30 Jun - 04 Julai 2014
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K2
|
Tarikh
|
30 Jun 2104
|
Hari
|
Isnin
|
Masa
|
7.05 pg – 8.05 pg
|
Tajuk
|
Sebatian Karbon
|
Objektif
|
1)
Menganalisis kepelbagaian sebatian karbon
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Menyatakan maksud sebatian karbon
2) Menyatakan maksud sebatian organik dan bukan
organik
3) Memberikan contoh sebatian organik dan sebatian
bukan organik
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan maksud sebatian karbon,
sebatian organik dan sebatian bukan organik
2)
Perbincangan antara guru dan murid
mengenai contoh sebatian organik dan sebatian bukan organik
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks Sains
|
Refleksi
|
Lebih 90% murid dapat menyatakan sebatian karbon. Murid juga
dapat menyatakan perbezaan di antara sebatian organic dan sebatian bukan organik.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K9
|
Tarikh
|
30 Jun 2014
|
Hari
|
Isnin
|
Masa
|
8.05 pg – 9.05 pg
|
Tajuk
|
Sebatian Karbon
|
Objektif
|
1)
Menganalisis alkohol kesannya kepada
kesihatan
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Menyatakan unsur yang terdapat dalam alkohol
2) Memberi
contoh alkohol
3) Memerihalkan proses penghasilan alkohol
4) Menyatakan ciri umum alkohol
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan maksud alkohol dan unsur
yang terdapat di dalamnya
2)
Guru memberikan contoh alkohol
3)
Guru menerangkan proses penghasilan
alkohol dan ciri umum alkohol
4)
Perbincangan guru dan murid mengenai
alkohol
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Mematuhi arahan
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks Sains
2)
Buku Amali Proses Sains
|
Refleksi
|
Lebih 60% murid melakukan apa yang diarahkan oleh guru. Murid
– murid ini juga dapat menyatakan alkohol mempunyai kumpulan berfungsi yang
dinamakan hidroksil. Guru perlu meningkatkan usaha lagi untuk meningkatkan
keinginan murid untuk belajar.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K6
|
Tarikh
|
30 Jun 2014
|
Hari
|
Isnin
|
Masa
|
10.25 pg – 10.55 pg
|
Tajuk
|
Jirim dan Bahan
|
Objektif
|
1)
Memahami sifat bahan berdasarkan zarah
yang terdapat di dalamnya
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Memerihalkan atom, molekul dan ion
2) Mengenalpasti zarah – zarah dalam bahan seperti atom,
molekul dan ion
3) Menyatakan contoh bahan yang terdiri daripada
atom, molekul dan ion
|
Aktiviti
|
1)
Menggunakan amali proses sains,
perbincangan antara guru dan murid mengenai atom, molekul dan ion
2)
Guru menggalakkan perbincangan antara
murid untuk menyatakan contoh bahan yang terdiri daripada atom, molekul dan
ion
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Lebih 90% murid dapat membezakan antara atom, molekul dan
ion. Guru perlu mengambil langkah yang dapat untuk meningkatkan ingatan
murid.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K3
|
Tarikh
|
30 Jun 2014
|
Hari
|
Isnin
|
Masa
|
11.25 pg – 11.55 pg
|
Tajuk
|
Jirim dan Bahan
|
Objektif
|
1)
Memahami sifat bahan berdasarkan zarah
yang terdapat di dalamnya
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Memerihalkan atom, molekul dan ion
2) Mengenalpasti zarah – zarah dalam bahan seperti
arom, molekul dan ion
3) Menyatakan contoh bahan yang terdiri daripada
atom, molekul dan ion
|
Aktiviti
|
1)
Menggunakan amali proses sains,
perbincangan antara guru dan murid mengenai atom, molekul dan ion
2)
Guru menggalakkan perbincangan antara
murid untuk menyatakan contoh bahan yang terdiri daripada atom, molekul dan
ion
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Lebih 90% murid dapat menjawab soalan dengan sendiri untuk
membezakan antara atom, molekul dan ion. Guru perlu melaksanakan langkah yang
dapat meningkatkan memori murid.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K3
|
Tarikh
|
01 Julai 2014
|
Hari
|
Selasa
|
Masa
|
11.25 pg – 11.55 pg
|
Tajuk
|
Jirim dan Bahan
|
Objektif
|
1)
Memahami sifat bahan berdasarkan zarah
yang terdapat di dalamnya
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Membanding dan membezakan bahan – bahan yang
terdiri daripada atom, molekul dan ion
2) Menghubungkait sifat fizikal bahan yang terdiri
daripada atom, molekul dan ion dengan susunan zarah dan daya tarikan di
antaranya
|
Aktiviti
|
1)
Guru meminta murid membezakan atom,
molekul dan ion berdasarkan apa yang dipelajari sebelum ini
2)
Perbincangan antara guru dan murid dalam
membezakan sifat – sifat pada setiap bahan atom, molekul dan ion
3)
Guru meminta murid untuk memberi contoh
logam dan bukan logam berdasarkan jadual berkala unsur
4)
Dengan pengetahuan sedia ada, murid perlu
menyenaraikan sifat – sifat logam dan bukan logam
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Murid dapat mengaitkan sifat – sifat bahan dengan ciri – ciri
fizikal yang terdapat pada atom, molekul dan ion dengan menggunakan contoh
seperti paku besi dan kapur.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K2
|
Tarikh
|
01 Julai 2104
|
Hari
|
Selasa
|
Masa
|
9.25 pg – 9.55 pg
|
Tajuk
|
Sebatian Karbon
|
Objektif
|
1)
Menganalisis alkohol dan kesannya kepada
kesihatan
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Memerihalkan proses penghasilan alkohol
2) Menyatakan ciri umum alcohol
3) Menerangkan dengan contoh kesan alkohol terhadap
kesihatan
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan proses pengahsilan
alkohol
2)
Perbincangan antara guru dan murid mengenai
kesan alkohol terhadap kesihatan
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks Sains
|
Refleksi
|
Lebih 90% murid dapat menyatakan unsur yang terdapat di
dalam alkohol. Murid juga dapat menyatakan ciri – ciri umum bagi alkohol.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K10
|
Tarikh
|
01 Julai 2104
|
Hari
|
Selasa
|
Masa
|
11.25 pg – 11.55 pg
|
Tajuk
|
Sebatian Karbon
|
Objektif
|
1)
Menganalisis alkohol kesannya kepada
kesihatan
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Menyatakan unsur yang terdapat dalam alkohol
2) Memberi
contoh alkohol
3) Memerihalkan proses penghasilan alkohol
4) Menyatakan ciri umum alkohol
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan maksud alcohol dan unsur
yang terdapat di dalamnya
2)
Guru memberikan contoh alkohol
3)
Guru menerangkan proses penghasilan
alkohol dan ciri umum alkohol
4)
Perbincangan guru dan murid mengenai
alkohol
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Mematuhi arahan
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks Sains
2)
Buku Amali Proses Sains
|
Refleksi
|
Murid memberi pelbagai reaksi terhadap alkohol. Walau bagaimanapun,
di akhir sesi P&P murid dapat menyatakan alkohol terdiri daripada tiga unsur.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K10
|
Tarikh
|
02 Julai 2104
|
Hari
|
Rabu
|
Masa
|
7.05 pg – 8.05 pg
|
Tajuk
|
Sebatian Karbon
|
Objektif
|
1)
Menganalisis alkohol kesannya kepada
kesihatan
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Memberi contoh alkohol
2) Memerihalkan proses penghasilan alkohol
3) Menyatakan ciri umum alkohol
4) Menerangkan
dengan contoh kesan alcohol terhadap kesihatan
|
Aktiviti
|
1)
Guru memberikan contoh alkohol
2)
Guru menerangkan proses penghasilan
alkohol dan ciri umum alkohol
3)
Perbincangan guru dan murid mengenai
alkohol
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Mematuhi arahan
|
Bahan mengajar
|
1)
Buku teks Sains
2)
Buku Amali Proses Sains
|
Refleksi
|
Lebih 80% murid mengikut arahan yang diberikan guru dengan
menyalin nota yang diberikan. Soalan – soalan ringkas juga dapat dijawab
dengan baik walaupun guru perlu memberi gambaran yang lebih. Kesungguhan dapat
dilihat daripada murid untuk cuba menjawab soalan guru.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K9
|
Tarikh
|
02 Julai 2104
|
Hari
|
Rabu
|
Masa
|
9.25 pg – 9.55 pg
|
Tajuk
|
Sebatian Karbon
|
Objektif
|
1)
Menganalisa lemak dan kesan kepada
kesihatan
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Memberikan contoh lemak
2) Menyatakan sumber lemak
3) Menyatakan unsur – unsur yang terdapat dalam lemak
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan mengenai lemak
2)
Guru meminta murid untuk memberikan
contoh lemak dan sumber lemak yang mereka ketahui
3)
Guru menerangkan unsur – unsur yang terdapat dalam lemak
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Mematuhi arahan
|
Bahan mengajar
|
3)
Buku teks Sains
4)
Buku Amali Proses Sains
|
Refleksi
|
Lebih 60% murid dapat membezakan antara lemak tepu dan lemak
tak tepu. Murid juga dapat memberi contoh yang tepat untuk setiap jenis
lemak.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K6
|
Tarikh
|
02 Julai 2014
|
Hari
|
Rabu
|
Masa
|
10.55 pg – 11.55 pg
|
Tajuk
|
Jirim dan Bahan
|
Objektif
|
1)
Memahami sifat bahan berdasarkan zarah
yang terdapat di dalamnya
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Membanding dan membezakan bahan – bahan yang
terdiri daripada atom, molekul dan ion
|
Aktiviti
|
1)
Guru meminta murid membezakan atom,
molekul dan ion berdasarkan apa yang dipelajari sebelum ini
2)
Perbincangan antara guru dan murid dalam
membezakan sifat – sifat pada setiap bahan atom, molekul dan ion
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Lebih 90% murid dapat membezakan antara logam dan bukan
logam.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K9
|
Tarikh
|
03 Julai 2104
|
Hari
|
Khamis
|
Masa
|
7.05 pg – 8.05 pg
|
Tajuk
|
Sebatian Karbon
|
Objektif
|
1)
Menganalisis alkohol dan kesannya kepada
kesihatan
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Memerihalkan proses penghasilan alkohol
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan langkah – langkah yang
perlu dilakukan untuk melaksanakan eksperimen
2)
Murid menjalankan eksperimen dibawah
pengawasan dan kawalan guru
3)
Radas eksperimen dibiarkan selama
seminggu untuk mendapatkan hasil.
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
3)
Berdisiplin
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Eksperimen berjalan dengan lancar dengan murid mematuhi setiap
arahan guru. Arahan yang jelas diberikan agar murid memahami apa yang perlu
dilakukan .
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K2
|
Tarikh
|
03 Julai 2104
|
Hari
|
Khamis
|
Masa
|
8.05 pg – 9.05 pg
|
Tajuk
|
Sebatian Karbon
|
Objektif
|
1)
Menganalisis alcohol dan kesannya kepada
kesihatan
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Memerihalkan proses penghasilan alkohol
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan langkah – langkah yang
perlu dilakukan untuk melaksanakan eksperimen
2)
Murid menjalankan eksperimen dibawah
pengawasan guru
3)
Radas eksperimen dibiarkan selama
seminggu untuk mendapatkan hasil.
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
3)
Berdisiplin
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Eksperimen berjalan dengan lancar dengan setiap murid
mematuhi arahan yang diberikan oleh guru.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K10
|
Tarikh
|
03 Julai 2104
|
Hari
|
Khamis
|
Masa
|
10.55 pg – 11.55 pg
|
Tajuk
|
Sebatian Karbon
|
Objektif
|
1)
Menganalisis alcohol dan kesannya kepada
kesihatan
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Memerihalkan proses penghasilan alkohol
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan langkah – langkah yang
perlu dilakukan untuk melaksanakan eksperimen
2)
Murid menjalankan eksperimen dibawah
pengawasan dan kawalan guru
3)
Radas eksperimen dibiarkan selama
seminggu untuk mendapatkan hasil.
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
3)
Berdisiplin
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Eksperimen berjalan dengan lancar dengan setiap murid
mematuhi arahan yang diberikan oleh guru. Arahan yang jelas diberikan agar
murid memahami apa yang perlu dilakukan .
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K3
|
Tarikh
|
04 Julai 2014
|
Hari
|
Jumaat
|
Masa
|
9.40 pg – 10.40 pg
|
Tajuk
|
Jirim dan Bahan
|
Objektif
|
1)
Memahami sifat – sifat dan kegunaan bahan
logam dan bukan logam
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Menyenaraikan contoh logam dan bukan logam
2) Menyenaraikan sifat – sifat logam dan bukan logam
3) Menyenaraikan kegunaan logam dan bukan logam
dalam kehidupan harian
4) Membandingkan dan membezakan logam dan bukan
logam berdasarkan sifat – sifat fizikal
|
Aktiviti
|
1)
Guru meminta murid untuk menyatakan
contoh logam dan bukan logam yang mereka ketahui
2)
Berdasarkan contoh yang diberikan, guru
meminta murid untuk menyenaraikan sifat – sifat setiap bahan
3)
Perbincangan antara guru dan murid dalam
membandingkan dan membezakan logam dan bukan logam berdasarkan sifat – sifat
fizikal
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Murid dapat membezakan dengan baik sifat – sifat pada logam
dan bukan logam.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K6
|
Tarikh
|
04 Julai 2014
|
Hari
|
Jumaat
|
Masa
|
10.40 pg – 11.40 pg
|
Tajuk
|
Jirim dan Bahan
|
Objektif
|
1)
Memahami sifat – sifat dan kegunaan bahan
logam dan bukan logam
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Menyenaraikan contoh logam dan bukan logam
2) Menyenaraikan sifat – sifat logam dan bukan logam
3) Menyenaraikan kegunaan logam dan bukan logam
dalam kehidupan harian
4) Membandingkan dan membezakan logam dan bukan
logam berdasarkan sifat – sifat fizikal
|
Aktiviti
|
1)
Guru meminta murid untuk menyatakan
contoh logam dan bukan logam yang mereka ketahui
2)
Berdasarkan contoh yang diberikan, guru
meminta murid untuk menyenaraikan sifat – sifat setiap bahan
3)
Perbincangan antara guru dan murid dalam
membandingkan dan membezakan logam dan bukan logam berdasarkan sifat – sifat
fizikal
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Murid dapat membezakan dengan baik sifat – sifat pada logam
dan bukan logam.
|
No comments:
Post a Comment