14 - 18 Julai 2014
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K2
|
Tarikh
|
14 Julai 2104
|
Hari
|
Isnin
|
Masa
|
7.05 pg – 8.05 pg
|
Tajuk
|
Sebatian Karbon
|
Objektif
|
1)
Menganalisis proses pembuatan sabun
daripada minyak dan tindakan pencucian sabun
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Memerihalkan proses pembuatan sabun
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan kaedah untuk membuat
sabun daripada minyak sawit dengan natrium hidroksida
2)
Murid menjalankan eksperimen
3)
Perbincangan antara guru dan murid
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
3)
Berdisiplin
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Murid menjalankan eksperimen dengan mengikut arahan guru
dengan baik. Murid begitu teruja bila dapat menghasilkan sabun. Perbincangan perlu
disambung pada kelas seterusnya.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K9
|
Tarikh
|
14 Julai 2104
|
Hari
|
Isnin
|
Masa
|
8.05 pg – 9.05 pg
|
Tajuk
|
Sebatian Karbon
|
Objektif
|
1)
Menganalisis proses pembuatan sabun
daripada minyak dan tindakan pencucian sabun
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Memerihalkan proses pembuatan sabun
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan kaedah untuk membuat
sabun daripada minyak sawit dengan natrium hidroksida
2)
Murid menjalankan eksperimen
3)
Perbincangan antara guru dan murid
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
3)
Berdisiplin
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Murid menjalankan eksperimen dengan mengikut arahan guru
dengan baik. Perbincangan perlu disambung pada kelas seterusnya.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K6
|
Tarikh
|
14 Julai 2014
|
Hari
|
Isnin
|
Masa
|
10.25 pg – 10.55 pg
|
Tajuk
|
Jirim dan Bahan
|
Objektif
|
1)
Menganalisa kaedah penulenan bahan
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Menghubungkait sifat – sifat bahan dengan kaedah
penulenan yang digunakan
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan kaedah penulenan yang
melibatkan penghabluran dan penapisan
2)
Perbincangan antara guru dan murid
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Demostrasi proses penapisan menggunakan campuran air dan
pasir menambah kefahaman murid terhadap proses penapisan dan penghabluran.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K3
|
Tarikh
|
14 Julai 2014
|
Hari
|
Isnin
|
Masa
|
11.25 pg – 11.55 pg
|
Tajuk
|
Jirim dan Bahan
|
Objektif
|
1)
Menjalankan perbincangan latihan
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Mengenal pasti kesilapan dalam menjawab soalan
|
Aktiviti
|
1)
Perbincangan antara guru dan murid
berdasarkan latihan bagi bab 4
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
90% murid menjawab soalan latihan dengan betul dan tepat.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K3
|
Tarikh
|
15 Julai 2014
|
Hari
|
Selasa
|
Masa
|
7.05 pg – 8.05 pg
|
Tajuk
|
Tenaga dan Perubahan Kimia
|
Objektif
|
1)
Memahami perubahan fizik dan kimia
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Menerangkan perubahan fizik
2) Menerangkan perubahan kimia
3) Memberikan contoh perubahan fizik dalam kehidupan
seharian
4) Memberikan contoh perubahan kimia dalam kehidupan
seharian
5) Membanding dan membezakan perubahan fizik dan
perubahan kimia
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan perubahan fizik dan
perubahan kimia
2)
Perbincangan antara guru dan murid dalam
menyatakan contoh bagi perubahan fizik dan perubahan kimia
3)
Murid menjawab soalan bagi membanding dan
membezakan perubahan fizik dan perubahan kimia
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
90% murid dapat membezakan perubahan fizik dan perubahan kimia.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K2
|
Tarikh
|
15 Julai 2104
|
Hari
|
Selasa
|
Masa
|
9.25 pg – 9.55 pg
|
Tajuk
|
Sebatian Karbon
|
Objektif
|
1)
Menganalisis proses pembuatan sabun
daripada minyak dan tindakan pencucian sabun
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Memerihalkan proses pembuatan sabun
|
Aktiviti
|
1)
Perbincangan antara guru dan murid
berdasarkan keputusan eksperimen
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
90% murid dapat menyatakan pemerhatian dan hasil daripada
eksperimen mereka.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K10
|
Tarikh
|
15 Julai 2104
|
Hari
|
Selasa
|
Masa
|
11.25 pg – 11.55 pg
|
Tajuk
|
Sebatian Karbon
|
Objektif
|
1)
Menganalisis proses pembuatan sabun
daripada minyak dan tindakan pencucian sabun
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Memerihalkan proses pembuatan sabun
|
Aktiviti
|
2)
Perbincangan antara guru dan murid
berdasarkan keputusan eksperimen
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Murid perlu dibantu untuk mendapatkan perbincangan hasil
eksperimen mereka. 60% murid dapat menyatakan warna dan hasil eksperimen
mereka.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K10
|
Tarikh
|
16 Julai 2104
|
Hari
|
Rabu
|
Masa
|
7.05 pg – 8.05 pg
|
Tajuk
|
Sebatian Karbon
|
Objektif
|
1)
Menganalisis proses pembuatan sabun
daripada minyak dan tindakan pencucian sabun
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Menyatakan ciri komponen molekul sabun
2) Menerangkan tindakan pencucian sabun
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan komponen molekul sabun dengan
menggunakan gambar rajah
2)
Dengan menggunakan ilustrasi, guru
menerangkan tindakan pencucian sabun
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
90% murid melalukan kerja yang disuruh guru iaitu menyalin
nota. Walau bagaimanapun, hanya sebilangan yang mampu menyatakan proses
pencucian oleh sabun.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K9
|
Tarikh
|
16 Julai 2104
|
Hari
|
Rabu
|
Masa
|
9.25 pg – 9.55 pg
|
Tajuk
|
Sebatian Karbon
|
Objektif
|
1)
Menganalisis proses pembuatan sabun
daripada minyak dan tindakan pencucian sabun
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Memerihalkan proses pembuatan sabun
|
Aktiviti
|
1)
Perbincangan antara guru dan murid
berdasarkan keputusan eksperimen
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
70% murid dapat menyatakan hasil dari pemerhatian semaa
eksperimen mereka.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K6
|
Tarikh
|
16 Julai 2014
|
Hari
|
Rabu
|
Masa
|
10.55 pg – 11.55 pg
|
Tajuk
|
Tenaga dan Perubahan Kimia
|
Objektif
|
1)
Memahami perubahan fizik dan kimia
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Menerangkan maksud perubahan fizik
2) Menerangkan maksud perubahan kimia
3) Memberi contoh perubahan fizik dan perubahan
kimia dalam kehidupan
4) Membanding dan membezakan perubahan fizik dan
perubahan kimia
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan maksud perubahan fizik
dan perubahan kimia
2)
Perbincangan antara guru dan murid contoh
dalam perubahan fizik dan perubahan kimia dalam kehidupan seharian
3)
Murid menjawab soalan latihan
4)
Perbincangan terhadap soalan latihan
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
80% murid dapat membezakan perubahan fizik dan perubahan
kimia,
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K9
|
Tarikh
|
17 Julai 2104
|
Hari
|
Khamis
|
Masa
|
7.05 pg – 8.05 pg
|
Tajuk
|
Sebatian Karbon
|
Objektif
|
1)
Menganalisis proses pembuatan sabun
daripada minyak dan tindakan pencucian sabun
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Menyatakan ciri komponen molekul sabun
2) Menerangkan tindakan pencucian sabun
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan komponen molekul sabun
dengan menggunakan gambar rajah
2)
Dengan menggunakan ilustrasi, guru
menerangkan tindakan pencucian sabun
3)
Perbincangan antara guru dan murid
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
90% murid dapat mengenal pasti komponen molekul sabun. Masih ramai yang tidak dapat menyatakan
dengan baik tindakan pencucian sabun
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K2
|
Tarikh
|
17 Julai 2104
|
Hari
|
Khamis
|
Masa
|
8.05 pg – 9.05 pg
|
Tajuk
|
Sebatian Karbon
|
Objektif
|
1)
Menganalisis proses pembuatan sabun
daripada minyak dan tindakan pencucian sabun
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Menyatakan ciri komponen molekul sabun
2) Menerangkan tindakan pencucian sabun
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan komponen molekul sabun
dengan menggunakan gambar rajah
2)
Dengan menggunakan ilustrasi, guru
menerangkan tindakan pencucian sabun
3)
Perbincangan antara guru dan murid
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
90% murid dapat mengenal pasti komponen sabun dan dapat
menyatakan tindakan pencucian sabun
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K10
|
Tarikh
|
17 Julai 2104
|
Hari
|
Isnin
|
Masa
|
10.55 pg – 11.55 pg
|
Tajuk
|
Sebatian Karbon
|
Objektif
|
1)
Memahami polimer semulajadi
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Menyatakan maksud polimer
2) Memberikan contoh – contoh polimer
3) Menyatakan maksud monomer
4) Memberikan contoh monomer
5) Memerihalkan pempolimeran
6) Memerihalkan penyahpolimeran
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan maksud polimer dan
monomer
2)
Guru memberikan contoh polimer
3)
Guru menerangkan proses pempolimeran dan
penyahpolimeran
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
70% murid dapat menyatakan polimer terhasil daripada
gabungan monomer.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K3
|
Tarikh
|
18 Julai 2014
|
Hari
|
Jumaat
|
Masa
|
9.40 pg – 10.40 pg
|
Tajuk
|
Tenaga dan Perubahan Kimia
|
Objektif
|
1)
Menganalisis perubahan haba dalam tindak
balas kimia
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Menghubungkaitkan perubahan suhu bahan tindak
balas dengan tindak balas eksotermik
2) Menghubungkaitkan perubahan suhu bahan tindak
balas dengan tindak balas endotermik
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan kaedah eksperimen
2)
Murid menjalankan eksperimen dengan bimbingan
guru
3)
Perbincangan hasil eksperimen
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
3)
Berdisiplin
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
2)
Bahan eksperimen
|
Refleksi
|
Kesemua murid menjalankan eksperimen dengan berhati – hati dan
mengikut arahan guru.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K6
|
Tarikh
|
18 Julai 2014
|
Hari
|
Jumaat
|
Masa
|
10.40 pg – 11.40 pg
|
Tajuk
|
Tenaga dan Perubahan Kimia
|
Objektif
|
1)
Menganalisis perubahan haba dalam tindak
balas kimia
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Menghubungkaitkan perubahan suhu bahan tindak
balas dengan tindak balas eksotermik
2) Menghubungkaitkan perubahan suhu bahan tindak
balas dengan tindak balas endotermik
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan kaedah eksperimen
2)
Murid menjalankan eksperimen dengan bimbingan
guru
3)
Perbincangan hasil eksperimen
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
3)
Berdisiplin
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
2)
Bahan eksperimen
|
Refleksi
|
Kesemua murid menjalankan eksperimen dengan berhati – hati dan
mengikut arahan guru.
|
No comments:
Post a Comment