Tuesday, May 20, 2014

Rancangan Pengajaran Harian (Minggu 18)

28 April - 2 Mei 2014

Subjek
Sains
Kelas
5K2
Tarikh
28 April 2104
Hari
Isnin
Masa
7.05 pg – 8.15 pg
Tajuk
Gerakan
Objektif 
1)    Mengaplikasi prinsip sistem hidraulik dalam kehidupan seharian 
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menerangkan prinsip pemindahan tekanan oleh cecair
2)   Menyelesaikan masalah perhitungan berkaitan dengan pemindahan tekanan oleh cecair
3)   Menerangkan dengan contoh aplikasi sistem hidraulik dalam kehidupan seharian
Aktiviti
1)    Guru menerangkan prinsip tekanan oleh cecair
2)   Perbincangan antara murid untuk menyelesaikan masalah perhitungan berkaitan dengan pemindahan tekanan oleh cecair
3)   Perbincangan antara guru dan murid berkaitan dengan aplikasi sistem hidraulik dalam kehidupan
Nilai moral
1)    Menepati masa
2)   Sistematik
Bahan mengajar
1)    Buku teks Sains
2)   Buku amali proses Sains
Refleksi
Lebih 90% murid dapat menyatakan prinsip tekanan oleh cecair. Walau bagaimanapun, lebih 50% murid melakukan kesilapan dalam pengiraan. Untuk membetulkan kesilapan tersebut, murid yang mendapat jawapan yang tepat menunjukkan cara kiraan yang betul selain daripada guru juga menunjukkan kaedah kiraan lain.

Subjek
Sains
Kelas
5K9
Tarikh
28 April 2104
Hari
Isnin
Masa
8.15 pg – 9.20 pg
Tajuk
Gerakan
Objektif 
1)    Mengaplikasi prinsip sistem hidraulik dalam kehidupan seharian 
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menerangkan prinsip pemindahan tekanan oleh cecair
2)   Menyelesaikan masalah perhitungan berkaitan dengan pemindahan tekanan oleh cecair
3)   Menerangkan dengan contoh aplikasi sistem hidraulik dalam kehidupan seharian
Aktiviti
1)    Guru menerangkan prinsip tekanan oleh cecair
2)   Perbincangan antara murid untuk menyelesaikan masalah perhitungan berkaitan dengan pemindahan tekanan oleh cecair
3)   Guru menerangkan aplikasi sistem hidraulik dalam kehidupan
Nilai moral
1)    Menepati masa
2)   Sistematik
Bahan mengajar
1)    Buku teks Sains
2)   Buku amali proses Sains
Refleksi
Pembelajaran diteruskan dengan kenderaan di air. Murid dapat menyatakan satu bentuk yang terdapat pada kenderaan di air iaitu berbentuk larus.

Subjek
Sains
Kelas
4K6
Hari
Isnin
Tarikh
28 April 2014
Masa
10.55 pg – 11.30 pg
Tajuk
Keturunan dan Variasi
Objektif 
1)    Memahami mutasi
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menyatakan maksud mutasi
2)    Menyatakan jenis mutasi
3)   Menyenaraikan contoh mutasi
Aktiviti
1)    Guru memberi penerangan berkaitan dengan mutasi
2)   Perbincangan antara guru dan murid berkaitan dengan contoh mutasi
Nilai moral
1)    Menepati masa
2)   Sistematik
3)   Berkomunikasi secara berkesan
Bahan mengajar
1)    Buku teks sains
2)   Amali proses sains
Refleksi
Lebih 80% murid dapat membezakan antara mutasi gen dan mutasi kromosom. Guru perlu menyediakan lebih banyak soalan dan contoh – contoh yang mampu menarik minat murid.

Subjek
Sains
Kelas
4K3
Hari
Isnin
Tarikh
28 April 2014
Masa
12.05 ptg – 12.40 ptg
Tajuk
Keturunan dan Variasi
Objektif 
1)    Menganalisis variasi dalam kehidupan 
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menyatakan maksud variasi
2)   Menyenaraikan variasi dalam manusia
3)   Mengelaskan variasi kepada variasi selanjar dan variasi tak selanjar
Aktiviti
1)    Guru menerangkan variasi dan jenis variasi kepada murid
2)   Perbincangan menggunakan amali proses sains
Nilai moral
1)    Menepati masa
2)   Sistematik
3)   Berkomunikasi secara berkesan
Bahan mengajar
1)    Buku teks sains
2)   Amali proses sains
Refleksi
Pembelajaran diteruskan dengan membuat latihan mengenai mutasi. Lebih 90% murid dapat menjawab soalan. Guru juga turut memberi penerangan agar murid lebih memahami dan mengingati tentang mutasi.
Subjek
Sains
Kelas
4K3
Hari
Selasa
Tarikh
29April 2014
Masa
7.05 pg – 8.15 ptg
Tajuk
Keturunan dan Variasi
Objektif 
1)    Menganalisis variasi dalam kehidupan 
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menyatakan maksud variasi
2)   Menyenaraikan variasi dalam manusia
3)   Mengelaskan variasi kepada variasi selanjar dan variasi tak selanjar
Aktiviti
1)    Guru menerangkan variasi dan jenis variasi kepada murid
2)   Perbincangan menggunakan amali proses sains
Nilai moral
1)    Menepati masa
2)   Sistematik
3)   Berkomunikasi secara berkesan
Bahan mengajar
1)    Buku teks sains
2)   Amali proses sains
Refleksi
Berdasarkan latihan formatif yang dilakukan hampir 90% murid dapat membezakan variasi selanjar dan variasi tak selanjar. 

Subjek
Sains
Kelas
5K2
Tarikh
29 April 2104
Hari
Selasa
Masa
9.45 pg – 10.20 pg
Tajuk
Gerakan
Objektif 
1)    Mengaplikasi prinsip sistem hidraulik dalam kehidupan seharian 
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menerangkan dengan contoh aplikasi sistem hidraulik dalam kehidupan seharian
Aktiviti
1)    Perbincangan antara guru dan murid mengenai aplikasi sistem hidraulik dalam kehidupan seharian
Nilai moral
1)    Menepati masa
2)   Sistematik
Bahan mengajar
1)    Buku amali proses Sains
Refleksi
Lebih 80% murid dapat menerangkan sistem jek hidraulik dan brek hidraulik. Guru meminta murid untuk membuat bacaan yang lebih mendalam agar mereka lebih memahami konsep tekanan cecair.

Subjek
Sains
Kelas
5K10
Tarikh
29 April 2104
Hari
Selasa 
Masa
12.05 ptg – 12.40 ptg
Tajuk
Gerakan
Objektif 
1)    Mengaplikasi prinsip sistem hidraulik dalam kehidupan seharian 
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menerangkan prinsip pemindahan tekanan oleh cecair
Aktiviti
1)    Guru menerangkan prinsip tekanan oleh cecair
2)   Murid menyalin nota yang diberikan oleh guru
Nilai moral
1)    Menepati masa
2)   Sistematik
Bahan mengajar
1)    Buku teks Sains
Refleksi
Keadaan murid terkawal. kesemua murid melalukan kerja yang diarahkan oleh guru.

Subjek
Sains
Kelas
5K9
Tarikh
30 April 2014
Hari
Rabu
Masa
9.45 pg – 10.20 pg
Objektif 
1)    Meningkatkan kefahaman dan ingatan pelajar terhadap pembolehubah
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menmbezakan pemboleh ubah dimanipulasikan, dimalarkan dan bergerak balas
Aktiviti
1)    Guru menerangkan perbezaan pemboleh ubah dimanipulasikan, dimalarkan dan bergerakbalas
2)   Murid diminta untuk mengenal pasti setiap pemboleh ubah berdasarkan gambar rajah, jadual dan graf yang disediakan oleh guru
Nilai moral
1)    Menepati masa
2)   Sistematik
3)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Gambar rajah
Refleksi
Lebih 65% murid dapat mengenal pasti pemboleh ubah dimanipulasikan, dimalarkan dan bergerak balas.

Subjek
Sains
Kelas
4K6
Hari
Rabu 
Tarikh
30 April 2014
Masa
11.30 pg – 12.40 ptg
Tajuk
Keturunan dan Variasi
Objektif 
1)    Menganalisis variasi dalam kehidupan 
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menyatakan maksud variasi
2)   Menyenaraikan variasi dalam manusia
3)   Mengelaskan variasi kepada variasi selanjar dan variasi tak selanjar
Aktiviti
1)    Guru menerangkan variasi dan jenis variasi kepada murid
2)   Perbincangan menggunakan amali proses sains
Nilai moral
1)    Menepati masa
2)   Sistematik
3)   Berkomunikasi secara berkesan
Bahan mengajar
1)    Buku teks sains
2)   Amali proses sains
Refleksi
Berdasarkan latihan formatif yang dilakukan hampir 85% murid dapat membezakan variasi selanjar dan variasi tak selanjar. 

Cuti Umum
Hari Pekerja
1 Mei 2014

Subjek
Sains
Kelas
5K10
Tarikh
02 Mei 2014
Hari
Jumaat
Masa
7.05 pg – 8.15 pg
Tajuk
Gerakan
Objektif 
1)    Menganalisis gerakan kenderaan di air 
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menyatakan prinsip operasi kenderaan di air
2)   Mengenal pasti bentuk kenderaan bagi memudahkan pergerakan di air
3)   Menghubungkait antara bentuk yang sesuai bagi gerakan di air dengan reka bentuk kenderaan
Aktiviti
1)    Guru meminta beberapa orang murid untuk melukis kenderaan di air seperti kapal laut, kapal selam, feri dan kapal layar
2)   Perbincangan antara guru dan murid berdasarkan lukisan yang dilukis pada papan putih
3)   Guru menerangkan prinsip operasi kenderaan di air
Nilai moral
1)    Menepati masa
2)   Sistematik
Bahan mengajar
1)    Buku teks Sains
Refleksi
Keadaan murid terkawal. Kesemua murid melalukan kerja yang diarahkan oleh guru.

Subjek
Sains
Kelas
4K3
Hari
Jumaat
Tarikh
02 Mei 2014
Masa
9.40 pg – 10.40 pg
Tajuk
Jirim dan Bahan
Objektif 
1)    Menganalisis perubahan keadaan jirim  
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menerangkan teori kinetik jirim
2)   Menghubungkaitkan perubahan haba dengan perubahan tenaga kinetic zarah dalam jirim
3)   Menerangkan perubahan bagi ketiga – tiga keadaan jirim berdasarkan teori kinetik jirim
Aktiviti
1)    Guru menerangkan teori kinetik jirim kepada murid
2)   Guru kemudianya mempertontonkan video pergerakan zarah dalam gas, cecair dan pepejal kepada murid
3)   Perbincangan antara guru dan murid mengenai tenaga kinetik yang terdapat dalam tiga bentuk jirim ini
4)   Guru menerangkan perubahan keadaan jirim dengan menggunakan contoh seperti ais, awan dan hujan
Nilai moral
1)    Menepati masa
2)   Sistematik
3)   Berkomunikasi secara berkesan
Bahan mengajar
1)    Buku teks sains
2)   Amali proses sains
Refleksi
Kesemua murid berminat terhadap video yang ditunjukan oleh guru. Mereka juga dapat menjawab soalan yang diajukan berdasarkan pemerhatian pada video yang ditonton. Secara keseluruhannya, objektif tercapai. 

Subjek
Sains
Kelas
4K6
Hari
Jumaat
Tarikh
02 Mei 2014
Masa
10.40 pg – 11.40 pg
Tajuk
Jirim dan Bahan
Objektif 
1)    Menganalisis perubahan keadaan jirim  
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menerangkan teori kinetik jirim
2)   Menghubungkaitkan perubahan haba dengan perubahan tenaga kinetic zarah dalam jirim
3)   Menerangkan perubahan bagi ketiga – tiga keadaan jirim berdasarkan teori kinetik jirim
Aktiviti
1)    Guru menerangkan teori kinetik jirim kepada murid
2)   Guru kemudianya mempertontonkan video pergerakan zarah dalam gas, cecair dan pepejal kepada murid
3)   Perbincangan antara guru dan murid mengenai tenaga kinetik yang terdapat dalam tiga bentuk jirim ini
4)   Guru menerangkan perubahan keadaan jirim dengan menggunakan contoh seperti ais, awan dan hujan
Nilai moral
1)    Menepati masa
2)   Sistematik
3)   Berkomunikasi secara berkesan
Bahan mengajar
1)    Buku teks sains
2)   Amali proses sains
Refleksi
Kesemua murid berminat terhadap video yang ditunjukan oleh guru. Kebanyakkan dari mereka juga dapat menjawab soalan yang diajukan berdasarkan pemerhatian pada video yang ditonton. Lebih 70% murid dapat menjawab soalan latihan di dalam amali proses sains.




No comments:

Post a Comment