Wednesday, August 13, 2014

Rancangan Pengajaran Harian (Minggu 32)

04 - 08 Ogos 2014

Subjek
Sains
Kelas
5K2
Tarikh
04 0gos 2104
Hari
Isnin
Masa
7.05 pg – 8.15 pg
Tajuk
Sebatian Karbon
Objektif 
1)    Memahami polimer semulajadi
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menerangkan tindakan larutan ammonia ke atas lateks
2)    Memerihalkan getah tervulkan
3)   Menghubungkaitkan ciri – ciri getah tervulkan dengan struktur molekulnya
4)   Menyenaraikan kegunaan getah tervulkan   
Aktiviti
1)    Guru meminta murid untuk menerangkan tindakan asid ke atas lateks
2)   Guru kemudiannya meminta murid untuk membezakan tindakan alkali ke atas lateks berbanding dengan asid
3)    Guru menerangkan getah tervulkan dan struktur modelnya
4)   Perbincangan antara guru dan murid dalam menyenaraikan kegunaan getah tervulkan
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
90% murid dapat menyatakan getah tervulkan, ciri – ciri  getah tervulkan dan melukis struktur molekul getah tervulkan.

Subjek
Sains
Kelas
5K9
Tarikh
04 Ogos 2104
Hari
Isnin
Masa
8.15 pg – 9.25 pg
Tajuk
Sebatian Karbon
Objektif 
1)    Memahami polimer semulajadi
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Memerihalkan getah tervulkan
2)   Menghubungkaitkan ciri – ciri getah tervulkan dengan struktur molekulnya
1)    Menyenaraikan kegunaan getah tervulkan   
Aktiviti
1)    Guru menerangkan getah tervulkan dan struktur modelnya
1)    Perbincangan antara guru dan murid dalam menyenaraikan kegunaan getah tervulkan
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
70% murid dapat menyatakan ciri – ciri getah tervulkan dan melukis sturuktur getah tervulkan

Subjek
Sains
Kelas
4K6
Tarikh
04 Ogos 2014
Hari
Isnin 
Masa
10.55 pg – 11.25 pg
Tajuk
Jirim dan Bahan
Objektif 
1)    Mensistesiskan siri kereaktifan logam
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Memerihalkan kecergasan tindak balas logam dengan air
Aktiviti
1)    Murid menyatakan siri kereaktifan logam
2)   Guru menerangkan cergasan tindak balas logam dengan air
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
90% murid dapat menyatakan dan menulis persamaan tindak balas logam dengan air.

Subjek
Sains
Kelas
4K3
Tarikh
04 Ogos 2014
Hari
Isnin
Masa
12.05 ptg – 12.40 ptg
Tajuk
Jirim dan Bahan
Objektif 
1)    Mensistesiskan siri kereaktifan logam
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Memerihalkan kecergasan tindak balas logam dengan air
Aktiviti
1)    Murid menyatakan siri kereaktifan logam
2)   Guru menerangkan cergasan tindak balas logam dengan air
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
90% murid dapat menyatakan dan menulis persamaan tindak balas logam dengan air.

Subjek
Sains
Kelas
4K3
Tarikh
05 Ogos 2014
Hari
Selasa
Masa
7.05 pg – 8.15 pg
Tajuk
Tenaga dan Perubahan Kimia 
Objektif 
1)    Mensistesiskan siri kereaktifan logam
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Memerihalkan kecergasan logam dengan asid
2)   Memerihalkan kecergasan tindak balas logam dengan oksigen
3)   Mengenal pasti kedudukan karbon dalam siri kereaktifan logam
Aktiviti
1)    Murid menyatakan siri kereaktifan logam
2)   Guru memberi soalan berkaitan dengan tindak balas logam dengan air
3)   Guru menerangkan kecergasan tindak balas logam dengan oksigen dan asid
4)   Perbincangan antara guru dan murid
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
90% murid dapat menyatakan dan menulis persamaan bagi tindak balas yang berlaku antara logam dengan asid dan logam dengan oksigen.

Subjek
Sains
Kelas
5K2
Tarikh
05 0gos 2014
Hari
Selasa
Masa
9.45 pg – 10.25 pg
Objektif 
1)    Perbincangan soalan
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Mengulang kaji pelajaran untuk bab – bab terdahulu
Aktiviti
1)    Perbincangan antara guru dan murid
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Lembaran kerja
Refleksi
Hampir kesemua murid menyiapkan lembaran kerja yang diberikan. 90% daripada mereka dapat menjawab dengan betul.

Subjek
Sains
Kelas
5K10
Tarikh
05 0gos 2014
Hari
Selasa
Masa
12.05 ptg – 12.40 ptg
Tajuk
Sebatian Karbon
Objektif 
1)    Memahami polimer semulajadi
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menerangkan tindakan asid ke atas lateks
2)   Menerangkan tindakan alkali ke atas lateks
Aktiviti
2)   Guru membuat ulang kaji terhadap tindakan asid dan alkali ke atas lateks
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
Guru menjalankan aktiviti menyenaraikan apa yang disukai dan tidak disukai oleh setiap murid bagi mengenal minat dan cenderung setiap murid.

Subjek
Sains
Kelas
5K10
Tarikh
06 Ogos 2104
Hari
Rabu
Masa
7.05 pg – 8.05 pg
Tajuk
Sebatian Karbon
Objektif 
1)    Memahami polimer semulajadi
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Memerihalkan getah tervulkan
2)   Menghubungkaitkan ciri – ciri getah tervulkan dengan struktur molekulnya
3)   Menyenaraikan kegunaan getah tervulkan   
Aktiviti
1)    Guru menerangkan getah tervulkan
2)   Perbincangan guru dan murid dalam menyenaraikan kegunaan getah tervulkan
3)   Murid menjawab soalan latihan dalam amali proses sains
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
Guru perlu membantu setiap murid dalam menjawab setiap persoalan

Subjek
Sains
Kelas
5K9
Tarikh
06 Ogos 2014
Hari
Rabu
Masa
9.25 pg – 9.55 pg
Tajuk
Sebatian Karbon
Objektif 
1)    Memahami polimer semulajadi
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Memerihalkan getah tervulkan
2)   Menghubungkaitkan ciri – ciri getah tervulkan dengan struktur molekulnya
1)    Menyenaraikan kegunaan getah tervulkan   
Aktiviti
1)    Murid membuat latihan dalam bukan amali proses sains
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
Guru masih perlu membantu menjawab soalan

Subjek
Sains
Kelas
4K6
Tarikh
06 Ogos 2014
Hari
Rabu
Masa
10.55 pg – 11.55 pg
Tajuk
Tenaga dan Perubahan Kimia 
Objektif 
1)    Mensistesiskan siri kereaktifan logam
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Memerihalkan kecergasan logam dengan asid
2)   Memerihalkan kecergasan tindak balas logam dengan oksigen
3)   Mengenal pasti kedudukan karbon dalam siri kereaktifan logam
Aktiviti
1)    Murid menyatakan siri kereaktifan logam
2)   Guru memberi soalan berkaitan dengan tindak balas logam dengan air
3)   Guru menerangkan kecergasan tindak balas logam dengan oksigen dan asid
4)   Perbincangan antara guru dan murid
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
80% murid dapat membuat siri kereaktifan logam dan menulis persamaa bagi tindak balas logam dengan asid.
 Tindak balas logam dengan oksigen tidak sempat berlangsung.
Subjek
Sains
Kelas
5K9
Tarikh
07 Ogos 2014
Hari
Khamis
Masa
7.05 pg – 8.15 pg
Tajuk
Teknologi Makanan dan Penghasilan Makanan
Objektif 
1)    Menganalisis kaedah dan bahan yang digunakan dalam teknologi makanan
Hasil Pembelajaran
1)    Memerihalkan pemprosesan makanan
2)   Memberi contoh makanan yang telah diproses
3)   Menerangkan tujuan memproses makanan
4)   Menyatakan jenis bahan kimia yang digunakan yang digunakan dalam pemprosesan makanan
5)   Menerangkan fungsi bahan kimia yang digunakan dalam pemprosesan dan pembungkusan makanan
Aktiviti
1)    Guru mengedarkan bekas dan platik pembungkusan makanan kepada setiap kumpulan
2)   Murid mengenal pasti bahan kimia pada bungkusan makanan
3)   Guru menerangkan fungsi setiap bahan kimia yang terdapat dalam makanan
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
70% murid dapat menyatakan maklumat yang perlu ada pada pembungkus makanan dan mengenal pasti bahan kimia yang terdapat pada pembungkus makanan tersebut.

Subjek
Sains
Kelas
5K2
Tarikh
07 Ogos 2014
Hari
Khamis
Masa
8.15 pg – 9.25 pg
Tajuk
Teknologi Makanan dan Penghasilan Makanan
Objektif 
1)    Menganalisis kaedah dan bahan yang digunakan dalam teknologi makanan
Hasil Pembelajaran
1)    Memerihalkan pemprosesan makanan
2)   Memberi contoh makanan yang telah diproses
3)   Menerangkan tujuan memproses makanan
4)   Menyatakan jenis bahan kimia yang digunakan yang digunakan dalam pemprosesan makanan
5)   Menerangkan fungsi bahan kimia yang digunakan dalam pemprosesan dan pembungkusan makanan
Aktiviti
1)    Guru mengedarkan bekas dan platik pembungkusan makanan kepada setiap kumpulan
2)   Murid mengenal pasti bahan kimia pada bungkusan makanan
3)   Perbincangan antara guru dan murid dalam mengenal pasti fungsi setiap bahan kimia yang terdapat dalam makanan
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
Murid ke ceramah teknik menjawab Bahasa Inggeris

Subjek
Sains
Kelas
5K10
Tarikh
07 Ogos 2014
Hari
Khamis
Masa
11.30 pg – 12.40 ptg
Tajuk
Teknologi Makanan dan Penghasilan Makanan
Objektif 
1)    Menganalisis kaedah dan bahan yang digunakan dalam teknologi makanan
Hasil Pembelajaran
1)    Memerihalkan pemprosesan makanan
2)   Memberi contoh makanan yang telah diproses
3)   Menerangkan tujuan memproses makanan
4)   Menyatakan jenis bahan kimia yang digunakan yang digunakan dalam pemprosesan makanan
5)   Menerangkan fungsi bahan kimia yang digunakan dalam pemprosesan dan pembungkusan makanan
Aktiviti
1)    Guru mengedarkan bekas dan platik pembungkusan makanan kepada setiap kumpulan
2)   Murid mengenal pasti bahan kimia pada bungkusan makanan
3)   Guru menerangkan fungsi setiap bahan kimia yang terdapat dalam makanan
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
80% murid dapat menyatakan maklumat yang perlu ada pada pembungkus makanan dan mengenal pasti bahan kimia yang terdapat pada pembungkus makanan tersebut.

Subjek
Sains
Kelas
4K3
Tarikh
08 Ogos 2014
Hari
Jumaat
Masa
9.40 pg – 10.40 pg
Tajuk
Tenaga dan Perubahan Kimia 
Objektif 
1)    Mensistesiskan siri kereaktifan logam
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Memerihalkan kecergasan tindak balas logam dengan air
Aktiviti
1)    Guru menerangkan kaedah eksperimen
2)   Murid menjalankan eksperimen dengan bimbingan guru
3)   Perbincangan hasil eksperimen
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
3)   Berdisiplin 
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
2)   Bahan eksperimen
Refleksi
Kesemua murid menjalankan eksperimen dengan berhati – hati dan mengikut arahan guru.

Subjek
Sains
Kelas
4K6
Tarikh
18 Julai 2014
Hari
Jumaat
Masa
10.40 pg – 11.40 pg
Tajuk
Tenaga dan Perubahan Kimia 
Objektif 
1)    Mensistesiskan siri kereaktifan logam
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Memerihalkan kecergasan tindak balas logam dengan air
Aktiviti
1)    Guru menerangkan kaedah eksperimen
2)   Murid menjalankan eksperimen dengan bimbingan guru
3)   Perbincangan hasil eksperimen
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
3)   Berdisiplin 
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
2)   Bahan eksperimen
Refleksi
Kesemua murid menjalankan eksperimen dengan berhati – hati dan mengikut arahan guru.



Subjek
Sains
Kelas
5K2
Tarikh
04 0gos 2104
Hari
Isnin
Masa
7.05 pg – 8.15 pg
Tajuk
Sebatian Karbon
Objektif 
1)    Memahami polimer semulajadi
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menerangkan tindakan larutan ammonia ke atas lateks
2)    Memerihalkan getah tervulkan
3)   Menghubungkaitkan ciri – ciri getah tervulkan dengan struktur molekulnya
4)   Menyenaraikan kegunaan getah tervulkan   
Aktiviti
1)    Guru meminta murid untuk menerangkan tindakan asid ke atas lateks
2)   Guru kemudiannya meminta murid untuk membezakan tindakan alkali ke atas lateks berbanding dengan asid
3)    Guru menerangkan getah tervulkan dan struktur modelnya
4)   Perbincangan antara guru dan murid dalam menyenaraikan kegunaan getah tervulkan
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
90% murid dapat menyatakan getah tervulkan, ciri – ciri  getah tervulkan dan melukis struktur molekul getah tervulkan.

Subjek
Sains
Kelas
5K9
Tarikh
04 Ogos 2104
Hari
Isnin
Masa
8.15 pg – 9.25 pg
Tajuk
Sebatian Karbon
Objektif 
1)    Memahami polimer semulajadi
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Memerihalkan getah tervulkan
2)   Menghubungkaitkan ciri – ciri getah tervulkan dengan struktur molekulnya
1)    Menyenaraikan kegunaan getah tervulkan   
Aktiviti
1)    Guru menerangkan getah tervulkan dan struktur modelnya
1)    Perbincangan antara guru dan murid dalam menyenaraikan kegunaan getah tervulkan
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
70% murid dapat menyatakan ciri – ciri getah tervulkan dan melukis sturuktur getah tervulkan

Subjek
Sains
Kelas
4K6
Tarikh
04 Ogos 2014
Hari
Isnin 
Masa
10.55 pg – 11.25 pg
Tajuk
Jirim dan Bahan
Objektif 
1)    Mensistesiskan siri kereaktifan logam
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Memerihalkan kecergasan tindak balas logam dengan air
Aktiviti
1)    Murid menyatakan siri kereaktifan logam
2)   Guru menerangkan cergasan tindak balas logam dengan air
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
90% murid dapat menyatakan dan menulis persamaan tindak balas logam dengan air.

Subjek
Sains
Kelas
4K3
Tarikh
04 Ogos 2014
Hari
Isnin
Masa
12.05 ptg – 12.40 ptg
Tajuk
Jirim dan Bahan
Objektif 
1)    Mensistesiskan siri kereaktifan logam
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Memerihalkan kecergasan tindak balas logam dengan air
Aktiviti
1)    Murid menyatakan siri kereaktifan logam
2)   Guru menerangkan cergasan tindak balas logam dengan air
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
90% murid dapat menyatakan dan menulis persamaan tindak balas logam dengan air.

Subjek
Sains
Kelas
4K3
Tarikh
05 Ogos 2014
Hari
Selasa
Masa
7.05 pg – 8.15 pg
Tajuk
Tenaga dan Perubahan Kimia 
Objektif 
1)    Mensistesiskan siri kereaktifan logam
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Memerihalkan kecergasan logam dengan asid
2)   Memerihalkan kecergasan tindak balas logam dengan oksigen
3)   Mengenal pasti kedudukan karbon dalam siri kereaktifan logam
Aktiviti
1)    Murid menyatakan siri kereaktifan logam
2)   Guru memberi soalan berkaitan dengan tindak balas logam dengan air
3)   Guru menerangkan kecergasan tindak balas logam dengan oksigen dan asid
4)   Perbincangan antara guru dan murid
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
90% murid dapat menyatakan dan menulis persamaan bagi tindak balas yang berlaku antara logam dengan asid dan logam dengan oksigen.

Subjek
Sains
Kelas
5K2
Tarikh
05 0gos 2014
Hari
Selasa
Masa
9.45 pg – 10.25 pg
Objektif 
1)    Perbincangan soalan
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Mengulang kaji pelajaran untuk bab – bab terdahulu
Aktiviti
1)    Perbincangan antara guru dan murid
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Lembaran kerja
Refleksi
Hampir kesemua murid menyiapkan lembaran kerja yang diberikan. 90% daripada mereka dapat menjawab dengan betul.

Subjek
Sains
Kelas
5K10
Tarikh
05 0gos 2014
Hari
Selasa
Masa
12.05 ptg – 12.40 ptg
Tajuk
Sebatian Karbon
Objektif 
1)    Memahami polimer semulajadi
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menerangkan tindakan asid ke atas lateks
2)   Menerangkan tindakan alkali ke atas lateks
Aktiviti
2)   Guru membuat ulang kaji terhadap tindakan asid dan alkali ke atas lateks
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
Guru menjalankan aktiviti menyenaraikan apa yang disukai dan tidak disukai oleh setiap murid bagi mengenal minat dan cenderung setiap murid.

Subjek
Sains
Kelas
5K10
Tarikh
06 Ogos 2104
Hari
Rabu
Masa
7.05 pg – 8.05 pg
Tajuk
Sebatian Karbon
Objektif 
1)    Memahami polimer semulajadi
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Memerihalkan getah tervulkan
2)   Menghubungkaitkan ciri – ciri getah tervulkan dengan struktur molekulnya
3)   Menyenaraikan kegunaan getah tervulkan   
Aktiviti
1)    Guru menerangkan getah tervulkan
2)   Perbincangan guru dan murid dalam menyenaraikan kegunaan getah tervulkan
3)   Murid menjawab soalan latihan dalam amali proses sains
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
Guru perlu membantu setiap murid dalam menjawab setiap persoalan

Subjek
Sains
Kelas
5K9
Tarikh
06 Ogos 2014
Hari
Rabu
Masa
9.25 pg – 9.55 pg
Tajuk
Sebatian Karbon
Objektif 
1)    Memahami polimer semulajadi
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Memerihalkan getah tervulkan
2)   Menghubungkaitkan ciri – ciri getah tervulkan dengan struktur molekulnya
1)    Menyenaraikan kegunaan getah tervulkan   
Aktiviti
1)    Murid membuat latihan dalam bukan amali proses sains
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
Guru masih perlu membantu menjawab soalan

Subjek
Sains
Kelas
4K6
Tarikh
06 Ogos 2014
Hari
Rabu
Masa
10.55 pg – 11.55 pg
Tajuk
Tenaga dan Perubahan Kimia 
Objektif 
1)    Mensistesiskan siri kereaktifan logam
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Memerihalkan kecergasan logam dengan asid
2)   Memerihalkan kecergasan tindak balas logam dengan oksigen
3)   Mengenal pasti kedudukan karbon dalam siri kereaktifan logam
Aktiviti
1)    Murid menyatakan siri kereaktifan logam
2)   Guru memberi soalan berkaitan dengan tindak balas logam dengan air
3)   Guru menerangkan kecergasan tindak balas logam dengan oksigen dan asid
4)   Perbincangan antara guru dan murid
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
80% murid dapat membuat siri kereaktifan logam dan menulis persamaa bagi tindak balas logam dengan asid.
 Tindak balas logam dengan oksigen tidak sempat berlangsung.
Subjek
Sains
Kelas
5K9
Tarikh
07 Ogos 2014
Hari
Khamis
Masa
7.05 pg – 8.15 pg
Tajuk
Teknologi Makanan dan Penghasilan Makanan
Objektif 
1)    Menganalisis kaedah dan bahan yang digunakan dalam teknologi makanan
Hasil Pembelajaran
1)    Memerihalkan pemprosesan makanan
2)   Memberi contoh makanan yang telah diproses
3)   Menerangkan tujuan memproses makanan
4)   Menyatakan jenis bahan kimia yang digunakan yang digunakan dalam pemprosesan makanan
5)   Menerangkan fungsi bahan kimia yang digunakan dalam pemprosesan dan pembungkusan makanan
Aktiviti
1)    Guru mengedarkan bekas dan platik pembungkusan makanan kepada setiap kumpulan
2)   Murid mengenal pasti bahan kimia pada bungkusan makanan
3)   Guru menerangkan fungsi setiap bahan kimia yang terdapat dalam makanan
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
70% murid dapat menyatakan maklumat yang perlu ada pada pembungkus makanan dan mengenal pasti bahan kimia yang terdapat pada pembungkus makanan tersebut.

Subjek
Sains
Kelas
5K2
Tarikh
07 Ogos 2014
Hari
Khamis
Masa
8.15 pg – 9.25 pg
Tajuk
Teknologi Makanan dan Penghasilan Makanan
Objektif 
1)    Menganalisis kaedah dan bahan yang digunakan dalam teknologi makanan
Hasil Pembelajaran
1)    Memerihalkan pemprosesan makanan
2)   Memberi contoh makanan yang telah diproses
3)   Menerangkan tujuan memproses makanan
4)   Menyatakan jenis bahan kimia yang digunakan yang digunakan dalam pemprosesan makanan
5)   Menerangkan fungsi bahan kimia yang digunakan dalam pemprosesan dan pembungkusan makanan
Aktiviti
1)    Guru mengedarkan bekas dan platik pembungkusan makanan kepada setiap kumpulan
2)   Murid mengenal pasti bahan kimia pada bungkusan makanan
3)   Perbincangan antara guru dan murid dalam mengenal pasti fungsi setiap bahan kimia yang terdapat dalam makanan
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
Murid ke ceramah teknik menjawab Bahasa Inggeris

Subjek
Sains
Kelas
5K10
Tarikh
07 Ogos 2014
Hari
Khamis
Masa
11.30 pg – 12.40 ptg
Tajuk
Teknologi Makanan dan Penghasilan Makanan
Objektif 
1)    Menganalisis kaedah dan bahan yang digunakan dalam teknologi makanan
Hasil Pembelajaran
1)    Memerihalkan pemprosesan makanan
2)   Memberi contoh makanan yang telah diproses
3)   Menerangkan tujuan memproses makanan
4)   Menyatakan jenis bahan kimia yang digunakan yang digunakan dalam pemprosesan makanan
5)   Menerangkan fungsi bahan kimia yang digunakan dalam pemprosesan dan pembungkusan makanan
Aktiviti
1)    Guru mengedarkan bekas dan platik pembungkusan makanan kepada setiap kumpulan
2)   Murid mengenal pasti bahan kimia pada bungkusan makanan
3)   Guru menerangkan fungsi setiap bahan kimia yang terdapat dalam makanan
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
80% murid dapat menyatakan maklumat yang perlu ada pada pembungkus makanan dan mengenal pasti bahan kimia yang terdapat pada pembungkus makanan tersebut.

Subjek
Sains
Kelas
4K3
Tarikh
08 Ogos 2014
Hari
Jumaat
Masa
9.40 pg – 10.40 pg
Tajuk
Tenaga dan Perubahan Kimia 
Objektif 
1)    Mensistesiskan siri kereaktifan logam
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Memerihalkan kecergasan tindak balas logam dengan air
Aktiviti
1)    Guru menerangkan kaedah eksperimen
2)   Murid menjalankan eksperimen dengan bimbingan guru
3)   Perbincangan hasil eksperimen
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
3)   Berdisiplin 
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
2)   Bahan eksperimen
Refleksi
Kesemua murid menjalankan eksperimen dengan berhati – hati dan mengikut arahan guru.

Subjek
Sains
Kelas
4K6
Tarikh
18 Julai 2014
Hari
Jumaat
Masa
10.40 pg – 11.40 pg
Tajuk
Tenaga dan Perubahan Kimia 
Objektif 
1)    Mensistesiskan siri kereaktifan logam
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Memerihalkan kecergasan tindak balas logam dengan air
Aktiviti
1)    Guru menerangkan kaedah eksperimen
2)   Murid menjalankan eksperimen dengan bimbingan guru
3)   Perbincangan hasil eksperimen
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
3)   Berdisiplin 
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
2)   Bahan eksperimen
Refleksi
Kesemua murid menjalankan eksperimen dengan berhati – hati dan mengikut arahan guru.


No comments:

Post a Comment