18 - 22 Ogos 2014
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K2
|
Tarikh
|
18 0gos 2104
|
Hari
|
Isnin
|
Masa
|
7.05 pg – 8.15 pg
|
Tajuk
|
Bahan Sintetik dalam Industri
|
Objektif
|
1)
Memahami polimer sintetik
|
Hasil Pembelajaran
|
1) Menyenaraikan polimer sintetik
2) Menyatakan kegunaan polimer sintetik
3) Memerihalkan proses pembuantan polimer sintetik
4) Menhubungkaitkan ciri – ciri umum getah sintetik
dengan kegunaannya
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan polimer sintetik beserta
senarai polimer sintetik
2)
Murid menyatakan proses pembuatan polimer
sintetik
3)
Perbincangan antara guru dan murid dalam
menghubungkaitkan ciri – ciri umum getah sintetik dengan kegunaannya.
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
90% murid dapat menyatakan polimer sintetik dan barangan
yang dihasilkan daripadanya.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K9
|
Tarikh
|
18 Ogos 2104
|
Hari
|
Isnin
|
Masa
|
8.15 pg – 9.25 pg
|
Tajuk
|
Bahan Sintetik dalam Industri
|
Objektif
|
1)
Memahami polimer sintetik
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah
tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Memberikan contoh barangan yang dihasilkan daripada getah sintetik
2) Memberikan contoh barangan yang diperbuat daripada kombinasi getah
asli dan getah sintetik
3) Membandingkan dan membezakan getah sintetik dengan getah asli
|
Aktiviti
|
1)
Guru meminta murid menyatakan barangan
yang dihasilkan daripada getah sintetik
2)
Guru menyatakan barangan yang diperbuat
daripada kombinasi getah sintetik dan getah asli
3)
Perbincangan antara guru dan murid dalam
membandingkan getah sintetik dan getah asli
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
70% murid dapat menyatkan bahan yang dihasilkan daripada
getah asli, getah sintetik dan kombinasi getah asli dan getah sintetik.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K6
|
Tarikh
|
18 Ogos 2014
|
Hari
|
Isnin
|
Masa
|
10.55 pg – 11.25 pg
|
Tajuk
|
Jirim dan Bahan
|
Objektif
|
1)
Mensistesiskan siri kereaktifan logam
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Memerihalkan kecergasan tindak balas logam dengan asid
2) Memerihalkan kecergasan tindak balas logam dengan
oksigen
|
Aktiviti
|
1)
Perbincangan berdasarkan eksperimen lalu
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
90% murid dapat memberikan jawapan bagi perbincangan hasil
eksperimen.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K3
|
Tarikh
|
18 Ogos 2014
|
Hari
|
Isnin
|
Masa
|
12.05 ptg – 12.40 ptg
|
Tajuk
|
Jirim dan Bahan
|
Objektif
|
1)
Mengaplikasikan siri kereaktifan logam
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Menerangkan proses pengekstrakan logam daripada
bijihnya menggunakan karbon
2) Menyatakan kepentingan siri kereaktifan logam
|
Aktiviti
|
1)
Murid menyatakan kedudukan karbon dalam
siri kereaktifan logam
2)
Guru menerangkan proses pengekstrakan
logam daripada bijihnya
3)
Perbincangan antara guru dan murid
terhadap kepentingan siri kereaktifan logam
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
90% murid dapat menyatakan proses pengekstrakan timah
daripada bijih timah
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K3
|
Tarikh
|
19 Ogos 2014
|
Hari
|
Selasa
|
Masa
|
7.05 pg – 8.15 pg
|
Tajuk
|
Tenaga dan Perubahan Kimia
|
Objektif
|
1)
Memahami elektrolisis
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Menyatakan maksud elektrolisis
2) Menyatakan maksud anod, katod, anion, kation dan
eletrolit
3) Memerihalkan proses elektrolisis suatu elektrolit
menggunakan elektrod karbon
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan sel elektrolisis dengan
menggunakan gambar rajah
2)
Pengukuhan dilakukan dengan menyoal murid
untuk melukis sel elektrolisis dan menerangkan proses elektrolisis yang
berlaku
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
90% murid dapat menyatakan mengenal pasti anod, katod,
kation dan anion. Murid juga dapat menerangkan proses elektrolisis.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K2
|
Tarikh
|
19 0gos 2014
|
Hari
|
Selasa
|
Masa
|
9.45 pg – 10.25 pg
|
Tajuk
|
Bahan Sintetik dalam Industri
|
Objektif
|
1)
Memahami polimer sintetik
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Memberikan contoh barangan yang diperbuat
daripada getah sintetik
2) Memberikan contoh barangan yang diperbuat
daripada kombinasi getah asli dan getah sintetik
3) Membandingkan dan membezakan getah sintetik
dengan getah asli
|
Aktiviti
|
1)
Murid menyatakan contoh barangan yang
diperbuat daripada getah sintetik, kombinasi getah asli dan getah sintetik
2)
Perbincangan antara guru dan murid dalam
membandingkan getah sintetik dengan getah asli
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
90% murid dapat membandingkan getah sintetik dengan getah
asli.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K10
|
Tarikh
|
19 0gos 2014
|
Hari
|
Selasa
|
Masa
|
12.05 ptg – 12.40 ptg
|
Tajuk
|
Bahan Sintetik dalam Industri
|
Objektif
|
1)
Memahami polimer sintetik
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Menyenaraikan polimer sintetik
2) Menyatakan kegunaan polimer sintetik
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan polimer sintetik
2)
Guru menerangkan kegunaan polimer
sintetik
3)
Murid membuat catatan
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
60% murid dapat menyatakan polimer sintetik
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K10
|
Tarikh
|
20 Ogos 2104
|
Hari
|
Rabu
|
Masa
|
7.05 pg – 8.05 pg
|
Tajuk
|
Bahan Sintetik dalam Industri
|
Objektif
|
1)
Memahami polimer sintetik
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Menyatakan kegunaan polimer sinstetik
2) Memerihalkan proses pembuatan polimer sintetik
3) Menghubungkaitkan ciri – ciri umum getah sintetik
dengan kegunaannya
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan kegunaan polimer
sintetik
2)
Murid menyatakan proses pembuatan polimer
sintetik
3)
Guru memberi contoh barangan daripada
getah sintetik dan murid menyatakan ciri setiap barangan
4)
Perbincangan guru dan murid dalam
menghubungkaitkan ciri – ciri umum getah sintetik
5)
Murid mengisi maklumat di dalam buku
amali
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Lebih 60% murid dapat menyatakan proses pempolimeran.
Murid juga dapat menghubungkaitkan barangan dengan ciri umum
getah sintetik.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K9
|
Tarikh
|
20 Ogos 2014
|
Hari
|
Rabu
|
Masa
|
9.25 pg – 9.55 pg
|
Tajuk
|
Pemeliharaan dan Pemuliharaan Alam Sekitar
|
Objektif
|
1)
Menganalisis keseimbangan alam semulajadi
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Menerangkan kitar semulajadi dapat membantu dalam
mengekalkan keseimbangan alam
2) Menerangkan bagaimana siratan makanan dapat
membantu dalam mengekalkan keseimbangan alam
3) Menerangkan kesan bencana alam terhadap
keseimbangan alam sekitar
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan kitar semulajadi,
siratan makanan dan bencana alam
2)
Perbincangan antara guru dan murid dengan
membincangan jawapan bagi buku amali proses sains
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
70% murid dapat memberi jawapan sendiri bagi persoalan yang
ada.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K6
|
Tarikh
|
20 Ogos 2014
|
Hari
|
Rabu
|
Masa
|
10.55 pg – 11.55 pg
|
Tajuk
|
Tenaga dan Perubahan Kimia
|
Objektif
|
1)
Memahami elektrolisis
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Menyatakan maksud elektrolisis
2) Menyatakan maksud anod, katod, anion, kation dan
eletrolit
3) Memerihalkan proses elektrolisis suatu elektrolit
menggunakan elektrod karbon
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan sel elektrolisis dengan
menggunakan gambar rajah
2)
Pengukuhan dilakukan dengan menyoal murid
untuk melukis sel elektrolisis dan menerangkan proses elektrolisis yang
berlaku
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
90% murid dapat menyatakan mengenal pasti anod, katod,
kation dan anion. Murid juga dapat menerangkan proses elektrolisis.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K9
|
Tarikh
|
21 Ogos 2014
|
Hari
|
Khamis
|
Masa
|
7.05 pg – 8.15 pg
|
Tajuk
|
Pemeliharaan dan Pemuliharaan Alam Sekitar
|
Objektif
|
1)
Menganalisis kesan pencemaran terhadap
alam sekitar
|
Hasil Pembelajaran
|
1) Mengenal pasti punca – punca pencemaran terhadap persekitaran
2) Menerangkan pencemaran alam sekitar
3) Mengubungkaitkan kesan rumah hijau dengan pemanasan global
4) Menerangkan lapisan ozon
|
Aktiviti
|
1)
Murid menyatakan punca – punca pencemaran
alam
2)
Guru menerangkan pemanasan global, kesan
rumah hijau dan lapisan ozon
3)
Perbincangan dalam buku amali proses
sains
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
70% murid dapat menyatakan punca pencemaran alam sekitar
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K2
|
Tarikh
|
21 Ogos 2014
|
Hari
|
Khamis
|
Masa
|
8.15 pg – 9.25 pg
|
Objektif
|
1)
Perbincangan jawapan set model SPM
|
Aktiviti
|
4)
Perbincangan antara guru dan murid
|
Nilai moral
|
3)
Sistematik
4)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
2)
Set soalan model SPM
|
Refleksi
|
90% murid dapat memberikan jawapan. Guru turut menerangkan
kembali tajuk yang berkaitan dengan soalan untuk mengukuhkan lagi pengetahuan
murid.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K10
|
Tarikh
|
21 Ogos 2014
|
Hari
|
Khamis
|
Masa
|
11.30 pg – 12.40 ptg
|
Tajuk
|
Bahan Sintetik dalam Industri
|
Objektif
|
1)
Memahami polimer sintetik
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah
tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Memberikan contoh barangan yang dihasilkan daripada getah sintetik
2) Memberikan contoh barangan yang diperbuat daripada kombinasi getah
asli dan getah sintetik
3) Membandingkan dan membezakan getah sintetik dengan getah asli
|
Aktiviti
|
1)
Guru meminta murid menyatakan barangan
yang dihasilkan daripada getah sintetik
2)
Guru menyatakan barangan yang diperbuat
daripada kombinasi getah sintetik dan getah asli
3)
Perbincangan antara guru dan murid dalam
membandingkan getah sintetik dan getah asli
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
70% murid dapat menyatkan bahan yang dihasilkan daripada
getah asli, getah sintetik dan kombinasi getah asli dan getah sintetik
berdasarkan gambar rajah dalam buku amali.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K3
|
Tarikh
|
22 Ogos 2014
|
Hari
|
Jumaat
|
Masa
|
9.40 pg – 10.40 pg
|
Tajuk
|
Tenaga dan Perubahan Kimia
|
Objektif
|
1)
Memahami elektrolisis
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Memerihalkan proses elektrolisis suatu elektrolit
menggunakan elektrod karbon
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan proses elektrolisis plumbum(II)
bromida
2)
Perbincangan antara guru dan murid
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
90% murid dapat menerangkan proses yang berlaku dan
memberikan jawapan kepada hasil proses tersebut
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K6
|
Tarikh
|
22 Julai 2014
|
Hari
|
Jumaat
|
Masa
|
10.40 pg – 11.40 pg
|
Tajuk
|
Tenaga dan Perubahan Kimia
|
Objektif
|
2)
Memahami elektrolisis
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
2) Memerihalkan proses elektrolisis suatu elektrolit
menggunakan elektrod karbon
|
Aktiviti
|
3)
Guru menerangkan proses elektrolisis plumbum(II)
bromida
4)
Perbincangan antara guru dan murid
|
Nilai moral
|
3)
Sistematik
4)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
2)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
90% murid dapat menerangkan proses yang berlaku dan
memberikan jawapan kepada hasil proses tersebut
|
No comments:
Post a Comment