Sunday, August 17, 2014

Rancangan Pengajaran Harian (Minggu 33)

11 - 15 Ogos 2014

Subjek
Sains
Kelas
5K2
Tarikh
11 0gos 2104
Hari
Isnin
Masa
7.05 pg – 8.15 pg
Tajuk
Teknologi Makanan dan Penghasilan Makanan
Objektif 
1)    Menganalisis kaedah dan bahan yang digunakan dalam teknologi makanan
Hasil Pembelajaran
1)    Memerihalkan pemprosesan makanan
2)   Memberi contoh makanan yang telah diproses
3)   Menerangkan tujuan memproses makanan
4)   Menyatakan jenis bahan kimia yang digunakan yang digunakan dalam pemprosesan makanan
5)   Menerangkan fungsi bahan kimia yang digunakan dalam pemprosesan dan pembungkusan makanan
Aktiviti
1)    Guru mengedarkan bekas dan platik pembungkusan makanan kepada setiap kumpulan
2)   Murid mengenal pasti bahan kimia pada bungkusan makanan
3)   Perbincangan antara guru dan murid dalam mengenal pasti fungsi setiap bahan kimia yang terdapat dalam makanan
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
Berdasarkan pembungkus makanan yang dibekalkan, 90% murid dapat mengenal pasti label – label yang perlu ada pada pembungkus makanan. Murid juga dapat menyatakan bahan kimia yang terdapat pada makanan

Subjek
Sains
Kelas
5K9
Tarikh
11 Ogos 2104
Hari
Isnin
Masa
8.15 pg – 9.25 pg
Tajuk
Teknologi Makanan dan Penghasilan Makanan
Objektif 
1)    Menganalisis kaedah dan bahan yang digunakan dalam teknologi pemprosesan makanan
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menerangkan dengan contoh teknologi yang digunakan dalam pemprosesan dan pembungkusan makanan
2)   Menerangkan kesan penggunaan berlebihan bahan kimia dalam pemprosesan makanan
Aktiviti
1)    Guru menerangkan dengan contoh teknologi yang digunakan dalam pemprosesan dan pembungkusan makanan
2)   Murid mengisi maklumat di dalam buku amali
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
60% murid dapat menyatakan kaedah pemprosesan dan pembungkusan makanan

Subjek
Sains
Kelas
4K6
Tarikh
11 Ogos 2014
Hari
Isnin 
Masa
10.55 pg – 11.25 pg
Tajuk
Jirim dan Bahan
Objektif 
1)    Mensistesiskan siri kereaktifan logam
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Memerihalkan kecergasan tindak balas logam dengan oksigen
Aktiviti
1)    Guru menerangkan tindak balas logam dengan oksigen
2)   Berdasarkan siri kereaktifan logam, murid membandingkan kecergasan tindak balas logam dengan oksigen
3)   Murid menulis persamaan kimia yang melibatkan tindak balas logam dengan oksigen
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
90% murid dapat menyatakan dan menulis persaam bagi tindak balas logam dengan oksigen

Subjek
Sains
Kelas
4K3
Tarikh
11 Ogos 2014
Hari
Isnin
Masa
12.05 ptg – 12.40 ptg
Tajuk
Jirim dan Bahan
Objektif 
1)    Mensistesiskan siri kereaktifan logam
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Memerihalkan kecergasan tindak balas logam dengan air
Aktiviti
1)    Perbincangan hasil eksperimen pada hari Jumaat  
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
90% murid dapat menyatakan perbincangan bagi eksperimen lalu

Subjek
Sains
Kelas
4K3
Tarikh
12 Ogos 2014
Hari
Selasa
Masa
7.05 pg – 8.15 pg
Tajuk
Tenaga dan Perubahan Kimia 
Objektif 
1)    Mensistesiskan siri kereaktifan logam
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Memerihalkan kecergasan logam dengan asid
Aktiviti
1)    Guru menerangkan eksperimen
2)   Murid menjalankan eksperimen dibawah seliaan guru
3)   Perbincangan hasil eksperimen
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
Murid menjalankan eksperimen dengan berhati – hati dan mengikut arahan guru. Walau bagimanapun, eksperimen tidak berjaya.

Subjek
Sains
Kelas
5K2
Tarikh
12 0gos 2014
Hari
Selasa
Masa
9.45 pg – 10.25 pg
Tajuk
Teknologi Makanan dan Penghasilan Makanan
Objektif 
1)    Menganalisis cara meningkatkan pengeluaran makanan
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menerangkan keperluan mempertingkatkan kualiti dan kuantiti makanan
2)   Menerangkan dengan contoh kaedah untuk mempertingkatkan kualiti dan kuantiti makanan
Aktiviti
1)    Guru menerangkan kepentingan meningkatkan kualiti dan kuantiti pengeluaran makanan
2)   Perbincangan antara guru dan murid kaedah yang dijalankan bagi meningkatkan kualiti dan kuantiti pengeluaran makanan
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains  
Refleksi
90% murid dapat menyatakan keperluan meningkatkan kualiti dan kuantiti pengeluaran makanan.

Subjek
Sains
Kelas
5K10
Tarikh
12 0gos 2014
Hari
Selasa
Masa
12.05 ptg – 12.40 ptg
Tajuk
Teknologi Makanan dan Penghasilan Makanan
Objektif 
1)    Menganalisis kaedah dan bahan yang digunakan dalam teknologi pemprosesan makanan
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menerangkan dengan contoh teknologi yang digunakan dalam pemprosesan dan pembungkusan makanan
2)   Menerangkan kesan penggunaan berlebihan bahan kimia dalam pemprosesan makanan
Aktiviti
1)    Guru menerangkan dengan contoh teknologi yang digunakan dalam pemprosesan dan pembungkusan makanan
2)   Murid mengisi maklumat di dalam buku amali
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
Murid melakukan apa yang diarahkan oleh guru. Walau bagaimanapun, untuk menyatakn kembali setiap proses, guru perlu membantu setiap murid.

Subjek
Sains
Kelas
5K10
Tarikh
06 Ogos 2104
Hari
Rabu
Masa
7.05 pg – 8.05 pg
Tajuk
Teknologi Makanan dan Penghasilan Makanan
Objektif 
1)    Menganalisis kaedah dan bahan yang digunakan dalam teknologi pemprosesan makanan
2)   Menganalisis cara pengeluaran untuk meningkatkan pengeluran makanan
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Menerangkan dengan contoh teknologi yang digunakan dalam pemprosesan dan pembungkusan makanan
2)   Menerangkan kesan penggunaan berlebihan bahan kimia dalam pemprosesan makanan
3)   Menerangkan keperluan mempertingkatkan kualiti dan kuantiti pengeluaran makanan
4)   Menerangkan dengan contoh kaedah untuk mempertingkatkan kualiti dan kuantiti makanan
Aktiviti
1)    Guru menerangkan dengan contoh teknologi yang digunakan dalam pemprosesan dan pembungkusan makanan
2)   Guru menerangkan keperluan meningkatkan kualiti dan kuantiti pengeluaran makanan
3)   Murid mengisi maklumat di dalam buku amali
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
Bagi memudahkan kefahaman, guru membuat analogi supaya murid dapat menggambarkan kepentingan makanan yang mencukupi dan berkualiti.

Subjek
Sains
Kelas
5K9
Tarikh
13 Ogos 2014
Hari
Rabu
Masa
9.25 pg – 9.55 pg
Tajuk
Teknologi Makanan dan Penghasilan Makanan
Objektif 
1)    Menganalisis cara untuk meningkatkan pengeluaran makanan
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Memerihalkan dengan contoh maksud makanan diubahsuai secara kejuruteraan genetik
2)   Menyatakan kebaikan dan keburukan makanan yang diubahsuai secara kejuruteraan generik      
Aktiviti
1)    Guru menerangkan makanan yang diubah suai secara kejuruteraan genetik dengan memberikan contoh
2)   Perbincangan antara guru dan murid dalam menyatakan kebaikan dan keburukan makanan yang diubah suai secara kejuruteraan genetik
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
70% murid dapat menyatakan contoh makanan yang diubah suai secara kejuruteraan genetik

Subjek
Sains
Kelas
4K6
Tarikh
13 Ogos 2014
Hari
Rabu
Masa
10.55 pg – 11.55 pg
Tajuk
Tenaga dan Perubahan Kimia 
Objektif 
1)    Mensistesiskan siri kereaktifan logam
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Memerihalkan kecergasan logam dengan asid
Aktiviti
1)    Guru menerangkan eksperimen
2)   Murid menjalankan eksperimen dibawah seliaan guru
3)   Perbincangan hasil eksperimen
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
Murid ke ceramah kesihatan di Bilik Mesyuarat 4

Subjek
Sains
Kelas
5K9
Tarikh
14 Ogos 2014
Hari
Khamis
Masa
7.05 pg – 8.15 pg
Tajuk
Bahan Sintetik dalam Industri
Objektif 
1)    Memahami polimer sintetik
Hasil Pembelajaran
1)    Menyenaraikan kegunaan polimer sintetik
2)   Memerihalkan proses pembuatan polimer sintetik
3)   Menghubungkaitkan ciri – ciri  umum getah sintetik dengan kegunaannya
4)   Memberi contoh barangan yang diperbuat daripada getah sintetik
Aktiviti
1)    guru meminta murid untuk menyatakan proses pembuatan polimer
2)   Guru menghubungkaitkan ciri – ciri umum getah dengan kegunaannya
3)   perbincangan antara guru dan murid terhadap barangan yang diperbuat daripada getah sintetik
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
70% murid dapat menyatakan proses penghasilan polimer. Guru menegaskan murid perlu mengingati setiap kegunaan polimer sintetik.

Subjek
Sains
Kelas
5K2
Tarikh
14 Ogos 2014
Hari
Khamis
Masa
8.15 pg – 9.25 pg
Tajuk
1)    Teknologi Makanan dan Penghasilan Makanan
2)   Bahan Sintetik dalam Industri
Objektif 
2)   Menganalisis cara untuk meningkatkan pengeluaran makanan
3)   Memahami polimer sintetik
Hasil Pembelajaran
6)   Menerangkan dengan contoh maksud makanan diubah suai secara kejuruteraan genetik
7)   Menyatakan kebaikan dan keburukan makanan yang diubah suai secara kejuruteraan genetik
8)   Menyenaraikan polimer sintetik
Aktiviti
4)   Perbincangan antara guru dan murid berkaitan makanan yang diubah suai secara kejuruteraan genetik
5)   Murid menjawab soalan latihan pengukuhan
6)   Guru menerangkan polimer sintetik
Nilai moral
3)   Sistematik 
4)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
2)   Amali proses sains
Refleksi
90% murid dapat menyatakan makanan yang diubah secara kujuruteraan genetik. Berdasarkan latihan formatif yang dijalankan. Kebanyakkan murid dapat menjawab lebih dari 10 soalan dengan tepat daripada 14 soalan semuanya.

Subjek
Sains
Kelas
5K10
Tarikh
14 Ogos 2014
Hari
Khamis
Masa
11.30 pg – 12.40 ptg
Tajuk
Teknologi Makanan dan Penghasilan Makanan
Objektif 
1)    Menganalisis cara untuk meningkatkan pengeluaran makanan
Hasil Pembelajaran
1)    Menerangkan dengan contoh maksud makanan diubah suai secara kejuruteraan genetik
2)   Menyatakan kebaikan dan keburukan makanan yang diubah suai secara kejuruteraan genetik
Aktiviti
1)    Guru menerangkankan maksud makanan yang diubah suai secara kejuruteraan genetik
2)   Penerangan dan perbincangan mengenai kebaikan dan keburukan makanan yang diubah suai secara kejuruteraan genetik
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
Refleksi
60% murid dapat menyatakan kebaikan dan keburukan kejuruteraan genetik.

Subjek
Sains
Kelas
4K3
Tarikh
15 Ogos 2014
Hari
Jumaat
Masa
9.40 pg – 10.40 pg
Tajuk
Tenaga dan Perubahan Kimia 
Objektif 
1)    Mensistesiskan siri kereaktifan logam
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Memerihalkan kecergasan tindak balas logam dengan oksigen
Aktiviti
1)    Guru menjalankan demostrasi eksperimen dengan diperhatikan oleh murid
2)   Perbincangan hasil eksperimen
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
3)   Berdisiplin 
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
2)   Bahan eksperimen
Refleksi
90% murid dapat memberikan jawapan yang hampir tepat semasa perbincangan

Subjek
Sains
Kelas
4K6
Tarikh
18 Julai 2014
Hari
Jumaat
Masa
10.40 pg – 11.40 pg
Tajuk
Tenaga dan Perubahan Kimia 
Objektif 
1)    Mensistesiskan siri kereaktifan logam
Hasil Pembelajaran
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1)    Memerihalkan kecergasan tindak balas logam dengan asid
2)   Memerihalkan kecergasan tindak balas logam dengan oksigen
Aktiviti
1)    Guru menerangkan kaedah eksperimen bagi tindak balas logam dengan asid
2)   Murid menjalankan eksperimen dengan bimbingan guru
3)   Guru membuat demostrasi bagi tindak balas logam dengan oksigen
4)   Perbincangan hasil eksperimen
Nilai moral
1)    Sistematik 
2)   Komunikasi berkesan
3)   Berdisiplin 
Bahan mengajar
1)    Amali proses sains
2)   Bahan eksperimen
Refleksi
Kesemua murid menjalankan eksperimen dengan berhati – hati dan mengikut arahan guru.




No comments:

Post a Comment