28 April - 2 Mei 2014
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K2
|
Tarikh
|
28 April 2104
|
Hari
|
Isnin
|
Masa
|
7.05 pg – 8.15 pg
|
Tajuk
|
Gerakan
|
Objektif
|
1)
Mengaplikasi prinsip sistem hidraulik
dalam kehidupan seharian
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Menerangkan prinsip pemindahan tekanan oleh
cecair
2) Menyelesaikan masalah perhitungan berkaitan
dengan pemindahan tekanan oleh cecair
3) Menerangkan dengan contoh aplikasi sistem
hidraulik dalam kehidupan seharian
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan prinsip tekanan oleh
cecair
2)
Perbincangan antara murid untuk
menyelesaikan masalah perhitungan berkaitan dengan pemindahan tekanan oleh
cecair
3)
Perbincangan antara guru dan murid
berkaitan dengan aplikasi sistem hidraulik dalam kehidupan
|
Nilai moral
|
1)
Menepati masa
2)
Sistematik
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks Sains
2)
Buku amali proses Sains
|
Refleksi
|
Lebih 90% murid dapat menyatakan prinsip tekanan oleh
cecair. Walau bagaimanapun, lebih 50% murid melakukan kesilapan dalam
pengiraan. Untuk membetulkan kesilapan tersebut, murid yang mendapat jawapan
yang tepat menunjukkan cara kiraan yang betul selain daripada guru juga
menunjukkan kaedah kiraan lain.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K9
|
Tarikh
|
28 April 2104
|
Hari
|
Isnin
|
Masa
|
8.15 pg – 9.20 pg
|
Tajuk
|
Gerakan
|
Objektif
|
1)
Mengaplikasi prinsip sistem hidraulik
dalam kehidupan seharian
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Menerangkan prinsip pemindahan tekanan oleh
cecair
2) Menyelesaikan masalah perhitungan berkaitan
dengan pemindahan tekanan oleh cecair
3) Menerangkan dengan contoh aplikasi sistem
hidraulik dalam kehidupan seharian
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan prinsip tekanan oleh
cecair
2)
Perbincangan antara murid untuk
menyelesaikan masalah perhitungan berkaitan dengan pemindahan tekanan oleh
cecair
3)
Guru menerangkan aplikasi sistem
hidraulik dalam kehidupan
|
Nilai moral
|
1)
Menepati masa
2)
Sistematik
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks Sains
2)
Buku amali proses Sains
|
Refleksi
|
Pembelajaran diteruskan dengan kenderaan di air. Murid dapat
menyatakan satu bentuk yang terdapat pada kenderaan di air iaitu berbentuk
larus.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K6
|
Hari
|
Isnin
|
Tarikh
|
28 April 2014
|
Masa
|
10.55 pg – 11.30 pg
|
Tajuk
|
Keturunan dan Variasi
|
Objektif
|
1)
Memahami mutasi
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Menyatakan maksud mutasi
2)
Menyatakan jenis mutasi
3)
Menyenaraikan contoh mutasi
|
Aktiviti
|
1)
Guru memberi penerangan berkaitan dengan
mutasi
2)
Perbincangan antara guru dan murid
berkaitan dengan contoh mutasi
|
Nilai moral
|
1)
Menepati masa
2)
Sistematik
3)
Berkomunikasi secara berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks sains
2)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Lebih 80% murid dapat membezakan antara mutasi gen dan
mutasi kromosom. Guru perlu menyediakan lebih banyak soalan dan contoh –
contoh yang mampu menarik minat murid.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K3
|
Hari
|
Isnin
|
Tarikh
|
28 April 2014
|
Masa
|
12.05 ptg – 12.40 ptg
|
Tajuk
|
Keturunan dan Variasi
|
Objektif
|
1)
Menganalisis variasi dalam kehidupan
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Menyatakan maksud variasi
2)
Menyenaraikan variasi dalam manusia
3)
Mengelaskan variasi kepada variasi
selanjar dan variasi tak selanjar
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan variasi dan jenis
variasi kepada murid
2)
Perbincangan menggunakan amali proses
sains
|
Nilai moral
|
1)
Menepati masa
2)
Sistematik
3)
Berkomunikasi secara berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks sains
2)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Pembelajaran diteruskan dengan membuat latihan mengenai
mutasi. Lebih 90% murid dapat menjawab soalan. Guru juga turut memberi
penerangan agar murid lebih memahami dan mengingati tentang mutasi.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K3
|
Hari
|
Selasa
|
Tarikh
|
29April 2014
|
Masa
|
7.05 pg – 8.15 ptg
|
Tajuk
|
Keturunan dan Variasi
|
Objektif
|
1)
Menganalisis variasi dalam kehidupan
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Menyatakan maksud variasi
2)
Menyenaraikan variasi dalam manusia
3)
Mengelaskan variasi kepada variasi
selanjar dan variasi tak selanjar
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan variasi dan jenis
variasi kepada murid
2)
Perbincangan menggunakan amali proses
sains
|
Nilai moral
|
1)
Menepati masa
2)
Sistematik
3)
Berkomunikasi secara berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks sains
2)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Berdasarkan latihan formatif yang dilakukan hampir 90% murid
dapat membezakan variasi selanjar dan variasi tak selanjar.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K2
|
Tarikh
|
29 April 2104
|
Hari
|
Selasa
|
Masa
|
9.45 pg – 10.20 pg
|
Tajuk
|
Gerakan
|
Objektif
|
1)
Mengaplikasi prinsip sistem hidraulik
dalam kehidupan seharian
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Menerangkan dengan contoh aplikasi sistem
hidraulik dalam kehidupan seharian
|
Aktiviti
|
1)
Perbincangan antara guru dan murid
mengenai aplikasi sistem hidraulik dalam kehidupan seharian
|
Nilai moral
|
1)
Menepati masa
2)
Sistematik
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku amali proses Sains
|
Refleksi
|
Lebih 80% murid dapat menerangkan sistem jek hidraulik dan
brek hidraulik. Guru meminta murid untuk membuat bacaan yang lebih mendalam
agar mereka lebih memahami konsep tekanan cecair.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K10
|
Tarikh
|
29 April 2104
|
Hari
|
Selasa
|
Masa
|
12.05 ptg – 12.40 ptg
|
Tajuk
|
Gerakan
|
Objektif
|
1)
Mengaplikasi prinsip sistem hidraulik
dalam kehidupan seharian
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Menerangkan prinsip pemindahan tekanan oleh
cecair
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan prinsip tekanan oleh
cecair
2)
Murid menyalin nota yang diberikan oleh
guru
|
Nilai moral
|
1)
Menepati masa
2)
Sistematik
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks Sains
|
Refleksi
|
Keadaan murid terkawal. kesemua murid melalukan kerja yang
diarahkan oleh guru.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K9
|
Tarikh
|
30 April 2014
|
Hari
|
Rabu
|
Masa
|
9.45 pg – 10.20 pg
|
Objektif
|
1)
Meningkatkan kefahaman dan ingatan
pelajar terhadap pembolehubah
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Menmbezakan pemboleh ubah dimanipulasikan,
dimalarkan dan bergerak balas
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan perbezaan pemboleh ubah
dimanipulasikan, dimalarkan dan bergerakbalas
2)
Murid diminta untuk mengenal pasti setiap
pemboleh ubah berdasarkan gambar rajah, jadual dan graf yang disediakan oleh
guru
|
Nilai moral
|
1)
Menepati masa
2)
Sistematik
3)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Gambar rajah
|
Refleksi
|
Lebih 65% murid dapat mengenal pasti pemboleh ubah
dimanipulasikan, dimalarkan dan bergerak balas.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K6
|
Hari
|
Rabu
|
Tarikh
|
30 April 2014
|
Masa
|
11.30 pg – 12.40 ptg
|
Tajuk
|
Keturunan dan Variasi
|
Objektif
|
1)
Menganalisis variasi dalam kehidupan
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Menyatakan maksud variasi
2)
Menyenaraikan variasi dalam manusia
3)
Mengelaskan variasi kepada variasi
selanjar dan variasi tak selanjar
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan variasi dan jenis
variasi kepada murid
2)
Perbincangan menggunakan amali proses
sains
|
Nilai moral
|
1)
Menepati masa
2)
Sistematik
3)
Berkomunikasi secara berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks sains
2)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Berdasarkan latihan formatif yang dilakukan hampir 85% murid
dapat membezakan variasi selanjar dan variasi tak selanjar.
|
Cuti Umum
Hari Pekerja
1 Mei 2014
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K10
|
Tarikh
|
02 Mei 2014
|
Hari
|
Jumaat
|
Masa
|
7.05 pg – 8.15 pg
|
Tajuk
|
Gerakan
|
Objektif
|
1)
Menganalisis gerakan kenderaan di
air
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Menyatakan prinsip operasi kenderaan di air
2) Mengenal pasti bentuk kenderaan bagi memudahkan
pergerakan di air
3) Menghubungkait antara bentuk yang sesuai bagi
gerakan di air dengan reka bentuk kenderaan
|
Aktiviti
|
1)
Guru meminta beberapa orang murid untuk
melukis kenderaan di air seperti kapal laut, kapal selam, feri dan kapal
layar
2)
Perbincangan antara guru dan murid
berdasarkan lukisan yang dilukis pada papan putih
3)
Guru menerangkan prinsip operasi
kenderaan di air
|
Nilai moral
|
1)
Menepati masa
2)
Sistematik
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks Sains
|
Refleksi
|
Keadaan murid terkawal. Kesemua murid melalukan kerja yang
diarahkan oleh guru.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K3
|
Hari
|
Jumaat
|
Tarikh
|
02 Mei 2014
|
Masa
|
9.40 pg – 10.40 pg
|
Tajuk
|
Jirim dan Bahan
|
Objektif
|
1)
Menganalisis perubahan keadaan jirim
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Menerangkan teori kinetik jirim
2)
Menghubungkaitkan perubahan haba dengan
perubahan tenaga kinetic zarah dalam jirim
3)
Menerangkan perubahan bagi ketiga – tiga
keadaan jirim berdasarkan teori kinetik jirim
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan teori kinetik jirim
kepada murid
2)
Guru kemudianya mempertontonkan video
pergerakan zarah dalam gas, cecair dan pepejal kepada murid
3)
Perbincangan antara guru dan murid
mengenai tenaga kinetik yang terdapat dalam tiga bentuk jirim ini
4)
Guru menerangkan perubahan keadaan jirim
dengan menggunakan contoh seperti ais, awan dan hujan
|
Nilai moral
|
1)
Menepati masa
2)
Sistematik
3)
Berkomunikasi secara berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks sains
2)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Kesemua murid berminat terhadap video yang ditunjukan oleh
guru. Mereka juga dapat menjawab soalan yang diajukan berdasarkan pemerhatian
pada video yang ditonton. Secara keseluruhannya, objektif tercapai.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K6
|
Hari
|
Jumaat
|
Tarikh
|
02 Mei 2014
|
Masa
|
10.40 pg – 11.40 pg
|
Tajuk
|
Jirim dan Bahan
|
Objektif
|
1)
Menganalisis perubahan keadaan jirim
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)
Menerangkan teori kinetik jirim
2)
Menghubungkaitkan perubahan haba dengan
perubahan tenaga kinetic zarah dalam jirim
3)
Menerangkan perubahan bagi ketiga – tiga
keadaan jirim berdasarkan teori kinetik jirim
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan teori kinetik jirim
kepada murid
2)
Guru kemudianya mempertontonkan video
pergerakan zarah dalam gas, cecair dan pepejal kepada murid
3)
Perbincangan antara guru dan murid
mengenai tenaga kinetik yang terdapat dalam tiga bentuk jirim ini
4)
Guru menerangkan perubahan keadaan jirim
dengan menggunakan contoh seperti ais, awan dan hujan
|
Nilai moral
|
1)
Menepati masa
2)
Sistematik
3)
Berkomunikasi secara berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks sains
2)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Kesemua murid berminat terhadap video yang ditunjukan oleh
guru. Kebanyakkan dari mereka juga dapat menjawab soalan yang diajukan berdasarkan
pemerhatian pada video yang ditonton. Lebih 70% murid dapat menjawab soalan
latihan di dalam amali proses sains.
|
No comments:
Post a Comment