Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K9
|
Tarikh
|
02/01/2014
|
Hari
|
Khamis
|
Masa
|
7.05 pg – 8.15 pg
|
Tajuk
|
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
|
Objektif
|
Pengelasan Mikroorganisma
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Menyenaraikan ciri – ciri pelbagai jenis
mikroorganisma
2)
Mengelaskan pelbagai kumpulan
mikroorganisma kepada bakteria, kulat, protozoa, virus dan alga
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan secara ringkas silibus
untuk tingkatan 5
2)
Perbincangan antara guru dan murid mengenai
ciri – ciri mikroorganisma
3)
Penerangan setiap kumpulan mikroorganisma
oleh guru
|
Nilai moral
|
1)
Terlibat secara langsung dalam
perbincangan
2)
Menepati masa
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks sains
2)
Slaid OHP
|
Refleksi
|
Sesi PdP berlangsung di dalam bilik darjah. Murid dijelaskan
mengenai silibus, buku dan perkara yang perlu dilakukan untuk permulaan
kelas. Murid disoal semula mengenai apa yang dipelajari sebagai pengukuhan.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K2
|
Tarikh
|
02/01/2014
|
Hari
|
Khamis
|
Masa
|
8.15 pg – 9.25 pg
|
Tajuk
|
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
|
Objektif
|
Pengelasan Mikroorganisma
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Menyenaraikan ciri – ciri pelbagai jenis
mikroorganisma
2)
Mengelaskan pelbagai kumpulan
mikroorganisma kepada bakteria, kulat, protozoa, virus dan alga
|
Aktiviti
|
1)
Guru menguji pengetahuan murid tentang topik
semasa di tingkatan 4
2)
Guru menerangkan secara ringkas silibus
untuk tingkatan 5
3)
Perbincangan antara guru dan murid
mengenai ciri –ciri mikroorganisma
4)
Penerangan setiap kumpulan mikroorganisma
oleh guru
|
Nilai moral
|
1)
Terlibat secara langsung dalam
perbincangan
2)
Menepati masa
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks sains
2)
Slaid OHP
|
Refleksi
|
Sesi PdP berlangsung di dalam bilik darjah. Murid dijelaskan
mengenai silibus, buku dan perkara yang perlu dilakukan untuk permulaan
kelas. Murid dapat menjawab soalan yang diajukan oleh guru pada akhir sesi PdP.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K10
|
Hari
|
Khamis
|
Tarikh
|
02/01/2014
|
Masa
|
11.30 pg – 12.40 pg
|
Tajuk
|
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
|
Objektif
|
Pengelasan Mikroorganisma
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Menyenaraikan ciri – ciri pelbagai jenis
mikroorganisma
2)
Mengelaskan pelbagai kumpulan
mikroorganisma kepada bakteria, kulat, protozoa, virus dan alga
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan secara ringkas silibus
untuk tingkatan 5
2)
Perbincangan antara guru dan murid
mengenai ciri – ciri mikroorganisma
3)
Penerangan setiap kumpulan mikroorganisma
oleh guru
|
Nilai moral
|
1)
Terlibat secara langsung dalam
perbincangan
2)
Menepati masa
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks sains
2)
Slaid OHP
|
Refleksi
|
Sesi PdP berlangsung di dalam bilik darjah. Murid dijelaskan
mengenai silibus, buku dan perkara yang perlu dilakukan untuk permulaan kelas
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K10
|
Tarikh
|
03/01/2014
|
Hari
|
Jumaat
|
Masa
|
7.05 pg – 8.15 pg
|
Tajuk
|
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
|
Objektif
|
Pengelasan Mikroorganisma
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Menyenaraikan ciri – ciri pelbagai jenis
mikroorganisma
2)
Mengelaskan pelbagai kumpulan
mikroorganisma kepada bakteria, kulat, protozoa, virus dan alga
|
Aktiviti
|
1)
Perbincangan antara guru dan murid
mengenai ciri – ciri mikroorganisma
2)
Penerangan setiap kumpulan mikroorganisma
oleh guru
3)
Murid menyalin nota yang disediakan oleh
guru
|
Nilai moral
|
1)
Terlibat secara langsung dalam
perbincangan
2)
Menepati masa
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks sains
2)
Slaid OHP
|
Refleksi
|
PdP dijalankan di makmal. Keadaan murid dalam kawalan. Slaid
OHP digunakan bagi menunjukkan struktur berwarna bakteria bagi menarik minat
pelajar.
|
No comments:
Post a Comment