Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K2
|
Tarikh
|
13 Januari 2014
|
Hari
|
Isnin
|
Masa
|
7.05 pg – 8.15 pg
|
Tajuk
|
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
|
Objektif
|
1)
Mensistesis idea tentang faktor yang
mempengaruhi pertumbuhan mikroorganisma
2)
Mengaplikasikan pengetahuan tentang
mikroorganisma berfaedah
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Mengenal pasti faktor yang mempengaruhi
pertumbuhan mikroorganisma
2)
Menerangkan cara setiap faktor tersebut
mempengaruhi
3)
Menyatakan contoh kegunaan
mikroorganisama
|
Aktiviti
|
1)
Perbincangan antara guru dan murid faktor
– faktor yang mempengaruhi pertumbuhan mikroorganisma
2)
Guru menerangkan secara lebih terperinci
bagi setiap faktor
3)
Berbincangan mengenai mikroorganisma yang
berfaedah
4)
Pengukuhan PdP menerusi soalan – soalan
yang berkaitan dengan topik yang dipelajari
|
Nilai moral
|
1)
Terlibat secara langsung dalam
perbincangan
2)
Menepati masa
3)
Sistematik
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks sains
2)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Guru perlu menerangkan dengan lebih terperinci bagi kegunaan
mikroorganisma pada waktu kelas lain supaya murid lebih memahami kegunaan
mikroorganisma.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K9
|
Hari
|
Isnin
|
Tarikh
|
13 Januari 2014
|
Masa
|
8.15 pg – 9.25 pg
|
Tajuk
|
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
|
Objektif
|
1)
Mensistesis idea tentang faktor yang
mempengaruhi pertumbuhan mikroorganisma
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Mengenal pasti faktor yang mempengaruhi
pertumbuhan mikroorganisma
2)
Menerangkan cara setiap faktor tersebut
mempengaruhipertumbuhan mikroorganisma
|
Aktiviti
|
1)
Penerangan faktor yang mempengaruhi
pertumbuhan mikroorganisma oleh guru
2)
Berdasarkan amali proses sains
perbincangan antara guru dan murid dilakukan
|
Nilai moral
|
1)
Terlibat secara langsung dalam
perbincangan
2)
nMenepati masa
3)
Sistematik
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks sains
2)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Murid – murid terkawal dengan melakukan aktiviti
perbincangan dan menjawab soalan latihan di dalam amali proses sains
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K6
|
Hari
|
Isnin
|
Tarikh
|
13 Januari 2014
|
Masa
|
10.55 pg – 11.30 pg
|
Tajuk
|
Koordinasi badan
|
Objektif
|
1)
Memahami koordinasi badan
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Menerangkan maksud koordinasi badan
2)
Mengenal pasti sistem dalam badan yang
mengawal dan menyelaras koordinasi badan
3)
Menyatakan kepentigan koordinasi badan
|
Aktiviti
|
1)
Perbincangan antara guru dan murid
mengenai kefahaman mereka tentang koordinasi
2)
Guru menerangkan mengenai koordinasi badan
3)
Murid berbincang mengenai kepentingan
koordinasi badan dan menyatakan kepada guru
|
Nilai moral
|
1)
Bekerjasama
2)
Menepati masa
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks sains
|
Refleksi
|
Keseluruhan murid memamahi konsep koordinasi badan yang
diterangkan oleh guru. Pengukuhan dilakukan dengan menyoal kembali murid
berdasarkan apa yang telah dipelajari
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K3
|
Hari
|
Isnin
|
Tarikh
|
13 Januari 2014
|
Masa
|
12.05 ptg – 12.40 ptg
|
Tajuk
|
Koordinasi badan
|
Objektif
|
1)
Memahami koordinasi badan
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
2)
Menerangkan maksud koordinasi badan
3)
Mengenal pasti sistem dalam badan yang
mengawal dan menyelaras koordinasi badan
4)
Menyatakan kepentigan koordinasi badan
|
Aktiviti
|
1)
Perbincangan antara guru dan murid
mengenai kefahaman mereka tentang koordinasi
2)
Guru menerangkan mengenai koordinasi
badan
3)
Murid berbincang mengenai kepentingan
koordinasi badan dan menyatakan kepada guru
|
Nilai moral
|
1)
Bekerjasama
2)
Menepati masa
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks sains
|
Refleksi
|
Keseluruhan murid memahami konsep koordinasi badan. Guru
membuat pengukuhan dengan menggunakan kaedah penyoalan.
|
CUTI UMUM
MAULIDUR RASUL
14 JANUARI 2014
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K9
|
Hari
|
Rabu
|
Tarikh
|
15 Januari 2014
|
Masa
|
9.45 pg – 10.20 pg
|
Tajuk
|
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
|
Objektif
|
1)
Mengaplikasi pengetahuan tentang
mikroorganisma berfaedah
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Menyatakan contoh kegunaan mikroorganisma
2)
Menerangkan dengan contoh peranan dan
kegunaan mikroorganisma
|
Aktiviti
|
1)
Perbincangan antara guru dan pelajar
berdasarkan amali proses sains
|
Nilai moral
|
1)
Terlibat secara langsung dalam
perbincangan
2)
Menepati masa
3)
Sistematik
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks sains
2)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
PdP tidak berlangsung kerana guru terlibat dengan bengkel
KBAT di Bilik Akses bersama guru -
guru sains sesi petang
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K6
|
Hari
|
Rabu
|
Tarikh
|
15 Januari 2014
|
Masa
|
11.30 pg – 12.40 pg
|
Tajuk
|
Koordinasi badan
|
Objektif
|
1)
Memahami sistem saraf manusia
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
2)
Mengenal pasti bahagian – bahagian dalam
sistem saraf manusia
3)
Menyatakan fungsi setiap bahagian dalam
sistem saraf
|
Aktiviti
|
1)
Guru meminta murid mengenal pasti
bahagian dalam sistem saraf pusat berdasarkan rajah yang dipaparkan
2)
Guru menerangkan secara terperinci fungsi
setiap bahagian dalam sistem saraf
3)
Perbincangan berdasarkan amali proses
sains dilakukan
|
Nilai moral
|
1)
Bekerjasama
2)
Menepati masa
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks sains
2)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
PdP tidak berlangsung kerana guru terlibat dengan bengkel
KBAT bersama guru - guru sains sesi
petang
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K9
|
Tarikh
|
16 Januari 2014
|
Hari
|
Khamis
|
Masa
|
7.05 pg – 8.15 pg
|
Tajuk
|
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
|
Objektif
|
1)
Mensistesis idea tentang faktor yang
mempengaruhi pertumbuhan mikroorganisma
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) merancang eksperimen untuk mengkaji kesan suhu ke
atas pertumbuhan mikroorganisma
|
Aktiviti
|
1)
perbincangan antara guru dan murid
berkaitan dengan keadaan suhu yang mempengaruhi pertumbuhan mikroorganisma
2)
Guru menerangkan kaedah eksperimen
3)
Murid menjalankan eksperimen dengan
bimbingan guru
|
Nilai moral
|
1)
Terlibat secara langsung dalam
perbincangan
2)
Menepati masa
3)
Sistematik
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Keadaan murid dalam kawalan. Murid menjalankan eksperimen
dengan kawalan dan arahan dari guru. Keputusan eksperimen hanya akan
diperolehi pada hari Isnin
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K2
|
Tarikh
|
16 Januari 2014
|
Hari
|
Khamis
|
Masa
|
8.15 pg – 9.25 pg
|
Tajuk
|
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
|
Objektif
|
1)
Mensistesis idea tentang faktor yang
mempengaruhi pertumbuhan mikroorganisma
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) merancang eksperimen untuk mengkaji kesan suhu ke
atas pertumbuhan mikroorganisma
|
Aktiviti
|
1)
perbincangan antara guru dan murid
berkaitan dengan keadaan suhu yang mempengaruhi pertumbuhan mikroorganisma
2)
Guru menerangkan kaedah eksperimen
3)
Murid menjalankan eksperimen dengan
bimbingan guru
|
Nilai moral
|
1)
Terlibat secara langsung dalam
perbincangan
2)
Menepati masa
3)
Sistematik
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Eksperimen berlangsung dengan baik. Murid mengikut segala
arahan yang dikeluarkan oleh guru. Keputusan eksperimen hanya akan diketahui
pada hari Isnin
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K10
|
Tarikh
|
16 Januari 2014
|
Hari
|
Khamis
|
Masa
|
11.30 pg – 12.40 ptg
|
Tajuk
|
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
|
Objektif
|
1)
Mensistesis idea tentang faktor yang
mempengaruhi pertumbuhan mikroorganisma
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) merancang eksperimen untuk mengkaji kesan suhu ke
atas pertumbuhan mikroorganisma
|
Aktiviti
|
2)
Perbincangan antara guru dan murid
berkaitan dengan keadaan suhu yang mempengaruhi pertumbuhan mikroorganisma
3)
Guru menerangkan kaedah eksperimen
4)
Murid menjalankan eksperimen dengan
bimbingan guru
|
Nilai moral
|
1)
Terlibat secara langsung dalam
perbincangan
2)
Menepati masa
3)
Sistematik
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Murid menjalankan eksperimen berdasarkan tunjuk ajar dan
arahan guru. Eksperimen berlangsung dengan baik.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K10
|
Tarikh
|
17 Januari 2014
|
Hari
|
Jumaat
|
Masa
|
7.05 pg – 8.15 p
|
Tajuk
|
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
|
Objektif
|
Mengaplikasi pengetahuan tentang peranan mikroorganisma
berfaedah
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Menyatakan
contoh kegunaan mikroorganisma
2)
Menerangkan
dengan contoh peranan dan kegunaan mikroorganisma
3)
Mencadangkan
potensi kegunaan mikroorganisma dalam perlbagai bidang
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan kegunaan mikroorganisma
2)
Perbincangan antara guru dan murid
berdasarkan kepada amali proses sains
|
Nilai moral
|
1)
Terlibat secara langsung dalam
perbincangan
2)
Menepati masa
3)
Sistematik
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
2)
Buku teks sains
|
Refleksi
|
Keadaan kelas terkawal. Kesemua murid bertindak mengikut
arahan daripada guru.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K3
|
Hari
|
Jumaat
|
Tarikh
|
17 Januari 2014
|
Masa
|
9.40 pg – 10.40 pg
|
Tajuk
|
Koordinasi badan
|
Objektif
|
1)
Memahami sistem saraf manusia
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Mengenal pasti bahagian – bahagian dalam
sistem saraf manusia
2)
Menyatakan fungsi setiap bahagian dalam
sistem saraf
|
Aktiviti
|
1)
Guru meminta murid mengenal pasti
bahagian dalam sistem saraf pusat berdasarkan rajah yang dipaparkan
2)
Guru menerangkan secara terperinci fungsi
setiap bahagian dalam sistem saraf
3)
Perbincangan berdasarkan amali proses
sains dilakukan
|
Nilai moral
|
1)
Bekerjasama
2)
Menepati masa
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks sains
2)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Keseluruhan pelajar dapat mengenal dan menyatakan bahagian dalam sistem saraf yang
diterangkan oleh guru
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K6
|
Hari
|
Jumaat
|
Tarikh
|
17 Januari 2014
|
Masa
|
10.40 pg – 11.40 pg
|
Tajuk
|
Koordinasi badan
|
Objektif
|
1)
Memahami sistem saraf manusia
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Mengenal pasti bahagian – bahagian dalam
sistem saraf manusia
2)
Menyatakan fungsi setiap bahagian dalam
sistem saraf
|
Aktiviti
|
1)
Guru meminta murid mengenal pasti
bahagian dalam sistem saraf pusat berdasarkan rajah yang dipaparkan
2)
Guru menerangkan secara terperinci fungsi
setiap bahagian dalam sistem saraf
3)
Perbincangan berdasarkan amali proses
sains dilakukan
|
Nilai moral
|
1)
Bekerjasama
2)
Menepati masa
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks sains
2)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Keseluruhan murid dapat menyatakan dan menerangkan fungsi
setiap bahagian saraf
|
No comments:
Post a Comment