Sunday, August 24, 2014

Rancangan Pengajaran Harian (Minggu 34)

18 - 22 Ogos 2014

Subjek
Sains
Kelas
5K2
Tarikh
18 0gos 2104
Hari
Isnin
Masa
7.05 pg – 8.15 pg
Tajuk
Bahan Sintetik dalam Industri
Objektif 
1)    Memahami polimer sintetik
Hasil Pembelajaran
1)    Menyenaraikan polimer sintetik
2)   Menyatakan kegunaan polimer sintetik
3)   Memerihalkan proses pembuantan polimer sintetik
4)   Menhubungkaitkan ciri – ciri umum getah sintetik dengan kegunaannya
Aktiviti
1)    Guru menerangkan polimer sintetik beserta senarai polimer sintetik
2)   Murid menyatakan proses pembuatan polimer sintetik
3)   Perbincangan antara guru dan murid dalam menghubungkaitkan ciri – ciri umum getah sintetik dengan kegunaannya.
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
90% murid dapat menyatakan polimer sintetik dan barangan yang dihasilkan daripadanya.

Subjek
Sains
Kelas
5K9
Tarikh
18 Ogos 2104
Hari
Isnin
Masa
8.15 pg – 9.25 pg
Tajuk
Bahan Sintetik dalam Industri
Objektif 
1)    Memahami polimer sintetik
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Memberikan contoh barangan yang dihasilkan daripada getah sintetik
2)   Memberikan contoh barangan yang diperbuat daripada kombinasi getah asli dan getah sintetik
3)   Membandingkan dan membezakan getah sintetik dengan getah asli
Aktiviti
1)    Guru meminta murid menyatakan barangan yang dihasilkan daripada getah sintetik
2)   Guru menyatakan barangan yang diperbuat daripada kombinasi getah sintetik dan getah asli
3)   Perbincangan antara guru dan murid dalam membandingkan getah sintetik dan getah asli
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
70% murid dapat menyatkan bahan yang dihasilkan daripada getah asli, getah sintetik dan kombinasi getah asli dan getah sintetik.

Subjek
Sains
Kelas
4K6
Tarikh
18 Ogos 2014
Hari
Isnin 
Masa
10.55 pg – 11.25 pg
Tajuk
Jirim dan Bahan
Objektif 
1)    Mensistesiskan siri kereaktifan logam
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Memerihalkan kecergasan tindak balas logam dengan asid
2)   Memerihalkan kecergasan tindak balas logam dengan oksigen
Aktiviti
1)    Perbincangan berdasarkan eksperimen lalu
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
90% murid dapat memberikan jawapan bagi perbincangan hasil eksperimen.

Subjek
Sains
Kelas
4K3
Tarikh
18 Ogos 2014
Hari
Isnin
Masa
12.05 ptg – 12.40 ptg
Tajuk
Jirim dan Bahan
Objektif 
1)    Mengaplikasikan siri kereaktifan logam
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menerangkan proses pengekstrakan logam daripada bijihnya menggunakan karbon
2)   Menyatakan kepentingan siri kereaktifan logam
Aktiviti
1)    Murid menyatakan kedudukan karbon dalam siri kereaktifan logam
2)   Guru menerangkan proses pengekstrakan logam daripada bijihnya
3)   Perbincangan antara guru dan murid terhadap kepentingan siri kereaktifan logam  
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
90% murid dapat menyatakan proses pengekstrakan timah daripada bijih timah

Subjek
Sains
Kelas
4K3
Tarikh
19 Ogos 2014
Hari
Selasa
Masa
7.05 pg – 8.15 pg
Tajuk
Tenaga dan Perubahan Kimia 
Objektif 
1)    Memahami elektrolisis
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menyatakan maksud elektrolisis
2)   Menyatakan maksud anod, katod, anion, kation dan eletrolit
3)   Memerihalkan proses elektrolisis suatu elektrolit menggunakan elektrod karbon
Aktiviti
1)    Guru menerangkan sel elektrolisis dengan menggunakan gambar rajah
2)   Pengukuhan dilakukan dengan menyoal murid untuk melukis sel elektrolisis dan menerangkan proses elektrolisis yang berlaku
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
90% murid dapat menyatakan mengenal pasti anod, katod, kation dan anion. Murid juga dapat menerangkan proses elektrolisis.

Subjek
Sains
Kelas
5K2
Tarikh
19 0gos 2014
Hari
Selasa
Masa
9.45 pg – 10.25 pg
Tajuk
Bahan Sintetik dalam Industri
Objektif 
1)    Memahami polimer sintetik  
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Memberikan contoh barangan yang diperbuat daripada getah sintetik
2)   Memberikan contoh barangan yang diperbuat daripada kombinasi getah asli dan getah sintetik
3)   Membandingkan dan membezakan getah sintetik dengan getah asli  
Aktiviti
1)    Murid menyatakan contoh barangan yang diperbuat daripada getah sintetik, kombinasi getah asli dan getah sintetik
2)   Perbincangan antara guru dan murid dalam membandingkan getah sintetik dengan getah asli
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains 
Refleksi
90% murid dapat membandingkan getah sintetik dengan getah asli.
Subjek
Sains
Kelas
5K10
Tarikh
19 0gos 2014
Hari
Selasa
Masa
12.05 ptg – 12.40 ptg
Tajuk
Bahan Sintetik dalam Industri
Objektif 
1)    Memahami polimer sintetik
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menyenaraikan polimer sintetik
2)   Menyatakan kegunaan polimer sintetik
Aktiviti
1)    Guru menerangkan polimer sintetik
2)   Guru menerangkan kegunaan polimer sintetik
3)   Murid membuat catatan
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
60% murid dapat menyatakan polimer sintetik

Subjek
Sains
Kelas
5K10
Tarikh
20 Ogos 2104
Hari
Rabu
Masa
7.05 pg – 8.05 pg
Tajuk
Bahan Sintetik dalam Industri
Objektif 
1)    Memahami polimer sintetik
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menyatakan kegunaan polimer sinstetik
2)   Memerihalkan proses pembuatan polimer sintetik
3)   Menghubungkaitkan ciri – ciri umum getah sintetik dengan kegunaannya
Aktiviti
1)    Guru menerangkan kegunaan polimer sintetik
2)   Murid menyatakan proses pembuatan polimer sintetik
3)   Guru memberi contoh barangan daripada getah sintetik dan murid menyatakan ciri setiap barangan
4)   Perbincangan guru dan murid dalam menghubungkaitkan ciri – ciri umum getah sintetik
5)   Murid mengisi maklumat di dalam buku amali
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
Lebih 60% murid dapat menyatakan proses pempolimeran.
Murid juga dapat menghubungkaitkan barangan dengan ciri umum getah sintetik.

Subjek
Sains
Kelas
5K9
Tarikh
20 Ogos 2014
Hari
Rabu
Masa
9.25 pg – 9.55 pg
Tajuk
Pemeliharaan dan Pemuliharaan Alam Sekitar
Objektif 
1)    Menganalisis keseimbangan alam semulajadi
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menerangkan kitar semulajadi dapat membantu dalam mengekalkan keseimbangan alam
2)   Menerangkan bagaimana siratan makanan dapat membantu dalam mengekalkan keseimbangan alam
3)   Menerangkan kesan bencana alam terhadap keseimbangan alam sekitar       
Aktiviti
1)    Guru menerangkan kitar semulajadi, siratan makanan dan bencana alam
2)   Perbincangan antara guru dan murid dengan membincangan jawapan bagi buku amali proses sains  
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
70% murid dapat memberi jawapan sendiri bagi persoalan yang ada.

Subjek
Sains
Kelas
4K6
Tarikh
20 Ogos 2014
Hari
Rabu
Masa
10.55 pg – 11.55 pg
Tajuk
Tenaga dan Perubahan Kimia 
Objektif 
1)    Memahami elektrolisis
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menyatakan maksud elektrolisis
2)   Menyatakan maksud anod, katod, anion, kation dan eletrolit
3)   Memerihalkan proses elektrolisis suatu elektrolit menggunakan elektrod karbon
Aktiviti
1)    Guru menerangkan sel elektrolisis dengan menggunakan gambar rajah
2)   Pengukuhan dilakukan dengan menyoal murid untuk melukis sel elektrolisis dan menerangkan proses elektrolisis yang berlaku
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
90% murid dapat menyatakan mengenal pasti anod, katod, kation dan anion. Murid juga dapat menerangkan proses elektrolisis.

Subjek
Sains
Kelas
5K9
Tarikh
21 Ogos 2014
Hari
Khamis
Masa
7.05 pg – 8.15 pg
Tajuk
Pemeliharaan dan Pemuliharaan Alam Sekitar
Objektif 
1)    Menganalisis kesan pencemaran terhadap alam sekitar
Hasil Pembelajaran
1)    Mengenal pasti punca – punca pencemaran terhadap persekitaran
2)   Menerangkan pencemaran alam sekitar
3)   Mengubungkaitkan kesan rumah hijau dengan pemanasan global
4)   Menerangkan lapisan ozon
Aktiviti
1)    Murid menyatakan punca – punca pencemaran alam
2)   Guru menerangkan pemanasan global, kesan rumah hijau dan lapisan ozon
3)   Perbincangan dalam buku amali proses sains
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
70% murid dapat menyatakan punca pencemaran alam sekitar

Subjek
Sains
Kelas
5K2
Tarikh
21 Ogos 2014
Hari
Khamis
Masa
8.15 pg – 9.25 pg
Objektif 
1)    Perbincangan jawapan set model SPM
Aktiviti
4)   Perbincangan antara guru dan murid  
Nilai moral
3)   Sistematik 
4)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
2)   Set soalan model SPM
Refleksi
90% murid dapat memberikan jawapan. Guru turut menerangkan kembali tajuk yang berkaitan dengan soalan untuk mengukuhkan lagi pengetahuan murid.

Subjek
Sains
Kelas
5K10
Tarikh
21 Ogos 2014
Hari
Khamis
Masa
11.30 pg – 12.40 ptg
Tajuk
Bahan Sintetik dalam Industri
Objektif 
1)    Memahami polimer sintetik
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Memberikan contoh barangan yang dihasilkan daripada getah sintetik
2)   Memberikan contoh barangan yang diperbuat daripada kombinasi getah asli dan getah sintetik
3)   Membandingkan dan membezakan getah sintetik dengan getah asli
Aktiviti
1)    Guru meminta murid menyatakan barangan yang dihasilkan daripada getah sintetik
2)   Guru menyatakan barangan yang diperbuat daripada kombinasi getah sintetik dan getah asli
3)   Perbincangan antara guru dan murid dalam membandingkan getah sintetik dan getah asli
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
70% murid dapat menyatkan bahan yang dihasilkan daripada getah asli, getah sintetik dan kombinasi getah asli dan getah sintetik berdasarkan gambar rajah dalam buku amali.

Subjek
Sains
Kelas
4K3
Tarikh
22 Ogos 2014
Hari
Jumaat
Masa
9.40 pg – 10.40 pg
Tajuk
Tenaga dan Perubahan Kimia 
Objektif 
1)    Memahami elektrolisis
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Memerihalkan proses elektrolisis suatu elektrolit menggunakan elektrod karbon
Aktiviti
1)    Guru menerangkan proses elektrolisis plumbum(II) bromida
2)   Perbincangan antara guru dan murid
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
90% murid dapat menerangkan proses yang berlaku dan memberikan jawapan kepada hasil proses tersebut

Subjek
Sains
Kelas
4K6
Tarikh
22 Julai 2014
Hari
Jumaat
Masa
10.40 pg – 11.40 pg
Tajuk
Tenaga dan Perubahan Kimia 
Objektif 
2)   Memahami elektrolisis
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
2)   Memerihalkan proses elektrolisis suatu elektrolit menggunakan elektrod karbon
Aktiviti
3)   Guru menerangkan proses elektrolisis plumbum(II) bromida
4)   Perbincangan antara guru dan murid
Nilai moral
3)   Sistematik 
4)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
2)   Amali proses sains
Refleksi
90% murid dapat menerangkan proses yang berlaku dan memberikan jawapan kepada hasil proses tersebut



Hari Terbuka Pra Merdeka SMK Serian 2014
Sabtu
23 Ogos 2014

No comments:

Post a Comment