07 - 11 Julai 2014
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K2
|
Tarikh
|
07 Julai 2104
|
Hari
|
Isnin
|
Masa
|
7.05 pg – 8.05 pg
|
Tajuk
|
Sebatian Karbon
|
Objektif
|
1)
Menganalisis alcohol dan kesannya kepada
kesihatan
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Memerihalkan proses penghasilan alkohol
|
Aktiviti
|
1)
Murid meneliti hasil yang diperolehi
daripada eksperimen
2)
Perbincangan antara guru dan murid
mengenai hasil eksperimen yang melibatkan glukosa dan yis
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
3)
Berdisiplin
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Murid dapat menyatakan apa yang berlaku pada set radas
eksperimen yang dibiarkan selama seminggu. Murid juga dapat mengenal pasti
hasil daripada eksperimen tersebut.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K9
|
Tarikh
|
07 Julai 2104
|
Hari
|
Isnin
|
Masa
|
8.05 pg – 9.05 pg
|
Tajuk
|
Sebatian Karbon
|
Objektif
|
1)
Menganalisis alcohol dan kesannya kepada
kesihatan
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Memerihalkan proses penghasilan alkohol
|
Aktiviti
|
1)
Murid meneliti hasil yang diperolehi
daripada eksperimen
2)
Perbincangan antara guru dan murid
mengenai hasil eksperimen yang melibatkan glukosa dan yis
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
3)
Berdisiplin
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Murid dapat menyatakan apa yang berlaku pada set radas
eksperimen yang dibiarkan selama seminggu.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K6
|
Tarikh
|
07 Julai 2014
|
Hari
|
Isnin
|
Masa
|
10.25 pg – 10.55 pg
|
Tajuk
|
Jirim dan Bahan
|
Objektif
|
1)
Memahami sifat – sifat dan kegunaan bahan
logam dan bukan logam
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Membandingkan dan membezakan logam dan bukan
logam berdasarkan sifat – sifat fizikal
2) Menghubungkaitkan sifat logam dan bukan logam
dengan kegunaannya dalam kehidupan harian
|
Aktiviti
|
1)
Perbincangan antara murid dalam
membanding dan menghubungkait sifat logam dan bukan logam berdasarkan soalan
dalam amali proses sains
2)
Perbincangan jawapan dalam amali proses
sains antara guru dan murid
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Murid dapat mendapat kesemua soalan untuk membezakan logam
dan bukan logam.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K3
|
Tarikh
|
07 Julai 2014
|
Hari
|
Isnin
|
Masa
|
11.25 pg – 11.55 pg
|
Tajuk
|
Jirim dan Bahan
|
Objektif
|
1)
Memahami sifat – sifat dan kegunaan bahan
logam dan bukan logam
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Membandingkan dan membezakan logam dan bukan
logam berdasarkan sifat – sifat fizikal
2) Menghubungkaitkan sifat logam dan bukan logam
dengan kegunaannya dalam kehidupan harian
|
Aktiviti
|
1)
Perbincangan antara murid dalam
membanding dan menghubungkait sifat logam dan bukan logam berdasarkan soalan
dalam amali proses sains
2)
Perbincangan jawapan dalam amali proses
sains antara guru dan murid
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Lebih 90% murid dapat membandingkan dan menjawab soalan –
soalan latihan yang berkaitan dengan logam dan bukan logam.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K3
|
Tarikh
|
08 Julai 2014
|
Hari
|
Selasa
|
Masa
|
7.05 pg – 8.05 pg
|
Tajuk
|
Jirim dan Bahan
|
Objektif
|
1)
Menganalisa kaedah penulenan bahan
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Menentukan kesan
bendasing terhadap takat didih air suling
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan tentang eksperimen yang
akan dilakukan
2)
Murid menjalankan eksperimen dengan
bantuan guru
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
3)
Berdisiplin
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Setiap murid menjalankan eksperimen berkumpulan. Murid
menjalankan eksperimen dengan bersungguh – sungguh dan mengikut arahan yang
diberikan oleh guru.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K2
|
Tarikh
|
08 Julai 2104
|
Hari
|
Selasa
|
Masa
|
9.25 pg – 9.55 pg
|
Tajuk
|
Sebatian Karbon
|
Objektif
|
1)
Menganalisis lemak dan kesannya kepada
kesihatan
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Membanding dan membezakan antara lemak tepu dan
lemak tak tepu
2) Menerangkan kesan pemakanan yang kaya dengan
kenaj tepu ke atas kesihatan
|
Aktiviti
|
1)
Murid perlu membezakan antara lemak tepu
dan tak tepu
2)
Perbincangan terhadap kesan pengambilan
lemak tepu berdasarkan contoh – contoh dalam kehidupan
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Lebih 90% murid menjawab soalan dengan tepat. Ini menunjukan
murid dapat membezakan antara lemak tepu dan lemak tak tepu. Guru menggunakan
contoh yang dapat dilihat untuk menunjukkan kesan pengambilan lemak yang
berlebihan.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K10
|
Tarikh
|
08 Julai 2104
|
Hari
|
Selasa
|
Masa
|
11.25 pg – 11.55 pg
|
Tajuk
|
Sebatian Karbon
|
Objektif
|
1)
Menganalisis alcohol dan kesannya kepada
kesihatan
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Memerihalkan proses penghasilan alkohol
|
Aktiviti
|
1)
Murid meneliti hasil yang diperolehi
daripada eksperimen
2)
Perbincangan antara guru dan murid
mengenai hasil eksperimen yang melibatkan glukosa dan yis
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
3)
Berdisiplin
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Murid dapat menyatakan apa yang berlaku pada set radas
eksperimen yang dibiarkan selama seminggu.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K10
|
Tarikh
|
09 Julai 2104
|
Hari
|
Rabu
|
Masa
|
7.05 pg – 8.05 pg
|
Tajuk
|
Sebatian Karbon
|
Objektif
|
1)
Menganalisa kelapa sawit serta
kepentingannya kepada pembangunan negara
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Memerihalkan struktur kelapa sawit
2) Memerihalkan proses pengekstrakan kelapa sawit
daripada buah kelapa sawit
3) Menyenaraikan kegunaan minyak kelapa sawit
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan struktur dan proses
pengekstrakan kelapa sawit
2)
Guru membantu murid menjawab soalan dalam
amali proses sains
3)
Perbincangan antara guru dan murid
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
3)
Berdisiplin
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Berdasarkan nota yang diberikan oleh guru, lebih 60% murid
dapat menjawab sendiri soalan – soalan yang terdapat amali proses sains.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K9
|
Tarikh
|
09 Julai 2104
|
Hari
|
Selasa
|
Masa
|
9.25 pg – 9.55 pg
|
Tajuk
|
Sebatian Karbon
|
Objektif
|
1)
Menganalisa kelapa sawit serta
kepentingannya kepada pembangunan negara
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Memerihalkan struktur kelapa sawit
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan struktur kelapa sawit
2)
Guru membantu murid menjawab soalan dalam
amali proses sains
3)
Perbincangan antara guru dan murid
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
3)
Berdisiplin
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Lebih 55% murid dapat menyatakan struktur buah kelapa sawit.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K6
|
Tarikh
|
09 Julai 2014
|
Hari
|
Rabu
|
Masa
|
10.55 pg – 11.55 pg
|
Tajuk
|
Jirim dan Bahan
|
Objektif
|
1)
Menganalisa kaedah penulenan bahan
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Menentukan kesan
bendasing terhadap takat didih air suling
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan tentang eksperimen yang
akan dilakukan
2)
Murid menjalankan eksperimen dengan
bantuan guru
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
3)
Berdisiplin
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Setiap murid menjalankan eksperimen berkumpulan. Murid
menjalankan eksperimen dengan bersungguh – sungguh dan mengikut arahan yang
diberikan oleh guru.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K9
|
Tarikh
|
10 Julai 2104
|
Hari
|
Khamis
|
Masa
|
7.05 pg – 8.05 pg
|
Tajuk
|
Sebatian Karbon
|
Objektif
|
1)
Menganalisa kelapa sawit serta
kepentingannya kepada pembangunan negara
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Memerihalkan proses pengektrakan minyak kelapa
sawit daripada buah kelapa sawit
2) Menyenaraikan kegunaan minyak sawit
3) Menyenaraikan bahan berkhasiat dalam minyak
kelapa sawit
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan proses pengekstrakan
minyak kelapa sawit daripada buah sawit
2)
Perbincangan antara guru dan murid
berdasarkan amali proses sains
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Berbincangan dilakukan menggunaka buku amali proses sains. Murid
dapat menjawab soalan yang diberikan berpandukan nota yang disediakan oleh
guru.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K2
|
Tarikh
|
10 Julai 2104
|
Hari
|
Khamis
|
Masa
|
8.05 pg – 9.05 pg
|
Tajuk
|
Sebatian Karbon
|
Objektif
|
1)
Menganalisis alkohol dan kesannya kepada
kesihatan
2)
Menganalisis kelapa sawit serta
kepentingannya kepada pembangunan negara
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Menyatakan ciri umum alkohol
2) Memerihalkan struktur kelapa sawit
|
Aktiviti
|
1)
Murid menyatakan ciri umum alkohol
berdasarkan pengetahuan sedia ada
2)
Guru melakukan demostrasi untuk
mengesahkan setiap ciri – ciri alkohol
3)
Perbincangan antara guru dan murid
4)
Guru menerangkan struktur buah kelapa
sawit
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Guru memberi peluang kepada murid yang ingin mencuba untuk
menjalankan demostrasi bersama guru. Hampir kesemua murid dapat menyatakan
struktur buah kelapa sawit.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K10
|
Tarikh
|
10 Julai 2104
|
Hari
|
Khamis
|
Masa
|
10.55 pg – 11.55 pg
|
Tajuk
|
Sebatian Karbon
|
Objektif
|
1)
Menganalisis proses pembuatan sabun
daripada minyak dan tindakan pencucian sabun
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Memerihalkan proses pembuatan sabun
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan kaedah untuk membuat sabun
daripada minyak sawit dengan natrium hidroksida
2)
Murid menjalankan eksperimen
3)
Perbincangan antara guru dan murid
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
3)
Berdisiplin
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Murid menjalankan eksperimen dengan mengikut arahan guru
dengan baik. Murid begitu teruja bila dapat menghasilkan sabun.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K3
|
Tarikh
|
11 Julai 2014
|
Hari
|
Jumaat
|
Masa
|
9.40 pg – 10.40 pg
|
Tajuk
|
Jirim dan Bahan
|
Objektif
|
1)
Menganalisa kaedah penulenan bahan
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Menyatakan sifat – sifat bahan tulen
2) Memerihalkan pelbagai kaedah penulenan
3) Menghubungkait sifat – sifat bahan dengan kaedah
penulenan yang digunakan
|
Aktiviti
|
1)
Perbincangan antara guru dan murid untuk
hasil eksperimen terdahulu
2)
Guru menerangkan palbagai kaedah
penulenan
3)
Sesi soal jawab antara guru dan murid
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Semua murid dapat menyatakan air tulen mendidih pada suhu
100oC dan kehadiran bendasing dapt meningkatkan takat didih air
suling. Murid juga dapat menyatakan syarat – syarat yang perlu ada untuk
menjalankan proses penyulingan dan penghabluran.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K6
|
Tarikh
|
11 Julai 2014
|
Hari
|
Jumaat
|
Masa
|
10.40 pg – 11.40 pg
|
Tajuk
|
Jirim dan Bahan
|
Objektif
|
1)
Menganalisa kaedah penulenan bahan
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Menyatakan sifat – sifat bahan tulen
2) Memerihalkan pelbagai kaedah penulenan
3) Menghubungkait sifat – sifat bahan dengan kaedah
penulenan yang digunakan
|
Aktiviti
|
1)
Perbincangan antara guru dan murid untuk
hasil eksperimen terdahulu
2)
Guru menerangkan palbagai kaedah
penulenan
3)
Sesi soal jawab antara guru dan murid
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Semua murid dapat menyatakan air tulen mendidih pada suhu
100oC dan kehadiran bendasing dapt meningkatkan takat didih air
suling. Murid juga dapat menyatakan syarat – syarat yang perlu ada untuk
menjalankan proses penyulingan.
|
No comments:
Post a Comment