Tuesday, May 13, 2014

Rancangan Pengajaran Harian (Minggu 16)

14 - 18 April 2104

Subjek
Sains
Kelas
5K2
Tarikh
14 April 2104
Hari
Isnin
Masa
7.05 pg – 8.15 pg
Tajuk
Gerakan
Objektif 
1)    Mengaplikasikan konsep momentum
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Mendefinisikan momemtum
2)   Menerangkan perkaitan di antara momentum, jisim dan halaju
3)   Menyatakan Prinsip keabadian momentum
4)   Menerangkan dengan contoh aplikasi momentum dalam kehidupan seharian
Aktiviti
1)    Guru menerangkan momentum beserta contoh dalam kehidupan seharian
2)   Guru mengaitkan antara momentum, jisim dan halaju
3)   Perbincangan antara murid untuk melihat kaitan antara momentum, jisim dan halaju melalui pengiraan.
Nilai moral
1)    Menepati masa
2)   Sistematik
3)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Buku teks Sains
Refleksi
Dengan membuat demostrasi perlanggaran menggunakan troli, lebih 90% murid dapat menyatakan momentum. Murid juga dapat mengira jumlah momentum yang terdapat pada suatu objek yang sedang bergerak berdasarkan soalan yang diberikan.

Subjek
Sains
Kelas
5K9
Tarikh
14 April 2104
Hari
Isnin
Masa
8.15 pg – 9.25 pg
Tajuk
Gerakan
Objektif 
1)    Mensintesis konsep tekanan 
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Mendefinisikan tekanan
2)   Menerangkan perkaitan antara tekana, daya dan luas permukaan
3)   Menerangkan dengan contoh aplikasi tekanan dalam kehidupan seharian
4)   Meyelesaikan masalah melibatkan tekanan
Aktiviti
1)    Guru menerangkan tekanan dan memberikan contoh yang berkaitan dengan kehidupan seharian
2)   Murid menyalin nota yang diberikan
3)   Perbincangan antara guru dan murid berkaitan konsep tekanan
Nilai moral
1)    Menepati masa
2)   Sistematik
Bahan mengajar
1)    Buku teks
2)   Amali proses sains
Refleksi
Guru menggunakan contoh dalam kehidupan harian agar murid mudah memahami konsep tekanan. Lebih 60% murid dapat membezakan tekanan yang terhasil daripada luas permukaan yang berbeza.

Subjek
Sains
Kelas
4K6
Hari
Isnin
Tarikh
14 April 2014
Masa
10.55 pg – 11.30 pg
Tajuk
Keturunan dan Variasi
Objektif 
1)    Memahami mutasi
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menyatakan maksud mutasi
2)    Menyatakan jenis mutasi
3)   Menyenaraikan contoh mutasi
Aktiviti
1)    Guru memberi penerangan berkaitan dengan mutasi
2)   Perbincangan antara guru dan murid berkaitan dengan contoh mutasi
Nilai moral
1)    Menepati masa
2)   Sistematik
3)   Berkomunikasi secara berkesan
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
Perbincangan mengenai penentuan seks anak

Subjek
Sains
Kelas
4K3
Hari
Isnin
Tarikh
14 April 2014
Masa
12.05 ptg – 12.40 ptg
Tajuk
Keturunan dan Variasi
Objektif 
1)    Memahami mutasi
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menyatakan maksud mutasi
2)    Menyatakan jenis mutasi
3)   Menyenaraikan contoh mutasi
Aktiviti
1)    Guru memberi penerangan berkaitan dengan mutasi
2)   Perbincangan antara guru dan murid berkaitan dengan contoh mutasi
Nilai moral
1)    Menepati masa
2)   Sistematik
3)   Berkomunikasi secara berkesan
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
Perbincangan bagi penentuan seks anak menggunakan amali proses sains.

Subjek
Sains
Kelas
4K3
Hari
Selasa 
Tarikh
15 April 2014
Masa
7.05 pg – 8.15 pg
Tajuk
Keturunan dan Variasi
Objektif 
1)    Memahami mutasi
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menyatakan maksud mutasi
2)    Menyatakan jenis mutasi
3)   Menyenaraikan contoh mutasi
Aktiviti
1)    Guru memberi penerangan berkaitan dengan mutasi
2)   Perbincangan antara guru dan murid berkaitan dengan contoh mutasi
Nilai moral
1)    Menepati masa
2)   Sistematik
3)   Berkomunikasi secara berkesan
Bahan mengajar
1)    Buku teks sains
2)   Amali proses sains
Refleksi
Lebih 90% murid dapat menyatakan mutasi, jenis mutasi dan contoh – contoh mutasi. Murid juga dapat membezakan diantara mutasi gen dan mutasi kromosom.

Subjek
Sains
Kelas
5K2
Tarikh
15 April 2104
Hari
Selasa
Masa
9.45 pg – 10.20 pg
Tajuk
Gerakan
Objektif 
1)    Mengaplikasi prinsip sistem hidraulik dalam kehidupan seharian 
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menyatakan prinsip pemindahan tekanan oleh cecair
2)   Menghubungkaitkan tekanan pada omboh kecil dengan tekanan pada omboh besar dalam operasi sistem hidraulik
Aktiviti
1)    Guru menyatakan dan menerangkan prinsip tekanan oleh cecair
2)   Dengan menggunakan ilustrasi guru menghubungkaitkan tekanan pada omboh kecil dan tekanan pada omboh besar dalam operasi sistem hidraulik.
Nilai moral
1)    Menepati masa
2)   Sistematik
Bahan mengajar
1)    Buku teks Sains
Refleksi
Lebih 90% murid dapat menyatakan prinsip pemindahan tekanan oleh cecair. Guru memberi penerangan tentang latihan dan tugasan yang perlu diselesaikan oleh murid sepanjang ketiadaan guru sewaktu Kejohanan Bola Baling MSS Sarawak di Kapit.

Subjek
Sains
Kelas
5K10
Tarikh
15 April 2014
Hari
Selasa
Masa
12.05 ptg – 12.40 ptg
Objektif 
1)    Meningkatkan kefahaman dan ingatan pelajar terhadap pembolehubah
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menmbezakan pemboleh ubah dimanipulasikan, dimalarkan dan bergerak balas
Aktiviti
1)    Guru menerangkan perbezaan pemboleh ubah dimanipulasikan, dimalarkan dan bergerakbalas
2)   Murid diminta untuk mengenal pasti setiap pemboleh ubah berdasarkan gambar rajah, jadual dan graf yang disediakan oleh guru
Nilai moral
1)    Menepati masa
2)   Sistematik
3)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Gambar rajah
Refleksi
Lebih 60% murid dapat mengenal pasti pemboleh ubah dimanipulasikan, dimalarkan dan bergerak balas.




LATIHAN PUSAT BOLA BALING
MSS SARAWAK
TARIKH : 16 – 20 APRIL 2014
TEMPAT : DEWAN TERTUTUP SERIAN




No comments:

Post a Comment