Tuesday, July 22, 2014

Rancangan Pengajaran Harian (Minggu 29)

14 - 18 Julai 2014

Subjek
Sains
Kelas
5K2
Tarikh
14 Julai 2104
Hari
Isnin
Masa
7.05 pg – 8.05 pg
Tajuk
Sebatian Karbon
Objektif 
1)    Menganalisis proses pembuatan sabun daripada minyak dan tindakan pencucian sabun
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Memerihalkan proses pembuatan sabun
Aktiviti
1)    Guru menerangkan kaedah untuk membuat sabun daripada minyak sawit dengan natrium hidroksida
2)   Murid menjalankan eksperimen
3)   Perbincangan antara guru dan murid
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
3)   Berdisiplin
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
Murid menjalankan eksperimen dengan mengikut arahan guru dengan baik. Murid begitu teruja bila dapat menghasilkan sabun. Perbincangan perlu disambung pada kelas seterusnya.

Subjek
Sains
Kelas
5K9
Tarikh
14 Julai 2104
Hari
Isnin
Masa
8.05 pg – 9.05 pg
Tajuk
Sebatian Karbon
Objektif 
1)    Menganalisis proses pembuatan sabun daripada minyak dan tindakan pencucian sabun
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Memerihalkan proses pembuatan sabun
Aktiviti
1)    Guru menerangkan kaedah untuk membuat sabun daripada minyak sawit dengan natrium hidroksida
2)   Murid menjalankan eksperimen
3)   Perbincangan antara guru dan murid
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
3)   Berdisiplin
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
Murid menjalankan eksperimen dengan mengikut arahan guru dengan baik. Perbincangan perlu disambung pada kelas seterusnya.

Subjek
Sains
Kelas
4K6
Tarikh
14 Julai 2014
Hari
Isnin 
Masa
10.25 pg – 10.55 pg
Tajuk
Jirim dan Bahan
Objektif 
1)    Menganalisa kaedah penulenan bahan
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menghubungkait sifat – sifat bahan dengan kaedah penulenan yang digunakan
Aktiviti
1)    Guru menerangkan kaedah penulenan yang melibatkan penghabluran dan penapisan
2)   Perbincangan antara guru dan murid
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
Demostrasi proses penapisan menggunakan campuran air dan pasir menambah kefahaman murid terhadap proses penapisan dan penghabluran.  

Subjek
Sains
Kelas
4K3
Tarikh
14 Julai 2014
Hari
Isnin
Masa
11.25 pg – 11.55 pg
Tajuk
Jirim dan Bahan
Objektif 
1)    Menjalankan perbincangan latihan
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Mengenal pasti kesilapan dalam menjawab soalan
Aktiviti
1)    Perbincangan antara guru dan murid berdasarkan latihan bagi bab 4
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
90% murid menjawab soalan latihan dengan betul dan tepat.

Subjek
Sains
Kelas
4K3
Tarikh
15 Julai 2014
Hari
Selasa
Masa
7.05 pg – 8.05 pg
Tajuk
Tenaga dan Perubahan Kimia 
Objektif 
1)    Memahami perubahan fizik dan kimia
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menerangkan perubahan fizik
2)   Menerangkan perubahan kimia
3)   Memberikan contoh perubahan fizik dalam kehidupan seharian
4)   Memberikan contoh perubahan kimia dalam kehidupan seharian
5)   Membanding dan membezakan perubahan fizik dan perubahan kimia
Aktiviti
1)    Guru menerangkan perubahan fizik dan perubahan kimia
2)   Perbincangan antara guru dan murid dalam menyatakan contoh bagi perubahan fizik dan perubahan kimia
3)   Murid menjawab soalan bagi membanding dan membezakan perubahan fizik dan perubahan kimia
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
90% murid dapat membezakan perubahan  fizik dan perubahan kimia.

Subjek
Sains
Kelas
5K2
Tarikh
15 Julai 2104
Hari
Selasa
Masa
9.25 pg – 9.55 pg
Tajuk
Sebatian Karbon
Objektif 
1)    Menganalisis proses pembuatan sabun daripada minyak dan tindakan pencucian sabun
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Memerihalkan proses pembuatan sabun
Aktiviti
1)    Perbincangan antara guru dan murid berdasarkan keputusan eksperimen
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
90% murid dapat menyatakan pemerhatian dan hasil daripada eksperimen mereka.

Subjek
Sains
Kelas
5K10
Tarikh
15 Julai 2104
Hari
Selasa
Masa
11.25 pg – 11.55 pg
Tajuk
Sebatian Karbon
Objektif 
1)    Menganalisis proses pembuatan sabun daripada minyak dan tindakan pencucian sabun
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Memerihalkan proses pembuatan sabun
Aktiviti
2)   Perbincangan antara guru dan murid berdasarkan keputusan eksperimen
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
Murid perlu dibantu untuk mendapatkan perbincangan hasil eksperimen mereka. 60% murid dapat menyatakan warna dan hasil eksperimen mereka.

Subjek
Sains
Kelas
5K10
Tarikh
16 Julai 2104
Hari
Rabu
Masa
7.05 pg – 8.05 pg
Tajuk
Sebatian Karbon
Objektif 
1)    Menganalisis proses pembuatan sabun daripada minyak dan tindakan pencucian sabun
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menyatakan ciri komponen molekul sabun
2)   Menerangkan tindakan pencucian sabun
Aktiviti
1)    Guru menerangkan komponen molekul sabun dengan menggunakan gambar rajah
2)   Dengan menggunakan ilustrasi, guru menerangkan tindakan pencucian sabun
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
90% murid melalukan kerja yang disuruh guru iaitu menyalin nota. Walau bagaimanapun, hanya sebilangan yang mampu menyatakan proses pencucian oleh sabun.

Subjek
Sains
Kelas
5K9
Tarikh
16 Julai 2104
Hari
Rabu
Masa
9.25 pg – 9.55 pg
Tajuk
Sebatian Karbon
Objektif 
1)    Menganalisis proses pembuatan sabun daripada minyak dan tindakan pencucian sabun
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Memerihalkan proses pembuatan sabun
Aktiviti
1)    Perbincangan antara guru dan murid berdasarkan keputusan eksperimen
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
70% murid dapat menyatakan hasil dari pemerhatian semaa eksperimen mereka.

Subjek
Sains
Kelas
4K6
Tarikh
16 Julai 2014
Hari
Rabu
Masa
10.55 pg – 11.55 pg
Tajuk
Tenaga dan Perubahan Kimia 
Objektif 
1)    Memahami perubahan fizik dan kimia 
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menerangkan maksud perubahan fizik
2)   Menerangkan maksud perubahan kimia
3)   Memberi contoh perubahan fizik dan perubahan kimia dalam kehidupan
4)   Membanding dan membezakan perubahan fizik dan perubahan kimia  
Aktiviti
1)    Guru menerangkan maksud perubahan fizik dan perubahan kimia
2)   Perbincangan antara guru dan murid contoh dalam perubahan fizik dan perubahan kimia dalam kehidupan seharian
3)   Murid menjawab soalan latihan
4)   Perbincangan terhadap soalan latihan 
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
80% murid dapat membezakan perubahan fizik dan perubahan kimia,

Subjek
Sains
Kelas
5K9
Tarikh
17 Julai 2104
Hari
Khamis
Masa
7.05 pg – 8.05 pg
Tajuk
Sebatian Karbon
Objektif 
1)    Menganalisis proses pembuatan sabun daripada minyak dan tindakan pencucian sabun
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menyatakan ciri komponen molekul sabun
2)   Menerangkan tindakan pencucian sabun
Aktiviti
1)    Guru menerangkan komponen molekul sabun dengan menggunakan gambar rajah
2)   Dengan menggunakan ilustrasi, guru menerangkan tindakan pencucian sabun
3)   Perbincangan antara guru dan murid
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
90% murid dapat mengenal pasti komponen molekul sabun.  Masih ramai yang tidak dapat menyatakan dengan baik tindakan pencucian sabun  

Subjek
Sains
Kelas
5K2
Tarikh
17 Julai 2104
Hari
Khamis
Masa
8.05 pg – 9.05 pg
Tajuk
Sebatian Karbon
Objektif 
1)    Menganalisis proses pembuatan sabun daripada minyak dan tindakan pencucian sabun
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menyatakan ciri komponen molekul sabun
2)   Menerangkan tindakan pencucian sabun
Aktiviti
1)    Guru menerangkan komponen molekul sabun dengan menggunakan gambar rajah
2)   Dengan menggunakan ilustrasi, guru menerangkan tindakan pencucian sabun
3)   Perbincangan antara guru dan murid
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
90% murid dapat mengenal pasti komponen sabun dan dapat menyatakan tindakan pencucian sabun

Subjek
Sains
Kelas
5K10
Tarikh
17 Julai 2104
Hari
Isnin
Masa
10.55 pg – 11.55 pg
Tajuk
Sebatian Karbon
Objektif 
1)    Memahami polimer semulajadi
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menyatakan maksud polimer
2)   Memberikan contoh – contoh polimer
3)   Menyatakan maksud monomer
4)   Memberikan contoh monomer
5)   Memerihalkan pempolimeran
6)   Memerihalkan penyahpolimeran
Aktiviti
1)    Guru menerangkan maksud polimer dan monomer
2)   Guru memberikan contoh polimer
3)   Guru menerangkan proses pempolimeran dan penyahpolimeran
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
70% murid dapat menyatakan polimer terhasil daripada gabungan monomer.

Subjek
Sains
Kelas
4K3
Tarikh
18 Julai 2014
Hari
Jumaat
Masa
9.40 pg – 10.40 pg
Tajuk
Tenaga dan Perubahan Kimia 
Objektif 
1)    Menganalisis perubahan haba dalam tindak balas kimia
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menghubungkaitkan perubahan suhu bahan tindak balas dengan tindak balas eksotermik
2)   Menghubungkaitkan perubahan suhu bahan tindak balas dengan tindak balas endotermik
Aktiviti
1)    Guru menerangkan kaedah eksperimen
2)   Murid menjalankan eksperimen dengan bimbingan guru
3)   Perbincangan hasil eksperimen
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
3)   Berdisiplin 
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
2)   Bahan eksperimen
Refleksi
Kesemua murid menjalankan eksperimen dengan berhati – hati dan mengikut arahan guru.

Subjek
Sains
Kelas
4K6
Tarikh
18 Julai 2014
Hari
Jumaat
Masa
10.40 pg – 11.40 pg
Tajuk
Tenaga dan Perubahan Kimia 
Objektif 
1)    Menganalisis perubahan haba dalam tindak balas kimia
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menghubungkaitkan perubahan suhu bahan tindak balas dengan tindak balas eksotermik
2)   Menghubungkaitkan perubahan suhu bahan tindak balas dengan tindak balas endotermik
Aktiviti
1)    Guru menerangkan kaedah eksperimen
2)   Murid menjalankan eksperimen dengan bimbingan guru
3)   Perbincangan hasil eksperimen
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
3)   Berdisiplin 
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
2)   Bahan eksperimen
Refleksi
Kesemua murid menjalankan eksperimen dengan berhati – hati dan mengikut arahan guru.


No comments:

Post a Comment