengenal pasti bahagian utama dalam otak manusia
2)   Menyatakan fungsi setiap bahagian otak manusia
3)   Menerangkan maksud tindakan terkawal dan tindakan luar kawal
4)   Menerangkan kesan kecederaan pada bahagian tertentu otak manusia
5)   Memerihalkan maksud hormon
6)   Memerihalkan maksud kelenjar endokrin
7)   Mengenal pasti kelenjar endokrin utama dan kedudukan dalam tubuh
Aktiviti
1)    Guru memperkenalkan struktur otak manusia
2)   Perbincangan antara guru dan murid dalam menyatakan fungsi setiap bahagian otak manusia dengan menghubungkaitkan dengan tindakan terkawal dan tindakan luar kawal
3)   Murid menyatakan pendapat sekiranya berlaku kecederaan pada bahagian otak manusia.
4)   Guru menerangkan koordinasi kimia manusia
5)   Pengenalan terhadap kelenjar endokrin utama manusia dan kedudukannya dalam tubuh
Nilai moral
1)    Sistematik
2)   Berani mencuba
3)   Komunikasi dua hala
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
90% murid dalam membezakan bahagian otak dan fungsinya. Murid juga dapat memberikan contoh bagi tindakan terkawal dan tindakan luar kawal. Selain daripada itu, murid – murid juga dapat menyatakan 6 kelenjar endokrin utama manusia.

Subjek
Sains
Kelas
5K6
Tarikh
04 Februari 2015
Hari
Rabu
Masa
7.05 pg – 8.15pg
Tajuk
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
Objektif 
Memahami cara merawat penyakit yang disebabkan oleh mikroorganisma
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menyatakan langkah – langkah untuk merawat peyakit yang disebabkan oleh mikroorganisma
2)   Menyatakan kesan antibiotic ke atas mikroorganisma
3)   Memerihalkan bahaya ubat – ubatan tanpa pengawasan dan perskripsi doktor
Aktiviti
1)    Perbincangan antara guru dan murid dalam merawat penyakit
2)   Guru menerangkan dengan terperinci kesan aktiobiotik ke atas mikroorganisma     
Nilai moral
1)    Sistematik
2)   Menepati masa
3)   Berdisiplin
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
2)   Nota Kognitif SPM
Refleksi
80% murid dapat menyatakan bahawa antibiotik dapat merencatkan pertumbuhan mikroorganisma

Subjek
Sains
Kelas
5K3
Tarikh
04 Februari 2015
Hari
Rabu
Masa
9.45 pg – 10.20 pg
Tajuk
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
Objektif 
Menganalisa cara – cara mencegah jangkitan penyakit yang disebabkan mikroorganisma 
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menyenaraikan langkah –langkah untuk mencegah jangkitan
2)   Menghubungkaitkan kawalan vektor dangan tabiat dan kitaran hidup vektor
Aktiviti
1)    Guru menerangkan kaedah yang terdapat dalam mencegah jangkitan
2)   Perbincangan antara guru dan murid dalam pengawalan vektor
3)   Murid menjawab soalan latihan
Nilai moral
1)    Sistematik
2)   Menepati masa
3)   Komunikasi dua hala
Bahan mengajar
1)    Nota Kognitif SPM
2)   Amali Proses Sains
Refleksi
90% murid dapat menjawab soalan latihan dengan tepat

Subjek
Sains
Kelas
5K6
Tarikh
05 Februari 2015
Hari
Khamis
Masa
7.05 pg – 8.15 pg
Tajuk
Nutrisi dan Pengeluaran Makanan
Objektif 
Menilai kepentingan mengambil makanan bernutrisi dan mengamalkan tabiat pemakanan yang sihat
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Mengenal pasti nilai kalori untuk kelas makanan yang berlainan
2)   Menganggarkan nilai kalori untuk makanan yang dimakan
3)   Menerangkan faktor yang mempengaruhi keperluan kalori individu
Aktiviti
1)    Guru menerangkan maksud nilai kalori
2)   Murid mengira nilai yang diambil apabila memakan nasi goreng dan meminum air the
3)   Guru menerangkan faktor yang mempengaruhi keperluan kalori individu
4)   Perbincangan antara guru dan murid dalam menajwab soalan latihan.
Nilai moral
1)    Sistematik
2)   Menepati masa
3)   Komunikasi dua hala
Bahan mengajar
1)    Nota Kognitif SPM
Refleksi
50% murid dapat mengira dengan tepat nilai kalori yang diperoleh daripada nasi goreng dan air teh. Guru menunjukkan kaedah yang sebetulnya supaya mereka dapat mengira dengan tepat. murid juga dapat menerangkan faktor yang mempengaruhi keperluan kalori individu.

Subjek
Sains
Kelas
5MPV
Tarikh
05 Februari 2015
Hari
Khamis
Masa
10.55 pg – 11.30 pg
Tajuk
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
Objektif 
Menganalisa cara – cara mencegah jangkitan penyakit yang disebabkan mikroorganisma   
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menerangkan dengan contoh pelbagai keadah pensterilan
2)   Menyatakan keimunan
3)   Menyatakan contoh jenis keimunan
Aktiviti
1)    Murid menyelesaikan latihan dalam amali proses sains berkaitan kaedah pencegahan jangkitan
2)   Perbincangan antara guru dan murid
Nilai moral
1)    Sistematik
2)   Menepati masa
3)   Komunikasi dua hala
Bahan mengajar
2)   Nota Kognitif SPM
Refleksi
90% murid dapat menjawab soalan dengan tepat

Subjek
Sains
Kelas
4K1
Hari
Khamis
Tarikh
22 Januari 2015
Masa
12.05 ptg – 12.40 ptg
Tajuk
Koordinasi Badan  
Objektif 
1)    Memahami koordinasi kimia dalam badan
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menyatakan fungsi hormon yang dirembeskan oleh kelenjar endokrin
2)   Memerihalkan kesan ketidakseimbangan hormon ke atas kesihatan
Aktiviti
1)    Murid menyatakan kelenjar endokrin dan kedudukannya dalam tubuh
2)   Guru menerangkan fungsi bagi setiap hormon dan kesan ketidakseimbangan rembesan hormon keatas kasihatan
Nilai moral
1)    Komunikasi dua hala
2)   Sistematik
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
Lebih 90% murid dapat menyatakan fungsi bagi setiap hormon yang dirembeskan  


Latihan Pusat Pasukan Samarahan 18TKB ke
Kejohanan Bola Baling MSS Sarawak 2015, Bintulu

Tarikh : 05 – 07 Februari 2015
Masa : 8 pagi – 5 ptg
Tempat : Dewan Futsal Serian

·         Pendaftaran peserta adalah pada jam 11 pg 05/02/2015 di SMK Serian
·         Latihan pertama pada 05/02/2015 bermula pada pukul 2.30 ptg



No comments:

Post a Comment