02 - 05 Februari 2015
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K1
|
Hari
|
Isnin
|
Tarikh
|
02 Februari 2015
|
Masa
|
7.05 pg – 8.15 pg
|
Tajuk
|
Koordinasi Badan
|
Objektif
|
1)
Menganalisa koordinasi badan
2)
Memahami peranan proprioseptor dalam
mengekalkan keseimbangan dan koordinasi badan
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan
dapat:
1)
Menyatakan maksud reseptor dan efektor
2)
Menyatakan fungsi reseptor dan efektor
3)
Menerangkan dengan contoh tindakan
refleks
4)
Memerihalkan tindakan refleks
5)
Mengilustrikan pengaliran implus dalam
arka refleks
6)
Menerangkan maksud proprioseptor
7)
Menerangkan kepentingan proprioseptor
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan secara mendalam reseptor
dan efektor serta fungsinya
2)
Guru menerangkan tindakan refleks
3)
Perbincangan antara guru dan murid dalam memerihalkan
tindakan refleks serta contoh bagi tindakan refleks
4)
Guru menjelaskan peranan dan kepentingan
proprioseptor
5)
Murid menjawab soalan di dalam amali
proses sains
|
Nilai moral
|
1)
Komunikasi dua hala
2)
Sistematik
3)
Berani mencuba
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
90% murid dapat menyatakan arka refleks dan
memberikan contoh lain dan kepentingan tindakan refleks. Murid juga dapat
menyatakan proprioseptor adalah penting terhadap ornag buta.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K3
|
Tarikh
|
02 Februari 2015
|
Hari
|
Isnin
|
Masa
|
8.15 pg – 9.25 pg
|
Tajuk
|
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
|
Objektif
|
Menganalisa kesan mikroorganisa berbahaya kepada
manusia
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan
dapat:
1)
Menyatakan kesan mikroorganisma berbahaya
kepada manusia
2)
Menghubungkaitkan jenis mikroorganisma
dengan penyakit
3)
Memerihalkan simptom utama penyakit yang
disebabkan oleh mikroorganisma
4)
Memerihalkan pelbagai cara bagaimana
mikroorganisma boleh menyebabkan jangkitan
|
Aktiviti
|
1)
Perbincangan antara guru dan murid dalam
mengenal pasti jenis penyakit dengan mikroorganisma yang menyebabkan penyakit
2)
Murid menjawab soalan didalam amali
proses sains
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Menepati masa
3)
Komunikasi dua hala
|
Bahan mengajar
|
1)
Nota kognitif SPM
2)
Amali proses Sains
|
Refleksi
|
90% murid dapat mengenal pasti penyakit dan
punca penyakit tersebut.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K6
|
Tarikh
|
02 Februari 2015
|
Hari
|
Isnin
|
Masa
|
10.55 pg – 11.30 pg
|
Tajuk
|
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
|
Objektif
|
Menganalisa cara – cara mencegah jangkitan
penyakit yang disebabkan mikroorganisma
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan
dapat:
1)
Menerangkan dengan contoh pelbagai kaedah
pensterilan
|
Aktiviti
|
1)
Murid menjawab soalan dalam amali proses
sains
2)
Perbincangan antara guru dan murid
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Menepati masa
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Lebih 70% murid dapat menjawab soalan dengan
tepat. guru perlu memberi perhatian lebih kepada pelajar yang lebih lemah
dengan lebih mendekati murid.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K6
|
Tarikh
|
27 Januari 2015
|
Hari
|
Selasa
|
Masa
|
7.05 pg – 8.15pg
|
Tajuk
|
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
|
Objektif
|
Menganalisa cara – cara mencegah jangkitan
penyakit yang disebabkan mikroorganisma
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan
dapat:
1)
Menyatakan maksud keimunan
2)
Menyatakan contoh jenis keimunan
3)
Membandingkan dan membezakan pelbagai jenis
keimunan
4)
Menyatakan kepentingan keimunan
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan tentang keimunan aktif
dan keimunan pasif dengan memberi contoh – contoh yang berkaitan
2)
Murid menjawab soalan latihan
3)
Perbincangan antara guru dan murid
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Menepati masa
3)
Komunikasi dua hala
|
Bahan mengajar
|
1)
Nota kognitif SPM
2)
Amali Proses Sains
|
Refleksi
|
80% murid dapat menyatakan keimunan aktif buatan
dan semulajadi serta keimunan pasif semulajadi dan buatan
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5MPV
|
Tarikh
|
03 Februari 2015
|
Hari
|
Selasa
|
Masa
|
8.15 pg – 9.25 pg
|
Tajuk
|
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
|
Objektif
|
Menganalisa cara – cara mencegah jangkitan
penyakit yang disebabkan mikroorganisma
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan
dapat:
1)
Menyenaraikan langkah – langkah untuk
mencegah jangkitan
2)
Menghubungkaitkan kawalan vektor dengan
tabiat dan kitaran hidup vektor
3)
Menerangkan dengan contoh pelbagai kaedah
pensterilan
4)
Menyatakan maksud keimunan
|
Aktiviti
|
1)
Perbincangan antara guru dan murid dalam
menyenaraikan langkah – langkah mencegah jangkitan mikroorganisma melalui
kawalan vektor, pensterilan dan keimunan
2)
Murid menjawab soalan latihan
3)
Perbincangan jawapan bersama guru
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Menepati masa
|
Bahan mengajar
|
1)
Nota kognitif SPM
2)
Amali proses Sains
|
Refleksi
|
90% murid dapat menerangkan kawalan vektor dalam
mencegah jangkitan
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K1
|
Hari
|
Selasa
|
Tarikh
|
03 Februari 2015
|
Masa
|
11.30 pg – 12.40 ptg
|
Tajuk
|
Koordinasi Badan
|
Objektif
|
1)
Memahami otak manusia dan kerencamannya
2)
Memahami koordinasi kimia badan
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan
dapat:
1)
Mengenal pasti bahagian utama dalam otak
manusia
2)
Menyatakan fungsi setiap bahagian otak
manusia
3)
Menerangkan maksud tindakan terkawal dan
tindakan luar kawal
4)
Menerangkan kesan kecederaan pada
bahagian tertentu otak manusia
5)
Memerihalkan maksud hormon
6)
Memerihalkan maksud kelenjar endokrin
7)
Mengenal pasti kelenjar endokrin utama
dan kedudukan dalam tubuh
|
Aktiviti
|
1)
Guru memperkenalkan struktur otak manusia
2)
Perbincangan antara guru dan murid dalam
menyatakan fungsi setiap bahagian otak manusia dengan menghubungkaitkan
dengan tindakan terkawal dan tindakan luar kawal
3)
Murid menyatakan pendapat sekiranya berlaku
kecederaan pada bahagian otak manusia.
4)
Guru menerangkan koordinasi kimia manusia
5)
Pengenalan terhadap kelenjar endokrin
utama manusia dan kedudukannya dalam tubuh
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Berani mencuba
3)
Komunikasi dua hala
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
90% murid dalam membezakan bahagian otak dan
fungsinya. Murid juga dapat memberikan contoh bagi tindakan terkawal dan
tindakan luar kawal. Selain daripada itu, murid – murid juga dapat menyatakan
6 kelenjar endokrin utama manusia.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K6
|
Tarikh
|
04 Februari 2015
|
Hari
|
Rabu
|
Masa
|
7.05 pg – 8.15pg
|
Tajuk
|
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
|
Objektif
|
Memahami cara merawat penyakit yang disebabkan
oleh mikroorganisma
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan
dapat:
1)
Menyatakan langkah – langkah untuk
merawat peyakit yang disebabkan oleh mikroorganisma
2)
Menyatakan kesan antibiotic ke atas
mikroorganisma
3)
Memerihalkan bahaya ubat – ubatan tanpa
pengawasan dan perskripsi doktor
|
Aktiviti
|
1)
Perbincangan antara guru dan murid dalam
merawat penyakit
2)
Guru menerangkan dengan terperinci kesan
aktiobiotik ke atas mikroorganisma
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Menepati masa
3)
Berdisiplin
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
2)
Nota Kognitif SPM
|
Refleksi
|
80% murid dapat menyatakan bahawa antibiotik
dapat merencatkan pertumbuhan mikroorganisma
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K3
|
Tarikh
|
04 Februari 2015
|
Hari
|
Rabu
|
Masa
|
9.45 pg – 10.20 pg
|
Tajuk
|
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
|
Objektif
|
Menganalisa cara – cara mencegah jangkitan
penyakit yang disebabkan mikroorganisma
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan
dapat:
1)
Menyenaraikan langkah –langkah untuk
mencegah jangkitan
2)
Menghubungkaitkan kawalan vektor dangan
tabiat dan kitaran hidup vektor
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan kaedah yang terdapat
dalam mencegah jangkitan
2)
Perbincangan antara guru dan murid dalam
pengawalan vektor
3)
Murid menjawab soalan latihan
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Menepati masa
3)
Komunikasi dua hala
|
Bahan mengajar
|
1)
Nota Kognitif SPM
2)
Amali Proses Sains
|
Refleksi
|
90% murid dapat menjawab soalan latihan dengan
tepat
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K6
|
Tarikh
|
05 Februari 2015
|
Hari
|
Khamis
|
Masa
|
7.05 pg – 8.15 pg
|
Tajuk
|
Nutrisi dan Pengeluaran Makanan
|
Objektif
|
Menilai kepentingan mengambil makanan bernutrisi
dan mengamalkan tabiat pemakanan yang sihat
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan
dapat:
1)
Mengenal pasti nilai kalori untuk kelas
makanan yang berlainan
2)
Menganggarkan nilai kalori untuk makanan
yang dimakan
3)
Menerangkan faktor yang mempengaruhi
keperluan kalori individu
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan maksud nilai kalori
2)
Murid mengira nilai yang diambil apabila
memakan nasi goreng dan meminum air the
3)
Guru menerangkan faktor yang mempengaruhi
keperluan kalori individu
4)
Perbincangan antara guru dan murid dalam
menajwab soalan latihan.
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Menepati masa
3)
Komunikasi dua hala
|
Bahan mengajar
|
1)
Nota Kognitif SPM
|
Refleksi
|
50% murid dapat mengira dengan tepat nilai
kalori yang diperoleh daripada nasi goreng dan air teh. Guru menunjukkan
kaedah yang sebetulnya supaya mereka dapat mengira dengan tepat. murid juga
dapat menerangkan faktor yang mempengaruhi keperluan kalori individu.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5MPV
|
Tarikh
|
05 Februari 2015
|
Hari
|
Khamis
|
Masa
|
10.55 pg – 11.30 pg
|
Tajuk
|
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
|
Objektif
|
Menganalisa cara – cara mencegah jangkitan
penyakit yang disebabkan mikroorganisma
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan
dapat:
1)
Menerangkan dengan contoh pelbagai keadah
pensterilan
2)
Menyatakan keimunan
3)
Menyatakan contoh jenis keimunan
|
Aktiviti
|
1)
Murid menyelesaikan latihan dalam amali
proses sains berkaitan kaedah pencegahan jangkitan
2)
Perbincangan antara guru dan murid
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Menepati masa
3)
Komunikasi dua hala
|
Bahan mengajar
|
2)
Nota Kognitif SPM
|
Refleksi
|
90% murid dapat menjawab soalan dengan tepat
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K1
|
Hari
|
Khamis
|
Tarikh
|
22 Januari 2015
|
Masa
|
12.05 ptg – 12.40 ptg
|
Tajuk
|
Koordinasi Badan
|
Objektif
|
1)
Memahami koordinasi kimia dalam badan
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan
dapat:
1)
Menyatakan fungsi hormon yang dirembeskan
oleh kelenjar endokrin
2)
Memerihalkan kesan ketidakseimbangan
hormon ke atas kesihatan
|
Aktiviti
|
1)
Murid menyatakan kelenjar endokrin dan
kedudukannya dalam tubuh
2)
Guru menerangkan fungsi bagi setiap
hormon dan kesan ketidakseimbangan rembesan hormon keatas kasihatan
|
Nilai moral
|
1)
Komunikasi dua hala
2)
Sistematik
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Lebih 90% murid dapat menyatakan fungsi bagi
setiap hormon yang dirembeskan
|
Latihan Pusat Pasukan Samarahan
18TKB ke
Kejohanan Bola Baling MSS Sarawak
2015, Bintulu
Tarikh : 05 – 07 Februari 2015
Masa : 8 pagi – 5 ptg
Tempat : Dewan Futsal Serian
·
Pendaftaran peserta adalah
pada jam 11 pg 05/02/2015 di SMK Serian
·
Latihan pertama pada
05/02/2015 bermula pada pukul 2.30 ptg
No comments:
Post a Comment