04 - 08 Ogos 2014
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K2
|
Tarikh
|
04 0gos 2104
|
Hari
|
Isnin
|
Masa
|
7.05 pg – 8.15 pg
|
Tajuk
|
Sebatian Karbon
|
Objektif
|
1)
Memahami polimer semulajadi
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Menerangkan tindakan larutan ammonia ke atas
lateks
2) Memerihalkan getah tervulkan
3) Menghubungkaitkan ciri – ciri getah tervulkan
dengan struktur molekulnya
4) Menyenaraikan kegunaan getah tervulkan
|
Aktiviti
|
1)
Guru meminta murid untuk menerangkan
tindakan asid ke atas lateks
2)
Guru kemudiannya meminta murid untuk
membezakan tindakan alkali ke atas lateks berbanding dengan asid
3)
Guru menerangkan getah tervulkan dan
struktur modelnya
4)
Perbincangan antara guru dan murid dalam
menyenaraikan kegunaan getah tervulkan
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
90% murid dapat menyatakan getah tervulkan, ciri – ciri getah tervulkan dan melukis struktur
molekul getah tervulkan.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K9
|
Tarikh
|
04 Ogos 2104
|
Hari
|
Isnin
|
Masa
|
8.15 pg – 9.25 pg
|
Tajuk
|
Sebatian Karbon
|
Objektif
|
1)
Memahami polimer semulajadi
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Memerihalkan getah tervulkan
2) Menghubungkaitkan ciri – ciri getah tervulkan
dengan struktur molekulnya
1) Menyenaraikan kegunaan getah tervulkan
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan getah tervulkan dan
struktur modelnya
1)
Perbincangan antara guru dan murid dalam
menyenaraikan kegunaan getah tervulkan
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
70% murid dapat menyatakan ciri – ciri getah tervulkan dan
melukis sturuktur getah tervulkan
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K6
|
Tarikh
|
04 Ogos 2014
|
Hari
|
Isnin
|
Masa
|
10.55 pg – 11.25 pg
|
Tajuk
|
Jirim dan Bahan
|
Objektif
|
1)
Mensistesiskan siri kereaktifan logam
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Memerihalkan kecergasan tindak balas logam dengan
air
|
Aktiviti
|
1)
Murid menyatakan siri kereaktifan logam
2)
Guru
menerangkan cergasan tindak balas logam dengan air
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
90% murid dapat menyatakan dan menulis persamaan tindak
balas logam dengan air.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K3
|
Tarikh
|
04 Ogos 2014
|
Hari
|
Isnin
|
Masa
|
12.05 ptg – 12.40 ptg
|
Tajuk
|
Jirim dan Bahan
|
Objektif
|
1)
Mensistesiskan siri kereaktifan logam
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Memerihalkan kecergasan tindak balas logam dengan
air
|
Aktiviti
|
1)
Murid menyatakan siri kereaktifan logam
2)
Guru
menerangkan cergasan tindak balas logam dengan air
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
90% murid dapat menyatakan dan menulis persamaan tindak
balas logam dengan air.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K3
|
Tarikh
|
05 Ogos 2014
|
Hari
|
Selasa
|
Masa
|
7.05 pg – 8.15 pg
|
Tajuk
|
Tenaga dan Perubahan Kimia
|
Objektif
|
1)
Mensistesiskan siri kereaktifan logam
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Memerihalkan kecergasan logam dengan asid
2) Memerihalkan kecergasan tindak balas logam dengan
oksigen
3) Mengenal pasti kedudukan karbon dalam siri
kereaktifan logam
|
Aktiviti
|
1)
Murid menyatakan siri kereaktifan logam
2)
Guru memberi soalan berkaitan dengan
tindak balas logam dengan air
3)
Guru menerangkan kecergasan tindak balas
logam dengan oksigen dan asid
4)
Perbincangan antara guru dan murid
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
90% murid dapat menyatakan dan menulis persamaan bagi tindak
balas yang berlaku antara logam dengan asid dan logam dengan oksigen.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K2
|
Tarikh
|
05 0gos 2014
|
Hari
|
Selasa
|
Masa
|
9.45 pg – 10.25 pg
|
Objektif
|
1)
Perbincangan soalan
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Mengulang kaji pelajaran untuk bab – bab
terdahulu
|
Aktiviti
|
1)
Perbincangan antara guru dan murid
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Lembaran kerja
|
Refleksi
|
Hampir kesemua murid menyiapkan lembaran kerja yang
diberikan. 90% daripada mereka dapat menjawab dengan betul.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K10
|
Tarikh
|
05 0gos 2014
|
Hari
|
Selasa
|
Masa
|
12.05 ptg – 12.40 ptg
|
Tajuk
|
Sebatian Karbon
|
Objektif
|
1)
Memahami polimer semulajadi
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Menerangkan tindakan asid ke atas lateks
2) Menerangkan tindakan alkali ke atas lateks
|
Aktiviti
|
2)
Guru membuat ulang kaji terhadap tindakan
asid dan alkali ke atas lateks
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Guru menjalankan aktiviti menyenaraikan apa yang disukai dan
tidak disukai oleh setiap murid bagi mengenal minat dan cenderung setiap
murid.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K10
|
Tarikh
|
06 Ogos 2104
|
Hari
|
Rabu
|
Masa
|
7.05 pg – 8.05 pg
|
Tajuk
|
Sebatian Karbon
|
Objektif
|
1)
Memahami polimer semulajadi
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Memerihalkan getah tervulkan
2) Menghubungkaitkan ciri – ciri getah tervulkan
dengan struktur molekulnya
3) Menyenaraikan kegunaan getah tervulkan
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan getah tervulkan
2)
Perbincangan guru dan murid dalam
menyenaraikan kegunaan getah tervulkan
3)
Murid menjawab soalan latihan dalam amali
proses sains
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Guru perlu membantu setiap murid dalam menjawab setiap
persoalan
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K9
|
Tarikh
|
06 Ogos 2014
|
Hari
|
Rabu
|
Masa
|
9.25 pg – 9.55 pg
|
Tajuk
|
Sebatian Karbon
|
Objektif
|
1)
Memahami polimer semulajadi
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Memerihalkan getah tervulkan
2) Menghubungkaitkan ciri – ciri getah tervulkan
dengan struktur molekulnya
1) Menyenaraikan kegunaan getah tervulkan
|
Aktiviti
|
1)
Murid membuat latihan dalam bukan amali
proses sains
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Guru masih perlu membantu menjawab soalan
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K6
|
Tarikh
|
06 Ogos 2014
|
Hari
|
Rabu
|
Masa
|
10.55 pg – 11.55 pg
|
Tajuk
|
Tenaga dan Perubahan Kimia
|
Objektif
|
1)
Mensistesiskan siri kereaktifan logam
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Memerihalkan kecergasan logam dengan asid
2) Memerihalkan kecergasan tindak balas logam dengan
oksigen
3) Mengenal pasti kedudukan karbon dalam siri
kereaktifan logam
|
Aktiviti
|
1)
Murid menyatakan siri kereaktifan logam
2)
Guru memberi soalan berkaitan dengan
tindak balas logam dengan air
3)
Guru menerangkan kecergasan tindak balas
logam dengan oksigen dan asid
4)
Perbincangan antara guru dan murid
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
80% murid dapat membuat siri kereaktifan logam dan menulis
persamaa bagi tindak balas logam dengan asid.
Tindak balas logam
dengan oksigen tidak sempat berlangsung.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K9
|
Tarikh
|
07 Ogos 2014
|
Hari
|
Khamis
|
Masa
|
7.05 pg – 8.15 pg
|
Tajuk
|
Teknologi Makanan dan Penghasilan Makanan
|
Objektif
|
1)
Menganalisis kaedah dan bahan yang
digunakan dalam teknologi makanan
|
Hasil Pembelajaran
|
1) Memerihalkan pemprosesan makanan
2) Memberi contoh makanan yang telah diproses
3) Menerangkan tujuan memproses makanan
4) Menyatakan jenis bahan kimia yang digunakan yang
digunakan dalam pemprosesan makanan
5) Menerangkan fungsi bahan kimia yang digunakan
dalam pemprosesan dan pembungkusan makanan
|
Aktiviti
|
1)
Guru mengedarkan bekas dan platik
pembungkusan makanan kepada setiap kumpulan
2)
Murid mengenal pasti bahan kimia pada
bungkusan makanan
3)
Guru menerangkan fungsi setiap bahan
kimia yang terdapat dalam makanan
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
70% murid dapat menyatakan maklumat yang perlu ada pada pembungkus
makanan dan mengenal pasti bahan kimia yang terdapat pada pembungkus makanan
tersebut.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K2
|
Tarikh
|
07 Ogos 2014
|
Hari
|
Khamis
|
Masa
|
8.15 pg – 9.25 pg
|
Tajuk
|
Teknologi Makanan dan Penghasilan Makanan
|
Objektif
|
1)
Menganalisis kaedah dan bahan yang
digunakan dalam teknologi makanan
|
Hasil Pembelajaran
|
1) Memerihalkan pemprosesan makanan
2) Memberi contoh makanan yang telah diproses
3) Menerangkan tujuan memproses makanan
4) Menyatakan jenis bahan kimia yang digunakan yang digunakan
dalam pemprosesan makanan
5) Menerangkan fungsi bahan kimia yang digunakan
dalam pemprosesan dan pembungkusan makanan
|
Aktiviti
|
1)
Guru mengedarkan bekas dan platik
pembungkusan makanan kepada setiap kumpulan
2)
Murid mengenal pasti bahan kimia pada
bungkusan makanan
3)
Perbincangan antara guru dan murid dalam
mengenal pasti fungsi setiap bahan kimia yang terdapat dalam makanan
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Murid ke ceramah teknik menjawab Bahasa Inggeris
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K10
|
Tarikh
|
07 Ogos 2014
|
Hari
|
Khamis
|
Masa
|
11.30 pg – 12.40 ptg
|
Tajuk
|
Teknologi Makanan dan Penghasilan Makanan
|
Objektif
|
1)
Menganalisis kaedah dan bahan yang
digunakan dalam teknologi makanan
|
Hasil Pembelajaran
|
1) Memerihalkan pemprosesan makanan
2) Memberi contoh makanan yang telah diproses
3) Menerangkan tujuan memproses makanan
4) Menyatakan jenis bahan kimia yang digunakan yang
digunakan dalam pemprosesan makanan
5) Menerangkan fungsi bahan kimia yang digunakan
dalam pemprosesan dan pembungkusan makanan
|
Aktiviti
|
1)
Guru mengedarkan bekas dan platik
pembungkusan makanan kepada setiap kumpulan
2)
Murid mengenal pasti bahan kimia pada
bungkusan makanan
3)
Guru menerangkan fungsi setiap bahan
kimia yang terdapat dalam makanan
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
80% murid dapat menyatakan maklumat yang perlu ada pada
pembungkus makanan dan mengenal pasti bahan kimia yang terdapat pada
pembungkus makanan tersebut.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K3
|
Tarikh
|
08 Ogos 2014
|
Hari
|
Jumaat
|
Masa
|
9.40 pg – 10.40 pg
|
Tajuk
|
Tenaga dan Perubahan Kimia
|
Objektif
|
1)
Mensistesiskan siri kereaktifan logam
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Memerihalkan kecergasan tindak balas logam dengan
air
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan kaedah eksperimen
2)
Murid menjalankan eksperimen dengan bimbingan
guru
3)
Perbincangan hasil eksperimen
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
3)
Berdisiplin
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
2)
Bahan eksperimen
|
Refleksi
|
Kesemua murid menjalankan eksperimen dengan berhati – hati
dan mengikut arahan guru.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K6
|
Tarikh
|
18 Julai 2014
|
Hari
|
Jumaat
|
Masa
|
10.40 pg – 11.40 pg
|
Tajuk
|
Tenaga dan Perubahan Kimia
|
Objektif
|
1)
Mensistesiskan siri kereaktifan logam
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Memerihalkan kecergasan tindak balas logam dengan
air
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan kaedah eksperimen
2)
Murid menjalankan eksperimen dengan bimbingan
guru
3)
Perbincangan hasil eksperimen
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
3)
Berdisiplin
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
2)
Bahan eksperimen
|
Refleksi
|
Kesemua murid menjalankan eksperimen dengan berhati – hati
dan mengikut arahan guru.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K2
|
Tarikh
|
04 0gos 2104
|
Hari
|
Isnin
|
Masa
|
7.05 pg – 8.15 pg
|
Tajuk
|
Sebatian Karbon
|
Objektif
|
1)
Memahami polimer semulajadi
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Menerangkan tindakan larutan ammonia ke atas
lateks
2) Memerihalkan getah tervulkan
3) Menghubungkaitkan ciri – ciri getah tervulkan
dengan struktur molekulnya
4) Menyenaraikan kegunaan getah tervulkan
|
Aktiviti
|
1)
Guru meminta murid untuk menerangkan
tindakan asid ke atas lateks
2)
Guru kemudiannya meminta murid untuk
membezakan tindakan alkali ke atas lateks berbanding dengan asid
3)
Guru menerangkan getah tervulkan dan
struktur modelnya
4)
Perbincangan antara guru dan murid dalam
menyenaraikan kegunaan getah tervulkan
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
90% murid dapat menyatakan getah tervulkan, ciri – ciri getah tervulkan dan melukis struktur
molekul getah tervulkan.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K9
|
Tarikh
|
04 Ogos 2104
|
Hari
|
Isnin
|
Masa
|
8.15 pg – 9.25 pg
|
Tajuk
|
Sebatian Karbon
|
Objektif
|
1)
Memahami polimer semulajadi
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Memerihalkan getah tervulkan
2) Menghubungkaitkan ciri – ciri getah tervulkan
dengan struktur molekulnya
1) Menyenaraikan kegunaan getah tervulkan
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan getah tervulkan dan
struktur modelnya
1)
Perbincangan antara guru dan murid dalam
menyenaraikan kegunaan getah tervulkan
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
70% murid dapat menyatakan ciri – ciri getah tervulkan dan
melukis sturuktur getah tervulkan
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K6
|
Tarikh
|
04 Ogos 2014
|
Hari
|
Isnin
|
Masa
|
10.55 pg – 11.25 pg
|
Tajuk
|
Jirim dan Bahan
|
Objektif
|
1)
Mensistesiskan siri kereaktifan logam
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Memerihalkan kecergasan tindak balas logam dengan
air
|
Aktiviti
|
1)
Murid menyatakan siri kereaktifan logam
2)
Guru
menerangkan cergasan tindak balas logam dengan air
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
90% murid dapat menyatakan dan menulis persamaan tindak
balas logam dengan air.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K3
|
Tarikh
|
04 Ogos 2014
|
Hari
|
Isnin
|
Masa
|
12.05 ptg – 12.40 ptg
|
Tajuk
|
Jirim dan Bahan
|
Objektif
|
1)
Mensistesiskan siri kereaktifan logam
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Memerihalkan kecergasan tindak balas logam dengan
air
|
Aktiviti
|
1)
Murid menyatakan siri kereaktifan logam
2)
Guru
menerangkan cergasan tindak balas logam dengan air
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
90% murid dapat menyatakan dan menulis persamaan tindak
balas logam dengan air.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K3
|
Tarikh
|
05 Ogos 2014
|
Hari
|
Selasa
|
Masa
|
7.05 pg – 8.15 pg
|
Tajuk
|
Tenaga dan Perubahan Kimia
|
Objektif
|
1)
Mensistesiskan siri kereaktifan logam
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Memerihalkan kecergasan logam dengan asid
2) Memerihalkan kecergasan tindak balas logam dengan
oksigen
3) Mengenal pasti kedudukan karbon dalam siri
kereaktifan logam
|
Aktiviti
|
1)
Murid menyatakan siri kereaktifan logam
2)
Guru memberi soalan berkaitan dengan
tindak balas logam dengan air
3)
Guru menerangkan kecergasan tindak balas
logam dengan oksigen dan asid
4)
Perbincangan antara guru dan murid
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
90% murid dapat menyatakan dan menulis persamaan bagi tindak
balas yang berlaku antara logam dengan asid dan logam dengan oksigen.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K2
|
Tarikh
|
05 0gos 2014
|
Hari
|
Selasa
|
Masa
|
9.45 pg – 10.25 pg
|
Objektif
|
1)
Perbincangan soalan
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Mengulang kaji pelajaran untuk bab – bab
terdahulu
|
Aktiviti
|
1)
Perbincangan antara guru dan murid
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Lembaran kerja
|
Refleksi
|
Hampir kesemua murid menyiapkan lembaran kerja yang
diberikan. 90% daripada mereka dapat menjawab dengan betul.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K10
|
Tarikh
|
05 0gos 2014
|
Hari
|
Selasa
|
Masa
|
12.05 ptg – 12.40 ptg
|
Tajuk
|
Sebatian Karbon
|
Objektif
|
1)
Memahami polimer semulajadi
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Menerangkan tindakan asid ke atas lateks
2) Menerangkan tindakan alkali ke atas lateks
|
Aktiviti
|
2)
Guru membuat ulang kaji terhadap tindakan
asid dan alkali ke atas lateks
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Guru menjalankan aktiviti menyenaraikan apa yang disukai dan
tidak disukai oleh setiap murid bagi mengenal minat dan cenderung setiap
murid.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K10
|
Tarikh
|
06 Ogos 2104
|
Hari
|
Rabu
|
Masa
|
7.05 pg – 8.05 pg
|
Tajuk
|
Sebatian Karbon
|
Objektif
|
1)
Memahami polimer semulajadi
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Memerihalkan getah tervulkan
2) Menghubungkaitkan ciri – ciri getah tervulkan
dengan struktur molekulnya
3) Menyenaraikan kegunaan getah tervulkan
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan getah tervulkan
2)
Perbincangan guru dan murid dalam
menyenaraikan kegunaan getah tervulkan
3)
Murid menjawab soalan latihan dalam amali
proses sains
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Guru perlu membantu setiap murid dalam menjawab setiap
persoalan
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K9
|
Tarikh
|
06 Ogos 2014
|
Hari
|
Rabu
|
Masa
|
9.25 pg – 9.55 pg
|
Tajuk
|
Sebatian Karbon
|
Objektif
|
1)
Memahami polimer semulajadi
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Memerihalkan getah tervulkan
2) Menghubungkaitkan ciri – ciri getah tervulkan
dengan struktur molekulnya
1) Menyenaraikan kegunaan getah tervulkan
|
Aktiviti
|
1)
Murid membuat latihan dalam bukan amali
proses sains
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Guru masih perlu membantu menjawab soalan
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K6
|
Tarikh
|
06 Ogos 2014
|
Hari
|
Rabu
|
Masa
|
10.55 pg – 11.55 pg
|
Tajuk
|
Tenaga dan Perubahan Kimia
|
Objektif
|
1)
Mensistesiskan siri kereaktifan logam
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Memerihalkan kecergasan logam dengan asid
2) Memerihalkan kecergasan tindak balas logam dengan
oksigen
3) Mengenal pasti kedudukan karbon dalam siri
kereaktifan logam
|
Aktiviti
|
1)
Murid menyatakan siri kereaktifan logam
2)
Guru memberi soalan berkaitan dengan
tindak balas logam dengan air
3)
Guru menerangkan kecergasan tindak balas
logam dengan oksigen dan asid
4)
Perbincangan antara guru dan murid
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
80% murid dapat membuat siri kereaktifan logam dan menulis
persamaa bagi tindak balas logam dengan asid.
Tindak balas logam
dengan oksigen tidak sempat berlangsung.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K9
|
Tarikh
|
07 Ogos 2014
|
Hari
|
Khamis
|
Masa
|
7.05 pg – 8.15 pg
|
Tajuk
|
Teknologi Makanan dan Penghasilan Makanan
|
Objektif
|
1)
Menganalisis kaedah dan bahan yang
digunakan dalam teknologi makanan
|
Hasil Pembelajaran
|
1) Memerihalkan pemprosesan makanan
2) Memberi contoh makanan yang telah diproses
3) Menerangkan tujuan memproses makanan
4) Menyatakan jenis bahan kimia yang digunakan yang
digunakan dalam pemprosesan makanan
5) Menerangkan fungsi bahan kimia yang digunakan
dalam pemprosesan dan pembungkusan makanan
|
Aktiviti
|
1)
Guru mengedarkan bekas dan platik
pembungkusan makanan kepada setiap kumpulan
2)
Murid mengenal pasti bahan kimia pada
bungkusan makanan
3)
Guru menerangkan fungsi setiap bahan
kimia yang terdapat dalam makanan
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
70% murid dapat menyatakan maklumat yang perlu ada pada pembungkus
makanan dan mengenal pasti bahan kimia yang terdapat pada pembungkus makanan
tersebut.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K2
|
Tarikh
|
07 Ogos 2014
|
Hari
|
Khamis
|
Masa
|
8.15 pg – 9.25 pg
|
Tajuk
|
Teknologi Makanan dan Penghasilan Makanan
|
Objektif
|
1)
Menganalisis kaedah dan bahan yang
digunakan dalam teknologi makanan
|
Hasil Pembelajaran
|
1) Memerihalkan pemprosesan makanan
2) Memberi contoh makanan yang telah diproses
3) Menerangkan tujuan memproses makanan
4) Menyatakan jenis bahan kimia yang digunakan yang digunakan
dalam pemprosesan makanan
5) Menerangkan fungsi bahan kimia yang digunakan
dalam pemprosesan dan pembungkusan makanan
|
Aktiviti
|
1)
Guru mengedarkan bekas dan platik
pembungkusan makanan kepada setiap kumpulan
2)
Murid mengenal pasti bahan kimia pada
bungkusan makanan
3)
Perbincangan antara guru dan murid dalam
mengenal pasti fungsi setiap bahan kimia yang terdapat dalam makanan
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Murid ke ceramah teknik menjawab Bahasa Inggeris
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K10
|
Tarikh
|
07 Ogos 2014
|
Hari
|
Khamis
|
Masa
|
11.30 pg – 12.40 ptg
|
Tajuk
|
Teknologi Makanan dan Penghasilan Makanan
|
Objektif
|
1)
Menganalisis kaedah dan bahan yang
digunakan dalam teknologi makanan
|
Hasil Pembelajaran
|
1) Memerihalkan pemprosesan makanan
2) Memberi contoh makanan yang telah diproses
3) Menerangkan tujuan memproses makanan
4) Menyatakan jenis bahan kimia yang digunakan yang
digunakan dalam pemprosesan makanan
5) Menerangkan fungsi bahan kimia yang digunakan
dalam pemprosesan dan pembungkusan makanan
|
Aktiviti
|
1)
Guru mengedarkan bekas dan platik
pembungkusan makanan kepada setiap kumpulan
2)
Murid mengenal pasti bahan kimia pada
bungkusan makanan
3)
Guru menerangkan fungsi setiap bahan
kimia yang terdapat dalam makanan
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
80% murid dapat menyatakan maklumat yang perlu ada pada
pembungkus makanan dan mengenal pasti bahan kimia yang terdapat pada
pembungkus makanan tersebut.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K3
|
Tarikh
|
08 Ogos 2014
|
Hari
|
Jumaat
|
Masa
|
9.40 pg – 10.40 pg
|
Tajuk
|
Tenaga dan Perubahan Kimia
|
Objektif
|
1)
Mensistesiskan siri kereaktifan logam
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Memerihalkan kecergasan tindak balas logam dengan
air
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan kaedah eksperimen
2)
Murid menjalankan eksperimen dengan bimbingan
guru
3)
Perbincangan hasil eksperimen
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
3)
Berdisiplin
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
2)
Bahan eksperimen
|
Refleksi
|
Kesemua murid menjalankan eksperimen dengan berhati – hati
dan mengikut arahan guru.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K6
|
Tarikh
|
18 Julai 2014
|
Hari
|
Jumaat
|
Masa
|
10.40 pg – 11.40 pg
|
Tajuk
|
Tenaga dan Perubahan Kimia
|
Objektif
|
1)
Mensistesiskan siri kereaktifan logam
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Memerihalkan kecergasan tindak balas logam dengan
air
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan kaedah eksperimen
2)
Murid menjalankan eksperimen dengan bimbingan
guru
3)
Perbincangan hasil eksperimen
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
3)
Berdisiplin
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
2)
Bahan eksperimen
|
Refleksi
|
Kesemua murid menjalankan eksperimen dengan berhati – hati
dan mengikut arahan guru.
|
No comments:
Post a Comment