Tuesday, January 21, 2014

Rancangan Pengajaran Harian (Minggu 3)

13 - 17 Januari 2014

Subjek
Sains
Kelas
5K2
Tarikh
13 Januari 2014
Hari
Isnin
Masa
7.05 pg – 8.15 pg
Tajuk
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
Objektif 
1)    Mensistesis idea tentang faktor yang mempengaruhi pertumbuhan mikroorganisma
2)   Mengaplikasikan pengetahuan tentang mikroorganisma berfaedah
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Mengenal pasti faktor yang mempengaruhi pertumbuhan mikroorganisma
2)   Menerangkan cara setiap faktor tersebut mempengaruhi
3)   Menyatakan contoh kegunaan mikroorganisama
Aktiviti
1)    Perbincangan antara guru dan murid faktor – faktor yang mempengaruhi pertumbuhan mikroorganisma
2)   Guru menerangkan secara lebih terperinci bagi setiap faktor
3)   Berbincangan mengenai mikroorganisma yang berfaedah
4)   Pengukuhan PdP menerusi soalan – soalan yang berkaitan dengan topik yang dipelajari
Nilai moral
1)    Terlibat secara langsung dalam perbincangan
2)   Menepati masa
3)   Sistematik
Bahan mengajar
1)    Buku teks sains
2)   Amali proses sains
Refleksi
Guru perlu menerangkan dengan lebih terperinci bagi kegunaan mikroorganisma pada waktu kelas lain supaya murid lebih memahami kegunaan mikroorganisma.

Subjek
Sains
Kelas
5K9
Hari
Isnin
Tarikh
13 Januari 2014
Masa
8.15 pg – 9.25 pg
Tajuk
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
Objektif 
1)    Mensistesis idea tentang faktor yang mempengaruhi pertumbuhan mikroorganisma
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Mengenal pasti faktor yang mempengaruhi pertumbuhan mikroorganisma
2)   Menerangkan cara setiap faktor tersebut mempengaruhipertumbuhan mikroorganisma
Aktiviti
1)    Penerangan faktor yang mempengaruhi pertumbuhan mikroorganisma  oleh guru
2)   Berdasarkan amali proses sains perbincangan antara guru dan murid dilakukan
Nilai moral
1)    Terlibat secara langsung dalam perbincangan
2)   nMenepati masa
3)   Sistematik
Bahan mengajar
1)    Buku teks sains
2)   Amali proses sains
Refleksi
Murid – murid terkawal dengan melakukan aktiviti perbincangan dan menjawab soalan latihan di dalam amali proses sains

Subjek
Sains
Kelas
4K6
Hari
Isnin
Tarikh
13 Januari 2014
Masa
10.55 pg – 11.30 pg
Tajuk
Koordinasi badan
Objektif 
1)    Memahami koordinasi badan
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menerangkan maksud koordinasi badan
2)   Mengenal pasti sistem dalam badan yang mengawal dan menyelaras koordinasi badan
3)   Menyatakan kepentigan koordinasi badan
Aktiviti
1)    Perbincangan antara guru dan murid mengenai kefahaman mereka tentang koordinasi
2)   Guru menerangkan mengenai koordinasi badan
3)   Murid berbincang mengenai kepentingan koordinasi badan dan menyatakan kepada guru
Nilai moral
1)    Bekerjasama
2)   Menepati masa
Bahan mengajar
1)    Buku teks sains
Refleksi
Keseluruhan murid memamahi konsep koordinasi badan yang diterangkan oleh guru. Pengukuhan dilakukan dengan menyoal kembali murid berdasarkan apa yang telah dipelajari

Subjek
Sains
Kelas
4K3
Hari
Isnin
Tarikh
13 Januari 2014
Masa
12.05 ptg – 12.40 ptg
Tajuk
Koordinasi badan
Objektif 
1)    Memahami koordinasi badan
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
2)   Menerangkan maksud koordinasi badan
3)   Mengenal pasti sistem dalam badan yang mengawal dan menyelaras koordinasi badan
4)   Menyatakan kepentigan koordinasi badan
Aktiviti
1)    Perbincangan antara guru dan murid mengenai kefahaman mereka tentang koordinasi
2)   Guru menerangkan mengenai koordinasi badan
3)   Murid berbincang mengenai kepentingan koordinasi badan dan menyatakan kepada guru
Nilai moral
1)    Bekerjasama
2)   Menepati masa
Bahan mengajar
1)    Buku teks sains
Refleksi
Keseluruhan murid memahami konsep koordinasi badan. Guru membuat pengukuhan dengan menggunakan kaedah penyoalan.


CUTI UMUM
MAULIDUR RASUL
14 JANUARI 2014

Subjek
Sains
Kelas
5K9
Hari
Rabu
Tarikh
15 Januari 2014
Masa
9.45 pg – 10.20 pg
Tajuk
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
Objektif 
1)    Mengaplikasi pengetahuan tentang mikroorganisma berfaedah
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menyatakan contoh kegunaan mikroorganisma
2)   Menerangkan dengan contoh peranan dan kegunaan mikroorganisma
Aktiviti
1)    Perbincangan antara guru dan pelajar berdasarkan amali proses sains
Nilai moral
1)    Terlibat secara langsung dalam perbincangan
2)   Menepati masa
3)         Sistematik
Bahan mengajar
1)    Buku teks sains
2)   Amali proses sains
Refleksi
PdP tidak berlangsung kerana guru terlibat dengan bengkel KBAT di Bilik Akses bersama guru -  guru sains sesi petang

Subjek
Sains
Kelas
4K6
Hari
Rabu
Tarikh
15 Januari 2014
Masa
11.30 pg – 12.40 pg
Tajuk
Koordinasi badan
Objektif 
1)    Memahami sistem saraf manusia
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
2)   Mengenal pasti bahagian – bahagian dalam sistem saraf manusia
3)   Menyatakan fungsi setiap bahagian dalam sistem saraf
Aktiviti
1)    Guru meminta murid mengenal pasti bahagian dalam sistem saraf pusat berdasarkan rajah yang dipaparkan
2)   Guru menerangkan secara terperinci fungsi setiap bahagian dalam sistem saraf
3)   Perbincangan berdasarkan amali proses sains dilakukan
Nilai moral
1)    Bekerjasama
2)   Menepati masa
Bahan mengajar
1)    Buku teks sains
2)   Amali proses sains
Refleksi
PdP tidak berlangsung kerana guru terlibat dengan bengkel KBAT bersama guru -  guru sains sesi petang

Subjek
Sains
Kelas
5K9
Tarikh
16 Januari 2014
Hari
Khamis 
Masa
7.05 pg – 8.15 pg
Tajuk
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
Objektif 
1)    Mensistesis idea tentang faktor yang mempengaruhi pertumbuhan mikroorganisma
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    merancang eksperimen untuk mengkaji kesan suhu ke atas pertumbuhan mikroorganisma
Aktiviti
1)    perbincangan antara guru dan murid berkaitan dengan keadaan suhu yang mempengaruhi pertumbuhan mikroorganisma
2)   Guru menerangkan kaedah eksperimen
3)   Murid menjalankan eksperimen dengan bimbingan guru
Nilai moral
1)    Terlibat secara langsung dalam perbincangan
2)   Menepati masa
3)   Sistematik
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
Keadaan murid dalam kawalan. Murid menjalankan eksperimen dengan kawalan dan arahan dari guru. Keputusan eksperimen hanya akan diperolehi pada hari Isnin

Subjek
Sains
Kelas
5K2
Tarikh
16 Januari 2014
Hari
Khamis 
Masa
8.15 pg – 9.25 pg
Tajuk
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
Objektif 
1)    Mensistesis idea tentang faktor yang mempengaruhi pertumbuhan mikroorganisma
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    merancang eksperimen untuk mengkaji kesan suhu ke atas pertumbuhan mikroorganisma
Aktiviti
1)    perbincangan antara guru dan murid berkaitan dengan keadaan suhu yang mempengaruhi pertumbuhan mikroorganisma
2)   Guru menerangkan kaedah eksperimen
3)   Murid menjalankan eksperimen dengan bimbingan guru
Nilai moral
1)    Terlibat secara langsung dalam perbincangan
2)   Menepati masa
3)   Sistematik
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
Eksperimen berlangsung dengan baik. Murid mengikut segala arahan yang dikeluarkan oleh guru. Keputusan eksperimen hanya akan diketahui pada hari Isnin

Subjek
Sains
Kelas
5K10
Tarikh
16 Januari 2014
Hari
Khamis 
Masa
11.30 pg – 12.40 ptg
Tajuk
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
Objektif 
1)    Mensistesis idea tentang faktor yang mempengaruhi pertumbuhan mikroorganisma
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    merancang eksperimen untuk mengkaji kesan suhu ke atas pertumbuhan mikroorganisma
Aktiviti
2)   Perbincangan antara guru dan murid berkaitan dengan keadaan suhu yang mempengaruhi pertumbuhan mikroorganisma
3)   Guru menerangkan kaedah eksperimen
4)   Murid menjalankan eksperimen dengan bimbingan guru
Nilai moral
1)    Terlibat secara langsung dalam perbincangan
2)   Menepati masa
3)   Sistematik
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
Murid menjalankan eksperimen berdasarkan tunjuk ajar dan arahan guru. Eksperimen berlangsung dengan baik.

Subjek
Sains
Kelas
5K10
Tarikh
17 Januari 2014
Hari
Jumaat
Masa
7.05 pg – 8.15 p
Tajuk
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
Objektif 
Mengaplikasi pengetahuan tentang peranan mikroorganisma berfaedah
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menyatakan contoh kegunaan mikroorganisma
2)   Menerangkan dengan contoh peranan dan kegunaan mikroorganisma
3)   Mencadangkan potensi kegunaan mikroorganisma dalam perlbagai bidang
Aktiviti
1)    Guru menerangkan kegunaan mikroorganisma
2)   Perbincangan antara guru dan murid berdasarkan kepada amali proses sains
Nilai moral
1)    Terlibat secara langsung dalam perbincangan
2)   Menepati masa
3)   Sistematik
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
2)   Buku teks sains
Refleksi
Keadaan kelas terkawal. Kesemua murid bertindak mengikut arahan daripada guru.

Subjek
Sains
Kelas
4K3
Hari
Jumaat
Tarikh
17 Januari 2014
Masa
9.40 pg – 10.40 pg
Tajuk
Koordinasi badan
Objektif 
1)    Memahami sistem saraf manusia
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Mengenal pasti bahagian – bahagian dalam sistem saraf manusia
2)   Menyatakan fungsi setiap bahagian dalam sistem saraf
Aktiviti
1)    Guru meminta murid mengenal pasti bahagian dalam sistem saraf pusat berdasarkan rajah yang dipaparkan
2)   Guru menerangkan secara terperinci fungsi setiap bahagian dalam sistem saraf
3)   Perbincangan berdasarkan amali proses sains dilakukan
Nilai moral
1)    Bekerjasama
2)   Menepati masa
Bahan mengajar
1)    Buku teks sains
2)   Amali proses sains
Refleksi
Keseluruhan pelajar dapat mengenal dan menyatakan  bahagian dalam sistem saraf yang diterangkan oleh guru

Subjek
Sains
Kelas
4K6
Hari
Jumaat
Tarikh
17 Januari 2014
Masa
10.40 pg – 11.40 pg
Tajuk
Koordinasi badan
Objektif 
1)    Memahami sistem saraf manusia
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Mengenal pasti bahagian – bahagian dalam sistem saraf manusia
2)   Menyatakan fungsi setiap bahagian dalam sistem saraf
Aktiviti
1)    Guru meminta murid mengenal pasti bahagian dalam sistem saraf pusat berdasarkan rajah yang dipaparkan
2)   Guru menerangkan secara terperinci fungsi setiap bahagian dalam sistem saraf
3)   Perbincangan berdasarkan amali proses sains dilakukan
Nilai moral
1)    Bekerjasama
2)   Menepati masa
Bahan mengajar
1)    Buku teks sains
2)   Amali proses sains
Refleksi
Keseluruhan murid dapat menyatakan dan menerangkan fungsi setiap bahagian saraf





No comments:

Post a Comment