Monday, January 13, 2014

Rancangan Pengajaran Harian (Minggu 2)

06 - 10 Januari 2014

Subjek
Sains
Kelas
5K2
Tarikh
06 Januari 2014
Hari
Isnin
Masa
7.05 pg – 8.15 pg
Tajuk
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
Objektif 
Pengelasan Mikroorganisma
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Mengelaskan pelbagai kumpulan mikroorganisma kepada bakteria, kulat, protozoa, virus dan alga
2)   Memerihalkan ciri – ciri bagi setiap kumpulan mikroorganisma
Aktiviti
1)    Guru menyoal murid tentang kumpulan lain bagi mikroorganisma iaitu protozoa, kulat virus dan alga
2)   Guru menerangkan secara lebih terperinci bagi ciri - ciri setiap kumpulan mikroorganisma
3)   Pengukuhan PdP menerusi soalan – soalan yang berkaitan dengan topik yang dipelajari
Nilai moral
1)    Terlibat secara langsung dalam perbincangan
2)   Menepati masa
3)   Sistematik
Bahan mengajar
1)    Buku teks sains
2)   Slaid OHP
Refleksi
Slaid OHP tidak dapat digunakan kerana makmal dikatakan kekurangan voltan elektrik. Maka guru melukis gambar dengan jelas di samping pelajar juga merujuk kepada gambar rajah di dalam buku teks.

Subjek
Sains
Kelas
5K9
Tarikh
06 Januari 2014
Hari
Isnin
Masa
8.15 pg – 9.25 pg
Tajuk
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
Objektif 
Pengelasan Mikroorganisma
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menyenaraikan ciri – ciri pelbagai jenis mikroorganisma
2)   Mengelaskan pelbagai kumpulan mikroorganisma kepada bakteria, kulat, protozoa, virus dan alga
Aktiviti
1)    Guru menggunakan teknik penyoalan bagi meningkatkan ingatan murid untuk topik yang sebelumnya.
2)   Murid menyalin nota yang disediakan oleh guru
3)   Penerangan setiap kumpulan mikroorganisma oleh guru
Nilai moral
1)    Terlibat secara langsung dalam perbincangan
2)   Menepati masa
3)   Sistematik
Bahan mengajar
1)    Buku teks sains
2)   Slaid OHP
Refleksi
Keadaan kelas terkawal. Murid memberi perhatian semasa guru menerangkan ciri – ciri setiap kumpulan mikroorganisma. Diawal tahun, murid yang kebiasaanya membuat bising juga turut member perhatian. Diharapkan sikap ini berkekalan sehingga akhir tahun.

Subjek
Sains
Kelas
4K6
Hari
Isnin
Tarikh
06 Januari 2014
Masa
10.55 pg – 11.30 pg
Tajuk

Objektif 
Pengenalan kepada Sains
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Mengenal pasti apa yang diperlukan untuk subjek Sains
Aktiviti
1)    Sesi perkenalan antara guru dan murid
2)   Guru memperkenalkan dan menerangkan silibus kepada murid
Nilai moral
1)    Terlibat secara langsung dalam perbincangan
2)   Sistematik
Bahan mengajar
1)    Buku teks sains
Refleksi
Murid mendengar penerangan daripada guru bersungguh – sungguh

Subjek
Sains
Kelas
4K3
Hari
Isnin
Tarikh
06 Januari 2014
Masa
12.05 pg – 12.40 pg
Tajuk

Objektif 
Pengenalan kepada Sains
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Mengenal pasti apa yang diperlukan untuk subjek Sains
Aktiviti
1)    Sesi perkenalan antara guru dan murid
2)   Guru memperkenalkan dan menerangkan silibus kepada murid
Nilai moral
1)    Terlibat secara langsung dalam perbincangan
2)   Sistematik
Bahan mengajar
1)    Buku teks sains
Refleksi
Murid kelihatan bersemangat untuk memulakan pembelajaran. 

Subjek
Sains
Kelas
4K3
Hari
Selasa
Masa
7.05 pg – 8.15 pg
Tajuk
Penyiasatan saintifik
Objektif 
Menganalisis kaedah penyiasatan saintifik
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menerangkan langkah – langkah dalam penyiasatan saintifik
2)   Menerangkan kepentingan penyiasatan saintifik
Aktiviti
1)    Murid memberikan langkah – langkah dalam penyiasatan saintifik berdasarkan buku teks
2)   Guru menerangkan secara terperinci bagi setiap langkah tersebut
3)   Perbincangan antara guru dan murid mengenai kepentingan penyiasatan saintifik
Nilai moral
1)    Terlibat secara langsung dalam perbincangan
2)   Sistematik
3)   Menepati masa
Bahan mengajar
1)    Buku teks sains
2)   Amali proses sains
Refleksi
PdP tidak dapat berlangsung di makmal kerana makmal B terputus bekalan eletrik dan murid terpaksa kembali ke kelas. Walau bagaimanapun PdP dapat berjalan dengan baik apa bila murid memahami apa yang diajar kerana dapat menjawab sendiri soalan di dalam buku amali proses sains

Subjek
Sains
Kelas
5K2
Tarikh
07 Januari 2014
Hari
Selasa
Masa
9.45 pg – 10.20 pg
Tajuk
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
Objektif 
Pengelasan Mikroorganisma
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Memerihalkan ciri – ciri bagi setiap kumpulan mikroorganisma
Aktiviti
1)    Perbincangan antara guru dan murid mengenai ciri – ciri  virus dan alga
2)   Guru menerangkan secara lebih terperinci bagi kumpulan virus dan alga
3)   Pengukuhan PdP menerusi soalan – soalan yang berkaitan dengan topik yang dipelajari
Nilai moral
1)    Terlibat secara langsung dalam perbincangan
2)   Menepati masa
3)   Sistematik
Bahan mengajar
1)    Buku teks sains
2)   Slaid OHP
Refleksi
Pengurusan buku amali pelajar berlaku dan mengambil sedikit masa. Oleh yang demikian, proses PdP hanya berlangsung sehingga ciri – ciri virus. Secara keseluruhannya, hampir keseluruhan pelajar memahami apa yang dipelajari

Subjek
Sains
Kelas
5K10
Hari
Selasa
Tarikh
07 Januari 2014
Masa
12.05 tgh hari – 12.40 tgh hari
Tajuk
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
Objektif 
Pengelasan Mikroorganisma
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Memerihalkan ciri – ciri bagi setiap kumpulan mikroorganisma 
Aktiviti
1)    Perbincangan antara guru dan murid mengenai ciri – ciri mikroorganisma
2)   Penerangan mengenai kumpulan kulat dan protozoa oleh guru
3)   Murid menyalin nota yang disediakan oleh guru
Nilai moral
1)    Terlibat secara langsung dalam perbincangan
2)   Menepati masa
3)   Sistematik
Bahan mengajar
1)    Buku teks sains
2)   Slaid OHP
Refleksi
Keseluruhan kelas menyalin nota ringkas yang disedia oleh guru.

Subjek
Sains
Kelas
5K9
Tarikh
08 Januari 2014
Hari
Rabu
Masa
9.45 pg – 10.20 pg
Tajuk
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
Objektif 
Pengelasan Mikroorganisma
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Memerihalkan ciri – ciri bagi setiap kumpulan mikroorganisma 
Aktiviti
1)    Perbincangan antara guru dan murid mengenai ciri – ciri mikroorganisma
2)   Penerangan mengenai kumpulan virus, alga ,kulat dan protozoa oleh guru
3)   Murid menyalin nota yang disediakan oleh guru
Nilai moral
1)    Terlibat secara langsung dalam perbincangan
2)   Menepati masa
3)   Sistematik
Bahan mengajar
1)    Buku teks sains
Refleksi
Pengurusan buku amali proses sains berlangsung.  Oleh yang demikian guru hanya sempat menerangkan dan member nota mengenai kulat.

Subjek
Sains
Kelas
4K6
Hari
Rabu
Tarikh
07 Januari 2014
Masa
11.30 pg – 12.40 ptg
Tajuk
Penyiasatan saintifik
Objektif 
Menganalisis kaedah penyiasatan saintifik
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menerangkan langkah – langkah dalam penyiasatan saintifik
2)   Menerangkan kepentingan penyiasatan saintifik
Aktiviti
1)    Murid memberikan langkah – langkah dalam penyiasatan saintifik berdasarkan buku teks
2)   Guru menerangkan secara terperinci bagi setiap langkah tersebut
3)   Menggunakan buku amali sains, aktiviti dijalankan
4)   Perbincangan antara guru dan murid mengenai kepentingan penyiasatan saintifik
Nilai moral
1)    Terlibat secara langsung dalam perbincangan
2)   Sistematik
3)   Menepati masa
Bahan mengajar
1)    Buku teks sains
2)   Amali proses sains
Refleksi
Murid bertanya kepada guru untuk menambahkan lagi kefahaman. Keseluruhan murid memahami apa yang dipelajari apabila dapat menjawab soalan yang diajukan

Subjek
Sains
Kelas
5K9
Tarikh
09 Januari 2014
Hari
Khamis
Masa
7.05 pg – 8.15 pg
Tajuk
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
Objektif 
Pengelasan Mikroorganisma
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Memerihalkan ciri – ciri bagi setiap kumpulan mikroorganisma 
Aktiviti
1)    Penerangan mengenai kumpulan virus, alga dan protozoa oleh guru
2)   Murid menyalin nota yang disediakan oleh guru
Nilai moral
1)    Terlibat secara langsung dalam perbincangan
2)   Menepati masa
3)   Sistematik
Bahan mengajar
1)    Buku teks sains
Refleksi
Sesi PdP berlangsung pada 8.15 pg – 9.05 pg kerana perhimpunan. Keadaan pelajar terkawal. Kesemua menyalin nota yang diberikan oleh guru dan ada yang mengajukan soalan kepada guru. Ini menunjukkan ada keinginan mereka untuk belajar.

Subjek
Sains
Kelas
5K2
Hari
Khamis 
Masa
8.15 pg – 9.25 pg
Tajuk
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
Objektif 
Mensistesis idea tentang faktor yang mempengaruhi pertumbuhan mikroorganisma
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Mengenal pasti faktor yang mempengaruhi pertumbuhan mikroorganisma
2)   Menerangkan cara setiap faktor tersebut mempengaruhi
Aktiviti
1)    Perbincangan antara guru dan murid faktor – faktor yang mempengaruhi pertumbuhan mikroorganisma
2)   Guru menerangkan secara lebih terperinci bagi setiap faktor
3)   Pengukuhan PdP menerusi soalan – soalan yang berkaitan dengan topik yang dipelajari
Nilai moral
1)    Terlibat secara langsung dalam perbincangan
2)   Menepati masa
3)   Sistematik
Bahan mengajar
1)    Buku teks sains
2)   Amali proses sains
Refleksi
Proses PdP ditangguhkan kerana ‘pre-test’ bagi kajian tindakan PPGB dijalankan.

Subjek
Sains
Kelas
5K10
Hari
Selasa
Masa
11.30 pg – 12.40 tgh hari
Tajuk
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
Objektif 
1)    Pengelasan Mikroorganisma
2)   Mensistesis idea tentang faktor yang mempengaruhi pertumbuhan mikroorganisma
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Memerihalkan ciri – ciri bagi setiap kumpulan mikroorganisma 
2)   Mengenal pasti faktor yang mempengaruhi pertumbuhan mikroorganisma
Aktiviti
1)    Penerangan mengenai virus oleh guru
2)   Perbincangan antara guru dan murid mengenai faktor yang mempengaruhi pertumbuhan mikroorganisma
3)   Murid menyalin nota yang disediakan oleh guru
Nilai moral
1)    Terlibat secara langsung dalam perbincangan
2)   Menepati masa
3)   Sistematik
Bahan mengajar
1)    Buku teks sains
Refleksi
Masa PdP berlangsung dari 11.40 pg – 12.40 tgh hari kerana perhimpunan berlangsung. Keadaan kelas terkawal dengan murid diberikan kerja untuk dilakukan.

Subjek
Sains
Kelas
5K10
Hari
Khamis
Tarikh
10 Januari 2014
Masa
7.05 pg – 8.15 pg
Tajuk
Mikroorganisma dan kesannya terhadap benda hidup
Objektif 
1)    Mensistesis idea tentang faktor yang mempengaruhi pertumbuhan mikroorganisma
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Mengenal pasti faktor yang mempengaruhi pertumbuhan mikroorganisma
2)   Menerangkan cara setiap faktor tersebut mempengaruhipertumbuhan mikroorganisma
Aktiviti
1)    Penerangan faktor yang mempengaruhi pertumbuhan mikroorganisma  oleh guru
2)   Berdasarkan amali proses sains perbincangan antara guru dan murid dilakukan
Nilai moral
1)    Terlibat secara langsung dalam perbincangan
2)   Menepati masa
3)   Sistematik
Bahan mengajar
1)    Buku teks sains
2)   Amali proses sains
Refleksi
Keadaan murid masih dalam kawalan. Perbincangan mengenai faktor pertumbuhan mikroorganisma berlangsung dua hala bila guru menyoal dan mengaitkan dengan kehidupan manusia.

Subjek
Sains
Kelas
4K3
Hari
Jumaat
Tarikh
10 Januari 2014
Masa
9.40 pg – 10.40 pg
Tajuk
Penyiasatan saintifik
Objektif 
1)    Menganalisis kaedah penyiasatan saintifik
2)   Menyedari kepentingan mengamalkan sikap saintifik dan nilai murni semasa menjalankan penyiasatan saintifik
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menjalankan penyiasatan saintifik 
2)   Mengenal pasti sikap saintifik dan nilai murni yang diamalkan oleh saintis
3)   Mengamalkan sikap saintifik dan nilai murni semasa menjalankan penyiasatan saintifik
Aktiviti
1)    Guru menerangkan langkah – langkah untuk menjalankan penyiasatan
2)   Murid diingatkan supaya mengamalkan kaedah penyiasatan saintifik
3)   Perbincangan mengenai eksperiment
4)   Perbincangan kepentingan mengamalkan sikap saintifik dan nilai murni semasa menjalankan penyiasatan saintifik
Nilai moral
1)    Mengamalkan sikap saintifik
2)   Menepati masa
Bahan mengajar
1)    Buku teks sains
2)   Amali proses sains
Refleksi
Murid menjalankan eksperimen menggunakan kaedah penyiasatan saintifik dan mengikuti arahan – arahan yang dinyatakan oleh guru. Murid juga dapat menjawab soalan – soalan yang dikemukakan dengan baik.

Subjek
Sains
Kelas
4K6
Hari
Jumaat
Tarikh
10 Januari 2014
Masa
10.40 pg – 11.40 pg
Tajuk
Penyiasatan saintifik
Objektif 
1)    Menganalisis kaedah penyiasatan saintifik
2)   Menyedari kepentingan mengamalkan sikap saintifik dan nilai murni semasa menjalankan penyiasatan saintifik
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menjalankan penyiasatan saintifik 
2)   Mengenal pasti sikap saintifik dan nilai murni yang diamalkan oleh saintis
3)    Mengamalkan sikap saintifik dan nilai murni semasa menjalankan penyiasatan saintifik
Aktiviti
1)    Guru menerangkan langkah – langkah untuk menjalankan penyiasatan
2)   Murid diingatkan supaya mengamalkan kaedah penyiasatan saintifik
3)   Perbincangan mengenai eksperiment
4)   Perbincangan kepentingan mengamalkan sikap saintifik dan nilai murni semasa menjalankan penyiasatan saintifik
Nilai moral
1)    Mengamalkan sikap saintifik
2)   Menepati masa
Bahan mengajar
1)    Buku teks sains
2)   Amali proses sains
Refleksi
Murid menjalankan eksperimen dengan menggunakan kaedah penyiasatan saintifik. Murid juga mematuhi segala arahan yang dikeluarkan oleh guru.














No comments:

Post a Comment