05 - 09 Mei 2014
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K2
|
Tarikh
|
05 Mei 2014
|
Hari
|
Isnin
|
Masa
|
7.05 pg – 8.15 pg
|
Tajuk
|
Gerakan
|
Objektif
|
1)
Mengaplikasikan konsep momentum
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Merancang eksperimen untuk mengkaji hubungan di
antara momentum, jisim dan halaju.
(PEKA)
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan kaedah eksperimen
2)
Murid menjalankan eksperimen dengan
bimbingan guru
|
Nilai moral
|
1)
Kerjasama
2)
Disiplin
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Setiap murid dalam kumpulan menjalakan eksperimen dengan
bersungguh – sungguh.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K9
|
Tarikh
|
05 Mei 2014
|
Hari
|
Isnin
|
Masa
|
8.15 pg – 9.20 pg
|
Tajuk
|
Gerakan
|
Objektif
|
1)
Mengaplikasikan konsep momentum
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Merancang eksperimen untuk mengkaji hubungan di
antara momentum, jisim dan halaju.
(PEKA)
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan kaedah eksperimen
2)
Murid menjalankan eksperimen dengan
bimbingan guru
|
Nilai moral
|
1)
Kerjasama
2)
Disiplin
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Murid menjalankan eksperimen dengan bimbingan guru. Namun,
ada sesetengah dari mereka yang hanya menunggu keputusan daripada rakan.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K6
|
Hari
|
Isnin
|
Tarikh
|
05 Mei 2014
|
Masa
|
10.55 pg – 11.30 pg
|
Tajuk
|
Jirim dan Bahan
|
Objektif
|
1)
Memahami struktur atom
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Memerihalkan struktur atom
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan struktur atom
2)
Perbincangan antara guru dan murid
berdasarkan amali proses sains
|
Nilai moral
|
1)
Menepati masa
2)
Sistematik
3)
Berkomunikasi secara berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks sains
2)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Murid diingatkan supaya mengingati nama – nama tokoh yang
terlibat dalam memperkenal struktur atom.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K3
|
Hari
|
Isnin
|
Tarikh
|
05 Mei 2014
|
Masa
|
12.05 ptg – 12.40 ptg
|
Tajuk
|
Jirim dan Bahan
|
Objektif
|
1)
Memahami struktur atom
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Memerihalkan struktur atom
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan struktur atom
2)
Perbincangan antara guru dan murid
berdasarkan amali proses sains
|
Nilai moral
|
1)
Menepati masa
2)
Sistematik
3)
Berkomunikasi secara berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks sains
2)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Secara amnya, bagi struktur atom setiap murid perlu
mengingati setiap tokoh yang memperkenalkan setiap model atom. Olah yang
demikian, murid diarahkan menyalin dan mengingati nama – nama tokoh dan jenis
model yang diperkenalkan.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K3
|
Hari
|
Selasa
|
Tarikh
|
06 Mei 2014
|
Masa
|
7.05 pg – 8.15 pg
|
Tajuk
|
Jirim dan Bahan
|
Objektif
|
1)
Mengaplikasi idea tentang nombor proton
dan nombor nukleon dalam unsur
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Menyatakan tentang nombor proton
2)
Menyatakan tentang nombor nukleon
3)
Menghubungkaitkan bilangan proton,
neutron dan elektron bagi satu atom dengan nombor proton dan nombor nucleon
4)
Membuat kesimpulan tentang bilangan
proton, elektron dan neutron dalam atom bagi unsur – unsur yang
berlainan
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan tentang nombor proton
dan nombor nukleon
2)
Perbincangan antara guru dan murid dalam
menghubungkaitkan bilangan proton, neutron dan elektron bagi satu atom
3)
Murid membuat latihan yang terdapat dalam
buku amali proses sains
|
Nilai moral
|
1)
Menepati masa
2)
Sistematik
3)
Berkomunikasi secara berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks sains
2)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K2
|
Tarikh
|
06 Mei 2014
|
Hari
|
Selasa
|
Masa
|
9.45 pg – 10.20 pg
|
Tajuk
|
Gerakan
|
Objektif
|
1)
Mengaplikasikan konsep momentum
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Merancang eksperimen untuk mengkaji hubungan di
antara momentum, jisim dan halaju.
(PEKA)
|
Aktiviti
|
1)
Perbincangan antara guru dan murid
berdasarkan kepada keputusan eksperimen
2)
Murid menyiapkan laporan PEKA
|
Nilai moral
|
1)
Kerjasama
2)
Disiplin
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Perbincangan dua hala berlaku antara guru dan murid. Murid
menghantar laporan PEKA pada waktu yang ditetapkan.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K10
|
Tarikh
|
06 Mei 2014
|
Hari
|
Selasa
|
Masa
|
12.05 ptg – 12.40 ptg
|
Objektif
|
1)
Memastikan murid dapat meningkatkan
kefahaman dalam menjawab soalan kertas 2
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Mengenal pasti tiga kaedah untuk mengenal pasti
pemboleh ubah dalam soalan bahagian A
|
Aktiviti
|
1)
Perbincangan antara guru dan murid
berkaitan dengan pemboleh ubah dengan menggunakan gambar rajah, graf dan
jadual
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
|
Bahan mengajar
|
1)
Lembaran kerja
|
Refleksi
|
Lebih separuh daripada murid kelas ini dapat menyatakan
setiap pemboleh ubah berdasarkan graf, gambar rajah dan jadual.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K9
|
Tarikh
|
07 Mei 2014
|
Hari
|
Rabu
|
Masa
|
9.45 pg – 10.20 pg
|
Tajuk
|
Gerakan
|
Objektif
|
2)
Mengaplikasikan konsep momentum
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Merancang eksperimen untuk mengkaji hubungan di
antara momentum, jisim dan halaju.
(PEKA)
|
Aktiviti
|
1)
Perbincangan antara guru dan murid
berdasarkan kepada keputusan eksperimen
2)
Murid menyiapkan laporan PEKA
|
Nilai moral
|
1)
Kerjasama
2)
Disiplin
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Murid menyiapkan laporan PEKA pada waktu yang ditetapkan oleh
guru.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K6
|
Hari
|
Rabu
|
Tarikh
|
07 Mei 2014
|
Masa
|
11.30 pg – 12.40 ptg
|
Tajuk
|
Jirim dan Bahan
|
Objektif
|
1)
Mengaplikasi idea tentang nombor proton
dan nombor nukleon dalam unsur
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Menyatakan tentang nombor proton
2)
Menyatakan tentang nombor nukleon
3)
Menghubungkaitkan bilangan proton,
neutron dan elektron bagi satu atom dengan nombor proton dan nombor nukleon
4)
Membuat kesimpulan tentang bilangan
proton, elektron dan neutron dalam atom bagi unsur – unsur yang
berlainan
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan tentang nombor proton
dan nombor nukleon
2)
Perbincangan antara guru dan murid dalam
menghubungkaitkan bilangan proton, neutron dan elektron bagi satu atom
3)
Murid membuat latihan yang terdapat dalam
buku amali proses sains
|
Nilai moral
|
1)
Menepati masa
2)
Sistematik
3)
Berkomunikasi secara berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks sains
2)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Lebih 90% murid dapat menyatakan subatom yang terdapat dalam
suatu atom. Walau bagaimanapun murid mula keliru bila guru memperkenalkan
nombor nukleon. Maka, untuk kelas yang akan datang guru perlu memberi lebih
latihan pengukuhan untuk dijawab oleh murid.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K9
|
Tarikh
|
08 Mei 2014
|
Hari
|
Khamis
|
Masa
|
7.05 pg – 8.15 pg
|
Objektif
|
1)
Memastikan murid dapat meningkatkan
kefahaman dalam menjawab soalan kertas 2
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Mengenal pasti tiga kaedah untuk mengenal pasti
pemboleh ubah dalam soalan bahagian A
2) Menulis hubungan yang berkaitan antara pemboleh
ubah dimanipulasikan dan bergerak balas
|
Aktiviti
|
1)
Perbincangan antara guru dan murid
berkaitan dengan pemboleh ubah dengan menggunakan gambar rajah, graf dan
jadual
2)
Dengan menggunakan contoh pemboleh ubah,
murid membuat hubungan antara pemboleh ubah – pemboleh ubah tersebut.
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
|
Bahan mengajar
|
1)
Lembaran kerja
|
Refleksi
|
Lebih 60% murid dapat mengenal pasti pemboleh ubah daripada
contoh dan soalan yang diberikan. Murid juga dapat menghubungkan setiap
pemboleh ubah.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K2
|
Tarikh
|
08 Mei 2104
|
Hari
|
Khamis
|
Masa
|
8.15 pg – 9.25 pg
|
Tajuk
|
Gerakan
|
Objektif
|
1)
Menganalisis gerakan kenderaan di air
2)
Menganalisis kenderaan di udara
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Menyatakan prinsip operasi kenderaan di air
2) Menyatakan Prinsip Archimedes
3) Menyatakan prinsip operasi kenderaan di air
4) Menyatakan Prinsip Bernouli
|
Aktiviti
|
1)
Perbincangan antara guru dan murid mengenai
kenderaan di air dan di udara berkaitan dengan bentuk kenderaan di air dan
udara
2)
Perbincangan prinsip operasi kenderaan di
air dan udara berdasarkan amali proses sains
3)
Guru menerangkan prinsip Archimedes dan
Prinsip Bernouli
|
Nilai moral
|
1)
Menepati masa
2)
Sistematik
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku amali proses Sains
|
Refleksi
|
Lebih 90% murid dapat menyatakan bentuk kenderaan di air dan
udara. Perbincangan menggunakan amali proses sains dapat mempercepatkan
proses PdP.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K10
|
Tarikh
|
08 Mei 2014
|
Hari
|
Khamis
|
Masa
|
11.30 pg – 12.40 ptg
|
Tajuk
|
Gerakan
|
Objektif
|
1)
Mengaplikasikan konsep momentum
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Merancang eksperimen untuk mengkaji hubungan di
antara momentum, jisim dan halaju.
(PEKA)
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan kaedah eksperimen
2)
Murid menjalankan eksperimen dengan
bimbingan guru
3)
Murid menyiapakan laporan PEKA
|
Nilai moral
|
1)
Kerjasama
2)
Disiplin
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Murid menjalankan eksperimen dengan baik. Kesemua mereka
juga dapat menghantar laporan PEKA pada hari yang sama.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K3
|
Hari
|
Jumaat
|
Tarikh
|
09 Mei 2014
|
Masa
|
9.40 pg – 10.40 pg
|
Tajuk
|
Jirim dan Bahan
|
Objektif
|
1)
Mengaplikasi idea tentang nombor proton
dan nombor nukleon dalam unsur
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
2)
Menyatakan tentang isotop
3)
Memberikan contoh – contoh isotop
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan tentang isotop
2)
Contoh isotop diberikan agar murid dapat
mengenal pasti unsur – unsur yang merupakan isotop
3)
Murid membuat latihan menggunakan amali
proses sains
|
Nilai moral
|
1)
Menepati masa
2)
Sistematik
3)
Berkomunikasi secara berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Berdasarkan latihan yang dibuat, murid dapat mengenal pasti
isotop dengan membandingkan bilangan proton dan bilangan nukleon bagi suatu
unsur.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K6
|
Hari
|
Jumaat
|
Tarikh
|
09 Mei 2014
|
Masa
|
10.40 pg – 110.40 pg
|
Tajuk
|
Jirim dan Bahan
|
Objektif
|
1)
Mengaplikasi idea tentang nombor proton
dan nombor nukleon dalam unsur
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Menyatakan tentang isotop
2)
Memberikan contoh – contoh isotop
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan tentang isotop
2)
Contoh isotop diberikan agar murid dapat
mengenal pasti unsur – unsur yang merupakan isotop
3)
Perbincangan antara guru dan murid
mengenai isotop berdasarkan amali proses sains
|
Nilai moral
|
1)
Menepati masa
2)
Sistematik
3)
Berkomunikasi secara berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Murid perlu dibimbing setiap langkah untuk menjawab soalan –
soalan yang terdapat dalam amali proses sains.
|
No comments:
Post a Comment