Saturday, July 12, 2014

Rancangan Pengajaran Harian (Minggu 28)

07 - 11 Julai 2014

Subjek
Sains
Kelas
5K2
Tarikh
07 Julai 2104
Hari
Isnin
Masa
7.05 pg – 8.05 pg
Tajuk
Sebatian Karbon
Objektif 
1)    Menganalisis alcohol dan kesannya kepada kesihatan
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Memerihalkan proses penghasilan alkohol
Aktiviti
1)    Murid meneliti hasil yang diperolehi daripada eksperimen
2)   Perbincangan antara guru dan murid mengenai hasil eksperimen yang melibatkan glukosa dan yis
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
3)   Berdisiplin
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
Murid dapat menyatakan apa yang berlaku pada set radas eksperimen yang dibiarkan selama seminggu. Murid juga dapat mengenal pasti hasil daripada eksperimen tersebut.

Subjek
Sains
Kelas
5K9
Tarikh
07 Julai 2104
Hari
Isnin
Masa
8.05 pg – 9.05 pg
Tajuk
Sebatian Karbon
Objektif 
1)    Menganalisis alcohol dan kesannya kepada kesihatan
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Memerihalkan proses penghasilan alkohol
Aktiviti
1)    Murid meneliti hasil yang diperolehi daripada eksperimen
2)   Perbincangan antara guru dan murid mengenai hasil eksperimen yang melibatkan glukosa dan yis
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
3)   Berdisiplin
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
Murid dapat menyatakan apa yang berlaku pada set radas eksperimen yang dibiarkan selama seminggu.

Subjek
Sains
Kelas
4K6
Tarikh
07 Julai 2014
Hari
Isnin
Masa
10.25 pg – 10.55 pg
Tajuk
Jirim dan Bahan
Objektif 
1)    Memahami sifat – sifat dan kegunaan bahan logam dan bukan logam
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Membandingkan dan membezakan logam dan bukan logam berdasarkan sifat – sifat fizikal
2)   Menghubungkaitkan sifat logam dan bukan logam dengan kegunaannya dalam kehidupan harian
Aktiviti
1)    Perbincangan antara murid dalam membanding dan menghubungkait sifat logam dan bukan logam berdasarkan soalan dalam amali proses sains
2)   Perbincangan jawapan dalam amali proses sains antara guru dan murid
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
Murid dapat mendapat kesemua soalan untuk membezakan logam dan bukan logam.

Subjek
Sains
Kelas
4K3
Tarikh
07 Julai 2014
Hari
Isnin
Masa
11.25 pg – 11.55 pg
Tajuk
Jirim dan Bahan
Objektif 
1)    Memahami sifat – sifat dan kegunaan bahan logam dan bukan logam
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Membandingkan dan membezakan logam dan bukan logam berdasarkan sifat – sifat fizikal
2)   Menghubungkaitkan sifat logam dan bukan logam dengan kegunaannya dalam kehidupan harian
Aktiviti
1)    Perbincangan antara murid dalam membanding dan menghubungkait sifat logam dan bukan logam berdasarkan soalan dalam amali proses sains
2)   Perbincangan jawapan dalam amali proses sains antara guru dan murid
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
Lebih 90% murid dapat membandingkan dan menjawab soalan – soalan latihan yang berkaitan dengan logam dan bukan logam.

Subjek
Sains
Kelas
4K3
Tarikh
08 Julai 2014
Hari
Selasa
Masa
7.05 pg – 8.05 pg
Tajuk
Jirim dan Bahan
Objektif 
1)    Menganalisa kaedah penulenan bahan
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menentukan kesan  bendasing terhadap takat didih air suling
Aktiviti
1)    Guru menerangkan tentang eksperimen yang akan dilakukan
2)   Murid menjalankan eksperimen dengan bantuan guru
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
3)   Berdisiplin
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
Setiap murid menjalankan eksperimen berkumpulan. Murid menjalankan eksperimen dengan bersungguh – sungguh dan mengikut arahan yang diberikan oleh guru.

Subjek
Sains
Kelas
5K2
Tarikh
08 Julai 2104
Hari
Selasa 
Masa
9.25 pg – 9.55 pg
Tajuk
Sebatian Karbon
Objektif 
1)    Menganalisis lemak dan kesannya kepada kesihatan
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Membanding dan membezakan antara lemak tepu dan lemak tak tepu
2)   Menerangkan kesan pemakanan yang kaya dengan kenaj tepu ke atas kesihatan
Aktiviti
1)    Murid perlu membezakan antara lemak tepu dan tak tepu
2)   Perbincangan terhadap kesan pengambilan lemak tepu berdasarkan contoh – contoh dalam kehidupan 
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
Lebih 90% murid menjawab soalan dengan tepat. Ini menunjukan murid dapat membezakan antara lemak tepu dan lemak tak tepu. Guru menggunakan contoh yang dapat dilihat untuk menunjukkan kesan pengambilan lemak yang berlebihan.

Subjek
Sains
Kelas
5K10
Tarikh
08 Julai 2104
Hari
Selasa
Masa
11.25 pg – 11.55 pg
Tajuk
Sebatian Karbon
Objektif 
1)    Menganalisis alcohol dan kesannya kepada kesihatan
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Memerihalkan proses penghasilan alkohol
Aktiviti
1)    Murid meneliti hasil yang diperolehi daripada eksperimen
2)   Perbincangan antara guru dan murid mengenai hasil eksperimen yang melibatkan glukosa dan yis
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
3)   Berdisiplin
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
Murid dapat menyatakan apa yang berlaku pada set radas eksperimen yang dibiarkan selama seminggu.

Subjek
Sains
Kelas
5K10
Tarikh
09 Julai 2104
Hari
Rabu
Masa
7.05 pg – 8.05 pg
Tajuk
Sebatian Karbon
Objektif 
1)    Menganalisa kelapa sawit serta kepentingannya kepada pembangunan negara
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Memerihalkan struktur kelapa sawit
2)   Memerihalkan proses pengekstrakan kelapa sawit daripada buah kelapa sawit
3)   Menyenaraikan kegunaan minyak kelapa sawit
Aktiviti
1)    Guru menerangkan struktur dan proses pengekstrakan kelapa sawit
2)   Guru membantu murid menjawab soalan dalam amali proses sains
3)   Perbincangan antara guru dan murid
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
3)   Berdisiplin
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
Berdasarkan nota yang diberikan oleh guru, lebih 60% murid dapat menjawab sendiri soalan – soalan yang terdapat amali proses sains.

Subjek
Sains
Kelas
5K9
Tarikh
09 Julai 2104
Hari
Selasa 
Masa
9.25 pg – 9.55 pg
Tajuk
Sebatian Karbon
Objektif 
1)    Menganalisa kelapa sawit serta kepentingannya kepada pembangunan negara
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Memerihalkan struktur kelapa sawit
Aktiviti
1)    Guru menerangkan struktur kelapa sawit
2)   Guru membantu murid menjawab soalan dalam amali proses sains
3)   Perbincangan antara guru dan murid
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
3)   Berdisiplin
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
Lebih 55% murid dapat menyatakan struktur buah kelapa sawit.

Subjek
Sains
Kelas
4K6
Tarikh
09 Julai 2014
Hari
Rabu
Masa
10.55 pg – 11.55 pg
Tajuk
Jirim dan Bahan
Objektif 
1)    Menganalisa kaedah penulenan bahan
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menentukan kesan  bendasing terhadap takat didih air suling
Aktiviti
1)    Guru menerangkan tentang eksperimen yang akan dilakukan
2)   Murid menjalankan eksperimen dengan bantuan guru
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
3)   Berdisiplin
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
Setiap murid menjalankan eksperimen berkumpulan. Murid menjalankan eksperimen dengan bersungguh – sungguh dan mengikut arahan yang diberikan oleh guru.

Subjek
Sains
Kelas
5K9
Tarikh
10 Julai 2104
Hari
Khamis
Masa
7.05 pg – 8.05 pg
Tajuk
Sebatian Karbon
Objektif 
1)    Menganalisa kelapa sawit serta kepentingannya kepada pembangunan negara
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Memerihalkan proses pengektrakan minyak kelapa sawit daripada buah kelapa sawit
2)   Menyenaraikan kegunaan minyak sawit
3)   Menyenaraikan bahan berkhasiat dalam minyak kelapa sawit
Aktiviti
1)    Guru menerangkan proses pengekstrakan minyak kelapa sawit daripada buah sawit
2)   Perbincangan antara guru dan murid berdasarkan amali proses sains
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
Berbincangan dilakukan menggunaka buku amali proses sains. Murid dapat menjawab soalan yang diberikan berpandukan nota yang disediakan oleh guru.

Subjek
Sains
Kelas
5K2
Tarikh
10 Julai 2104
Hari
Khamis
Masa
8.05 pg – 9.05 pg
Tajuk
Sebatian Karbon
Objektif 
1)    Menganalisis alkohol dan kesannya kepada kesihatan
2)   Menganalisis kelapa sawit serta kepentingannya kepada pembangunan negara
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menyatakan ciri umum alkohol
2)   Memerihalkan struktur kelapa sawit
Aktiviti
1)    Murid menyatakan ciri umum alkohol berdasarkan pengetahuan sedia ada
2)   Guru melakukan demostrasi untuk mengesahkan setiap ciri – ciri alkohol 
3)   Perbincangan antara guru dan murid
4)   Guru menerangkan struktur buah kelapa sawit
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
Guru memberi peluang kepada murid yang ingin mencuba untuk menjalankan demostrasi bersama guru. Hampir kesemua murid dapat menyatakan struktur buah kelapa sawit.

Subjek
Sains
Kelas
5K10
Tarikh
10 Julai 2104
Hari
Khamis
Masa
10.55 pg – 11.55 pg
Tajuk
Sebatian Karbon
Objektif 
1)    Menganalisis proses pembuatan sabun daripada minyak dan tindakan pencucian sabun
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Memerihalkan proses pembuatan sabun
Aktiviti
1)    Guru menerangkan kaedah untuk membuat sabun daripada minyak sawit dengan natrium hidroksida
2)   Murid menjalankan eksperimen
3)   Perbincangan antara guru dan murid
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
3)   Berdisiplin
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
Murid menjalankan eksperimen dengan mengikut arahan guru dengan baik. Murid begitu teruja bila dapat menghasilkan sabun.

Subjek
Sains
Kelas
4K3
Tarikh
11 Julai 2014
Hari
Jumaat
Masa
9.40 pg – 10.40 pg
Tajuk
Jirim dan Bahan
Objektif 
1)    Menganalisa kaedah penulenan bahan
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menyatakan sifat – sifat bahan tulen
2)   Memerihalkan pelbagai kaedah penulenan
3)   Menghubungkait sifat – sifat bahan dengan kaedah penulenan yang digunakan
Aktiviti
1)    Perbincangan antara guru dan murid untuk hasil eksperimen terdahulu
2)   Guru menerangkan palbagai kaedah penulenan
3)   Sesi soal jawab antara guru dan murid
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
Semua murid dapat menyatakan air tulen mendidih pada suhu 100oC dan kehadiran bendasing dapt meningkatkan takat didih air suling. Murid juga dapat menyatakan syarat – syarat yang perlu ada untuk menjalankan proses penyulingan dan penghabluran.

Subjek
Sains
Kelas
4K6
Tarikh
11 Julai 2014
Hari
Jumaat
Masa
10.40 pg – 11.40 pg
Tajuk
Jirim dan Bahan
Objektif 
1)    Menganalisa kaedah penulenan bahan
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menyatakan sifat – sifat bahan tulen
2)   Memerihalkan pelbagai kaedah penulenan
3)   Menghubungkait sifat – sifat bahan dengan kaedah penulenan yang digunakan
Aktiviti
1)    Perbincangan antara guru dan murid untuk hasil eksperimen terdahulu
2)   Guru menerangkan palbagai kaedah penulenan
3)   Sesi soal jawab antara guru dan murid
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
Semua murid dapat menyatakan air tulen mendidih pada suhu 100oC dan kehadiran bendasing dapt meningkatkan takat didih air suling. Murid juga dapat menyatakan syarat – syarat yang perlu ada untuk menjalankan proses penyulingan.


No comments:

Post a Comment