Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K2
|
Tarikh
|
14 April 2104
|
Hari
|
Isnin
|
Masa
|
7.05 pg – 8.15 pg
|
Tajuk
|
Gerakan
|
Objektif
|
1)
Mengaplikasikan konsep momentum
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Mendefinisikan momemtum
2) Menerangkan perkaitan di antara momentum, jisim
dan halaju
3) Menyatakan Prinsip keabadian momentum
4) Menerangkan dengan contoh aplikasi momentum dalam
kehidupan seharian
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan momentum beserta contoh
dalam kehidupan seharian
2)
Guru mengaitkan antara momentum, jisim
dan halaju
3)
Perbincangan antara murid untuk melihat
kaitan antara momentum, jisim dan halaju melalui pengiraan.
|
Nilai moral
|
1)
Menepati masa
2)
Sistematik
3)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks Sains
|
Refleksi
|
Dengan membuat demostrasi perlanggaran menggunakan troli,
lebih 90% murid dapat menyatakan momentum. Murid juga dapat mengira jumlah
momentum yang terdapat pada suatu objek yang sedang bergerak berdasarkan
soalan yang diberikan.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K9
|
Tarikh
|
14 April 2104
|
Hari
|
Isnin
|
Masa
|
8.15 pg – 9.25 pg
|
Tajuk
|
Gerakan
|
Objektif
|
1)
Mensintesis konsep tekanan
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Mendefinisikan tekanan
2) Menerangkan perkaitan antara tekana, daya dan
luas permukaan
3) Menerangkan dengan contoh aplikasi tekanan dalam
kehidupan seharian
4) Meyelesaikan masalah melibatkan tekanan
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan tekanan dan memberikan
contoh yang berkaitan dengan kehidupan seharian
2)
Murid menyalin nota yang diberikan
3)
Perbincangan antara guru dan murid
berkaitan konsep tekanan
|
Nilai moral
|
1)
Menepati masa
2)
Sistematik
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks
2)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Guru menggunakan contoh dalam kehidupan harian agar murid
mudah memahami konsep tekanan. Lebih 60% murid dapat membezakan tekanan yang
terhasil daripada luas permukaan yang berbeza.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K6
|
Hari
|
Isnin
|
Tarikh
|
14 April 2014
|
Masa
|
10.55 pg – 11.30 pg
|
Tajuk
|
Keturunan dan Variasi
|
Objektif
|
1)
Memahami mutasi
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Menyatakan maksud mutasi
2)
Menyatakan jenis mutasi
3)
Menyenaraikan contoh mutasi
|
Aktiviti
|
1)
Guru memberi penerangan berkaitan dengan
mutasi
2)
Perbincangan antara guru dan murid
berkaitan dengan contoh mutasi
|
Nilai moral
|
1)
Menepati masa
2)
Sistematik
3)
Berkomunikasi secara berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Perbincangan mengenai penentuan seks anak
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K3
|
Hari
|
Isnin
|
Tarikh
|
14 April 2014
|
Masa
|
12.05 ptg – 12.40 ptg
|
Tajuk
|
Keturunan dan Variasi
|
Objektif
|
1)
Memahami mutasi
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Menyatakan maksud mutasi
2)
Menyatakan jenis mutasi
3)
Menyenaraikan contoh mutasi
|
Aktiviti
|
1)
Guru memberi penerangan berkaitan dengan
mutasi
2)
Perbincangan antara guru dan murid
berkaitan dengan contoh mutasi
|
Nilai moral
|
1)
Menepati masa
2)
Sistematik
3)
Berkomunikasi secara berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Perbincangan bagi penentuan seks anak menggunakan amali
proses sains.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K3
|
Hari
|
Selasa
|
Tarikh
|
15 April 2014
|
Masa
|
7.05 pg – 8.15 pg
|
Tajuk
|
Keturunan dan Variasi
|
Objektif
|
1)
Memahami mutasi
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Menyatakan maksud mutasi
2)
Menyatakan jenis mutasi
3)
Menyenaraikan contoh mutasi
|
Aktiviti
|
1)
Guru memberi penerangan berkaitan dengan
mutasi
2)
Perbincangan antara guru dan murid
berkaitan dengan contoh mutasi
|
Nilai moral
|
1)
Menepati masa
2)
Sistematik
3)
Berkomunikasi secara berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks sains
2)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Lebih 90% murid dapat menyatakan mutasi, jenis mutasi dan
contoh – contoh mutasi. Murid juga dapat membezakan diantara mutasi gen dan
mutasi kromosom.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K2
|
Tarikh
|
15 April 2104
|
Hari
|
Selasa
|
Masa
|
9.45 pg – 10.20 pg
|
Tajuk
|
Gerakan
|
Objektif
|
1)
Mengaplikasi prinsip sistem hidraulik
dalam kehidupan seharian
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Menyatakan prinsip pemindahan tekanan oleh cecair
2) Menghubungkaitkan tekanan pada omboh kecil dengan
tekanan pada omboh besar dalam operasi sistem hidraulik
|
Aktiviti
|
1)
Guru menyatakan dan menerangkan prinsip
tekanan oleh cecair
2)
Dengan menggunakan ilustrasi guru
menghubungkaitkan tekanan pada omboh kecil dan tekanan pada omboh besar dalam
operasi sistem hidraulik.
|
Nilai moral
|
1)
Menepati masa
2)
Sistematik
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks Sains
|
Refleksi
|
Lebih 90% murid dapat menyatakan prinsip pemindahan tekanan
oleh cecair. Guru memberi penerangan tentang latihan dan tugasan yang perlu
diselesaikan oleh murid sepanjang ketiadaan guru sewaktu Kejohanan Bola
Baling MSS Sarawak di Kapit.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K10
|
Tarikh
|
15 April 2014
|
Hari
|
Selasa
|
Masa
|
12.05 ptg – 12.40 ptg
|
Objektif
|
1)
Meningkatkan kefahaman dan ingatan
pelajar terhadap pembolehubah
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Menmbezakan pemboleh ubah dimanipulasikan,
dimalarkan dan bergerak balas
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan perbezaan pemboleh ubah
dimanipulasikan, dimalarkan dan bergerakbalas
2)
Murid diminta untuk mengenal pasti setiap
pemboleh ubah berdasarkan gambar rajah, jadual dan graf yang disediakan oleh
guru
|
Nilai moral
|
1)
Menepati masa
2)
Sistematik
3)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Gambar rajah
|
Refleksi
|
Lebih 60% murid dapat mengenal pasti pemboleh ubah
dimanipulasikan, dimalarkan dan bergerak balas.
|
LATIHAN PUSAT BOLA BALING
MSS SARAWAK
TARIKH : 16 – 20 APRIL 2014
TEMPAT : DEWAN TERTUTUP SERIAN
No comments:
Post a Comment