11 - 15 Ogos 2014
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K2
|
Tarikh
|
11 0gos 2104
|
Hari
|
Isnin
|
Masa
|
7.05 pg – 8.15 pg
|
Tajuk
|
Teknologi Makanan dan Penghasilan Makanan
|
Objektif
|
1)
Menganalisis kaedah dan bahan yang
digunakan dalam teknologi makanan
|
Hasil Pembelajaran
|
1) Memerihalkan pemprosesan makanan
2) Memberi contoh makanan yang telah diproses
3) Menerangkan tujuan memproses makanan
4) Menyatakan jenis bahan kimia yang digunakan yang
digunakan dalam pemprosesan makanan
5) Menerangkan fungsi bahan kimia yang digunakan
dalam pemprosesan dan pembungkusan makanan
|
Aktiviti
|
1)
Guru mengedarkan bekas dan platik
pembungkusan makanan kepada setiap kumpulan
2)
Murid mengenal pasti bahan kimia pada
bungkusan makanan
3)
Perbincangan antara guru dan murid dalam
mengenal pasti fungsi setiap bahan kimia yang terdapat dalam makanan
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Berdasarkan pembungkus makanan yang dibekalkan, 90% murid
dapat mengenal pasti label – label yang perlu ada pada pembungkus makanan. Murid
juga dapat menyatakan bahan kimia yang terdapat pada makanan
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K9
|
Tarikh
|
11 Ogos 2104
|
Hari
|
Isnin
|
Masa
|
8.15 pg – 9.25 pg
|
Tajuk
|
Teknologi Makanan dan Penghasilan Makanan
|
Objektif
|
1)
Menganalisis kaedah dan bahan yang
digunakan dalam teknologi pemprosesan makanan
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Menerangkan dengan contoh teknologi yang
digunakan dalam pemprosesan dan pembungkusan makanan
2) Menerangkan kesan penggunaan berlebihan bahan
kimia dalam pemprosesan makanan
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan dengan contoh teknologi
yang digunakan dalam pemprosesan dan pembungkusan makanan
2)
Murid mengisi maklumat di dalam buku
amali
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
60% murid dapat menyatakan kaedah pemprosesan dan
pembungkusan makanan
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K6
|
Tarikh
|
11 Ogos 2014
|
Hari
|
Isnin
|
Masa
|
10.55 pg – 11.25 pg
|
Tajuk
|
Jirim dan Bahan
|
Objektif
|
1)
Mensistesiskan siri kereaktifan logam
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Memerihalkan kecergasan tindak balas logam dengan
oksigen
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan tindak balas logam
dengan oksigen
2)
Berdasarkan siri kereaktifan logam, murid
membandingkan kecergasan tindak balas logam dengan oksigen
3)
Murid menulis persamaan kimia yang
melibatkan tindak balas logam dengan oksigen
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
90% murid dapat menyatakan dan menulis persaam bagi tindak
balas logam dengan oksigen
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K3
|
Tarikh
|
11 Ogos 2014
|
Hari
|
Isnin
|
Masa
|
12.05 ptg – 12.40 ptg
|
Tajuk
|
Jirim dan Bahan
|
Objektif
|
1)
Mensistesiskan siri kereaktifan logam
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Memerihalkan kecergasan tindak balas logam dengan
air
|
Aktiviti
|
1)
Perbincangan hasil eksperimen pada hari
Jumaat
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
90% murid dapat menyatakan perbincangan bagi eksperimen lalu
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K3
|
Tarikh
|
12 Ogos 2014
|
Hari
|
Selasa
|
Masa
|
7.05 pg – 8.15 pg
|
Tajuk
|
Tenaga dan Perubahan Kimia
|
Objektif
|
1)
Mensistesiskan siri kereaktifan logam
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Memerihalkan kecergasan logam dengan asid
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan eksperimen
2)
Murid menjalankan eksperimen dibawah
seliaan guru
3)
Perbincangan hasil eksperimen
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Murid menjalankan eksperimen dengan berhati – hati dan
mengikut arahan guru. Walau bagimanapun, eksperimen tidak berjaya.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K2
|
Tarikh
|
12 0gos 2014
|
Hari
|
Selasa
|
Masa
|
9.45 pg – 10.25 pg
|
Tajuk
|
Teknologi Makanan dan Penghasilan Makanan
|
Objektif
|
1)
Menganalisis cara meningkatkan
pengeluaran makanan
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Menerangkan keperluan mempertingkatkan kualiti
dan kuantiti makanan
2) Menerangkan dengan contoh kaedah untuk
mempertingkatkan kualiti dan kuantiti makanan
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan kepentingan meningkatkan
kualiti dan kuantiti pengeluaran makanan
2)
Perbincangan antara guru dan murid kaedah
yang dijalankan bagi meningkatkan kualiti dan kuantiti pengeluaran makanan
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
90% murid dapat menyatakan keperluan meningkatkan kualiti
dan kuantiti pengeluaran makanan.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K10
|
Tarikh
|
12 0gos 2014
|
Hari
|
Selasa
|
Masa
|
12.05 ptg – 12.40 ptg
|
Tajuk
|
Teknologi Makanan dan Penghasilan Makanan
|
Objektif
|
1)
Menganalisis kaedah dan bahan yang
digunakan dalam teknologi pemprosesan makanan
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Menerangkan dengan contoh teknologi yang
digunakan dalam pemprosesan dan pembungkusan makanan
2) Menerangkan kesan penggunaan berlebihan bahan
kimia dalam pemprosesan makanan
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan dengan contoh teknologi
yang digunakan dalam pemprosesan dan pembungkusan makanan
2)
Murid mengisi maklumat di dalam buku
amali
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Murid melakukan apa yang diarahkan oleh guru. Walau bagaimanapun,
untuk menyatakn kembali setiap proses, guru perlu membantu setiap murid.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K10
|
Tarikh
|
06 Ogos 2104
|
Hari
|
Rabu
|
Masa
|
7.05 pg – 8.05 pg
|
Tajuk
|
Teknologi Makanan dan Penghasilan Makanan
|
Objektif
|
1)
Menganalisis kaedah dan bahan yang
digunakan dalam teknologi pemprosesan makanan
2)
Menganalisis cara pengeluaran untuk
meningkatkan pengeluran makanan
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Menerangkan dengan contoh teknologi yang
digunakan dalam pemprosesan dan pembungkusan makanan
2) Menerangkan kesan penggunaan berlebihan bahan
kimia dalam pemprosesan makanan
3) Menerangkan keperluan mempertingkatkan kualiti
dan kuantiti pengeluaran makanan
4) Menerangkan dengan contoh kaedah untuk
mempertingkatkan kualiti dan kuantiti makanan
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan dengan contoh teknologi
yang digunakan dalam pemprosesan dan pembungkusan makanan
2)
Guru menerangkan keperluan meningkatkan
kualiti dan kuantiti pengeluaran makanan
3)
Murid mengisi maklumat di dalam buku
amali
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Bagi memudahkan kefahaman, guru membuat analogi supaya murid
dapat menggambarkan kepentingan makanan yang mencukupi dan berkualiti.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K9
|
Tarikh
|
13 Ogos 2014
|
Hari
|
Rabu
|
Masa
|
9.25 pg – 9.55 pg
|
Tajuk
|
Teknologi Makanan dan Penghasilan Makanan
|
Objektif
|
1)
Menganalisis cara untuk meningkatkan
pengeluaran makanan
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Memerihalkan dengan contoh maksud makanan
diubahsuai secara kejuruteraan genetik
2) Menyatakan kebaikan dan keburukan makanan yang
diubahsuai secara kejuruteraan generik
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan makanan yang diubah suai
secara kejuruteraan genetik dengan memberikan contoh
2)
Perbincangan antara guru dan murid dalam
menyatakan kebaikan dan keburukan makanan yang diubah suai secara
kejuruteraan genetik
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
70% murid dapat menyatakan contoh makanan yang diubah suai
secara kejuruteraan genetik
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K6
|
Tarikh
|
13 Ogos 2014
|
Hari
|
Rabu
|
Masa
|
10.55 pg – 11.55 pg
|
Tajuk
|
Tenaga dan Perubahan Kimia
|
Objektif
|
1)
Mensistesiskan siri kereaktifan logam
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Memerihalkan kecergasan logam dengan asid
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan eksperimen
2)
Murid menjalankan eksperimen dibawah
seliaan guru
3)
Perbincangan hasil eksperimen
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
Murid ke ceramah kesihatan di Bilik Mesyuarat 4
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K9
|
Tarikh
|
14 Ogos 2014
|
Hari
|
Khamis
|
Masa
|
7.05 pg – 8.15 pg
|
Tajuk
|
Bahan Sintetik dalam Industri
|
Objektif
|
1)
Memahami polimer sintetik
|
Hasil Pembelajaran
|
1) Menyenaraikan kegunaan polimer sintetik
2) Memerihalkan proses pembuatan polimer sintetik
3) Menghubungkaitkan ciri – ciri umum getah sintetik dengan kegunaannya
4) Memberi contoh barangan yang diperbuat daripada
getah sintetik
|
Aktiviti
|
1)
guru meminta murid untuk menyatakan
proses pembuatan polimer
2)
Guru menghubungkaitkan ciri – ciri umum
getah dengan kegunaannya
3)
perbincangan antara guru dan murid
terhadap barangan yang diperbuat daripada getah sintetik
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
70% murid dapat menyatakan proses penghasilan polimer. Guru menegaskan
murid perlu mengingati setiap kegunaan polimer sintetik.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K2
|
Tarikh
|
14 Ogos 2014
|
Hari
|
Khamis
|
Masa
|
8.15 pg – 9.25 pg
|
Tajuk
|
1) Teknologi
Makanan dan Penghasilan Makanan
2) Bahan
Sintetik dalam Industri
|
Objektif
|
2)
Menganalisis cara untuk meningkatkan
pengeluaran makanan
3)
Memahami polimer sintetik
|
Hasil Pembelajaran
|
6) Menerangkan dengan contoh maksud makanan diubah suai secara
kejuruteraan genetik
7) Menyatakan kebaikan dan keburukan makanan yang diubah suai secara
kejuruteraan genetik
8) Menyenaraikan polimer sintetik
|
Aktiviti
|
4)
Perbincangan antara guru dan murid
berkaitan makanan yang diubah suai secara kejuruteraan genetik
5)
Murid menjawab soalan latihan pengukuhan
6)
Guru menerangkan polimer sintetik
|
Nilai moral
|
3)
Sistematik
4)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
2)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
90% murid dapat menyatakan makanan yang diubah secara
kujuruteraan genetik. Berdasarkan latihan formatif yang dijalankan. Kebanyakkan
murid dapat menjawab lebih dari 10 soalan dengan tepat daripada 14 soalan
semuanya.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
5K10
|
Tarikh
|
14 Ogos 2014
|
Hari
|
Khamis
|
Masa
|
11.30 pg – 12.40 ptg
|
Tajuk
|
Teknologi Makanan dan Penghasilan Makanan
|
Objektif
|
1)
Menganalisis cara untuk meningkatkan
pengeluaran makanan
|
Hasil Pembelajaran
|
1) Menerangkan dengan contoh maksud makanan diubah suai secara
kejuruteraan genetik
2) Menyatakan kebaikan dan keburukan makanan yang diubah suai secara
kejuruteraan genetik
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkankan maksud makanan yang
diubah suai secara kejuruteraan genetik
2)
Penerangan dan perbincangan mengenai
kebaikan dan keburukan makanan yang diubah suai secara kejuruteraan genetik
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
|
Refleksi
|
60% murid dapat menyatakan kebaikan dan keburukan
kejuruteraan genetik.
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K3
|
Tarikh
|
15 Ogos 2014
|
Hari
|
Jumaat
|
Masa
|
9.40 pg – 10.40 pg
|
Tajuk
|
Tenaga dan Perubahan Kimia
|
Objektif
|
1)
Mensistesiskan siri kereaktifan logam
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Memerihalkan kecergasan tindak balas logam dengan
oksigen
|
Aktiviti
|
1)
Guru menjalankan demostrasi eksperimen
dengan diperhatikan oleh murid
2)
Perbincangan hasil eksperimen
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
3)
Berdisiplin
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
2)
Bahan eksperimen
|
Refleksi
|
90% murid dapat memberikan jawapan yang hampir tepat semasa
perbincangan
|
Subjek
|
Sains
|
Kelas
|
4K6
|
Tarikh
|
18 Julai 2014
|
Hari
|
Jumaat
|
Masa
|
10.40 pg – 11.40 pg
|
Tajuk
|
Tenaga dan Perubahan Kimia
|
Objektif
|
1)
Mensistesiskan siri kereaktifan logam
|
Hasil Pembelajaran
|
Setelah tamat pembelajaran ini, murid akan dapat:
1) Memerihalkan kecergasan tindak balas logam dengan
asid
2) Memerihalkan kecergasan tindak balas logam dengan
oksigen
|
Aktiviti
|
1)
Guru menerangkan kaedah eksperimen bagi
tindak balas logam dengan asid
2)
Murid menjalankan eksperimen dengan bimbingan
guru
3)
Guru membuat demostrasi bagi tindak balas
logam dengan oksigen
4)
Perbincangan hasil eksperimen
|
Nilai moral
|
1)
Sistematik
2)
Komunikasi berkesan
3)
Berdisiplin
|
Bahan mengajar
|
1)
Amali proses sains
2)
Bahan eksperimen
|
Refleksi
|
Kesemua murid menjalankan eksperimen dengan berhati – hati
dan mengikut arahan guru.
|
No comments:
Post a Comment