Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K2
|
Tarikh
|
06 Januari 2014
|
Hari
|
Isnin
|
Masa
|
7.05 pg – 8.15 pg
|
Tajuk
|
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
|
Objektif
|
Pengelasan Mikroorganisma
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Mengelaskan pelbagai kumpulan
mikroorganisma kepada bakteria, kulat, protozoa, virus dan alga
2)
Memerihalkan ciri – ciri bagi setiap
kumpulan mikroorganisma
|
Aktiviti
|
1)
Guru menyoal murid tentang kumpulan lain
bagi mikroorganisma iaitu protozoa, kulat virus dan alga
2)
Guru menerangkan secara lebih terperinci
bagi ciri - ciri setiap kumpulan mikroorganisma
3)
Pengukuhan PdP menerusi soalan – soalan
yang berkaitan dengan topik yang dipelajari
|
Nilai moral
|
1)
Terlibat secara langsung dalam
perbincangan
2)
Menepati masa
3)
Sistematik
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks sains
2)
Slaid OHP
|
Refleksi
|
Slaid OHP tidak dapat digunakan kerana makmal dikatakan
kekurangan voltan elektrik. Maka guru melukis gambar dengan jelas di samping
pelajar juga merujuk kepada gambar rajah di dalam buku teks.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K9
|
Tarikh
|
06 Januari 2014
|
Hari
|
Isnin
|
Masa
|
8.15 pg – 9.25 pg
|
Tajuk
|
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
|
Objektif
|
Pengelasan Mikroorganisma
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Menyenaraikan ciri – ciri pelbagai jenis
mikroorganisma
2)
Mengelaskan pelbagai kumpulan
mikroorganisma kepada bakteria, kulat, protozoa, virus dan alga
|
Aktiviti
|
1)
Guru menggunakan teknik penyoalan bagi
meningkatkan ingatan murid untuk topik yang sebelumnya.
2)
Murid menyalin nota yang disediakan oleh
guru
3)
Penerangan setiap kumpulan mikroorganisma
oleh guru
|
Nilai moral
|
1)
Terlibat secara langsung dalam
perbincangan
2)
Menepati masa
3)
Sistematik
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks sains
2)
Slaid OHP
|
Refleksi
|
Keadaan kelas terkawal. Murid memberi perhatian semasa guru
menerangkan ciri – ciri setiap kumpulan mikroorganisma. Diawal tahun, murid
yang kebiasaanya membuat bising juga turut member perhatian. Diharapkan sikap
ini berkekalan sehingga akhir tahun.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K6
|
Hari
|
Isnin
|
Tarikh
|
06 Januari 2014
|
Masa
|
10.55 pg – 11.30 pg
|
Tajuk
|
|
Objektif
|
Pengenalan kepada Sains
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Mengenal pasti apa yang diperlukan untuk
subjek Sains
|
Aktiviti
|
1)
Sesi perkenalan antara guru dan murid
2)
Guru memperkenalkan dan menerangkan
silibus kepada murid
|
Nilai moral
|
1)
Terlibat secara langsung dalam
perbincangan
2)
Sistematik
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks sains
|
Refleksi
|
Murid mendengar penerangan daripada guru bersungguh –
sungguh
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K3
|
Hari
|
Isnin
|
Tarikh
|
06 Januari 2014
|
Masa
|
12.05 pg – 12.40 pg
|
Tajuk
|
|
Objektif
|
Pengenalan kepada Sains
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Mengenal pasti apa yang diperlukan untuk
subjek Sains
|
Aktiviti
|
1)
Sesi perkenalan antara guru dan murid
2)
Guru memperkenalkan dan menerangkan
silibus kepada murid
|
Nilai moral
|
1)
Terlibat secara langsung dalam
perbincangan
2)
Sistematik
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks sains
|
Refleksi
|
Murid kelihatan bersemangat untuk memulakan
pembelajaran.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K3
|
Hari
|
Selasa
|
Masa
|
7.05 pg – 8.15 pg
|
Tajuk
|
Penyiasatan saintifik
|
Objektif
|
Menganalisis kaedah penyiasatan saintifik
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Menerangkan langkah – langkah dalam
penyiasatan saintifik
2)
Menerangkan kepentingan penyiasatan
saintifik
|
Aktiviti
|
1)
Murid memberikan langkah – langkah dalam
penyiasatan saintifik berdasarkan buku teks
2)
Guru menerangkan secara terperinci bagi
setiap langkah tersebut
3)
Perbincangan antara guru dan murid
mengenai kepentingan penyiasatan saintifik
|
Nilai moral
|
1)
Terlibat secara langsung dalam
perbincangan
2)
Sistematik
3)
Menepati masa
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks sains
2)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
PdP tidak dapat berlangsung di makmal kerana makmal B
terputus bekalan eletrik dan murid terpaksa kembali ke kelas. Walau
bagaimanapun PdP dapat berjalan dengan baik apa bila murid memahami apa yang
diajar kerana dapat menjawab sendiri soalan di dalam buku amali proses sains
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K2
|
Tarikh
|
07 Januari 2014
|
Hari
|
Selasa
|
Masa
|
9.45 pg – 10.20 pg
|
Tajuk
|
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
|
Objektif
|
Pengelasan Mikroorganisma
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Memerihalkan ciri – ciri bagi setiap
kumpulan mikroorganisma
|
Aktiviti
|
1)
Perbincangan antara guru dan murid
mengenai ciri – ciri virus dan alga
2)
Guru menerangkan secara lebih terperinci
bagi kumpulan virus dan alga
3)
Pengukuhan PdP menerusi soalan – soalan
yang berkaitan dengan topik yang dipelajari
|
Nilai moral
|
1)
Terlibat secara langsung dalam
perbincangan
2)
Menepati masa
3)
Sistematik
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks sains
2)
Slaid OHP
|
Refleksi
|
Pengurusan buku amali pelajar berlaku dan mengambil sedikit
masa. Oleh yang demikian, proses PdP hanya berlangsung sehingga ciri – ciri
virus. Secara keseluruhannya, hampir keseluruhan pelajar memahami apa yang
dipelajari
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K10
|
Hari
|
Selasa
|
Tarikh
|
07 Januari 2014
|
Masa
|
12.05 tgh hari – 12.40 tgh hari
|
Tajuk
|
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
|
Objektif
|
Pengelasan Mikroorganisma
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Memerihalkan ciri – ciri bagi setiap
kumpulan mikroorganisma
|
Aktiviti
|
1)
Perbincangan antara guru dan murid
mengenai ciri – ciri mikroorganisma
2)
Penerangan mengenai kumpulan kulat dan
protozoa oleh guru
3)
Murid menyalin nota yang disediakan oleh
guru
|
Nilai moral
|
1)
Terlibat secara langsung dalam
perbincangan
2)
Menepati masa
3)
Sistematik
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks sains
2)
Slaid OHP
|
Refleksi
|
Keseluruhan kelas menyalin nota ringkas yang disedia oleh
guru.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K9
|
Tarikh
|
08 Januari 2014
|
Hari
|
Rabu
|
Masa
|
9.45 pg – 10.20 pg
|
Tajuk
|
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
|
Objektif
|
Pengelasan Mikroorganisma
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Memerihalkan ciri – ciri bagi setiap
kumpulan mikroorganisma
|
Aktiviti
|
1)
Perbincangan antara guru dan murid
mengenai ciri – ciri mikroorganisma
2)
Penerangan mengenai kumpulan virus, alga
,kulat dan protozoa oleh guru
3)
Murid menyalin nota yang disediakan oleh
guru
|
Nilai moral
|
1)
Terlibat secara langsung dalam
perbincangan
2)
Menepati masa
3)
Sistematik
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks sains
|
Refleksi
|
Pengurusan buku amali proses sains berlangsung. Oleh yang demikian guru hanya sempat
menerangkan dan member nota mengenai kulat.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K6
|
Hari
|
Rabu
|
Tarikh
|
07 Januari 2014
|
Masa
|
11.30 pg – 12.40 ptg
|
Tajuk
|
Penyiasatan saintifik
|
Objektif
|
Menganalisis kaedah penyiasatan saintifik
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Menerangkan langkah – langkah dalam
penyiasatan saintifik
2)
Menerangkan kepentingan penyiasatan
saintifik
|
Aktiviti
|
1)
Murid memberikan langkah – langkah dalam
penyiasatan saintifik berdasarkan buku teks
2)
Guru menerangkan secara terperinci bagi
setiap langkah tersebut
3)
Menggunakan buku amali sains, aktiviti
dijalankan
4)
Perbincangan antara guru dan murid
mengenai kepentingan penyiasatan saintifik
|
Nilai moral
|
1)
Terlibat secara langsung dalam
perbincangan
2)
Sistematik
3)
Menepati masa
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks sains
2)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Murid bertanya kepada guru untuk menambahkan lagi kefahaman.
Keseluruhan murid memahami apa yang dipelajari apabila dapat menjawab soalan
yang diajukan
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K9
|
Tarikh
|
09 Januari 2014
|
Hari
|
Khamis
|
Masa
|
7.05 pg – 8.15 pg
|
Tajuk
|
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
|
Objektif
|
Pengelasan Mikroorganisma
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Memerihalkan ciri – ciri bagi setiap
kumpulan mikroorganisma
|
Aktiviti
|
1)
Penerangan mengenai kumpulan virus, alga
dan protozoa oleh guru
2)
Murid menyalin nota yang disediakan oleh
guru
|
Nilai moral
|
1)
Terlibat secara langsung dalam
perbincangan
2)
Menepati masa
3)
Sistematik
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks sains
|
Refleksi
|
Sesi PdP berlangsung pada 8.15 pg – 9.05 pg kerana
perhimpunan. Keadaan pelajar terkawal. Kesemua menyalin nota yang diberikan
oleh guru dan ada yang mengajukan soalan kepada guru. Ini menunjukkan ada
keinginan mereka untuk belajar.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K2
|
Hari
|
Khamis
|
Masa
|
8.15 pg – 9.25 pg
|
Tajuk
|
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
|
Objektif
|
Mensistesis idea tentang faktor yang mempengaruhi
pertumbuhan mikroorganisma
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Mengenal pasti faktor yang mempengaruhi
pertumbuhan mikroorganisma
2)
Menerangkan cara setiap faktor tersebut
mempengaruhi
|
Aktiviti
|
1)
Perbincangan antara guru dan murid faktor
– faktor yang mempengaruhi pertumbuhan mikroorganisma
2)
Guru menerangkan secara lebih terperinci
bagi setiap faktor
3)
Pengukuhan PdP menerusi soalan – soalan
yang berkaitan dengan topik yang dipelajari
|
Nilai moral
|
1)
Terlibat secara langsung dalam
perbincangan
2)
Menepati masa
3)
Sistematik
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks sains
2)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Proses PdP ditangguhkan kerana ‘pre-test’ bagi kajian
tindakan PPGB dijalankan.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K10
|
Hari
|
Selasa
|
Masa
|
11.30 pg – 12.40 tgh hari
|
Tajuk
|
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
|
Objektif
|
1)
Pengelasan Mikroorganisma
2)
Mensistesis idea tentang faktor yang
mempengaruhi pertumbuhan mikroorganisma
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Memerihalkan ciri – ciri bagi setiap
kumpulan mikroorganisma
2)
Mengenal pasti faktor yang mempengaruhi pertumbuhan
mikroorganisma
|
Aktiviti
|
1)
Penerangan mengenai virus oleh guru
2)
Perbincangan antara guru dan murid
mengenai faktor yang mempengaruhi pertumbuhan mikroorganisma
3)
Murid menyalin nota yang disediakan oleh
guru
|
Nilai moral
|
1)
Terlibat secara langsung dalam
perbincangan
2)
Menepati masa
3)
Sistematik
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks sains
|
Refleksi
|
Masa PdP berlangsung dari 11.40 pg – 12.40 tgh hari kerana
perhimpunan berlangsung. Keadaan kelas terkawal dengan murid diberikan kerja
untuk dilakukan.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K10
|
Hari
|
Khamis
|
Tarikh
|
10 Januari 2014
|
Masa
|
7.05 pg – 8.15 pg
|
Tajuk
|
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
|
Objektif
|
1)
Mensistesis idea tentang faktor yang
mempengaruhi pertumbuhan mikroorganisma
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Mengenal pasti faktor yang mempengaruhi
pertumbuhan mikroorganisma
2)
Menerangkan cara setiap faktor tersebut
mempengaruhipertumbuhan mikroorganisma
|
Aktiviti
|
1)
Penerangan faktor yang mempengaruhi
pertumbuhan mikroorganisma oleh guru
2)
Berdasarkan amali proses sains
perbincangan antara guru dan murid dilakukan
|
Nilai moral
|
1)
Terlibat secara langsung dalam
perbincangan
2)
Menepati masa
3)
Sistematik
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks sains
2)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Keadaan murid masih dalam kawalan. Perbincangan mengenai
faktor pertumbuhan mikroorganisma berlangsung dua hala bila guru menyoal dan
mengaitkan dengan kehidupan manusia.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K3
|
Hari
|
Jumaat
|
Tarikh
|
10 Januari 2014
|
Masa
|
9.40 pg – 10.40 pg
|
Tajuk
|
Penyiasatan saintifik
|
Objektif
|
1)
Menganalisis kaedah penyiasatan saintifik
2)
Menyedari kepentingan mengamalkan sikap
saintifik dan nilai murni semasa menjalankan penyiasatan saintifik
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Menjalankan penyiasatan saintifik
2)
Mengenal pasti sikap saintifik dan nilai
murni yang diamalkan oleh saintis
3)
Mengamalkan sikap saintifik dan nilai
murni semasa menjalankan penyiasatan saintifik
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan langkah – langkah untuk menjalankan
penyiasatan
2)
Murid diingatkan supaya mengamalkan
kaedah penyiasatan saintifik
3)
Perbincangan mengenai eksperiment
4)
Perbincangan kepentingan mengamalkan
sikap saintifik dan nilai murni semasa menjalankan penyiasatan saintifik
|
Nilai moral
|
1)
Mengamalkan sikap saintifik
2)
Menepati masa
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks sains
2)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Murid menjalankan eksperimen menggunakan kaedah penyiasatan
saintifik dan mengikuti arahan – arahan yang dinyatakan oleh guru. Murid juga
dapat menjawab soalan – soalan yang dikemukakan dengan baik.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K6
|
Hari
|
Jumaat
|
Tarikh
|
10 Januari 2014
|
Masa
|
10.40 pg – 11.40 pg
|
Tajuk
|
Penyiasatan saintifik
|
Objektif
|
1)
Menganalisis kaedah penyiasatan saintifik
2)
Menyedari kepentingan mengamalkan sikap
saintifik dan nilai murni semasa menjalankan penyiasatan saintifik
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Menjalankan penyiasatan saintifik
2)
Mengenal pasti sikap saintifik dan nilai murni
yang diamalkan oleh saintis
3)
Mengamalkan sikap saintifik dan nilai murni
semasa menjalankan penyiasatan saintifik
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan langkah – langkah untuk
menjalankan penyiasatan
2)
Murid diingatkan supaya mengamalkan
kaedah penyiasatan saintifik
3)
Perbincangan mengenai eksperiment
4)
Perbincangan kepentingan mengamalkan
sikap saintifik dan nilai murni semasa menjalankan penyiasatan saintifik
|
Nilai moral
|
1)
Mengamalkan sikap saintifik
2)
Menepati masa
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks sains
2)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Murid menjalankan eksperimen dengan menggunakan kaedah
penyiasatan saintifik. Murid juga mematuhi segala arahan yang dikeluarkan
oleh guru.
|
No comments:
Post a Comment