Saturday, July 12, 2014

Rancangan Pengajaran Harian (Minggu 27)

30 Jun - 04 Julai 2014

Subjek
Sains
Kelas
5K2
Tarikh
30 Jun 2104
Hari
Isnin
Masa
7.05 pg – 8.05 pg
Tajuk
Sebatian Karbon
Objektif 
1)    Menganalisis kepelbagaian sebatian karbon
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menyatakan maksud sebatian karbon
2)   Menyatakan maksud sebatian organik dan bukan organik
3)   Memberikan contoh sebatian organik dan sebatian bukan organik     
Aktiviti
1)    Guru menerangkan maksud sebatian karbon, sebatian organik dan sebatian bukan organik
2)   Perbincangan antara guru dan murid mengenai contoh sebatian organik dan sebatian bukan organik
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Buku teks Sains
Refleksi
Lebih 90% murid dapat menyatakan sebatian karbon. Murid juga dapat menyatakan perbezaan di antara sebatian organic dan sebatian bukan organik.

Subjek
Sains
Kelas
5K9
Tarikh
30 Jun 2014
Hari
Isnin
Masa
8.05 pg – 9.05 pg
Tajuk
Sebatian Karbon
Objektif 
1)    Menganalisis alkohol kesannya kepada kesihatan
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menyatakan unsur yang terdapat dalam alkohol
2)    Memberi contoh alkohol
3)   Memerihalkan proses penghasilan alkohol
4)   Menyatakan ciri umum alkohol
Aktiviti
1)    Guru menerangkan maksud alkohol dan unsur yang terdapat di dalamnya
2)   Guru memberikan contoh alkohol
3)   Guru menerangkan proses penghasilan alkohol dan ciri umum alkohol 
4)   Perbincangan guru dan murid mengenai alkohol
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Mematuhi arahan
Bahan mengajar
1)    Buku teks Sains
2)   Buku Amali Proses Sains
Refleksi
Lebih 60% murid melakukan apa yang diarahkan oleh guru. Murid – murid ini juga dapat menyatakan alkohol mempunyai kumpulan berfungsi yang dinamakan hidroksil. Guru perlu meningkatkan usaha lagi untuk meningkatkan keinginan murid untuk belajar.

Subjek
Sains
Kelas
4K6
Tarikh
30 Jun 2014
Hari
Isnin 
Masa
10.25 pg – 10.55 pg
Tajuk
Jirim dan Bahan
Objektif 
1)    Memahami sifat bahan berdasarkan zarah yang terdapat di dalamnya
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Memerihalkan atom, molekul dan ion
2)   Mengenalpasti zarah – zarah dalam bahan seperti atom, molekul dan ion
3)   Menyatakan contoh bahan yang terdiri daripada atom, molekul dan ion 
Aktiviti
1)    Menggunakan amali proses sains, perbincangan antara guru dan murid mengenai atom, molekul dan ion
2)   Guru menggalakkan perbincangan antara murid untuk menyatakan contoh bahan yang terdiri daripada atom, molekul dan ion
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
Lebih 90% murid dapat membezakan antara atom, molekul dan ion. Guru perlu mengambil langkah yang dapat untuk meningkatkan ingatan murid.

Subjek
Sains
Kelas
4K3
Tarikh
30 Jun 2014
Hari
Isnin 
Masa
11.25 pg – 11.55 pg
Tajuk
Jirim dan Bahan
Objektif 
1)    Memahami sifat bahan berdasarkan zarah yang terdapat di dalamnya
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Memerihalkan atom, molekul dan ion
2)   Mengenalpasti zarah – zarah dalam bahan seperti arom, molekul dan ion
3)   Menyatakan contoh bahan yang terdiri daripada atom, molekul dan ion 
Aktiviti
1)    Menggunakan amali proses sains, perbincangan antara guru dan murid mengenai atom, molekul dan ion
2)   Guru menggalakkan perbincangan antara murid untuk menyatakan contoh bahan yang terdiri daripada atom, molekul dan ion
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
Lebih 90% murid dapat menjawab soalan dengan sendiri untuk membezakan antara atom, molekul dan ion. Guru perlu melaksanakan langkah yang dapat meningkatkan memori murid.

Subjek
Sains
Kelas
4K3
Tarikh
01 Julai 2014
Hari
Selasa
Masa
11.25 pg – 11.55 pg
Tajuk
Jirim dan Bahan
Objektif 
1)    Memahami sifat bahan berdasarkan zarah yang terdapat di dalamnya
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Membanding dan membezakan bahan – bahan yang terdiri daripada atom, molekul dan ion
2)   Menghubungkait sifat fizikal bahan yang terdiri daripada atom, molekul dan ion dengan susunan zarah dan daya tarikan di antaranya
Aktiviti
1)    Guru meminta murid membezakan atom, molekul dan ion berdasarkan apa yang dipelajari sebelum ini
2)   Perbincangan antara guru dan murid dalam membezakan sifat – sifat pada setiap bahan atom, molekul dan ion
3)   Guru meminta murid untuk memberi contoh logam dan bukan logam berdasarkan jadual berkala unsur
4)   Dengan pengetahuan sedia ada, murid perlu menyenaraikan sifat – sifat logam dan bukan logam
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
Murid dapat mengaitkan sifat – sifat bahan dengan ciri – ciri fizikal yang terdapat pada atom, molekul dan ion dengan menggunakan contoh seperti paku besi dan kapur.

Subjek
Sains
Kelas
5K2
Tarikh
01 Julai 2104
Hari
Selasa
Masa
9.25 pg – 9.55 pg
Tajuk
Sebatian Karbon
Objektif 
1)    Menganalisis alkohol dan kesannya kepada kesihatan
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Memerihalkan proses penghasilan alkohol
2)   Menyatakan ciri umum alcohol
3)   Menerangkan dengan contoh kesan alkohol terhadap kesihatan
Aktiviti
1)    Guru menerangkan proses pengahsilan alkohol
2)    Perbincangan antara guru dan murid mengenai kesan alkohol terhadap kesihatan
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Buku teks Sains
Refleksi
Lebih 90% murid dapat menyatakan unsur yang terdapat di dalam alkohol. Murid juga dapat menyatakan ciri – ciri umum bagi alkohol.

Subjek
Sains
Kelas
5K10
Tarikh
01 Julai 2104
Hari
Selasa
Masa
11.25 pg – 11.55 pg
Tajuk
Sebatian Karbon
Objektif 
1)    Menganalisis alkohol kesannya kepada kesihatan
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menyatakan unsur yang terdapat dalam alkohol
2)    Memberi contoh alkohol
3)   Memerihalkan proses penghasilan alkohol
4)   Menyatakan ciri umum alkohol
Aktiviti
1)    Guru menerangkan maksud alcohol dan unsur yang terdapat di dalamnya
2)   Guru memberikan contoh alkohol
3)   Guru menerangkan proses penghasilan alkohol dan ciri umum alkohol 
4)   Perbincangan guru dan murid mengenai alkohol
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Mematuhi arahan
Bahan mengajar
1)    Buku teks Sains
2)   Buku Amali Proses Sains
Refleksi
Murid memberi pelbagai reaksi terhadap alkohol. Walau bagaimanapun, di akhir sesi P&P murid dapat menyatakan alkohol terdiri daripada tiga unsur.

Subjek
Sains
Kelas
5K10
Tarikh
02 Julai 2104
Hari
Rabu
Masa
7.05 pg – 8.05 pg
Tajuk
Sebatian Karbon
Objektif 
1)    Menganalisis alkohol kesannya kepada kesihatan
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Memberi contoh alkohol
2)   Memerihalkan proses penghasilan alkohol
3)   Menyatakan ciri umum alkohol
4)   Menerangkan dengan contoh kesan alcohol terhadap kesihatan
Aktiviti
1)    Guru memberikan contoh alkohol
2)   Guru menerangkan proses penghasilan alkohol dan ciri umum alkohol 
3)   Perbincangan guru dan murid mengenai alkohol
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Mematuhi arahan
Bahan mengajar
1)    Buku teks Sains
2)   Buku Amali Proses Sains
Refleksi
Lebih 80% murid mengikut arahan yang diberikan guru dengan menyalin nota yang diberikan. Soalan – soalan ringkas juga dapat dijawab dengan baik walaupun guru perlu memberi gambaran yang lebih. Kesungguhan dapat dilihat daripada murid untuk cuba menjawab soalan guru.

Subjek
Sains
Kelas
5K9
Tarikh
02 Julai 2104
Hari
Rabu
Masa
9.25 pg – 9.55 pg
Tajuk
Sebatian Karbon
Objektif 
1)    Menganalisa lemak dan kesan kepada kesihatan
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Memberikan contoh lemak
2)   Menyatakan sumber lemak
3)   Menyatakan unsur – unsur  yang terdapat dalam lemak
Aktiviti
1)    Guru menerangkan mengenai lemak
2)   Guru meminta murid untuk memberikan contoh lemak dan sumber lemak yang mereka ketahui
3)   Guru menerangkan unsur – unsur  yang terdapat dalam lemak
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Mematuhi arahan
Bahan mengajar
3)   Buku teks Sains
4)   Buku Amali Proses Sains
Refleksi
Lebih 60% murid dapat membezakan antara lemak tepu dan lemak tak tepu. Murid juga dapat memberi contoh yang tepat untuk setiap jenis lemak.

Subjek
Sains
Kelas
4K6
Tarikh
02 Julai 2014
Hari
Rabu
Masa
10.55 pg – 11.55 pg
Tajuk
Jirim dan Bahan
Objektif 
1)    Memahami sifat bahan berdasarkan zarah yang terdapat di dalamnya
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Membanding dan membezakan bahan – bahan yang terdiri daripada atom, molekul dan ion
Aktiviti
1)    Guru meminta murid membezakan atom, molekul dan ion berdasarkan apa yang dipelajari sebelum ini
2)   Perbincangan antara guru dan murid dalam membezakan sifat – sifat pada setiap bahan atom, molekul dan ion
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
Lebih 90% murid dapat membezakan antara logam dan bukan logam.

Subjek
Sains
Kelas
5K9
Tarikh
03 Julai 2104
Hari
Khamis
Masa
7.05 pg – 8.05 pg
Tajuk
Sebatian Karbon
Objektif 
1)    Menganalisis alkohol dan kesannya kepada kesihatan
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Memerihalkan proses penghasilan alkohol
Aktiviti
1)    Guru menerangkan langkah – langkah yang perlu dilakukan untuk melaksanakan eksperimen
2)   Murid menjalankan eksperimen dibawah pengawasan dan kawalan guru
3)   Radas eksperimen dibiarkan selama seminggu untuk mendapatkan hasil.
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
3)   Berdisiplin
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
Eksperimen berjalan dengan lancar dengan murid mematuhi setiap arahan guru. Arahan yang jelas diberikan agar murid memahami apa yang perlu dilakukan .

Subjek
Sains
Kelas
5K2
Tarikh
03 Julai 2104
Hari
Khamis
Masa
8.05 pg – 9.05 pg
Tajuk
Sebatian Karbon
Objektif 
1)    Menganalisis alcohol dan kesannya kepada kesihatan
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Memerihalkan proses penghasilan alkohol
Aktiviti
1)    Guru menerangkan langkah – langkah yang perlu dilakukan untuk melaksanakan eksperimen
2)   Murid menjalankan eksperimen dibawah pengawasan guru
3)   Radas eksperimen dibiarkan selama seminggu untuk mendapatkan hasil.
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
3)   Berdisiplin
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
Eksperimen berjalan dengan lancar dengan setiap murid mematuhi arahan yang diberikan oleh guru.

Subjek
Sains
Kelas
5K10
Tarikh
03 Julai 2104
Hari
Khamis
Masa
10.55 pg – 11.55 pg
Tajuk
Sebatian Karbon
Objektif 
1)    Menganalisis alcohol dan kesannya kepada kesihatan
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Memerihalkan proses penghasilan alkohol
Aktiviti
1)    Guru menerangkan langkah – langkah yang perlu dilakukan untuk melaksanakan eksperimen
2)   Murid menjalankan eksperimen dibawah pengawasan dan kawalan guru
3)   Radas eksperimen dibiarkan selama seminggu untuk mendapatkan hasil.
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
3)   Berdisiplin
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
Eksperimen berjalan dengan lancar dengan setiap murid mematuhi arahan yang diberikan oleh guru. Arahan yang jelas diberikan agar murid memahami apa yang perlu dilakukan .

Subjek
Sains
Kelas
4K3
Tarikh
04 Julai 2014
Hari
Jumaat
Masa
9.40 pg – 10.40 pg
Tajuk
Jirim dan Bahan
Objektif 
1)    Memahami sifat – sifat dan kegunaan bahan logam dan bukan logam
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menyenaraikan contoh logam dan bukan logam
2)   Menyenaraikan sifat – sifat logam dan bukan logam
3)   Menyenaraikan kegunaan logam dan bukan logam dalam kehidupan harian
4)   Membandingkan dan membezakan logam dan bukan logam berdasarkan sifat – sifat fizikal
Aktiviti
1)    Guru meminta murid untuk menyatakan contoh logam dan bukan logam yang mereka ketahui
2)   Berdasarkan contoh yang diberikan, guru meminta murid untuk menyenaraikan sifat – sifat setiap bahan
3)   Perbincangan antara guru dan murid dalam membandingkan dan membezakan logam dan bukan logam berdasarkan sifat – sifat fizikal
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
Murid dapat membezakan dengan baik sifat – sifat pada logam dan bukan logam.

Subjek
Sains
Kelas
4K6
Tarikh
04 Julai 2014
Hari
Jumaat
Masa
10.40 pg – 11.40 pg
Tajuk
Jirim dan Bahan
Objektif 
1)    Memahami sifat – sifat dan kegunaan bahan logam dan bukan logam
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menyenaraikan contoh logam dan bukan logam
2)   Menyenaraikan sifat – sifat logam dan bukan logam
3)   Menyenaraikan kegunaan logam dan bukan logam dalam kehidupan harian
4)   Membandingkan dan membezakan logam dan bukan logam berdasarkan sifat – sifat fizikal
Aktiviti
1)    Guru meminta murid untuk menyatakan contoh logam dan bukan logam yang mereka ketahui
2)   Berdasarkan contoh yang diberikan, guru meminta murid untuk menyenaraikan sifat – sifat setiap bahan
3)   Perbincangan antara guru dan murid dalam membandingkan dan membezakan logam dan bukan logam berdasarkan sifat – sifat fizikal
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
Murid dapat membezakan dengan baik sifat – sifat pada logam dan bukan logam.


No comments:

Post a Comment